فونیکسریمکسبهتام

۲۰ خرداد؛

بهره برداری از ۲۲ کیلومتر در خط هفت

عصر خودرو- ۲۰ خرداد فصلی نو پیش روی ترددهای درون شهری تهران گشوده می‌شود.

بهره برداری از ۲۲ کیلومتر در خط هفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری آنلاین، قرار است آیین افتتاح خط 7 مترو حد فاصل ایستگاه بسیج تا ایستگاه میدان صنعت با حضور شهردار تهران برگزار شود. بدین‌ترتیب اتصال جنوب شرقی و شمال غربی پایتخت از طریق خطوط ریلی زیرزمینی ممکن می‌شود. 20 خرداد با برگزاری مراسم افتتاح در بخش جنوبی خط 7، هفت ایستگاه به چرخه حمل‌ونقل عمومی تهران افزوده می‌شود.

    این ایستگاه‌ها شامل میدان صنعت، پل نصر، شهید نواب صفوی، کمیل، بریانک، میدان محمدیه و بسیج است که همزمان بهره‌برداری می‌شوند تا طول مسیر بهره‌برداری شده را به 22کیلومتر برسانند. خط7 متروی تهران از ورزشگاه تختی در شرق تهران شروع می‌شود و پس از رسیدن به بزرگراه نواب با یک تغییر حرکت به سمت شمال و تا سعادت آباد امتداد می‌یابد. با افتتاح 20 خرداد طول خطوط متروی تهران به 205کیلومتر و تعداد ایستگاه‌ها به 113می‌رسد.

    عمیق‌ترین خط مترو
    یکی از نکاتی که در مورد این خط باید گفته شود، عمق زیادی است که تونل این خط از سطح تهران دارد. در راه ساخت این خط، شهرداری تهران از یکی از سخت‌ترین لایه‌های زمین شناسی شهر عبور کرد و این در شرایطی بود که بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و فرسودگی ساختمان‌هایی که در قدیمی‌ترین مناطق شهر تهران وجود داشت، مشکلاتی را پیش روی ساخت این خط قرار می‌داد اما 20 خرداد قطار از عمیق‌ترین بخش جنوب‌شرقی پایتخت تا عمیق‌ترین بخش شمال غربی تردد می‌کند.

    از آنجا که خط7، از زیر تمامی 5خط دیگر متروی تهران عبور می‌کند، یکی از عمیق‌ترین خطوط متروی شهر تهران با تراز منفی 35متر است و به همین دلیل با تمامی خطوط متروی شهر تهران ایستگاه تقاطعی دارد.

    کارکردهای ترافیکی خط جدید
    خط 7که 20 خرداد 22کیلومتر آن در شبکه حمل‌ونقلی قرار می‌گیرد، 7تقاطع با خطوط مختلف مترو خواهد داشت. این تقاطع‌ها در ایستگاه‌های 17شهریور، میدان خراسان، میدان محمدیه، راه‌آهن، نواب صفوی، آزادی و پل نصر خواهد بود. بدین‌ترتیب بخش قابل توجهی از ترددهای درون شهری به زیر زمین منتقل خواهد شد. از سویی این خط درصورت تکمیل بیش از 400هزار سفر شهری روزانه را رقم خواهد زد تا جمعیت جابه‌جا‌شونده با مترو به بیش از 4میلیون نفر در روز برسد.

    15ایستگاه منتظر پله برقی
    خط 7دارای 22ایستگاه است که پس از برگزاری مراسم افتتاح 20 خرداد، 15ایستگاه دیگر باقی می‌ماند. براساس اعلام معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، سایر ایستگاه‌های خط 7نیز آماده است اما حسب دستور شهردار تهران مبنی بر افتتاح 100درصدی ایستگاه‌ها، تا نصب کامل پله‌برقی‌ها مراسم افتتاح انجام نمی‌شود تا این ایستگاه‌ها به‌طور کامل به بهره‌برداری برسند.

    تأمین مالی پروژه
    تلاش مهندسان، متخصصان و کارگران متروی تهران برای رساندن خط 7به مرحله افتتاح در شرایطی است که طی سال مالی منتهی به افتتاح پروژه، هیچ بودجه‌ای از سوی دولت به پروژه مترو تخصیص داده نشده و همه 6هزار میلیارد تومان هزینه خط 7از سوی شهرداری تهران تأمین شده است درحالی‌که طبق قانون باید 50درصد این هزینه از سوی دولت تأمین می‌شد.

    هشدار درباره کمبود واگن
    یک عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران از عدم‌تعهد دولت به تأمین هزار دستگاه واگن در خطوط 6 و 7گلایه کرد. ابوالفضل قناعتی سه‌شنبه هفته گذشته گفت: براساس برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران، خطوط 6و 7مترو باید به‌زودی افتتاح شود. بارها از دولت خواسته‌ایم که به وعده تحویل هزار واگن همزمان با افتتاح خط6 و 7عمل کند تا مشکل سرفاصله که در خط3 ایجاد شده بود را این بار در خطوط 6 و 7تجربه نکنیم. وی تصریح کرد: حالا با نیامدن واگن‌ها و عدم‌اجرای تعهد دولت به‌نظر می‌رسد مشکل خط3 را در خط7 نیز تجربه کنیم و سرفاصله قطارها به نیم ساعت هم برسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط