فونیکسریمکسبهتام

عیب‌یابی خودرو به زبان ساده

دکتر ترمز خودروتان باشید

مهم‌ترین خرابی‌های سیستم ترمز، نشانه‌ها و راه‌حل آن

عصر خودرو- در صفحه آچار شماره‌های قبل اشاره کرده بودیم که در طی یک سال در حدود ۲ درصد و در طی چندین سال حتی تا ۸ درصد از روغن ترمز را آب و ناخالصی‌های ریزی تشکیل می‌دهند که به طور واضح ‌روی عملکرد سیستم ترمز اثر خواهند داشت. این ناخالصی‌ها باعث کاهش نقطه جوش روغن ترمز شده و در نتیجه توان توقفی سیستم ترمز در طی ترمز‌گیری‌های مکرر به‌شدت افت می‌کند. این در حالی است که بسیاری از رانندگان از وضعیت روغن ترمز خودرو خود خبری ندارند و تصور می‌کنند که این مایع، نیازی به تعویض ندارد. اما از طرف دیگر، برخی عیوب دیگری هستند که در سیستم ترمز رخ می‌دهند که اساس کاری آن را با مشکل بزرگی مواجه می‌کنند. در این مطلب نگاهی به این عیوب و راه‌های تشخیص و رفع آنها داریم.

دکتر ترمز خودروتان باشید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، گاهی مواقع دیده می‌شود که کورس بازی و حرکت پدال ترمز، زیاد‌تر از حالت استاندارد آن است. این عیب می‌تواند ناشی از تمام‌شدن لنت‌ها، تنظیم‌نبودن پدال ترمز، کمبود روغن ترمز و یا وجود هوا در سیستم باشد. ضمن اینکه در بعضی مواقع، خورده‌شدن سیلندر‌های پشت لنت‌ها نیز می‌تواند منجر به بروز این اتفاق باشد که البته نسبت به سایر موارد، نادر‌تر است. در اینگونه مواقع بهتر است ابتدا سطح مایع ترمز را بررسی کنیم و در صورت کمبود، آن را سرریز کنیم. همچنین اگر حس می‌کنیم از جایی نشتی داریم، باید سریعا آن را برطرف کنیم. وجود هوا در سیستم ترمز نیز می‌تواند به نرم‌شدن بیش از حد ترمز منجر شود که دقیقا حالتی شبیه به کمبود روغن را تداعی می‌کند. 

    درگیر ماندن لنت‌ها یکی دیگر از عیوبی است که دیده می‌شود. این عیب اگر برای یک چرخ باشد، می‌تواند ناشی از خرابی فنر‌های پشت لنت و در نتیجه عدم برگشت لنت‌ها باشد.
    ضمن اینکه تنظیم‌نبودن لنت‌های کاسه‌ای در ترمز‌های کاسه‌ای، از مورد شایع دیگری است که دیده می‌شود. همچنین گرفتگی لوله ترمز و در نتیجه عدم برداشته‌شدن فشار از روی لنت‌های یکی از چرخ‌ها و همچنین خرابی سیلندر ترمز نیز می‌تواند منجر به بروز این اتفاق شود.
    کشیده‌شدن ترمز به یک سمت همیشه ناشی از تنظیم نبودن ترمز و یا عدم کارایی ترمز یکی از چرخ‌هاست. در این هنگام ترمز چرخی که زودتر گرفته می‌شود، منجر به تمایل خودرو به آن طرف خواهد شد. این تنظیم نبودن می‌تواند ناشی از آلودگی چرخ‌ها به روغن، خورده‌شدن بیش از حد لنت‌های یک چرخ، تنظیم‌نبودن لنت‌ها، خرابی و کارایی نادرست پمپ ترمز یکی یا بعضی از چرخ‌ها و... باشد. ضمن اینکه تنظیم نبودن میزان فشار باد تایر‌ها بیشتر از یک حد مجاز نیز هم منجر به کشیده شدن فرمان به یک سمت خواهد شد و هم در زمان ترمزگیری نیز این حالت را پدید خواهد آورد.
    گاهی مواقع ترمز نیاز دارد تا با دو بار پدال زدن، اصطلاحا پر شود که مکانیک‌ها به این نوع ترمز، اصطلاحا ترمز دوپا گفته می‌شود. این عیب ناشی از وجود هوا در سیستم است. ضمن اینکه خرابی وسایل پمپ ترمز نیز می‌تواند باعث این اتفاق شود. خرابی پمپ بالای ترمز، همچنین در بعضی مواقع با پس‌زدن روغن نیز قابل تشخیص است. ‌بوستر ترمز نقش بسیار موثری در کارکرد ترمز دارد. بوستر در واقع با کمک فشار هوایی که از پیشرانه می‌گیرد، عمل ترمز‌گیری را بسیار راحت می‌کند. خرابی این قسمت که معمولا ناشی از ایراد در پرده دیافراگم آن و یا ایراد در لوله دریافت هواست، باعث می‌شود یا ترمزگیری با سختی زیادی همراه شود و فشار دادن پدال به نیروی زیادی لازم باشد و یا با فشار دادن پدال، پدال به‌راحتی به کف بچسبد. در این حالت صدای خروج هوا بیشتر از حالت استاندارد آن است.
    بعضی اوقات ‌هنگام ترمزگیری، لرزش شدیدی را در فرمان خودرو حس می‌کنیم. این عیب ناشی از تاب برداشتن دیسک ترمز است. تاب برداشتن دیسک می‌تواند بر اثر کیفیت نامرغوب دیسک ترمز و گرم‌شدن آن باشد. گاهی مواقع این حالت که بر اثر ترمزگیری‌های زیاد پیش می‌آید، با سرد‌شدن خود به خودی دوباره دیسک، برطرف می‌شود و گاهی مواقع نیز تابیدگی دیسک برای همیشه باقی خواهد ماند. 
    کم‌شدن روغن ترمز در مخزن آن می‌تواند ناشی از نشتی باشد. این نشتی معمولا از پمپ‌های ترمز موجود در چرخ‌ها خصوصا در ترمز‌های کاسه‌ای رخ می‌دهد. همچنین خرابی واشر انتهای پمپ بالا نیز باعث می‌شود تا روغن ترمز از بوستر به درون سیلندر‌ها راه پیدا کند و در نتیجه شاهد کاهش سطح روغن ترمز باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو