فونیکسریمکسبهتام

بررسی آمار واردات ۱۲‌ماهه خودرو‌های لوکس و پریمیوم به کشور در سال ۹۵

بازار در قُرُق یک ژاپنی!

عصر خودرو- در این مطلب بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بخش مطالعات بازار «خودرو امروز»، مروری بر روند واردات خودروهای لوکس در سال ۱۳۹۵ خواهیم داشت.

بازار در قُرُق یک ژاپنی!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، پیش از هر چیز در نظر داشته باشید با توجه به محدودیت در عرضه برندهای لوکس به ایران، ما به ناچار خودروهای Premium را نیز در این دسته‌بندی جای ‌داده‌ایم. بازار خودروهای لوکس و پریمیوم ایران، هرچند از نظر حجم واردات سهم کوچکی در کل واردات کشور دارد اما از نظر ارزش و مهم‌تر از آن، از نظر توجه عمومی، همواره جایگاه بالایی داشته و به همین دلیل عموم خریداران توجه زیادی به تغییرات در آن دارند هرچند عده معدودی امکان خرید از این بازار را داشته باشند. در سال گذشته و با تعریفی که از برندهای لوکس و پریمیوم وجود دارد، درمجموع 9,239 دستگاه انواع خودروهای این کلاس وارد کشور شد و این در حالی است که این رقم در سال 94، معادل 5,243 دستگاه بوده است.

    پیشتازی لکسوس در بازار آلمانی‌پسند ایران
    بازار خودروهای لوکس در ایران در سال‌های پس از انقلاب با وجود تمام محدودیت‌هایی که در زمینه واردات خودرو به‌طور کلی و واردات خودروهای لوکس به‌طور خاص وجود داشت، همواره در سیطره آلمانی‌ها بود. برای ایرانی‌ها (البته بدون در نظر گرفتن خودروهای لوکس آمریکایی همچون کدیلاک که ورودشان به یک رویا برای لوکس‌پسندان تبدیل شده) خودرو لوکس یعنی مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و و با چنین دیدگاهی بود که این دو برند آلمانی سال‌ها حضور پررنگ و قدرتمندی در بازار ایران داشتند. در چنین بازاری، گرفتن سهم شاید بسیار دشوار باشد اما لکسوس با وجود دشواری‌های کار وارد بازار خودروهای لوکس ایران شد و رفته رفته توانست جایگاه قابل قبولی به دست آورد، تا جایی که هم‌اکنون رتبه نخست واردات خودروهای لوکس ایران در سال 95 را در اختیار دارد. این موفقیت البته دلایل متعددی دارد و شاید بخشی از آن را بتوان به‌حساب ضعف‌ها و مشکلات برندهای آلمانی در واردات دانست اما این مسئله، مانع از آن نمی‌شود که به موفقیت‌های لکسوس به‌عنوان یکی از اتفاقات مهم سال 95 اشاره نکنیم.
    لکسوس در سال 95 درمجموع با واردات 3,889 دستگاهی توانست بالاتر از رقیب اصلی خود، ب‌ام‌و قرار گیرد و عنوان برترین برند وارداتی در بازار خودروهای لوکس ایران را از آن خود کند. این البته خبر خوبی برای لکسوس در بازار ایران است اما وقتی نگاهی دقیق‌تر به محصولات وارداتی لکسوس می‌اندازیم، می‌توان به اتکای بیش از حد این برند به یک مدل خاص پی برد؛ اتکایی که هرچند در روزهای خوب، می‌تواند باعث اوج‌گیری این برند شود اما در صورت ورود رقبای قوی به بازار و کاهش تقاضا برای یک مدل خاص، عملا لکسوس برگ برنده دیگری برای عرضه ندارد و ناچار به پذیرش شکست خواهد شد. از مجموع لکسوس‌های وارد شده به کشور در این مدت، مدل کراس‌اوور NX با واردات 3,798 دستگاهی، به‌تنهایی سهمی بیش از 97 درصد از سبد محصولات لکسوس را شامل می‌شود و اصلی‌ترین مدل وارداتی این برند است به‌گونه‌ای که تنها واردات این خودرو از مجموع واردات محصولات برند ب‌ام‌و به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب لکسوس، بیشتر است.
    NX هر آنچه که یک خودرو در این کلاس برای موفقیت لازم دارد را یکجا عرضه می‌کند؛ طرح ظاهری جذاب و متفاوت، نشان لکسوس به‌عنوان یک برند لوکس، امکانات رفاهی بالا و سواری مناسب. همه اینها می‌تواند باعث موفقیت هر خودرویی در بازار ایران شود اما لکسوس و به‌ویژه NX، کمی هم چاشنی شانس را در کنار اینها داشت چراکه اصلی‌ترین رقیبش، ب‌ام‌و X4، امسال را با انبوهی از دردسرها پشت سر گذاشت و درنهایت در سد شماره‌گذاری خودروهای غیر‌آمریکایی تولید شده در آمریکا ماند و نتوانست آنگونه که باید، موفق شود. NX البته در روزهایی که هر دو حریف شرایط یکسانی داشتند هم موفق بود چراکه با ورودش به بازار در نیمه دوم سال 94 توانست بازار X4 را تحت تاثیر قرار دهد که بخشی از آن به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به رقیب بود اما اوج‌گیری بی‌انتهایش را قطعا مدیون خالی‌شدن میدان است.
    لکسوس البته ES و IS و CT را هم در لیست وارداتی‌های خود می‌بیند که مجموع تعدادشان در مقابل NX، چیزی در حد هیچ است تا اتکای اصلی این برند به NX باشد. برای سال جاری، لکسوس برنامه عرضه مدل‌های جدید را دارد و در این بین، RX جدید قطعا می‌تواند حضور قدرتمندی داشته باشد و به این ترتیب، احتمالا در نیمه نخست امسال شاهد افزایش حجم واردات لکسوس خواهیم بود.

    ب‌ام‌و
    سال 1395را می‌توان سالی سراسر دردسر برای این برند باواریایی دانست چراکه در این سال، عملا قدرتمندترین مدل‌های ب‌ام‌و در ایران با مشکلات قانونی در زمینه شماره‌گذاری مواجه شدند تا ب‌ام‌و که می‌توانست به‌راحتی امسال را در رتبه نخست به پایان برساند، درنهایت به رتبه دوم قناعت کند. البته با وجود این مشکل، ب‌ام‌و با واردات مجموع 3,214 دستگاه، همچنان یکی از اصلی‌ترین بازیگران این بازار است و این مسئله نشان از پتانسیل بسیار بالای واردات این برند دارد. اتکای ب‌ام‌و در سال‌های اخیر به سه مدل سری 5، X3 و X4 بوده و در سال جاری، دو شاسی‌بلند X3 و X4 با مشکلاتی در زمینه شماره‌گذاری مواجه شدند هرچند نکته جالب‌توجه آن است که با وجود ممنوعیت شماره‌گذاری این دو خودرو، بیش از 60 درصد از واردات برند ب‌ام‌و در سال گذشته سهم این دو خودرو است که نشان‌دهنده امید زیاد واردکنندگان به رفع مشکل است؛ مشکلی که البته بیش از آنکه جنبی قانونی داشته باشد، یک برداشت عجیب از قانون است.
    اصلی‌ترین مدل ب‌ام‌و در سال گذشته، کراس‎اوور X4 بود؛ خودرویی که هرچند واردکنندگان از عدم شماره‌گذاری آن آگاه بودند اما با این وجود، با واردات 1,442 دستگاهی، به‌تنهایی بیش از 44 درصد از واردات این برند را به خود اختصاص می‌داد. X4 در سال 94 یکه‌تاز بازار خودروهای لوکس وارداتی بود و با سرعت بازار خود را گسترش می‌داد. ورود NX با قیمت پایین‌تر و ظاهر جدیدتر هرچند تا حدی بازار X4 را تحت‌الشعاع قرار داد اما این خودرو همچنان توانسته بود رونق ب‌ام‌و را در بازار حفظ کند و اگرچه با محدودیت شماره‌گذاری آن، شاهد کاهش موقت رونق این خودرو در واردات بودیم اما بعد از شوک اولیه، بار دیگر با روند ثابت به کار خود ادامه داد. در رتبه دوم ب‌ام‌و X3 ایستاده است؛ خودرویی که وضعیت نسبتا مشابهی دارد و هرچند حجم وارداتش کمتر از X4 است اما با مشکلات مشابهی دست‌وپنجه نرم می‌کند و جالب آنکه محدودیت‌های شماره‌گذاری، روند واردات X3 را هم چندان مختل نکرده است.
    پس از این دو شاسی‌بلند ب‌ام‌و، نوبت به سری 7 می‌رسد؛ لوکس‌ترین محصول ب‌ام‌و که ورودش به بازار مانند یک شوک، بازار خودروهای لوکس را تکان داد و واردات 422 دستگاهی، آن‌ هم در مدت 3 ماه، نشان‌دهنده اقبال این خودرو در بازار وارداتی‌هاست و جالب‌تر آنکه 308 دستگاه از واردات این خودرو تنها در اسفندماه انجام شده است. سری 7 همواره نماد یک خودرو لوکس در طیف محصولات ب‌ام‌و بوده و این بار با توجه به نصب موتور 2 لیتری‌ روی آن، امکان ورود به کشور را یافته است. سری 7 در حال حاضر در بازار کشورمان بی‌رقیب است چراکه رقبایش (S‌کلاس مرسدس بنز، LS لکسوس و حتی خودروهایی مانند آئودی A8 و جگوار XJ) در بازار حضور ندارند و به این ترتیب سری 7 می‌تواند به‌راحتی مسیر موفقیت‌آمیز خود را حداقل تا پیش از حضور رقبایش طی کند. این خودرو هرچند از نظر تعداد واردات در رتبه سوم است اما با توجه به قیمتش، سهم مهمی در ارزش واردات محصولات ب‌ام‌و به ایران دارد.
    مزیت بزرگ ب‌ام‌و تنوع گسترده مدل‌هایش است به‌گونه‌ای که در سال گذشته 9 مدل خودرو مختلف از این برند به بازار کشورمان عرضه شد و به این ترتیب، واردکننده رسمی این برند می‌تواند به‌خوبی درخواست‌ها را بین کلاس‌های مختلف تقسیم کند. ب‌ام‌و در سال جاری می‌تواند جایگاه خود را حفظ کند و به‌ویژه با ورود مدل‌های جدید این برند و شاید رفع مشکل شماره‌گذاری X3 و X4، انتظار بازگشت به جایگاه نخست را هم داشته باشد.

    غیر از لکسوس و ب‌ام‌و
    دو برند لکسوس و ب‌ام‌و درمجموع حدود 77درصد از بازار خودروهای لوکس ایران را در اختیار دارند و تقریبا بازار را در این بخش در میان خود تقسیم کرده‌اند و به همین دلیل، اصلی‌ترین بخش این بررسی به این دو برند اختصاص یافته است. اما در ادامه نگاهی کوتاه به عملکرد سایر برندهای بازار خودروهای لوکس کشورمان در سال 1395 خواهیم داشت.
    ولوو: شاید عجیب‌ترین برند در میان لوکس‌های بازار ایران همین ولوو باشد. از یک طرف شکایت‌های زیادی در زمینه خدمات پس از فروش آن مطرح است و از سوی دیگر، در یک اقدام بی‌سابقه، وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌طور رسمی نمایندگی آن را لغو امتیاز کرده است اما هنوز هم مشتریان حاضر به خرید محصولات آن هستند و هنوز هم محصولاتش با وجود نبود نمایندگی رسمی، از گمرک ترخیص می‌شود. هرچه هست، ولوو با واردات 840 دستگاهی، در رتبه سوم بازار وارداتی‌های کشور ایستاده و فعلا هم به روند خود ادامه می‌دهد. تمامی ولووهای وارد شده در سال گذشته از مدل XC90 بودند و جالب‌تر آنکه در اسفندماه، شاهد اوج‌گیری واردات این خودرو بودیم. XC90 خوش‌شانسی بزرگ ولوو در بازار خودروهای وارداتی ایران است؛ خودرویی که عملا رقیبی در مقابل خود نمی‌بیند و به لطف ظاهر جذاب و توان موتور بالا، فروش خوبی دارد تا جایی که ولوو در سال 95، رشد 8 برابری واردات نسبت به سال 94 را ثبت کرده است.
    پورشه: پس از اعمال محدودیت در زمینه واردات خودروهایی با حجم موتور بالاتر از 2.5 لیتر، پورشه جزء برندهایی بود که از بازار کنار رفت اما به لطف بهره‌گیری از موتور 2‌ لیتری در بعضی از محصولات این شرکت، سال گذشته شاهد بازگشت قدرتمند این برند بودیم و با واردات 483 دستگاه، هرچند سهم بزرگی از بازار نداشت اما برای علاقه‌مندانش نویدبخش روزهای خوب است. واردات پورشه در دور جدید هرچند با سروصدای زیاد و البته با مدل 718 باکستر آغاز شد اما ماکان اصلی‌ترین برنده این بازی بود به‌گونه‌ای که در سال گذشته، 443 دستگاه ماکان وارد کشور شده است. این خودرو که با قیمت‌های بالایی خریدوفروش می‌شود، بیش از هر چیز به لطف نشان پورشه بر پیشانی و نزدیکی طرح ظاهری به کاین، توانسته در بازاری که البته رقبای کمی هم دارد، فروش خوبی را تجربه کند.
    مرسدس بنز: این برند اشتوتگارتی در سال‌های اخیر شاهد سقوط پیوسته بوده به‌گونه‌ای که هم‌اکنون عملا در میان برترین‌ها جای ندارد و با واردات 357 دستگاهی، کمتر از نصف سال 94 وارد کشور شده است. اصلی‌ترین دلیل شکست مرسدس بنز را می‌توان در عدم فعالیت گسترده شرکت واردکننده رسمی دانست ضمن آنکه مدل‌های عرضه شده از این برند هم بسیار محدود است به‌گونه‌ای که 80 درصد از حجم واردات آن را E‌کلاس تشکیل می‌دهد و بقیه مدل‌ها هم شامل واردات تعداد محدودی CLA و GLA است. هرچند مدیران نماینده این شرکت نوید روزهای خوب در ایران را داده‌اند اما وضعیت برند مرسدس بنز، حداقل فعلا حکایت دیگری دارد.
    DS: این برند فرانسوی را می‌توان جوان‌ترین عضو این باشگاه دانست که البته با توجه به سن کم توانسته عملکرد مناسبی داشته باشد چراکه نباید فراموش کنیم DS باید در زمینی بازی کند که بزرگانی با قدمت چند دهه‌ای در آن حضور دارند. درمجموع 244 دستگاه DS در سال گذشته وارد کشور شده است که حجم قابل‌توجهی از آن را مدل‌های کراس‌اوور DS6 تشکیل می‌دهند.
    DS امسال می‌تواند عملکرد موفقیت‌آمیز‌تری داشته باشد چراکه از یک‌سو بیش از گذشته در بازار جا باز می‌کند و از سوی دیگر، امسال DS3 هم به جمع خانواده DS در ایران اضافه می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط