فونیکسریمکسبهتام

امضای تفاهم نامه و قرارداد ده جانبه بین المللی برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو

عصر خودرو- بر اساس تفاهم نامه ده جانبه ای که بین گروه صنعتی ایران خودرو، معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر، شرکت پینین فارینا ایتالیا، پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک کره جنوبی و بنتلر و ماهله آلمان امضا شد، تمامی مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران خودرو توسط برترین های صنعت خودروی جهان آغاز شد.

امضای تفاهم نامه و قرارداد ده جانبه بین المللی برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایکوپرس،  علاوه بر این تفاهم نامه، گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت پینین فارینا ایتالیا قراردادی را به امضا رساندند که براساس آن شرکت ایتالیایی با همراهی شرکت های ذکر شده، پلتفرم و محصولات جدید ایران خودرو را طراحی و تولید می کند. سرمایه گذاری لازم برای اجرای قرارداد بیش از ده هزار میلیارد ریال برآورد می شود و کلیه مراحل آن در داخل کشور و گروه صنعتی ایران خودرو انجام خواهد شد. این قرارداد نخستین و بزرگترین همکاری بین المللی ایران در این زمینه به شمار می آید.

    اجرای کامل این قرارداد به طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی گروه صنعتی ایران خودرو منجر می شود که محصولات متعدد در مدل های مختلف سدان، هاچ بک، کراس آور و شاسی بلند، هیبرید و برقی روی آن به تولید خواهد رسید. پیش بینی می شود نخستین محصول این قرارداد در نیمه دوم سال98 وارد بازار ایران شود.

    همچنین در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از ارکان اصلی این کنسرسیوم (همکاری مشترک) حضور دارد و با تشکیل و توسعه شرکت های دانش بنیان طراحی – مهندسی گام هایی را در زمینه تامین قطعات و مجموعه های موتور،‌ گیربکس، اکسل، استایل، بدنه و برق و الکترونیک برخواهد داشت.

    ضمن اینکه دانشگاه صنعتی شریف برای طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی در این طرح مشارکت خواهند داشت.

    برای اجرای این قرارداد نیاز است تا علاوه بر حضور و فعالیت شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه صنعت خودرو و قطعه سازی، شرکت های جدیدی نیز ایجاد شود تا در زمینه انتقال تکنولوژی و مراحل مختلف این تحول بزرگ، گروه صنعتی ایران خودرو را همراهی کنند.

    همکاری با انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با هدف ارتقا ساخت داخل و تولید قطعات و مجموعه های جدید از دیگر محورهای اصلی قرارداد و تفاهم نامه امضا شده توسط گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت های خارجی است. با مشارکت انجمن قطعه سازان در این کنسرسیوم، علاوه بر بومی سازی و تولید داخل قطعات و مجموعه ها، سطح دانش فنی و تخصصی سازندگان ایرانی به طور قابل توجهی توسعه می یابد.

    پینین فارینا ایتالیا یکی از بزرگترین شرکت های طراحی پلتفرم جهان به شمار می آید و در کارنامه کاری خود همکاری های زیادی با شرکت هایی چون آلفارومئو، جی.ام، هیوندایی، ولوو، جگوار، مازراتی، پژو، هوندا و فیات را دارد. از سال 1951 کلیه خودروهای فراری توسط این شرکت طراحی شده است. پینین فارینا به عنوان لیدر این قرارداد طراحی و توسعه پلتفرم اختصاصی برای گروه صنعتی ایران خودرو را به عهده دارد.

    شرکت ماهله آلمان نیز در این قرارداد بخش طراحی و توسعه موتورهای جدید برای ایران خودرو را به عهده دارد. براساس تفاهم نامه ای که امضا شده، ماهله 4موتور جدید برای نصب روی محصولات جدید ایران خودرو طراحی و تولید خواهد کرد. این موتورها در دو حجم 1.2 و 1.5لیتری با سوخت بنزین و گاز خواهند بود. مشابه موتورهایی که به صورت اختصاصی برای گروه صنعتی ایران خودرو طراحی و تولید خواهد شد هم اکنون توسط ماهله برای خودروسازان بزرگی مانند فورد، بی.ام.و و فولکس واگن ساخته شده است.

    در تفاهم نامه ده جانبه امضا شده، طراحی و توسعه اکسل جدید و مجموعه های مربوطه به عهده شرکت بنتلر از کشورآلمان است. این شرکت یک تامین کننده کامل است که در بخش سازه، شاسی، ماژول هاو سیستم موتور و اگزوز در دنیا پیشرو است. بنتلر در 29کشور جهان 70کارخانه دارد و با خودروسازان بزرگ دنیا همکاری می کند.

    شرکت های پانچ بلژیک و هیوندای پاورتک کره جنوبی نیز طراحی و توسعه گیربکس های دستی و اتوماتیک برای محصولات آینده ایران خودرو را به عهده دارند. افزایش تقاضای بازار برای خودروهایی با گیربکس اتوماتیک باعث شده است تا در اجرای این کنسرسیوم بین المللی توجه ویژه ای به تولید محصولات با گیربگس اتوماتیک صورت بگیرد و شرکت های برتر دنیا در این زمینه به کار گرفته شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو