فونیکسریمکسبهتام

بررسی مهم‌ترین وقایعی که امسال در انتظار جامعه خودروهای کلاسیک‌ ایران است

۹۶ با کلاسیک‌ها

عصر خودرو - سال ۹۵ با تمامی پستی و بلندی‌هایی که برای صنعت خودرو ایران داشت، پر از رخدادهایی بود که توجهات را به جامعه خودروهای کلاسیک ایران جلب کرد.

۹۶ با کلاسیک‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳:۰۰
  • 96 با کلاسیک‌ها
  • 96 با کلاسیک‌ها
  • 96 با کلاسیک‌ها
  • 96 با کلاسیک‌ها

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، از اتفاقات خوبی همانند نمایشگاه‌ها و تورهای متعدد که بگذریم، بحث نوسان قیمت‌ها، وضعیت نابسامان بازار قطعات و غیره همگی حاشیه‌های زیادی برای این عرصه ایجاد کردند. برخی موارد نیز کماکان بلاتکلیف و در ابهاماتی اساسی باقی ماندند و برخی وعده‌ها نیز بالاخره عملی شدند. قصد داریم تا در مطلبی کوتاه، به طور خلاصه به بررسی تمامی اتفاقات مهمی که احتمالا در سال 96 در انتظار جامعه خودروهای کلاسیک ایران است، برویم. امیدواریم تا امسال سال کلاسیک‌ها و اتفاقات خوب و خبرهایی خوش در انتظار این بخش از جامعه خودرو دوستان کشورمان باشد.

  50 سالگی پیکان
باورش برای بسیاری از ما ایرانیان دشوار است، اما پیکان در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری 50 ساله می‌شود. شروع مونتاژ پیکان در کارخانجات ایران ناسیونال (ایران خودرو کنونی) به 23 اردیبهشت سال 1346 باز می‌گردد. پیکان با تمامی فراز و نشیب‌ها و سختی‌هایی که در طول راه 38 ساله مونتاژش به چشم دید، یار ایرانیان در سخت‌ترین و سرنوشت‌‌سازترین روزها بود و به نحوی پایه و اساس خودروساز شدن ایران را بنا کرد. امسال لازم است تا به بهانه این رخداد مهم صنعت خودرو ایران، مواردی را بررسی کنیم. یکی از مهم‌ترین سوالات پیرامون تاریخچه پیکان، چرایی انتخاب پلت‌فرم Arrow گروه خودروسازی Rootes برای مونتاژ در ایران و بدل شدن به خودرو ملی ایران انتخاب شد هنوز هم در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد. علاوه بر این، علت دقیق و جزئیات نیامدن جانشین پیکان یعنی پژو 304 سدان هنوز هم به خوبی در رسانه‌های خودرویی کشور مطرح نشده است و پرسش‌های بی‌شماری پیرامون آن بی‌پاسخ رها شده است. علاوه بر این هنوز هم چرایی عدم صادرات پیکان، نحوه و روند کنار گذاشتن آن در اوایل دهه 80 شمسی نیز از جمله مواردی هستند که نیازمند صرف وقت و بررسی موشکافانه هستند. در سال‌های اخیر کمیته کلاسیک فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور برنامه‌هایی به مناسبت 50 سالگی خودروهایی همانند شورولت کامارو، پونتیاک فایربرد و فورد ماستنگ برگزار کرد که با استقبال علاقه‌مندان روبه‌رو شد. امیدواریم با برگزاری یک برنامه مناسب و حساب شده، دین همه ما نسبت به پیکان ادا شود و سنت برگزاری این مراسم فقط به خودروهای آمریکایی محدود نشود.

  بحث صیانت از خودروهای تاریخی
بحث حفاظت از خودروهای کلاسیک کشورمان سال‌هاست که به یکی از خبرهای مربوط به حوزه خودروهای کلاسیک شده است و هر از چندی برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت این خودروها و رفع مواردی همانند منع قانونی تردد خودروهای پلاک قدیم توسط ارگان‌های ذیربط عنوان می‌شود. سال‌ها پیش کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از پلاک تاریخی رونمایی کرد؛ پلاکی که هرگز توسط نهادهای قانونی کشور به عنوان یک پلاک رسمی شناخته نشد و عملا این طرح کانون راه به جایی نبرد. علاوه بر این طرحی تحت عنوان شناسنامه تاریخی نیز مطرح شد که پس از مدتی خبرها در مورد آن فروکش کرد. در جبهه دیگر، کمیته کلاسیک فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرده است که طرحی برای صیانت از خودروهای تاریخی را ارائه کرده است که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد و ممنوعیت تردد خودروهای پلاک قدیم و مشکلات تردد خودروهای کلاسیک پلاک ملی رفع خواهد شد. با این حال اعلام تصویب لایحه مشهور به هوای پاک در مجلس شورای اسلامی در شانزدهم فروردین سال جاری، نگرانی‌هایی برای جامعه کلاسیک ایران ایجاد کرد که با شایعات و خبرهایی ضد و نقیض، به این نگرانی دامن زده شده است. در این لایحه عنوان شده است که خرید و فروش، شماره‌گذاری و بیمه‌کردن خودروهای فرسوده با سن بالا غیر قانونی است. متاسفانه هنوز مرز بین خودرو تاریخی، کلاسیک و فرسوده توسط بیشتر نهادهای مربوطه معین نشده ‌و بدین ترتیب، بسیاری از مالکان از سرنوشت خودروهای خود نگرانند. آنچه واضح است، امسال باید تکلیف وضعیت خودروهای تاریخی و کلاسیک، اعم از پلاک ملی و پلاک قدیم مشخص شود تا هم خیال مالکان و علاقه‌مندان آسوده شده، از نابودی و خانه‌نشین شدن تعداد بیشتری از این سرمایه‌های ملی جلوگیری شود. قطعا در آینده نزدیک وضعیت این خودروها مشخص شده، جزئیات این وضع را با شما درمیان خواهیم گذاشت.

  ظاهرشدن خودروهای گمشده
همه ساله پیدا شدن خودروهای خاص و گرانبهایی که به طریقی با کشورمان ارتباط دارند، برای مدتی به صدر خبرهای حوزه کلاسیک ایران و حتی جهان می‌رسد. در سال 95 شاهد رونمایی از یک دستگاه شلبی ماستنگ GT350 در ایران بودیم که توسط جناب آقای باقری به طور کامل بازسازی شده بود و در جهان نیز انعکاس خبری داشت. امسال نیز باید منتظر خبرهای خودرویی داغی باشیم که ممکن است در عرصه جهانی نیز مطرح شوند. در تعطیلات نوروز خبر جالبی دنیای کلاسیک را تکان داد و آن چیزی نبود مگر ظاهر شدن اولین لامبورگینی میورا پهلوی دوم در انظار عمومی. این خودرو با شماره شاسی 3303 و به رنگ نارنجی، برای مدتی مدید ناپدید شده بود تا آنکه گاراژ کیدستون در سوئیس در فضای مجازی تعدادی عکس و ویدئو از آن منتشر کرد و در نهایت در یک فیلم کوتاه 7 دقیقه‌ای، نیم نگاهی به آن داشت. هنوز خبرهای تکمیلی توسط این موسسه منتشر نشده‌ و باید دید که این گاراژ چه فکرهایی در سر دارد. علاوه بر این قطعا در سال جاری پروسه بازسازی تعداد زیادی از خودروهای کلاسیک در ایران به پایان خواهد رسید و باید منتظر رونمایی آنها در نمایشگاه‌ها و مراسم مرتبط با حوزه خودروهای تاریخی باشیم.

  تور، نمایشگاه و سایر برنامه‌ها
برنامه‌های مربوط به خودروهای کلاسیک دیگر به طور گسترده‌ای در تقویم علاقه‌مندان خودرو ایران اضافه شده است و در سال‌های اخیر، مواردی همچون تورهای کوتاه و طولانی، نمایشگاه‌های بزرگ و گردهمایی‌های رسمی به بخش جدایی‌ناپذیر جامعه کلاسیک ایران بدل شده‌اند. در سال 95 نیز تعداد قابل توجهی برنامه توسط نهادهای مربوطه انجام شد که شاید بتوان مهم‌ترین و آخرین مورد را، حضور کلاسیک‌ها در نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در شهر آفتاب با عنوان ایران کلاسیکا دانست.
این نمایشگاه با وجود تمامی مشکلات و کاستی‌هایی که به آن در مطلبی جداگانه پرداختیم، نکات مثبت متعددی نیز داشت و شاید بتوان آن را مهم‌ترین و بهترین برنامه حوزه خودروهای کلاسیک کشور در سال قبل دانست. امسال نیز باید منتظر بمانیم و ببینیم که نهادهایی همانند کمیته کلاسیک فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران ‌چه برنامه‌ها و رویدادهایی را در دست بررسی دارند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط