فونیکسریمکسبهتام

افزایش سهم وارد‌کنندگان در بازار خودرو

عصر خودرو- واردات خودرو در حالی طی ۱۲ ماه سال گذشته از رشد ۴۹ درصدی نسبت به سال ۹۴ برخوردار شده که این موضوع از افزایش سهم وارد‌کنندگان در بازار خودرو کشور حکایت دارد.

افزایش سهم وارد‌کنندگان در بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس بنابر آمار ارائه شده از سوی انجمن وارد‌کنندگان خودرو علاوه‌بر افزایش سهم بازار، نسبت واردات به تولید نیز در سال گذشته روند صعودی پیدا کرده است. آمار مذکور گویای آن است که نسبت واردات به تولید در سال 94، به میزان 5 درصد بوده که در سال 95 به 6 درصد رسیده است؛ در این بین سهم بازار وارداتی‌ها نیز در سال 94 به میزان 8/ 4 درصد بوده که با افزایش حدود یک درصدی در سال 95 به 7/ 5 درصد رسیده است.

    به این ترتیب طی 12 ماه سال گذشته، تعداد 76 هزار و 59 دستگاه خودرو وارد کشور شده است که این موضوع نشان از رشد 49 درصدی واردات خودرو نسبت به سال 94 دارد. ارزش دلاری خودروهای وارد شده به کشور طی این مدت یک میلیارد و 990 میلیون و 107 هزار دلار بوده است که نشان از رشد 62 درصدی نسبت به سال 94 دارد. بنابر آمار، واردات خودرو در اسفندماه نیز با رشد 41 درصدی همراه بوده است؛ به‌طوری‌که واردکنندگان طی این مدت 14 هزار و 421 دستگاه خودرو به کشور وارد کرده‌اند. آنگونه که گفته می‌شود عامل مهم در این موضوع اجرای قوانین محدود‌کننده در واردات خودرو بود؛ به‌طوری‌که واردات خودرو برای شرکت‌های متفرقه ممنوع اعلام شد. از آنجا که واردکنندگان متفرقه مهلت 45 روزه‌ای برای ترخیص محصولات خود داشتند؛ بنابراین تلاش کردند تا در مدت زمان تعیین‌شده تمامی خودروهای ثبت سفارش‌شده خود را به کشور وارد کنند که این موضوع اثر خود را در اسفندماه نشان داد.

    در حالی آمار واردات رشد داشته است که به‌نظر می‌رسد دو عامل در این موضوع اثر جدی داشته است. اولین عامل تقاضای نهفته در بازار خودروهای خارجی در سال 94 بوده است؛ به‌طوری‌که بعد از توافق هسته‌ای به‌دلیل خوش‌بینی در خصوص کاهش نرخ ارز بسیاری از مشتریان دست از خرید کشیدند؛ بنابراین واردات در این سال کاهش یافت. اما به‌دنبال کاهش انتظارات مشتریان از برجام و ورود آنها به بازار، واردات در سال 95 افزایش پیدا کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو