فونیکسریمکسبهتام

با رای مجلس ؛

سن معاینه فنی خودروهای نو ۴ ساله شد

عصر خودرو - نمایندگان مردم در خانه ملت با کاهش سن معاینه فنی به ۴ سال برای وسایل نقلیه شخصی موافقت کردند و جریمه ۳۰ میلیون ریالی برای مراکز معاینه فنی متخلف در نظر گرفتند.

سن معاینه فنی خودروهای نو ۴ ساله شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 15 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده (6) این لایحه با 143 رای موافق، 21 رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر موافقت کردند.
    در ماده 6 این لایحه آمده است: به منظور اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینه ‌های فنی و ایمنی و کنترل آلاینده ‌های هوا و صدا، انجام معاینه فنی تمام وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت که توسط بخش‌ های دولتی، عمومی و غیردولتی به کار گرفته می شوند، در دوره‌های زمانی منظم و توسط مراکز مورد تایید سازمان الزامی است.
    تبصره 1- دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی 4 سال و برای وسایل نقلیه عمومی یک سال تعیین می شود.
    دوره ‌های انجام معاینه فنی پس از این دوره و تعرفه انجام معاینه بر اساس مقرراتی است که به پیشنهاد سازمان و وزارتخانه ‌های کشور و راه و شهرسازی به تصویب هیات وزیران می رسد تعیین می شود.
    راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی موظف است در صورتی که دارنده وسایل نقلیه موضوع این ماده، با اتمام دوره معافیت یا انقضای اعتبار گواهی معاینه فنی، از مراجعه به مراکز مجاز معاینه فنی و دریافت گواهی مذکور خودداری کند، ضمن متوقف کردن خودرو، در ازای هر روز تردد بدون گواهی مذکور، نسبت به صدور قبض جریمه مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی برای دارنده خودرو اقدام کند.
    تبصره 2- در صورتی که متصدیان و کارکنان مراکز مجاز معاینه فنی و یا ماموران و ناظران بر عملکرد آنان، برخلاف مقررات موضوع این ماده، اقدام به صدور گواهی خلاف واقع برای دارندگان وسایل نقلیه موضوع این ماده کنند، به حداکثر مجازات جرم صدور گواهی خلاف واقع، موضوع ماده (540) قانون مجازات اسلامی ( کتاب پنجم- تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب 2/3/1375) مصوب محکوم می شوند.
    تبصره 3- مراکز معاینه فنی که از ضوابط تاسیس، فعالیت و بهای خدمات مربوط تخلف کند با اعلام سازمان محیط زیست، وزارت کشور یا وزارت راه و شهرسازی به پرداخت جریمه نقدی معادل سی میلیون (30.000.000) ریال محکوم و در صورت تکرار تخلف حسب مورد به تعلیق پروانه فعالیت از یک ماه تا یک سال و یا لغو دایم پروانه فعالیت محکوم می شوند.
    وجوه حاصل از اجرای این ماده حسب سازمان شهرداری ها و دهیارهای کشور یا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود و در چهارچوب قوانین بودجه سالانه برای ساماندهی، آموزش و ارتقای نظارت بر مراکز معاینه فنی به مصرف می رسد.
    تبصره 4- نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی موضوع این ماده توسط وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی تعیین می شود.
    تبصره 5- صدور گواهی معاینه فنی وسایل نقلیه ریلی، هوایی و دریایی براساس استانداردها و ضوابط سازمان های بین ‌المللی مرتبط توسط دستگاه اجرایی ذی ربط انجام می گیرد و مسوولیت کنترل و نظارت بر گواهینامه مذکور به عهده سازمان است.
    تبصره 6- فروشندگان خودرو مکلفند در هنگام انجام معامله، نسبت به ارائه گواهی معتبر معاینه فنی اقدام کند.

    *** تعیین وظایف دستگاه ها برای طراحی نحوه تردد وسایل نقلیه در راستای کاهش آلایندگی هوا
    بنابراین گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین با ماده 7 لایحه هوای پاک با 123 رای موافق، 33 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر درمجلس موافقت کردند.
    براساس ماده 7 این لایحه شهرداری ها، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط موظفند نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری و سامانه (سیستم) حمل و نقل شهری را به صورتی طراحی و سامان دهند که ضمن کاهش آلودگی هوا جوابگوی سفرهای روزانه شهری باشد.
    تبصره – آیین نامه اجرایی این ماده که در برگیرنده ساعات و محدوده مجاز تردد شهری، پیش بینی استفاده مطلوب و بیشتر از وسایل نقلیه عمومی و امثال آن می باشد توسط وزارت کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو