فونیکسریمکسبهتام

آزمایش و بررسی فنی اسکانیا S۷۳۰

سلطان جاده‌ها

عصر خودرو- بعد از چندین سال که از رونمایی محصولات جدید کمپانی‌های سنگین‌ساز اروپایی گذشت، خبری از محصولات جدید اسکانیا نبود و فقط تنها اتفاق مثبت در محصولات این شرکت بسیار معتبر اروپایی، عرضه پیشرانه‌های یورو ۶ ‌روی محصولاتش و همچنین طراحی و تولید اتاق‌های استریم لاین بود.

سلطان جاده‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸:۰۰

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سال 2016 برای اسکانیا سال بسیار مهمی در 2 دهه اخیرش محسوب می‌شود. طراحی اتاق‌های قبلی که باید پایه و اساس آن را در اسکانیا‌های سری 4 یعنی در سال 1995 بدانیم با معرفی زبان طراحی جدید اسکانیا که ریشه در اصالت آن دارد، به طور کلی دگرگون شد و با کسب عنوان کامیون برتر سال 2017 توسط این نسل، نگاه‌ها بیش از پیش به سمت اسکانیا چرخید. ضمن اینکه این سری اسکانیا توانست در رقابتی که توسط یکی از نشریات معتبر اروپایی بین کشنده‌های اسکانیا، DAF، مرسدس بنز و ولوو صورت گرفت، به عنوان کامیون برتر انتخاب تا ثابت شود که چند سال تاخیر اسکانیا برای عرضه یک محصول نوین، بی‌دلیل نبوده است.

اس کلاس اسکانیا
اسکانیا سری S به‌تازگی و با معرفی نسل جدید محصولات این خودروساز وارد جرگه تولیداتش شده است. سری اس نیز دارای هر دو نوع اتاق‌های لاین و سقف نرمال است و مهم‌ترین تفاوتش با سری R در این خواهد بود که در حدود چند سانتی‌متری، از R بلند‌تر بوده و همچنین دارای کف تخت است. ضمن اینکه دیگر در هر دو سری R و S سقفی به نام تاپ‌لاین دیده نمی‌شود و در واقع سری S‌های لاین، نقش همان سری R تاپ‌لاین قدیم را بازی می‌کند. مهم‌ترین مشخصه ظاهری سری S نسبت به R در فاصله داشتن دستگیره‌های درب از بالای گلگیر‌ها و افزایش فاصله در اولین شبکه از جلو پنجره آن از قسمت بالا بوده که به علت بلند‌تر بودن اتاق سری S است. فضا در این سری و کلا نسل جدید محصولات این سنگین‌ساز سوئدی، بهتر و بیشتر از گذشته شده و طبق بررسی‌ها و آزمایشات انجام شده، نحوه طراحی پنجره‌های جانبی به گونه‌ای است که راننده و سرنشین حس داشتن ارتفاعی بالاتر و در عین حال دید بهتر را خواهند داشت. داخل کابین اسکانیا سری‌S  8سیلندر نسبت به نسل پیشین 8سیلندر‌های اسکانیا که البته فقط در سری R بودند، فضایی ساکت‌تر و آرام‌تر است که نشان از عایق‌بندی بهتر آن نسبت به محصولات گذشته دارد. این در حالی است که صدای تولیدی اگزوز به خاطر 8سیلندر بودن این پیشرانه‌ها و همچنین وجود طرفدارانش، هنوز همان صدای جذاب و گیرا باقی مانده است تا راننده اگر نیاز به شنیدن آن داشت، با پایین دادن شیشه بتواند از رانندگی با یک 8 سیلندر خورجینی نهایت لذت را ببرد.

کف تخت
شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که روزی اختراع کمپانی اینترنشنال در ساخت کابینی بدون حضور تونل موتور در سال 1963تا این حد پر رنگ و با اهمیت شود که تمام کمپانی‌های خودروسازی به سمت استفاده از این طرح کشیده شوند. در این سری از اسکانیا همچون مرسدس بنز آکتروس و رنو سری T، تونل موتور دارای ارتفاع بسیار اندکی شده است که این ارتفاع به 16 سانتی‌متر رسیده که در اصطلاح فنی به Flat Floor خوانده می‌شود و در نتیجه ارتفاع فضای داخلی به راحتی به 207 سانتی‌متر رسیده است. این ویژگی باعث افزایش بیشتر فضای داخلی می‌شود که آسایش و راحتی سرنشین و راننده را نیز در پی خواهد داشت. راهیابی به درون اتاق از طریق 4 پله انجام می‌شود که زاویه خوب و جایگیری دقیق آنها، راحتی سوار‌شدن را در پیش خواهد داشت.

بدون گیربکس دستی
پیشرانه 16 لیتری اسکانیا S730 دارای استاندارد یورو 6 است که در آن برای کاهش آلاینده‌ها از هر دو روش SCR و EGR استفاده شده است که با نسبت تراکم 20.1 به یک، به همراه گیربکس اپتی‌کروز در نظر گرفته شده برای آن، در حدود 3 درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به نمونه‌های یورو 5 دارد. این جعبه دنده، همان گیربکس معروف 2+12 دنده اپتی کروز اسکانیاست که توانایی تحمل 3500 نیوتن متر گشتاور عظیم این پیشرانه را دارد و قرار است از سال 2018 به همراه دیگر مدل‌هایش در محصولات MAN نیز به کار رود. یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های این گیربکس تمام سنکرونیزه در ریتاردر پرقدرت آن است که کمک بسزایی در توقف هرچه سریع‌تر کشنده و بار آن خواهد داشت. مدل‌های 8 سیلندر سری S فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شوند و خبری از گیربکس‌های دستی در آنها نخواهد بود. به این ترتیب هم توانایی‌های حرکتی این خودرو بالاتر خواهد رفت و هم به واسطه برنامه پیشرفته و دقیق این گیربکس، می‌توان کاهش محسوسی را در مصرف سوخت، گاز‌های آلاینده و استهلاک قوای فنی مشاهده کرد. البته در این گیربکس مثل گذشته امکان تعویض دنده به صورت دستی نیز فراهم است.

اثرات محور‌ها
محور جلو در اسکانیا سری S در حدود 6 سانتی‌متر نسبت به نسل قبلی سری R به جلو کشیده شده ‌که این به معنی افزایش 6 سانتی‌متری فاصله محور اول و دوم خواهد بود. این اتفاق هم منجر به بزرگ‌شدن اتاق شده است و هم پایداری کشنده را در پیچ و خم‌های جاده افزایش داده است. با این حال همان‌طور که گفته شد، به خاطر نوع طراحی پنجره‌های جانبی، یک حس فشردگی و کوچک بودن اتاق به سرنشینان دست خواهد داد که البته در واقعیت اینگونه نخواهد بود. اما در محور دوم دیفرانسیلی تعبیه شده است که با نسبت 1 به 2.92 باعث می‌شود تا این کشنده در همراهی با پیشرانه قلدرش بتواند با دور موتور 1100 دور در دقیقه به راحتی در سرعت 85 کیلومتر در ساعت باقی بماند که همین امر منجر به کاهش مصرف سوخت آن خواهد شد.

فضای داخلی ارگونومیک
در داخل اتاق و در روبه‌روی راننده، همه چیز در همان جایی قرار دارد که باید باشد. داشبورد از طرحی جدید نسبت به نسل قبلی برخوردار شده و همچون نسل جدید مرسدس بنز آکتروس و یا ولوو FH می‌توان خطوط شکسته را با طرحی دلپذیر در آن دید. همان طور که گفته شد، ارگونومی طراحی داشبورد نسل جدید در سطح بالایی است که انبوه دکمه‌های موجود روی این قسمت نیز، باعث نمی‌شود تا راننده در استفاده از آنها به مشکلی برخورد کند. صندلی‌ها دارای تنظیمات گسترده‌ای هستند و پوشش چرم آنها نیز، لذت رانندگی با این غول آهنین را افزایش می‌دهند. اما باید گفت تنظیم صندلی‌ها و فرمان در این نسل به خوبی نسل پیشین که از برترین‌های کلاس خود بود، نبوده و در برخی موارد لازم است راننده برای تردد در اتاق صندلی خود را کامل پایین داده و فرمان تا انتها بالا کشیده شود تا مشکلی پیش نیاید که رفتن به سمت صندلی سرنشین یکی از این مواقع است. در این کابین فقط یک تختخواب با عرض 95 سانتی‌متر وجود دارد و خبری از تختخواب دوم نیست. در بالای سر راننده نیز سه فضای بزرگ برای قرار دادن اشیا و وسایل در نظر گرفته شده است.
همچنین یک میز برای قرار دادن لپ‌تاپ و یا نوشتن و همچنین یک مایکروفر نیز درون اتاق به چشم می‌آید. ضمن اینکه در زیر تختخواب یک یخچال قرار گرفته و در بالای آن نیز سه فضای بزرگ دیگر برای قرار دادن وسایل همراه وجود دارد. در قسمت خواب همچنین یک تلویزیون به همراه کلیه ادوات لازم برای کنترل فضای درون کابین دیده می‌شود که امروزه یکی از ضروریات موجود در کابین کشنده‌های اروپایی است.
بد نیست بدانیم که اهرم ترمزدستی در نسل جدید محصولات اسکانیا، به صورت کاملا سنتی و مثل نسل قبلی به صورت یک دسته در کنار فرمان دیده می‌شود که دلیل عدم دکمه‌ای  شدن آن هم، خواست خریداران به داشتن یک اهرم ترمز دستی سنتی بوده است و طراحان نیز به همین خاطر از خیر نمونه‌های دکمه‌ای و الکترونیکی گذشته‌اند.
نمای بیرونی
اسکانیا از سری‌های اولیه خود، دارای طرحی نسبتا ثابت در نمای بیرونی بود که در هر نسل، با کمی تغییر ریشه در گذشته دارد و این رویه نشانه‌ای از اصالت طرح‌های آن است. در این نسل از محصولات اسکانیا نیز، این کشنده دارای جلوپنجره‌ای به سبک پدران خود است که با مدرنیزه شدنش، طرحی امروزی به خود گرفته است. با این حال طراحی اسکانیا نسبت به ولوو FH و خصوصا مرسدس بنز آکتروس، طرحی رادیکالی و سنت‌شکن نیست و بیشتر محافظه‌کارانه به نظر می‌آید تا یک طرح انقلابی. خصوصا آینه‌های جانبی می‌توانستند کمی زیباتر طراحی شوند و یا پیشانی کشنده، دارای طرحی جذاب‌تر شود. با این حال مجموعه طرح، یک نمای شکیل و زیباست که البته در راستای سادگی، اصالت و ماندگاری همیشگی اسکانیا حرکت کرده است.

پایان کار
لذت رانندگی با این نسل از اسکانیا با موتور 8سیلندر 730 اسب بخاری آن به مراتب فراتر از نسل قبلی آن است. موتور کاملا پرقدرت و پویاست و فضای داخلی کابین در کنار عایق‌بندی بسیار خوب آن باعث می‌شود تا یک رانندگی راحت و با آرامش را تجربه کنیم. می‌توان گفت نسل جدید اسکانیا کاملا از نسل قبلی برتر و کارآمدتر است و این یک موفقیت بزرگ برای جایگزینی محصولاتی است که همیشه موفق بوده‌اند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو