فونیکسریمکسبهتام

کاهش ۳۴.۵ درصدی واردات خودرو در ۴ ماه اول سال

عصر خودرو : رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد واردات خودرو در سال جاری گفت: در ۴ ماه نخست واردات خودرو ۳۴.۵ درصد کاهش یافته و علت آن کاهش ثبت سفارش در واردات خودرو بوده و یا اینکه واردکنندگان تمایلی به واردات خودرو ندارند.

کاهش ۳۴.۵ درصدی واردات خودرو در ۴ ماه اول سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۵:۱۵

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از فارس عباس معمارنژاد در پاسخ به اعتراض یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق ایران در مورد حراج کردن کالای متروکه در گمرک بعد از 4 ماه و نفوذ کالای قاچاق به کشور گفت: بعد از اینکه یک کالا 4 ماه در گمرک متروکه شد، اعلام می شود و 4 ماه دیگر نیز مهلت آن تمدید می شود، بعد از 8 ماه که کالا کاملا متروکه شد، طبق قانون در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می گیرد که مجوز فروش یا امحاء آن در اختیار گمرک نیست و ساز و کار ویژه خود را دارد، بنابراین گمرک به هیچ وجه اقدام به فروش یا توزیع کالای متروکه نمی کند.
    رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی در مورد گفته یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق ایران برای رسوخ قاچاق از طریق ترانزیت گفت: در امر ترانزیت 16 سازمان درگیر هستند که گمرک فقط در مبدأ و مقصد ترانزیت در کشور نظارت می کند. طبق قانون در بین راه نظارت بر محموله ترانزیتی بر عهده گمرک نیست، بلکه سازمان راهداری و نیروی انتظامی و شرکت های حمل و نقل بر محموله ترانزیتی نظارت می کنند.
    معمارنژاد افزود: اگر برای محموله ترانزیتی در مسیر حمل اتفاقی بیفتد، گمرک هیچ مسئولیتی ندارد و فقط در گمرک مبدأ و مقصد در کشور بر آن نظارت می کند.
    وی افزود: دستگاه های ناظر دیگر باید بر جابجایی محموله های ترانزیت نظارت کنند و خود شرکت های حمل و نقل ترانزیتی مهمترین رکن نظارت بر کالای ترانزیتی هستند.
    رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی در مورد واردات خودرو در سال جاری گفت: در 4 ماه نخست واردات خودرو 34.5 درصد کاهش یافته و علت آن کاهش ثبت سفارش در واردات خودرو بوده و یا اینکه واردکنندگان تمایلی به واردات خودرو ندارند.
    معمارنژاد در مورد تعرفه گوشت خوک گفت: از نظر فنی بین تعرفه گوشت گاو و گوشت خوک تنها یک شماره فرق است و در تمام اسناد و اظهارنامه های ارائه شده واردات گوشت مجوز وزارت بهداشت و قرنطینه وجود دارد. آنچه وارد شده گوشت گاو است و به اشتباه تعرفه گوشت خوک اعلام شده است و از نظر قانونی واردات گوشت خوک در کشور کاملا ممنوع است.
    وی در مورد واردات کالای بی کیفیت گفت: گمرک فقط مجوزهای استاندارد و بهداشت را بررسی می کند، اگر کالایی بدون مجوز استاندارد بود، اجازه ترخیص نمی دهد، اما اگر مجوز استاندارد داشت و کالا بی کیفیت بود مقصر آن گمرک نیست و گمرک در مقابل کار دیگر سازمان های همکار پاسخگو نیست.

    کرمان موتوراکستریم