فونیکسریمکسبهتام

ضرورت تدوین قوانین نظارتی برای موتورسواران

آمادگی شرکت‌های بیمه‌ برای ثالث موتورسیکلت

عصر خودرو- قوانین در بخش بیمه شخص ثالث موتورسیکلت بازدارنده نیست و مدیران بیمه اتومبیل شرکت‌های بیمه‌ای می‌گویند می‌بایست سامانه جامعی میان پلیس راهنمایی و رانندگی و بیمه مرکزی ایجاد شود تا خودروهایی که به بیمه مراجعه نمی‌کنند شناسایی و جریمه شوند.

آمادگی شرکت‌های بیمه‌ برای ثالث موتورسیکلت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصاد آنلاین، کلیه موتورهایی که فاقد بیمه نامه شخص ثالث هستند می توانند با مراجعه به شرکت های بیمه ای نسبت به بیمه وسیله نقلیه خود اقدام کنند. این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که بیمه مرکزی اعلام کرده است جریمه ناشی از نداشتن بیمه شخص ثالث خودروها بخشیده می شود.

    بنابر آمار پلیس بیش از 90 درصد موتورسیکلت‌ها در کشور ما فاقد بیمه نامه شخص ثالث هستند. به همین دلیل وزارت اقتصاد در گزارشی که در خصوص بیمه کردن موتورسیکلت ها منتشر کرده است از آن به عنوان طرحی ملی یاد کرده است که در صورت اجرایی شدن کامل می تواند به عنوان یک دستاورد ارزنده برای جامعه تلقی گردد.

    اما خرید بیمه نامه شخص ثالث برای موتورسیکلت هنوز به عنوان یک فرهنگ جانیفتاده است. به همین دلیل این امکان هست که بعد از پایان مهلت مقرر یک ماه فوق بسیاری از مالکان موتورسیکلت جهت بیمه وسیله نقلیه خود باز هم به دفاتر بیمه مراجعه نکنند.

    استخدام نشدن موتوری های فاقد بیمه

    مدیر بیمه اتومبیل شرکت بیمه کارآفرین در خصوص بیمه موتورسیکلت ها و چگونگی گسترش آن به اقتصاد آنلاین می گوید: برای بیمه کردن وسایل نقلیه موتورسیکلت بعد از اعلام مصوبه اخیر آمادگی کامل در شرکت های بیمه وجود دارد تا این طرح را اجرا کنند و بیمه نامه ها برای خریداران با شرایط جدید به فروش برسد.

    اروج گروسی ادامه داد: اجرای طرح هایی مانند بخشودگی جرایم بیمه نامه ها هرچند ضرورت دارد اما این طرح ها تا 50 درصد موفقیت به همراه خواهند داشت. 50درصد دیگر بواسطه قوانین بازدارنده است که مشخص می کند سرنوشت یک طرح چگونه خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از راکبان موتورسیکلت توسط دفاتر پیک موتوری مشغول به کار هستند و می توان از این طریق مالکان این وسایل را شناسایی کرد، خاطرنشان کرد: با وضع قوانین می توان موتورسواران را در محل هایی که ناگزیر به آنجا تردد دارند می توان شناسایی و ملزم به خرید بیمه نامه شخص ثالث کرد. دفاتر پیک موتوری هم به عنوان بزرگترین واحد صنفی که موتورسواران را استخدام می کنند می بایست ملزم شوند که از استخدام راکبان فاقد بیمه نامه خودداری کنند.

    سامانه جامع شناسایی پلیس و بیمه مرکزی طراحی شود

    معاون بیمه اتومبیل شرکت بیمه دانا هم در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص مصوبه اخیر مبنی بر بخشودگی جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث موتورسواران این طور می گوید: شرکت های بیمه می توانند در این یک ماه بیمه نامه های جدید را صادر کنند، اما بعد از این زمان کاهش تقاضا صدور بیمه نامه شخص ثالث موتورسیکلت ها شروع می شود.

    وحیدرضا باختری این طور ادامه می دهد: در کشور تعداد موتور سیکلت های بدون بیمه بسیار زیاد است در حالی که کنترل تردد این موتورها دشوار است به خصوص در مناطق روستایی و دور از شهرها چنین کنترلی امکان پذیر نیست. به همین دلیل نیاز داریم تا از طریق قوانین بازدارنده به گونه ای اقدام کنیم که مالکان موتورسیکلت خودشان نسبت به خرید بیمه نامه اقدام کنند.

    وی افزود: پلیس می تواند به کمک بیمه مرکزی سامانه جامعی طراحی کند تا وسایل نقلیه ای که مهلت بیمه نامه وسیله نقلیه شان کاهش یافته است را معرفی کنند. در چنین  شرایطی با یک برنامه ریزی می توان به مالکان وسایل نقلیه هشدار لازم را داد و در صورت مراجعه نداشتن به شرکت بیمه مشمول جریمه کرد.

    باختری با اشاره به اینکه نقل و انتقال سند وسیله نقلیه نزد پلیس راهنمایی و رانندگی و یا دفاتر اسناد رسمی به عنوان گلوگاه شناسایی و کنترل بیمه نامه مالکان موتورسیکلت شناسایی کرد، خاطرنشان کرد: وسیله نقلیه موقع نقل و انتقال سند می تواند به عنوان از نقطه نظرات مختلفی مورد بررسی قرار گیرد. همان طور که پلیس نسبت به اصالت خودرو می تواند بررسی های لازم را انجام دهد می تواند از نظر بیمه بودن یا نبودن وسیله نقلیه نیز بررسی های لازم را انجام دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو