فونیکسریمکسبهتام

پرداخت پول قطعه‌سازان با تاخیر ۳۰۰ روزه

توسعه صنعت قطعه سازی بدون حمایت توقع بجایی نیست

عصر خودرو- یک قطعه ساز با بیان اینکه وضعیت قطعه سازان کشور امروز نا به سامان است، گفت: بعضاً مطالبات قطعه ساز از خودروسازان با تاخیر ۳۰۰ روزه پرداخت می‌شود این در حالی است که لازمه تولید محصولات با کیفیت توسعه قطعه سازان کشور است.

توسعه صنعت قطعه سازی بدون حمایت توقع بجایی نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، صنعت قطعه سازی کشور امروز در شرایط سختی قراردارد و خبری هم از حمایت ها برای تجهیز و به روز کردن این صنعت برای ارتقاء کیفیت خودروها نیست. قرار بود تا با حمایت از قطعه ساز داخلی و پرداخت به موقع مطالبات آنها از خودروسازان مسیر توسعه این بخش به سرعت بیشتری همراه شود اما متأسفانه هنوز گشایشی در این رابطه انجام نشده است این در حالی است که در قراردادهای جدید باید 40 درصد ساخت داخل خودروهای مشترک انجام و سپس این درصد به 70 برسد. اما وزارت صنعت با این ادله که قطعه ساز داخلی آمادگی ساخت داخل 40 درصدی را ندارد، تولید اولین محصول مشترک ایران خودرو  پژو را با محاسبه سهم 14 درصدی مونتاژ و رنگ با 6 درصد ساخت داخل انجام می‌شود. 

    محمدی یکی از فعالان در حوزه قطعه سازی در همین ارتباط  با اشاره به اینکه لازمه تولید محصولات با کیفیت توسعه قطعه سازان کشور است، افزود: بعضاً مطالبات قطعه ساز از خودروسازان 300 روزه پرداخت می‌شود در این شرایط قطعه ساز دیگر نقدینگی کافی برای تجهیز خود ندارد.

    وی با بیان اینکه وضعیت قطعه سازان کشور امروز نا به سامان است، گفت: در حال حاضر به جز چند قطعه ساز بزرگ سایر قطعه سازان با کمبود نقدینگی روبه رو هستند که همین امر باعث میشود تا نتوانند ماشین آلات خود را به روز و یا حتی محصولات به روز تولید کنند. در این شرایط خودروساز برای تأمین نیاز خود به واردات قطعه اقدام می‌کند.

    این فعال قطعه ساز با بیان اینکه این روزها صحبت‌های زیادی مبنی بر داخلی سازی محصولات مشترک خودروسازان با فرانسوی‌ها مطرح می‌شود، تصریح کرد: در این شرایط هیچ کمکی به قطعه سازداخلی نمی‌شود تا در مسیر این تولیدات مشترک سهم خوبی داشته باشد. قطعه سازان باید مدام سطح فن آوری خود را به روز کنند تا امکان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشند.

    وی اضافه کرد: اگر برنامه ریزی مناسبی برای حمایت از قطعه ساز داخلی انجام نشود به طور حتم خودروسازان در تولیدات مشترک به داخلی سازی دست پیدا نخواهند کرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط