فونیکسریمکسبهتام

کرج و معضل بزرگ کمبود پارکینگ

عصر خودرو- رشد فزاینده جمعیت کلانشهر کرج مرکز استان البرز نیاز شهروندان آن را به زیرساخت های مختلف هر روز افزایش می دهد، زیرساخت هایی که متناسب با جمعیت آن تامین نشده و یکی از این زیرساخت ها پارکینگ برای ۵۳۰ هزار دستگاه خودرو است.

کرج و معضل بزرگ کمبود پارکینگ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، بر اساس اعلام سرهنگ همایون شریفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز 530 هزار دستگاه خودرو در کرج وجود دارد و شاهد تردد روزانه به طور متوسط یک میلیون و 800 وسیله نقلیه در سطح این کلانشهر هستیم.
    در بسیاری از محلات کرج مرکز استان البرز و دیگر شهرستان های این استان پارکینگ برای واحدهای مسکونی تعبیه نشده و این موضوع در حال تبدیل شدن به معضلی برای شهروندان و عبور و مرور دشوار و افزایش بار ترافیک در شهر است.
    حدود 6 سال از استان شدن البرز می گذرد و این استان همچنان نوپا محسوب می شود، چرا که در سال های اخیر سرعت رشد جمعیت باعث عقب ماندگی و ضعف بسیاری از امکانات و زیرساخت های اساسی استان شده است.
    طبق برآوردهای صورت گرفته حدود 80 درصد جمعیت استان البرز در کلانشهر کرج ساکن هستند، از این رو ترافیک و معضل بزرگ کمبود پارکینگ، به خصوص در مرکز شهر و فضاهای تفریحی و خرید گاهی به مرز بحران رسیده است.
    بر اساس آمار، به ازای هر 3 نفر در کرج یک خودرو وجود دارد، بر این اساس تراکم بالای وسایل نقلیه، کمبود فضای مناسب و پارکینگ عمومی در خیابان های اصلی و پرتردد شهر به خوبی نمایان است و یافتن فضایی مناسب برای پارک بدون دردسر خودرو‌، به یکی از دغدغه های همیشگی مردم تبدیل شده است.
    هنگامی که خانواده ها برای گذران اوقات فراغت و اندکی استراحت تصمیم می گیرند که ساعاتی را در مکان های تفریحی و پارک ها بگذرانند و از خودروی شخصی استفاده کنند با معضل نبودن جای پارک مواجه می شوند و به دلیل کمبود جای مناسب برای پارک گاه مجبور می شوند که جریمه ای را نیز برای پارک در مکانی نامناسب پرداخت کنند که در نتیجه خاطره ای مناسب برای آنان از یک روز و یا یک شب گردش در بیرون از خانه برایشان برجا نمی گذارد.
    فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز همانند دیگر کلانشهرهای کشور در کرج نهادینه نشده و یا اینکه خدمات رسانی حمل و نقل عمومی نیز چندان مطلوب نیست که همه بتوانند از این خدمات بهره مند شوند.
    سرهنگ همایون شریفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کمبود پارکینگ عمومی به ویژه در هسته مرکزی شهر کرج کاملا مشهود است و بسیاری ازفضای سطح معابر به پارکینگ خودروها اختصاص یافته است.
    وی اضافه کرد: به طور مثال حدفاصل زیرگذر چهار راه طالقانی کرج بیش ازیکهزار مطب پزشک به جزء مراکز خرید و اداری وجود دارد که پارکینگ موجود به هیچ وجه جوابگوی متقاضیان نیست.
    سرهنگ شریفی خاطرنشان کرد: بسیاری ازتخلفات ساکن درشهرکرج که ازسوی رانندگان صورت می گیرد به دلیل پارک در محل های ممنوع است که ناشی از کمبود پارکینگ های عمومی است.
    وی بدون اشاره به آمار مبنی برنیاز پارکینگ عمومی درسطح شهرکرج، افزود: افزایش پارکینگ های عمومی ازهرگونه افزایش راه بندان و ترافیک پیشگیری خواهد کرد.
    معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری کرج نیز دراین زمینه به خبرنگار ایرنا، گفت: اکنون بیش از 13هزار جای پارک در پارکینگ های عمومی در کرج ایجاد شده که بیش از 5هزار جای پارک نیز نیاز است که در برنامه کاری قرارداده شده است.
    احمد افضلی افزود: سال گذشته 4 پارکینگ مکانیزه درشهرکرج آماده شده و تعدادی نیز در دستورکار است که درآینده نزدیک بتوانیم عملیاتی کنیم.
    وی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده درمناطق مختلف کرج چندین مکان جانمایی شده که درصورت نهایی شدن بتوانیم پارکینگ عمومی را درمکانهای مورد نظر تعبیه کنیم.
    عضو شورای اسلامی شهر کرج نیز با بیان اینکه لازمه داشتن ترافیکِ روان داشتنِ پارکینگ عمومی در شهر است، گفت: تسهیل تردد و عبور و مرور شهروندان از دغدغه اصلی مدیریت شهری است که این مهم با اعمال سیاست های تشویقی امکان پذیر خواهد بود.
    امیر حسام عباسی پیش تر در صحن علنی شورای شهر کرج گفته بود که ایجاد پارکینگ های عمومی و همکاری شهروندان در این امر موجب کاهش ترددهای غیر مجاز و تسهیل روان سازی ترافیک می شود.
    وی افزود: افزایش شمار خودرها در شهرها مسئله ای نیست که بتوان با مهار استفاده مردم از خودروهای شخصی آن را کنترل و محدود کرد، به خصوص در کشوری مانند ایران که تب خودروسواری بیش از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.
    این عضو شورای شهر کرج خاطرنشان کرد : تردد بیش از حد خودروها در کلانشهرها نیز به اندازه ای شده که در حال حاضر دغدغه مدیران شهری، پیدا کردن مکان‌هایی برای پارک خودروها و کاستن از تخلفات شهری در این زمینه است. که برای رفع این مشکل ایجاد پارکینگ های عمومی از سوی شهرداری‌ها در دستور کارقرار گرفت.
    عباسی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی کرج آلودگی هوا است و با توجه به اینکه در بحث بهبود حمل و نقل عمومی قطار شهری و یا دیگر راهکارهای توسعه ای هنوز عملی نشده است، بهتر است مردم به سوی استفاده از پارکینگ های شهری ترغیب شوند.
    کمبود پارکینگ عمومی دغدغه ای بزرگ برای شهروندان در کرج شده و دیری نیست که با افزایش بی شمار خودروها در این شهر از این شهر به عنوان یک پارکینگ بزرگ یاد کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو