فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل بیمه پارسیان:

مانع ورود سایر شرکت‌های بیمه در انعقاد قرارداد با ایران خودرو نیستیم

عصر خودرو : مدیرعامل بیمه پارسیان با بیان اینکه: \\"مانع ورود سایر شرکت‌های بیمه در انعقاد قرارداد با ایران خودرو نیستیم \\" به تبیین قرارداد این شرکت با ایران خودرو و معایب بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت پرداخت.

مانع ورود سایر شرکت‌های بیمه در انعقاد قرارداد با ایران خودرو نیستیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷:۳۵

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از فارس ، ارائه اجباری بیمه نامه شخص ثالث خودروهای صفرکیلومتر موضوعی است که رسیدگی به آن از سال 1387 در دستور کار کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و پس از دو سال تحقیقات، این کمیسیون سرانجام اوایل بهمن ماه سال گذشته گزارش کاملی از اقدامات انجام ‎شده خود تهیه و در صحن علنی مجلس به اطلاع نمایندگان مجلس رساند و در ادامه نیز به منظور صدور حکم به قوه قضائیه ارجاع داد.
    در گزارش این کمیسیون به خودروسازان توصیه شده از ارائه اجباری بیمه نامه شخص ثالث جلوگیری کنند تا در این مسیر علاوه بر حفظ حقوق مردم در انتخاب آزادانه بیمه شخص ثالث امکان ورود سایر شرکت های بیمه نیز برای ارائه خدمات و به وجود آمدن یک رقابت سالم به وجود آید.
    با این وجود همچنان شرکت های خودروساز بیمه نامه شخص ثالث مورد نظر خود را به مشتریان عرضه و تغییری در عملکرد خود انجام نداده اند که در این رابطه اتخاذ تصمیمی کارآمد از جانب مسئولین امری مهم تلقی می شود.
    البته دراین خصوص شرکت های بیمه عملکرد خود را خلاف قانون نمی دانند و دلایل متفاوتی را برای توجیه اقدامات خود بیان می کنند. به همین دلیل برای رفع ابهامات و دریافت توجیهات این شرکت ها، خبرگزاری فارس به سراغ یکی از مدیران عامل این شرکت های بیمه رفته تا از زبان این مسئول بیمه ای علت انعقاد قراردادهایی که به نوعی انحصاری با شرکت های خودروساز وضع می شود را بررسی کند.
    حسین کریم خان زند مدیرعامل بیمه پارسیان در خصوص قرارداد این شرکت بیمه با شرکت خودروساز ایران خودرو به تشریح ابعاد اجرایی این موضوع پرداخت و اظهار داشت : اگر به تاریخ فعالیت ایران خودرو نگاهی اجمالی داشته باشیم مشاهده می شود بیمه نامه های شخص ثالث این خودروساز را از سال 1362 تا 1378 شرکت بیمه البرز و تا سال 1383 توسط شرکت بیمه آسیا صادر می کرد.
    به گفته وی، قدمت قراردادهای بیمه شخص ثالث ایران خودرو با شرکت های بیمه ای بیش از 30 سال است که لازمه تغییر در آن، تغییر در ساختارهای دو طرف قرارداد است.
    مدیر عامل بیمه پارسیان با اشاره به اینکه این شرکت بیمه در سال 1383 با رصد کردن وضعیت ایران خودرو و نیاز شدید این خودروساز اقدام به انعقاد قرارداد با آن نموده است، گفت: در آن سال ایران خودرو با تولید حدود 700 هزار خودرو در مقایسه با سال های گذشته با فرآیندهای سختی در بخش بیمه خودرو های خود و سایر موارد روبه رو شده بود به نحوی که با مشاهده وضعیت شرکت های بیمه فعال در بازار ادامه قرارداد خود را با بیمه پارسیان منعقد کرد.
    وی در ادامه ضمن بیان این مطلب که از سال 83 تاکنون بیمه پارسیان با تسهیل در این امر و اتخاذ تصمیم های مفید گام های مؤثری برای رفع نیاز مشتریان این خودروساز برداشته افزود: بیمه پارسیان به عنوان یک بیمه گر به هر فرد یا ارگانی که به این شرکت مراجعه کند، خدمات ارائه می دهد. البته در این مسیر هیچ گونه اجبار و یا تحمیلی در خرید بیمه نامه های خود را برای مشتریان قرار نمی دهد.
    کریم خان زند در ادامه اظهار داشت: غالباً اختلاف ناشی از برآورد هزینه نهایی خسارت با نظر کارشناسان بیمه موجب بروز نارضایتی در مشتریان شده است که این شرکت بیمه برای رفع این موضوع و افزایش رضایت مشتریان اقدام به همکاری با نمایندگی های مجاز شرکت ایران خودرو نموده و قرارداد این همکاری را که 2سال پیش آغاز شده بود مجدداً مورد تمدید قرار داده است.
    وی معتقد است آشنایی های بیمه پارسیان با اصول بیمه گری و مدیران فنی قوی و استقرار ساختارهای مناسب باعث انعقاد این قرارداد شده و در ادامه افزود: این شرکت از سال گذشته برای تسهیل در این امر اقدام به تأسیس واحد پرداخت خسارت مستقل خودرو نموده که صرفاً به پرداخت خسارت خودرو می پردازد به صورتی که خسارت سایر رشته ها در واحدهای دیگر شرکت رسیدگی می شود.
    وی ادامه داد: در این قرارداد زیان دیدگان حوادث رانندگی در صورت تمایل می توانند با مراجعه به نمایندگی های مجاز شرکت ایران خودرو، از خدمات این نمایندگی ها بدون نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه اضافی نسبت به تعمیر و بازسازی خودرو خود اقدام نمایند.
    به گفته این مقام مسئول در بیمه پارسیان رشته شخص ثالث تنها رشته ای است که حق بیمه آن را هیئت دولت تعیین کرده و عملکرد شرکت های بیمه دراین رشته بر اساس سودآوری قرار نگرفته بلکه جنبه اجتماعی آن بر جنبه اقتصادی آن ارجح است.
    کریم خان زند خاطرنشان کرد: بیمه شخص ثالث از بدو شروع قانون شخص ثالث در سال 47 تاکنون هیچ گاه به معنای واقعی و مانند سایر رشته ها سودآور نبوده است که به همین علت علی رغم وجود 20 شرکت بیمه بازرگانی، بیش از 95 درصد پرتفوی شخص ثالث در اختیار شش شرکت بیمه است و شرکت های دیگر به لحاظ ضریب خسارت و عدم سودآوری این رشته از ورود به آن خودداری می نمایند.
    این مقام مسئول در بیمه پارسیان با اشاره به صدور بیمه نامه شخص ثالث این شرکت بیمه برای محصولات ایران خودرو، گفت: از آنجا که محصولات ایران خودرو در کل کشور توزیع می شود وجود شرکت بیمه ای که توانائی پرداخت خسارت را در کل کشور را داشته باشد، از اهمیت به سزایی برخوردار است که این مسئله برای مدیران ایران خودرو نیز حائز اهمیت است.
    در گزارش نهایی کمیسیون اصل 90 در رسیدگی به ارائه اجباری بیمه نامه شخص ثالث بیمه پارسیان به مشتریان ایران خودرو بحث سهامداران این شرکت بیمه مطرح و اعضای کمیسیون یکی از ادله خود در عرضه بیمه نامه های این شرکت بیمه را وجود سهامداران ایران خودرو بیان کرده اند چراکه یکی از سهامداران عمده شرکت بیمه پارسیان براساس این گزارش شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو وابسته به شرکت ایران خودرو با 15.11درصد سهم است.
    وی در این خصوص دلیل انعقاد قرارداد بیمه پارسیان با این شرکت خودروساز را سهامداران ندانست و افزود: این شرکت بیمه تاکنون به نحوی در صدور بیمه نامه ها و ایفای تعهدات خود عمل کرده که خودروساز راغب به انعقاد قرارداد با بیمه پارسیان شده است.
    به گفته کریم خان زند: \\\\\\\\\\"انحصاری بودن قرار بیمه پارسیان با ایران خودرو به هیچ عنوان درست نیست چراکه ما تمام تلاش خود را برای رفع نیاز های مردم انجام می دهیم حتی در این راستا برای تسهیل در اجرای رأی پیشنهادی کمیسیون اصل 90 مذاکراتی در خصوص ورود سایر شرکت های بیمه به این عرصه نیز انجام داده ایم که البته در حال حاضر مرحله رایزنی خود را طی می کند.
    مدیر عامل بیمه پارسیان در رابطه با ورود سایر شرکت های بیمه و بروز مشکلات احتمالی در ارائه خدمات بیمه ای به مردم، گفت: ورود سایر شرکت های بیمه به این موضوع مطلوب است اما لازمه تحقق این امر تغییر ساختارهای سیستمی شرکت خودروساز و شرکت بیمه است.
    وی در ادامه تصریح کرد: اطلاعات و فعالیت بیمه گری در این شرکت خودروساز به صورت سیستمی انجام می شود و برای محقق شدن این امر باید سیستم ها و برنامه ها مطابق با آن تهیه و اجرایی شود.
    به گفته مدیرعامل بیمه پارسیان، ایران خودرو برای آنکه فرآیند کار خود را تا حدودی تغییر دهد باید در سراسر کشور این تغییرات را اعمال کند تا بیمه نامه های مورد درخواست مشتریان در زمان مشخص و با سهولت به آنان ارائه شود.
    وی در ادامه افزود: به جهت آنکه ما با یک سیستم مکانیزه روبه رو هستیم لزوماً اجرای پیشنهاد کمیسیون اصل 90 ایجاد تغییرات است به نحوی که اگر این امر اتفاق نیفتد در فعالیت بیمه گری و ارائه خدمات این شرکت خودروساز با مشکلات زیادی همراه خواهد شد.
    این مقام مسئول بیمه پارسیان با اشاره به اینکه بیمه گر با ورود به این موضوعات تا حدودی مشکلات را کاهش داده است، گفت: تمام بیمه نامه های شخص ثالث فقط در تهران صادر نمی شود بلکه این شرکت بیمه با ارسال مدارک به تمام استان ها بیمه نامه را تولید و در اختیار مشتریان قرار می دهد به نحوی که بدون ایجاد بسترهای لازم برای ورود سایر شرکت های بیمه این امر به موفقیت دست پیدا نخواهد کرد.
    به گفته مدیرعامل بیمه پارسیان، به موجب قانون، دارنده خودرو اعم از متصرف یا مالک حق ندارد بدون بیمه شخص ثالث در خیابان ها و جاده ها تردد کند که صرفاً با خرید بیمه نامه، عمده مشکلاتی که در هنگام وقوع حوادث بروز می کند برطرف خواهد شد.
    وی ضمن بیان این مطلب که ورود سایر شرکت های بیمه جهت ارائه خدمات بیمه ای به شرکت ایران خودرو با توجه به فرآیند گسترده و مشتری مداری این خودروساز در هنگام تحویل خودرو اهمیت زیادی دارد، گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم بحث پلاک گذاری خودرو ها و قوانین مسئولیت تحویل دهندگان خودرو فرآیند مختلفی را می طلبد که در صورت تبیین نشدن درست این فرآیندها در آینده مشکلات زیادی برای مردم به وجود خواهد آمد.
    کریم خان زند تصریح کرد: ایران خودرو با برنامه ریزی و بررسی خدمات پرداخت خسارت شرکت های بیمه، در حال اتخاذ تصمیماتی است که حق انتخاب برای مردم نیز برای خرید بیمه نامه ها در نظر گرفته شود.
    به گزارش فارس، یکی دیگر از پیشنهادات کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی برای رفع تضییع حقوقی مردم در ارائه اجباری بیمه نامه شخص ثالث خودروهای صفر کیلومتر از جانب خودروسازان؛ صدور بیمه نامه دو یا سه ماه برای خودروها است که مدیر عامل بیمه پارسیان اجرای این نظر را خلاف قانون جدید بیمه شخص ثالث مورد تصویب هیأت وزیران دانست و اظهار داشت: در تبصره 1 ماده 15 قانون جدید بیمه شخص ثالث ارائه بیمه نامه کمتر از یک سال برای وسایل نقلیه صفر کیلومتر و موتورسیکلت ها (اعم از صفر کیلومتر و کارکرده) مجاز نمی باشد.
    وی در ادامه با اشاره به اینکه بیمه پارسیان به هیچ عنوان بیمه نامه کوتاه مدت صادر نمی کند، افزود: البته در این مسیر برخی از شرکت های بیمه در بخش موتورسیکلت بیمه نامه های کوتاه مدت صادر می کنند، اما بیمه پارسیان چنین کاری انجام نخواهد داد.
    این مقام مسئول بیمه پارسیان معتقد است اکثریت مردم بعد از پایان این مدت کوتاه بیمه نامه، به علت فراموشی و دلایل دیگر، اقدام به تمدید بیمه نامه های خود نمی کنند و در صورت وقوع خسارت و به خصوص خسارت های منجر به جرح و فوت با مشکلات و زیان های غیرقابل جبرانی مواجه می شوند.
    کریم خان زند اضافه کرد: صدور بیمه نامه های کوتاه مدت برای اکثریت بیمه گران سودآور است چراکه احتمال ضریب خسارت در آنها بسیار اندک بوده و سودآوری مناسبی برای شرکت های بیمه به وجود می آورد.
    وی با اشاره به اینکه شرکت های بیمه نباید در فروش بیمه نامه ملاک را فقط سودآوری قرار دهند، گفت: اثرات مخرب عدم تمدید بیمه نامه شخص ثالث بر کسی پوشیده نیست و اگر در این مسیر تغییر مالکیت نیز بدون اطلاع شرکت بیمه انجام شود بر حجم مشکلات افزوده خواهد شد.
    به گفته کریم خان زند، این که کدام شرکت بیمه، بیمه نامه ایران خودرو را صادر می کند اهمیتی ندارد بلکه باید ملاک رفع نیاز سریع بیمه گذاران در کمترین زمان ممکن معیار قرار گیرد.
    مدیرعامل بیمه پارسیان در ارتباط با حفظ منافع جامعه که جزو اهداف و اولویت های این شرکت بیمه است، افزود: بیمه پارسیان تمام فعالیت های خود را منطبق با قوانین و تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام می دهد. البته به دلیل آنکه در بیمه شخص ثالث دولت حداقل ها را مشخص می کند، هیچ کس اجازه صدور بیمه نامه خارج از این چارچوب ها را ندارد چراکه تعزیرات حکومتی با آنها برخورد می کند.
    وی در ادامه به اجباری بودن صدور بیمه شخص ثالث برای شرکت های بیمه برای متقاضیان دریافت بیمه نامه شخص ثالث اشاره کرد و گفت: براساس قانون اگر شرکت بیمه ای در صدور بیمه نامه شخص ثالث کوتاهی کند، باید در مقابل شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران پاسخگو باشد.
    به گفته مدیر عامل بیمه پارسیان یکی از اعتراضات شرکت های بیمه در رابطه با قرارداد این شرکت با ایران خودرو، نبود بستر لازم برای فعالیت آنها است در حالی که طی سال های اخیر، اغلب شرکت های بیمه از ضرردهی خود در بخش بیمه شخص ثالث سخن می گویند.
    وی در ادامه گفت: اگر شرکت های بیمه واقعاً علاقه مند به صدور بیمه نامه شخص ثالث هستند چرا در بیشتر موارد از ضرردهی این بیمه نامه شکایت می کنند؛ این امر با اظهارات فعلی آنها تناقضات آشکاری دارد.
    مدیر عامل این شرکت بیمه معتقد است بیمه پارسیان یک سال پس از شروع فعالیت خود در صنعت بیمه نسبت به تهیه و ایجاد ساختارهای لازم جهت آغاز فعالیت گسترده خود اقدامات مؤثری را انجام داده است به نحوی که به خلاف اظهارات برخی از مدیران عامل شرکت های بیمه با ورود به صدور بیمه شخص ثالث در سطح وسیع تاکنون به موفقیت های بسیاری دست پیدا کرده است.
    کریم خان زند تصریح کرد: بیمه پارسیان به هیچ عنوان مانع ورود سایر شرکت های بیمه در ارائه بیمه نامه های شخص ثالث شرکت ایران خودرو نیست اما ادعای این شرکت ها از سخن تا عمل مسیر طولانی را طی می کند چراکه لازمه اطمینان مشتریان برای خرید انواع بیمه نامه های شرکت های بیمه ملزم بودن آنها برای اجرای تعهدات است.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        آخرین بروزرسانی ۲۰ ساعت پیش
        آرشیو