فونیکسریمکسبهتام

توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری چه تبعاتی را به همراه داشته است‌؟

خطر بیکاری ۱۴۲هزار نفر در صنعت موتورسیکلت

عصر خودرو- بر اساس مصوبه هیات وزیران مبنی بر عدم شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهرماه سال جاری این امر در غیاب جایگزین‌های انژکتوری محقق شد.

خطر بیکاری ۱۴۲هزار نفر در صنعت موتورسیکلت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این مصوبه بخش دیگری با عنوان بند 2-5 داشت که در آن از شرکت‌های سازنده موتورسیکلت خواسته شده بود تا فهرست انجین‌های کاربراتوری وارد شده در انبار تا پیش از ابلاغ این مصوبه را اعلام کنند تا این آمار نیز به تولید برسد و تا پایان اسفند ماه شماره‌گذاری شود اما با وجود گذشت 4 ماه از این مصوبه پلیس راهنمایی و رانندگی همچنان از شماره‌گذاری این موتورسیکلت‌ها امتناع می‌کند در حالی که این اتفاق صرفا‌ متوجه شرکت‌های تولید‌کننده و منتهی به ورشکستگی بیش از 45 شرکت و بیکاری 142هزار نفر نیروی کار به‌صورت مستقیم و غیر‌مستقیم می‌شود.
    با توجه به اعلام موجودی حدود 563هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری از سوی تمامی تولیدکنندگان کشور، هم‌اکنون سرمایه‌ای حدود 450میلیون دلار از تجهیزات موتورسیکلت‌های کاربراتوری صرفا در انبار‌های شرکت‌ها باقی مانده است. عدم اجرای این مصوبه تاکنون ضرر و زیان بسیاری را طی 4 ماه گذشته متوجه صنعت موتورسیکلت کشور کرده است و در صورت ادامه مخالفت پلیس با شماره‌گذاری این روند ممکن است به تعطیلی بخش عمده‌ای از صنعت موتورسیکلت کشور منجر شود لذا برای جبران زمان از دست رفته به نظر می‌رسد این طرح نیازمند تمدید از سوی هیات وزیران است تا مهلتی 6 ماهه برای عرضه باقی مانده موتورسیکلت‌های کاربراتوری به بازار در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد.
    سومین نمایشگاه ایران رایدکس و محصولات جدید شرکت‌ها نشان‌دهنده روند مثبت تحقیق و توسعه موتورسیکلت‌های الکتریکی و انژکتوری است اما ارائه این تکنولوژی روی موتورسیکلت در تیراژ انبوه نیازمند زمان و البته تامین سرمایه شرکت‌هایی است که پیش‌تر برای تامین پیشرانه و قطعات موتورسیکلت‌های کاربراتوری صرف شده و در انبارهای این شرکت‌ها بلاتکلیف مانده است.
    آلاینده بودن موتورسیکلت‌ها موضوع دیگری است که به عنوان مهم‌ترین اتهام موجب اجرای طرح فوری برای خروج موتورسیکلت‌های کاربراتوری مطرح می‌شود در حالی که جدیدترین آزمایش‌ها نشان می‌دهد که میزان آلاینده‌های حاصل از احتراق یک دستگاه موتورسیکلت با استاندارد آلایندگی EURO 3 در برخی مشخصه‌ها کمتر از خودرو و در دیگر مشخصه‌ها نزدیک به آلاینده‌های خودرو است.


    * مدت زمان طی یک مسیر مشخص با خودرو در کلانشهرها حداقل 2 برابر زمان موتورسیکلت است که این امر به دلیل حجم ترافیک در مسیر سفرهای درون شهری و زمان‌های سکون خودرو است. لذا با توجه به این امر می‌توان به قطعیت اظهارنظر کرد آلایندگی یک دستگاه خودرو در ترافیک درون‌شهری نسبت به موتورسیکلت حداقل 2برابر بیشتر می‌شود. میزان مصرف سوخت با فرض‌های موجود در اتومبیل 16میلیون لیتر و در موتورسیکلت 2میلیون‌و500هزار لیتر است. تعداد اتومبیل‌های مورد استفاده در تهران 3میلیون‌و500هزار دستگاه و تعداد موتورسیکلت 500هزار دستگاه است که با توجه به اطلاعات فوق و وضعیت موجود سهم آلایندگی اتومبیل در شهرتهران معادل 14 برابر موتورسیکلت است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو