فونیکسریمکسبهتام

خودرویی ها در بازار سرمایه/ ۱۰ بهمن ۹۵

در چند قدمی بازگشت خودرویی ها به روزهای خوش

عصر خودرو- امروز یکشنبه شاخص گروه خودرو ۲۳۲ واحد معادل ۱.۳۳ درصد رشد کرد و در مدار ۱۷ هزار و ۵۹۵ واحدی قرار گرفت، در این روز حجم معاملات گروه ۴۰ میلیون افزایش یافت.

در چند قدمی بازگشت خودرویی ها به روزهای خوش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ، سهامداران گروه خودرو تعداد 141 میلیون سهام را به ارزش 20 میلیارد تومان در 10.7 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند.
    زمانی می توان از تغییر روند خودرویی ها سخن گفت که نمادهای لیدر خودرویی طی 3 روز متوالی با حجم حداقل50 میلیونی معامله شوند، امروز خساپا با 45 میلیون بیشترین حجم معامله را در اختیار داشت که از دیروز 19 میلیون بیشتر شده است.
    حقوقی های خساپا بیشتر فروشنده بودند با این حال سهم در قیمت 1,117 ریال و با رشد 2.48 درصدی به کار خود خاتمه داد، در راستای واگذاری دارایی و املاک مازاد گروه سایپا، برنامه فروش خکاوه از ابتدای امسال در دستور کار سایپا قرار گرفته است و در این راستا یک مقام آگاه اعلام کرده است که پس از مذاکره با خریداران بلوک خکاوه را آگهی خواهند کرد  و امروز هم شرکت ولوو جهت خرید با سایپا وارد مذاکره شد که می توان دلیل رشد سایپا را به این خبر مرتبط دانست.
    اما امروز نماد خودرو زیر یک درصد رشد کرد و در قیمت پایانی 2,818 ریال قرار گرفت، حقوقی خودرو 8 میلیون خریدار و 5 میلیون فروشنده بود، خودرو تاکنون 3 قرارداد با بنز امضا کرده و اسفندماه اولین سری 2008  را وارد بازار خواهد کرد.
    در روز جاری نمادهای خفناور، ختوقا، خکار، خاذین و خچرخش صف خرید بودند که در این بین نماد خچرخش صف خرید سنگین بیش از 22 میلیونی را  در قیمت 2,290 ریال تجربه کرد، از طرفی خاذین در حاشیه 4 درصد مثبت صف 3.8 میلیونی در قیمت پایانی 939 ریال را داشت، ولی نمادهای دیگر صف خریدهای سبکی داشتند.
    به نظر می رسد دلیل اینکه نماد خچرخش امروز هم علی رغم شرایط بنیادی نامناسبش در حداکثر قیمت معامله شد، احتمال قرارداد بستن خچرخش با شرکت قطعه سازی آلمانی TRW است، این قطعه ساز خارجی از دیروز اقدام به بازدید از کارخانه کرده  و تا فردا بازدید کارشناسانشان ادامه خواهد شد پس از آن نتیجه بازدید اعلام می شود که اگر مثبت باشد در آینده خچرخش با برند TRW اقدام به تولید به قطعات جدید در بازارهای داخلی و خارجی خواهد کرد.
    یکی از عواملی که می تواند خودرویی ها را از شرایط فعلی خارج کند قرار گرفتن قراردادهای خودرویی ها در فاز اجرایی است، فردا وزیر خارجه فرانسه به همراه 60 شرکت که خواهان گسترش و عقد قراردادهای تجاری با ایران هستند به ایران سفر می‌کنند از این رو به تعیین تکلیف قراردادهای خودرویی نزدیک شده ایم و می توان جو مثبت امروز گروه را به پیشواز رفتن  این رخداد توسط خودرویی ها دانست.
    همینطور با توجه به بازگشایی بانکها و کمتر شدن اثر روانی این بازگشایی‌ها میتوان انتظار آغاز رشد خودرویی ها را داشت، از منظر تکنیکالی نیز خودرویی‌ها با کف بدبینانه اشان بیش از 10 درصد فاصله ندارند و تنها ریسکی که گروه را تهدید می کند روی کار آمدن ترامپ به عنوان مهره ای ناشناخته است که باتوجه به حمایت اروپاییها از برجام از این بابت نیز نگرانی چندانی وجود ندارد.
    امروز سخنان وزیر صنعت نیز درخصوص خودروییها مورد توجه قرار گرفت وی اعلام کرد که ایران خودرو و سایپا هیچ کدام با شرکت رنو فرانسه قرارداد نخواهند بست، شرکت نگین خودرو به عنوان واردکننده محصولات رنو در قالب مشارکت ایدرو و رنو قرار خواهد گرفت و خودروسازی در کشور دولتی نیست چراکه دولت فقط 20 درصد در خودروسازی ها سهم دارد.
    در پایان این نکته را نباید از نظر دور داشت که همیشه بازار در یک روند باقی نمی ماند و شواهد نشان می دهد که  به زمان پایان اصلاح خودرویی ها نزدیک شده ایم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط