فونیکسریمکسبهتام

فراتر از فناوری

ایرباس در یک قدمی انقلاب حمل‌و‌نقل

عصر خودرو- یکی از موضوعاتی که انسان‌ها همواره انتظارش را می‌کشیده‌اند استفاده از خودروهای پرنده بوده است. نمونه‌های اولیه و آزمایشی این خودروها از سوی برخی افراد ماجراجو به‌صورت محدود ساخته شده است که همواره در برابر قوانین جاده‌ای و امنیتی سر تعظیم فرود آورده‌اند و امکان فعال شدن را پیدا نکرده‌اند.

ایرباس در یک قدمی انقلاب حمل‌و‌نقل
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، چنین طرح‌هایی وقتی به‌وسیله شرکتی مانند ایرباس معرفی ، طراحی و ساخته شود امکان اینکه بتواند اجازه‌های لازم را هم کسب کند بیشتر خواهد شد. این شرکت هواپیما‌ساز اروپایی مدلی از خودرو را در نظر دارد آزمایش کند که در صورت موفقیت‌آمیز بودن این پروژه راه برای داشتن وسایل پرنده شهری هموار می‌شود. ایرباس اعلام کرده اولین آزمایش این خودرو را در سال 2017 یعنی همین امسال انجام می‌دهد.

     

    استفاده از نام خودروی پرنده در رابطه با ایرباس کمی متفاوت است و شما احتمالا نخواهید توانست با استفاده از این وسیله به‌عنوان یک خودروی دو‌منظوره در زمین و هوا حرکت کنید. هدف ایرباس اما ساخت وسیله‌ای پرنده و خودپرواز است تا نیاز به مهارت خلبانی را کاهش دهد و افراد به راحتی بتوانند از وسیله‌ای پرنده و احتمالا تک‌سرنشین برای جابه‌جایی‌های خود استفاده کنند، به همین دلیل نام خودروی پرنده برای آن می‌تواند به کار برده شود. ایرباس به‌دنبال این است که با چالش ساخت ماشین‌های خودپرواز روبه‌رو‌ شود و همچنین ساخت پهپادهای تحویل کالا که قابلیت‌های خودپروازی دارند از جمله برنامه‌های این شرکت هواپیما‌ساز است. نیاز به ایجاد تحول در سیستم‌های حمل‌و‌نقل باعث شده است ایرباس هم به این موضوع توجه نشان دهد و با توجه به حضور سامانه‌های متعدد و خودران در مدل‌های انگشت‌شمار از خودروهای تولیدی روز در دنیا و خودروهای بیشتری در آینده نزدیک و روشن شدن ابعاد هیجان‌انگیز اقتصادی و امنیتی این سامانه‌ها به نظر می‌رسد شرکت‌های بیشتری به سمت این فناوری تمایل پیدا کنند.

    در دنیای پر‌رقابت حمل‌و‌نقل زمینی رسیدن به خودران‌ها قوانین و مقررات خاص خودش را دارد و بخشی نیز در حال تدوین هستند، اما در رابطه با قوانین دست و پا گیر هوایی که برخی کاملا بجا و درست هستند می‌توانند عامل بازدارنده در رابطه با این پرنده‌های خودران و شخصی باشند. از جمله مزیت‌هایی که این پرنده‌ها می‌توانند ارائه کنند کاهش هزینه حمل‌و‌نقل و صرفه‌جویی در زمان و افزایش ایمنی در پرواز است. کار ساخت این خودپرواز شخصی را یکی از شرکت‌های زیر‌مجموعه ایرباس با نام A3 در دست گرفته است که پیش از این مدل مفهومی از آنچه در ذهن دارد را معرفی کرده است. در این وسیله پروازی سامانه هدایت دستی هم در نظر گرفته شده است که در مواقع لزوم وارد عمل می‌شود.

    این وسیله پرنده واهانا نام دارد و از تصاویری که سازنده آن منتشر کرده است می‌توان به طراحی آینده‌محور آن پی برد. ایر‌باس قصد دارد یکی از پیشگامان اصلی این حوزه باشد و با توجه به توان بالا و تجربه زیادی که در ساخت هواپیما دارد در این حوزه ابتکار عمل را در دست بگیرد. برای دیدن این وسایل پرنده در آسمان شهرها تا سال 2030 باید منتظر ماند و تصور می‌شود تا قبل از این تاریخ احتمال حضور چنین خودروهای پرنده‌ای در حمل‌و‌نقل شهری بسیار دور از ذهن خواهد بود. موضوع اشتراک در رانندگی از جمله مواردی است که برای تسهیل در رفت و آمد مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این موضوع در رابطه با این وسیله پرنده هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت و البته برای وسایل پرنده‌ای که می‌توانند چند نفر را حمل کنند قابلیت استفاده دارد. برای وسایل پرنده که ابعاد بسیار کوچکی دارند و قابلیت خود‌پروازی هم در آنها گنجانده شده است قابلیت‌های خودران مزیت‌های فراوانی را ایجاد می‌کند که از مهم‌ترین‌ موارد عدم نیاز به مهارت در هدایت پرنده است و با توجه به زمان ارائه نمونه‌های تولیدی که در سال 2030 زمان‌بندی شده است تحولات عظیم در بخش پیشرانه‌های برقی و باتری‌های لیتیومی می‌تواند نیاز این پرنده‌ها را تامین کند و قابلیت‌های بسیار زیادی را در این خودروهای پروازی ایجاد خواهد کرد.

    دره سیلیکون محلی است که این پروژه مراحل مطالعاتی‌اش را سپری می‌کند و اکثر فناوری‌های روز دنیا از همین منطقه در کالیفرنیا به دنیا معرفی می‌شوند. در شهرهای آینده که خودروهای برقی بخش قابل توجهی از سیستم حمل‌و‌نقل درون شهری را به خود اختصاص داده‌اند این وسایل پرنده برقی هم می‌توانند تکمیل‌کننده نیازهای حمل‌و‌نقل سریع باشند. حضور شرکتی به عظمت ایرباس در این حوزه می‌تواند نوید‌بخش آینده‌ای روشن در این حوزه باشد، چرا‌که تامین مالی هزینه‌های ساخت و طراحی و مطالعاتی چنین طرح‌هایی بسیار زیاد و از توان بسیاری از شرکت‌ها خارج است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو