فونیکسریمکسبهتام

قرعه شانس به نام خودروهای هیبریدی

عصر خودرو- در حال حاضر تقاضا برای خودروهای هیبریدی رو به فزونی نهاده و موجب شده تویوتا و سایر خودروسازان را به این فکر وادارد که حتی در زمانی که صنعت به سمت خودروهای تمام‌برقی پیش می‌رود، خودروهای هیبریدی گازی-الکتریکی سهم خود را در بازار خواهند داشت. فروشندگان و تحلیلگران می‌گویند در دو سال گذشته در پی افزایش قیمت بنزین و هجوم مدل‌های جدید باعث افزایش تقاضا برای خودروهای هیبریدی و تمام‌برقی شده و هر دو بخش بزرگ‌تری از بازار آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند.

قرعه شانس به نام خودروهای هیبریدی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، به اعتقاد شرکت تحقیقاتی «موتور اینتلیجنس»، پس از افزایش 73درصدی فروش در سال گذشته، فروش خودروهای هیبریدی تا اوت امسال 5درصد کاهش یافته که عمدتا به دلیل محدودیت‌های عرضه تویوتا، رهبر فروش هیبریدی بوده است. برخی از فروشندگان می‌گویند حجم سفارشات عقب‌مانده هیبریدی آن‌ها به هزاران عدد می‌رسد.

    در حالی که مدیران به طور فزاینده‌ای از این ایده حمایت می‌کنند که بازار به سمت خودروهای تمام‌برقی پیش رود، اما در مورد اینکه آیا این مسیر باید شامل خودروهای هیبریدی که موتور درون‌سوز را با باتری کوچک و موتور الکتریکی ترکیب می‌کنند تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند یا نه، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. برخی از خودروسازان هیبریدی‌های قابل‌شارژ بیشتری را معرفی کرده‌اند که از باتری بزرگ‌تری استفاده می‌کنند که به خودرو اجازه می‌دهد بدون روشن کردن موتور بنزینی، صرفا با تکیه بر نیروی الکتریکی حرکت کند.

    براساس گزارشی از وال‌استریت ژورنال، تویوتا، ولوو و هیوندای از جمله شرکت‌هایی هستند که برخی از مشتریان آنان حاضر نیستند به خودروی کاملا الکتریکی اعتماد کنند. در چند سال گذشته هر یک از این شرکت‌ها مدل‌های هیبریدی بیشتری عرضه و در‌عین‌حال خودروهای تمام‌برقی را نیز معرفی کرده‌اند. رندی پارکر، مدیر اجرایی هیوندای موتور آمریکا، می‌گوید افراد زیادی هستند که خودروی برقی را می‌پذیرند و در این میان دیگرانی هستند که هیبریدی را ترجیح می‌دهند. رفتار مصرف‌کننده می‌تواند بسته به اینکه در کدام بخش از کشور زندگی می‌کند متفاوت باشد.

    پاداش وفاداری به هیبریدی‌ها در استراتژی‌های آینده‌نگر خودروسازان با گنجاندن موتورهای درون‌سوز توسط وال‌استریت  مورد تاکید قرار گرفته است. سرمایه‌گذاران در سال‌های اخیر به‌شدت طرفدار شرکت‌های خودرویی تمام‌برقی، از جمله تسلا و استارت‌آپ‌هایی مانند ریویان بوده‌اند که ارزش‌گذاری آن‌ها با وجود زیان‌های سنگین و فروش نسبتا کم، با برخی خودروسازان سنتی رقابت می‌کند.

    شرکت جنرال موتورز و فولکس واگن از جمله خودروسازانی هستند که هیبریدی‌ها را کم‌اهمیت جلوه داده و عرضه آن‌ها را متوقف کرده‌اند و در عوض تلاش خود را روی عرضه ده‌ها مدل تمام‌برقی در سال‌های آینده متمرکز کرده‌اند. مری بارا، مدیر‌عامل جنرال موتورز، در نشست سالانه سهامداران این شرکت در ژوئن گفت: استراتژی شرکت مبتنی بر خودروهای برقی باتری‌دار متمرکز است، چرا که آن‌ها بهترین هستند. خودروسازانی که روی هیبریدی‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌گویند خودروهای برقی برای مشتریان در بسیاری از نقاط جهان مناسب نیستند. تویوتا معتقد است در کشورهای در‌حال‌توسعه که میلیون‌ها خریدار دارد، تامین برق غیرقابل‌اعتماد است. به گفته مدیران شرکت‌های خودروسازی بزرگ، حتی در آمریکا نیز بخش‌های بزرگی از کشور به جایگاه شارژ در دسترس مجهز نیستند، یا مسافت رفت‌وآمد طولانی‌تری دارند که با توجه به ظرفیت فعلی باتری خودروهای برقی عملی نیست.

    تویوتا در اواخر دهه 1990 پریوس را به عنوان پیشگام خودروهای هیبریدی معرفی کرد، که به‌سرعت تبدیل به محصول پر‌فروشی شد و حتی نوعی پیام اجتماعی مشترک برای دوستداران محیط زیست و افراد مشهوری مانند لئوناردو دی‌کاپریو بود. از آن زمان خودروی هیبریدی برای خودروسازان تبدیل به راهی برای رعایت مقررات سختگیرانه آلایندگی خروجی اگزوز در آمریکا و سایر کشورها شد. تویوتا همچنان فروشنده شماره‌یک خودروهای هیبریدی در آمریکاست که امروز هم با تکیه بر ورژن گازی-الکتریکی خودروی اسپرت RAV4، پرفروش‌ترین خودروی هیبریدی کشور، بر صدر ایستاده است. فورد، هیوندای و شرکت‌های خودروسازی لوکس آلمانی نیز در سال‌های اخیر گزینه‌های هیبریدی را به خط تولید خود اضافه کرده‌اند.

    تویوتا گفته است دولت‌هایی که قصد کاهش انتشار کربن را دارند باید فروش خودروهای هیبریدی را تشویق کنند. ماه گذشته آکیو تویودا، رهبر تویوتا، به خبرنگاران گفت این شرکت می‌تواند هشت خودروی هیبریدی قابل‌شارژ با همان تعداد باتری را در خودروی برقی با برد 320 مایل بسازد. به اعتقاد او این خودروهای هیبریدی قابل‌شارژ بیش از خودروهای تمام‌برقی به کاهش انتشار کربن کمک خواهند کرد.

    با توجه به اینکه قیمت بنزین در بسیاری از مناطق آمریکا تا حدود 4 دلار در هر گالن رسیده است، مشتریانی که خواهان مدل‌های بنزینی بودند هم به خودروهای هیبریدی روی آورده‌اند. فروشندگان و مدیران می‌گویند خودروهای برقی گازسوز نیز  می‌توانند مورد‌توجه خریدارانی باشند که به خودروهای برقی علاقه دارند اما در مناطقی زندگی نمی‌کنند که دسترسی آسان به جایگاه شارژ داشته باشند. تویوتا اعلام کرده است خودروهای هیبریدی، از جمله خودروهای دارای قابلیت شارژ، حدود 20درصد از فروش آمریکا را در ماه سپتامبر به خود اختصاص داده‌اند و اگر محدودیت عرضه نبود، این نرخ می‌توانست دو برابر باشد. بر اساس داده‌های شرکت تحقیقاتی «موتور اینتلیجنس»، خودروهای هیبریدی 6/ 5درصد از فروش بازار آمریکا تا ماه سپتامبر را به خود اختصاص دادند و این درحالی است که خودروهای برقی 9/ 4درصد از بازار را تشکیل داده‌اند.

    بازار خودروهای دست‌‌دوم برقی و هیبریدی

    کمبود نیمه‌هادی‌ها و باتری‌ها به صنعت خودرو آسیب رسانده است. بسیاری از شرکت‌های خودروسازی قصد دارند با جابه‌جایی برخی از کارخانه‌های تولیدی و تنوع بخشیدن به زنجیره تامین، عرضه را تسهیل کنند، اما تاسیسات جدید تا چند سال آتی آماده نخواهند بود. لیست‌های انتظار طولانی برای مدل‌های محبوب خودروهای برقی بسیاری از خریداران را متقاعد کرده است که خودروهای دست‌دوم را نیز در نظر بگیرند. از آنجایی که خریداران خواهان خودروی برقی جدید هستند، بیشتر از سایر خریداران خودروهای دست‌دوم می‌توانند هزینه کنند. روند رو به رشد تقاضا برای خودروهای دست دوم کم‌کارکرد، قیمت را در بازار افزایش می‌دهد؛ به عنوان مثال فورد موستانگ Mach-E 2022 بیشترین افزایش قیمت در میان خودروهای برقی کارکرد را داشته است.

    افزایش قیمت خودروهای برقی مستعمل در حال حاضر از سایر خودروها پیشی گرفته است، که نشان‌دهنده گسترش سریع بازار است. رشد قیمت خودروهای دست‌دوم از ژوئن 2021 تا 2022 فقط 1/ 7درصد بوده است، درحالی‌که این میزان برای خودروهای برقی به 7/ 9درصد رسیده است. هنوز مشخص نیست که آیا این افزایش قیمت به دلیل تقاضای بیش از حد برای خودروهای برقی است یا خودروهای برقی ارزش خود را بهتر از خودروهای بنزینی حفظ می‌کنند. هرچند می‌توان گفت خودروهای برقی ممکن است به دلیل به‌روزرسانی‌های مکرر و کاهش سایش مکانیکی کمتر از خودروهای احتراقی مستهلک شوند. تورم و تقاضا باعث کاهش استهلاک کوتاه‌مدت و موجب می‌شود خودروها بعد از 6 تا 12 ماه ارزش پیدا کنند. چنین روندی نقطه‌عطفی در بازار خودروی دست‌دوم و منجر به عرضه بیش از حد خودروهای قدیمی کم‌کارکرد برای رضایت خریداران بی‌حوصله خودروهای برقی شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط