فونیکسریمکسبهتام

محکومیت سازنده ایربگ‌های مرگبار به یک میلیارد دلار جریمه

عصر خودرو- انتظار می رود شرکت ژاپنی تاکاتا به ارتکاب تخلف در ساخت قطعات معیوب ایربگ که ۱۶ کشته در جهان بر جای گذاشته است، اعتراف کرده و یک میلیارد دلار جریمه در آمریکا پرداخت کند.

محکومیت سازنده ایربگ‌های مرگبار به یک میلیارد دلار جریمه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایران جیب، توافق تاکاتا با رگولاتورهای آمریکایی شامل 25 میلیون دلار جریمه، 125 میلیون دلار خسارت قربانیان و 850 میلیون دلار جبران خسارت خودروسازانی است که از فراخوانهای گسترده ضرر زیادی متحمل شده اند.

تحت این توافق، قطعه ساز ژاپنی تاکاتا باید مورد نظارت مستقل قرار گیرد. ممکن است توافق مذکور کمک کند این شرکت از سوی سرمایه گذاران برای بازسازی فعالیتش حمایت مالی جلب کند و دیون هنگفت مربوط به بزرگترین فراخوان ایمنی خودرو را پرداخت کند.

تاکاتا در سال 2015 در یک توافق جداگانه به ارزش 70 میلیون دلار با رگولاتورهای ایمنی خودروی آمریکا قبول کرد اقرار کند از وجود ایراد در بادکننده‌های ایربگ مطلع بوده اما فراخوان به موقع صادر نکرده است.

این شرکت اعتراف کرد حداقل در شش سال گذشته اطلاعات نادرست، ناقص و گزینشی در اختیار سازمان ایمنی ترافیک آزادراه آمریکا قرار داده و برای خودروسازان هم اطلاعات ناکافی، نادرست و گزینشی فراهم کرده است.

انتظار می رود اتهام کلاهبرداری در دادگاه منطقه ای آمریکا در دیترویت مورد رسیدگی قرار گیرد. وزارت دادگستری آمریکا قصد دارد کنت فاینبرگ، مشاور حقوقی معروف را برای نظارت بر روند جبران خسارت تاکاتا انتخاب کند.

این توافق شامل جبران خسارت قربانیان و خودروسازانی است که ناچار شده اند برای تعویض بادکننده‌های معیوب فراخوان دهند. هوندا موتور و تاکاتا تقریبا همه شکایتهایی را که به خسارتهای مرگبار مربوط بوده اند، حل و فصل کرده اند.

فراخوان ایربگهای تاکاتا شامل 19 خودروساز شامل فورد موتور، جنرال موتورز، تویوتا موتور، فولکس واگن و فیات کرایسلر اتوموبیل بوده است.

از میان 16 مورد مرگ مربوط به انفجار ایربگهای تاکاتا، 11 مورد در آمریکا و همگی در خودروهای هوندا بوده اند. رگولاتورها اعلام کرده اند این فراخوانها شامل حدود 42 میلیون خودروی آمریکایی با حدود 70 میلیون بادکننده ایربگ تاکاتا می شود که آنها را به بزرگترین فراخوان ایمنی تاریخ آمریکا تبدیل می کند.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: تاکاتا احتمالا موافقت می کند ظرف یک سال یک میلیارد دلار را پرداخت کند.

تاکاتا از نیترات آمونیوم برای ایجاد انفجار کوچکی که ایربگها را در تصادف باد می‌کند، استفاده می‌کند اما این ماده شیمیایی در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و رطوبت بالای هوا به مدت طولانی، ممکن است با سرعت زیادی منفجر شده و قوطی فلزی که محل نگهداری این ماده است را تکه تکه کند و این قطعات همانند ترکش در داخل خودرو پرتاب می‌شوند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو