فونیکسریمکسبهتام

یکی دیگر از شروط ثبت‌ سفارش خودرو

عصر خودرو- وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی ثبت‌سفارش برخی از برند‌های مطرح وارداتی را که هنوز موفق به اخذ نمایندگی رسمی از شرکت مادر نشدند را در لیست مجاز خود قرارداده که در این زمینه شبهاتی نسبت به عملکرد مسوولان تجاری کشور مطرح است.

یکی دیگر از شروط ثبت‌ سفارش خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، هفته گذشته وزارت صنعت با بستن سایت ثبت‌سفارش خودرو، واردکنندگانی که هنوز موفق به اخذ نمایندگی رسمی از شرکت مادر نشدند را از لیست ثبت‌سفارش حذف کرد این در شرایطی است که چند شرکت واردکننده خودرو که از قضا موفق به اخذ مجوز نمایندگی رسمی نشدند و نام شرکت‌های آنها نیز در لیست نمایندگی شرکت اصلی نیست، همچنان مجوز واردات را در اختیار دارند. هرچند اقدام وزارتخانه در حذف شرکت‌های غیرمستقیم در راستای تحول در قوانین ورود خودرو به کشور تفسیر می‌شود اما پرسش اساسی آن است که چرا وزارتخانه به برخی از شرکت‌های مدنظر که نمایندگی رسمی ندارند، اجازه واردات خودرو داده است؟ در پاسخ به این پرسش رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» دلیل اصلی ارائه نمایندگی مستقیم به این شرکت‌ها را کفایت ارائه (LOC (Letter Of Commitmment عنوان می‌کند. موضوعی که به‌نظر می‌رسد به منظور دریافت مجوز نمایندگی شرط لازم به حساب می‌آید. بنابر «دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان، توزیع‌کنندگان دفاتر شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده کالاهای سرمایه‌ای در ایران» LOC به معنای اصل تعهدنامه شرکت خارجی مبنی بر تضمین ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی حداقل برای 10‌سال است.

    در حالی گفته می‌شود برخی از شرکت‌های نمایندگی با دریافت LOC توانسته‌اند مجوز فعالیت در ایران را اخذ کنند که یکی از شروط اخذ نمایندگی در دستورالعمل دارا بودن LOC است اما شروط دیگری چون اصل قرارداد از شرکت خارجی و اعطای اختیارنامه از شرکت مذکور نیز حائز اهمیت است. فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه شرکت خارجی ضمن امضای این قرارداد، ارائه خدمات پس از فروش مناسب محصولات خود را متناسب با استانداردهای جهانی (LOC) تا 10 سال در کشور مقصد (کشور محل فعالیت نماینده رسمی) تضمین ‌می‌کند، می‌گوید: از آنجا که بحث ارائه خدمات پس از فروش توسط این شرکت‌ها صورت می‌گیرد بنابراین وزارتخانه نمایندگی آنها را مورد تایید قرار داده است. وی خاطر نشان می‌کند: از سوی دیگر، براساس ماده 2 آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو، شرکت واردکننده نیز متعهد به ارائه خدمات فوق است؛ بنابراین آنچه دارای اهمیت زیادی برای نماینده رسمی است اخذ LOC از شرکت تولیدکننده اصلی است تا تعهد تولیدکننده را نیز پشتیبان ضمانت خود داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو