فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل ستاد دیه کشور:

کاهش مصدومان و متوفیان حوادث رانندگی یک اقدام فراسازمانی است

عصر خودرو- جولایی کاهش مصدومان و متوفیان حوادث رانندگی را یک اقدام فراسازمانی عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون ۴۱۰ زندانی بدهکار دیه ناشی از فوت و ۵۴۰ محکوم ناتوان در پرداخت دیه‌های جرحی زندانی است.

کاهش مصدومان و متوفیان حوادث رانندگی یک اقدام فراسازمانی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس  ، اسدالله جولایی در جلسه هیات نظارت صندوق تامین خسارت‌های بدنی اظهار داشت: هر چند به همت نهادهای مسئول آمار کشته‌های تصادفات کاهش داشته، اما خوب است به کم شدن 2 درصد و چند درصدها ذر آمار تلفات رانندگی دل خوش نکنیم و با این باور که کشته شدن حتی یک ایرانی، رقم سنگینی برای نظام است برای بهبود وضعیت جاده‌ها بکوشیم.

    مدیرعامل ستاد دیه با اشاره به آیه 32 سوره مائده مبنی بر این‌ که «هرکس نفسی را زنده کند، گویا امتی را زنده کرده است» بیان کرد: به عنوان یک مرجع عالی در جهان اسلام و با عنایت به پیشینه هفت هزار ساله تمدن ایران زمین، آمار 17هزار نفری کشته‌های تصادفات جاده‌ای هرگز زیبنده این کشور نبوده و شانه خالی کردن مسئولین این سازمان و آن نهاد از بار ایمنی جاده‌ها و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در عصر حاضر هرگز تحمل‌شدنی نیست.

    جولایی با بیان این که امروز موضوع اصلاح قانون حداقل در مورد حوادث رانندگی حل شده و تنها اجرای صحیح آن برای کاهش تلفات رانندگی و زندانیان ناشی از آن نیاز است، گفت: 18 سال تلاش ستاد دیه در راستای رفع نواقص قانون سابق بیمه اجباری شخص ثالث، بالاخره با تصویب حداکثری قانون جدید در اردیبهشت ماه سال جاری به ثمر نشست و این قانون دائمی چنانچه آثار آن هم تا به امروز خودش را نشان داده از آمار ورودی به زندان در قبال رانندگان کم کرده اما کاهش حداکثری و دو رقمی کردن این محبوسان که تحقق آن هم دور از انتظار نیست، تنها اجرای صحیح و دقیق قانون ابلاغ شده را می‌طلبد.

    وی پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ را الویت اصلی ستاد دیه مطرح کرد و افزود: هرچند رسالت اصلی ما آزادی افراد دربند محکوم به جرایم غیرعمد است، اما الویت این نهاد در راستای خدمت به هموطنان همواره معطوف به حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی بوده تا با صرف هزینه و وقت کمتری با اهتمام در امر پیشگیری، اعتبارات در اختیار خود را صرف کنترل ورودی به ندامتگاه‌ها و به حداقل رساندن آن کند.

    جولایی جهل به قانون را دلیل اصلی بیشترین محکومیت‌های حبس مددجویان تحت حمایت ستاد دیه عنوان کرد و گفت: طبق فرمایش امام راحل (ره) فرهنگ مبداء همه خوشبختی‌ها و صدالبته همه بدبختی‌های یک ملت است که اگر فرهنگ ناصالح شد، جوان‌هایی که در این کشورها رشد می‌کنند و تربیت می‌شوند هم ناصالح خواهند بود.

    وی ادامه داد: با همین درایت است که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی تحقیقا در ارتباط با همین موضوع فرهنگ رانندگی، صراحت دارند «عبور از چراغ سرخ شرعا حرام است». درست شبیه مواضعی که بارها و بارها از جانب رهبر انقلاب شاهدیم. جالب است آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با جوانان استان خراسان‌شمالی در 23 مهر ماه سال 91، به صراحت از فرهنگ رانندگی و بی‌انضباطی بسیاری از ما در رفت‌ و‌‌ آمد در خیابان‌ها، به عنوان یک مسئله بزرگ و اساسی یاد می‌کنند.

    وی کاهش مصدومان و متوفیان حوادث رانندگی را یک اقدام فراسازمانی مطرح کرد و گفت: ستاد دیه به عنوان یک نهاد مردمی بیش از وسع خود با انجام اقداماتی نظیر تلاش در اخذ مصوبه هیئت وزیران (بند 5 مصوبه مورخ 86/11/20) پیرامون گنجاندن مطالب مربوط به اهمیت بیمه شخص ثالث و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در کتب درسی، برگزاری جلسات متعدد با مبادی مرتبط نظیر وزرای فرهنگ و ارشاد، علوم تحقیقات و فناوری، شورای فرهنگ عمومی و همچنین حضور مستمر در نشست های شورای آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران به منظور تحقق طرح‌های حبس‌زدا و البته تولید فیلم‌های مستند و نیز چاپ کتاب‌های آموزشی، به سهم خود اقداماتی را انجام داده اما رساندن آمار تلفات جاده‌ای به استاندار جهانی، یک عزم عمومی و یک همت همگانی نیاز دارد که بدون شک ناجا تنها  بخشی از این وظیفه سنگین را عهده دار خواهد بود.

    وی آمار فعلی زندانیان دیه‌های ناشی از تصادفات را کمتر از 950 نفر اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون 410 زندانی بدهکار دیه ناشی از فوت و 540 محکوم ناتوان در پرداخت دیه‌های جرحی در زندانهای کشور به سر می‌برند که از مجموع این افراد تنها 870 زندانی مربوط به تصادفات، واجد بهره‌مندی از تسهیلات ستاد دیه گزارش شده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو