فونیکسریمکسبهتام

بررسی آپشن‌های لوکسی که امروزه در خودروهای معمولی دیده می‌شوند

از عرش تا فرش

عصر خودرو: در این نوشتار آپشن‌های لوکس و گران‌قیمتی را کنار هم گردآوری کردیم که روزی تنها در خودروهای گران‌قیمت و البته نایاب دیده می‌شدند، اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی بستری مناسب فراهم شده است تا این امکانات و آپشن‌ها را در خودروهای ارزان‌قیمت که در تیراژ بالا نیز تولید می‌شوند، ببینیم.

از عرش تا فرش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹:۰۰

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این آپشن‌ها روزگاری باعث می‌شدند تا اتومبیل شما بسیار خاص و انگشت‌شمار باشد در حالی که امروزه به عنوان استانداردهای اولیه خودروسازی محسوب شده و اکثر خودروسازان برای ماندن در کورس رقابت هم که شده، بعضی از این آپشن‌ها را به صورت پایه در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

کروزکنترل
کروزکنترل را باید مدیون مرد مهندسی باشیم که به همراه وکیل خود در راه دادگاه بود و به علت ترمزهای ناگهانی و عدم ثابت بودن سرعت، سیستمی به عنوان اتوپایلوت خودرو را ابداع کرد. آن سیستم دربرگیرنده نوعی دریچه مکانیکی بود که می‌توانست سرعت وسیله نقلیه را تنظیم کند و در سال 1958 میلادی نیز به صورت تجاری درآمد. حقیقت امر این است که برای اولین بار این سیستم به صورت کاملا مکانیکی روی خودروی Imperial ساخته کمپانی کرایسلر به فروش عمده رسید. این سیستم بعدها توسط مرسدس بنز و البته کلاس S به صورت تطبیقی با قابلیت تشخیص فاصله خودرو با اتومبیل جلویی تکامل یافت و امروز، به بخشی از سامانه نیمه‌خودران با قابلیت توقف کامل و آغاز حرکت اتوماتیک تبدیل شده است. کروز کنترل امروزه در اکثر خودروهای صفر کیلومتر کره‌ای که در بازار جهانی قیمت گزافی هم ندارند، قابل عرضه است.

سیستم تهویه مطبوع
برای اولین بار یک کمپانی آمریکایی واقع در شهر نیویورک پیشنهاد ساخت اولین سیستم تهویه مطبوع کابین خودرو را ارائه کرد. هدف از اختراع این سیستم رفاه حال مشتریان متمول و همچنین، رهبران کشورهای اشرافی بود. این ایده در سال 1933 مطرح و در سال 1939 برای اولین بار برای مشتریان بسیار پولدار قابل سفارش بود. این سیستم مکانیکی که سفارش آن روزگاری به قیمت حداقل نصف اتومبیل تمام می‌شد، امروزه به عنوان یکی از امکانات اولیه خودروهای معمولی شناخته می‌شود؛ سیستمی که امروزه با پیشرفت‌های شگرفی همراه شده که بدون برخورد باد به صورت سرنشینان، هوا را تصفیه می‌کند و برای هر سرنشین به صورت کاملا مجزا قابل تنظیم است.

سیستم ترمز ضدقفل
اولین بار ترمز ABS کاربرد نظامی داشت. این نوع ترمز را برای اولین بار درسال 1947 در بمب‌افکن B47 استفاده کردند. 31 سال بعد این سیستم به صورت آزمایشی‌ روی خودروهای ساخت کمپانی فورد مورد آزمایش قرار گرفت، اما سرعت مرسدس بنز در ارائه این سیستم بیشتر بود و برای اولین‌بار ‌ روی مدل W114 و W116 استفاده شد و برای مشتریان لوکس‌پسند و همچنین، متمکن قابل سفارش بود. این سیستم امروزه به صورت کاملا پایه حتی در تولیدات کشور خودمان نیز دیده می‌شود؛ سیستمی که در سال 1984 در کشورهای اروپایی به عنوان یک استاندارد در تولید خودروها لازم‌الاجرا شد.

آیینه بغل
جالب است بدانید آیینه بغل که امروزه جزء ملزومات اولیه هر خودرو به شمار می‌رود، روزگاری به عنوان آپشن شناخته می‌شد. ایده ساخت این قطعه ضروری برای اولین بار در سال 1909 به ذهن یکی از شرکت‌کنندگان مسابقات ایندیاناپلیس آمریکای شمالی رسید و بعدها برای اولین بار‌ روی خودروهای آمریکایی، آن هم ‌روی کناره‌های کاپوت به عنوان آپشنی سفارشی نصب می‌شد. اما بعدها با درک اهمیت نصب این قطعه و همچنین‌ کاهش تصادفات، مقرر شد هر خودرویی که تولید می‌شود دارای آیینه بغل باشد، حتی اگر جزو خودروهای لوکس محسوب نشود.
ایربگ
ایربگ هدیه‌ای بود که مرسدس در سال 1981 و با هزینه 800 یورو برای اولین بار در اختیار مشتریان خودرو لوکس W126 قرار داد. در کنار این سیستم، کمربندهای پیش‌کشنده نیز معرفی شده بودند که ترکیب این دو در نمایشگاه سال 1981 ژنو ستاره مرسدس را به خودرویی جذاب و متمایز تبدیل کرده بود. این آپشن که در اوایل برای سرنشینان جلو تدارک دیده شده بود و قیمت گزافی هم داشت، در سال 1998 به ایربگ‌های جانبی تبدیل شد که در صورت وارد آمدن ضربه، به کلی از سرنشینان محافظت می‌کرد. امروزه این آپشن در اغلب کشورها باید به صورت پایه ‌روی خودروهای تولیدی قرار بگیرد که نوع پیشرفته آن قادر است با توجه به وزن و هیکل سرنشین، میزان باد کیسه‌های هوا را تنظیم کرده و حتی در دو مرحله باز شود.
سیستم‌های صوتی
جالب است بدانید سیستم‌های صوتی مختص خودرو که امروزه در انواع مختلف و در کیفیت‌های متفاوت در بازار مشاهده می‌کنید، نزدیک به 100 سال پیش تنها به شکل رادیو‌ روی خودروها قابل نصب بودند. برای درک گران‌بودن این سیستم کافی است بدانید فورد مدل A که برای اولین‌بار مجهز به این سیستم شد، تنها قیمتی بالغ بر 540 دلار داشت در حالی که آپشن رادیو آن با قیمتی در حدود 130 دلار برای مشتریان قابل سفارش بود. تا سال‌های زیادی باید آمریکایی‌ها را با مدل‌هایی همچون موپار، لینکلن، سیه‌را و ...، پیشگام در ارائه این سیستم‌های صوتی نامید که بعد‌ها مرسدس بنز در سال 1964 به صورت کاملا پیشرفته این سیستم را دگرگون کرد. لازم به ذکر است به غیر از پراید‌های امروزی که خبری از رادیو پخش در آنها نیست، اغلب خودروهای تولید شده در هر سطوحی دارای این سیستم به اشکال مختلف هستند.

برف‌پاک‌کن
ایده اولیه برف‌پاک‌کن ابتدا به صورت تیغه‌هایی متصل به غلتک در سال 1909 مطرح شد که در سال 1913 کامل و به صورت کاملا برقی و مجهز به تیغه‌های پلاستیکی برای مشتریان قابل سفارش بود. به مدت 10 سال شما اگر صاحب لینکلن و یا یکی از لوکس‌ترین مدل‌های فورد بودید، می‌توانستید این ایده جذاب و البته کاربردی را برای اتومبیل خود سفارش دهید آن هم با قیمتی در حدود 112 دلار که برای خودروهای لوکس و برای آن روز‌ها، فوق‌مدرن 400 دلاری، آپشنی گران‌قیمت محسوب می‌شد. اما سرانجام با شکل گرفتن جنگ جهانی اول و آغاز درگیری‌های اتومبیل‌های نظامی سنگین، این آپشن ارزان‌سازی و فراگیر شد و امروزه، این ایده با خلاقیت‌هایی همراه شده ‌که شما بدون کمترین کاهش دید و یا قطره‌ای از آب ‌روی شیشه می‌توانید به رانندگی بپردازید.

شیشه‌بالابر‌های برقی
در دهه 40 میلادی شما می‌بایست یک اشراف‌زاده می‌بودید تا شیشه‌های خودروتان به صورت برقی و با نگه‌داشتن دکمه بالا رود. کمپانی Packard برای اولین‌بار در سال 1942 این آپشن بسیار لوکس را برای مدل پر‌زرق و برق خود به نام 180 تورینگ در نظر گرفته بود که در نهایت با قیمت نهایی خودرو، برچسب قیمتی نجومی‌ روی این خودرو نقش می‌بست که تنها اشراف‌زادگان از پس خرید آن برمی‌آمدند. به مرور این آپشن کاملا رفاهی به عنوان استانداردی برای تولید خودرو محسوب شد، به نحوی که تا سال 1960 به بعد، اغلب برندهای معروف خودرو‌های خود را به صورت استاندارد با این مشخصه عرضه می‌کردند.

صندلی‌های برقی
باز هم در ارائه این آپشن رفاهی، آمریکایی‌ها پیشتاز بودند. برای اولین بار در نمونه لوکس کمپانی فورد به نام Thunderbird در سال 1955 از صندلی‌های برقی استفاده شد. این صندلی‌های گران‌قیمت قابلیت تنظیم در 4 جهت را داشتند تا راننده را در بهترین وضعیت قرار دهند. صندلی‌های برقی امروزی در بهترین حالت می‌توانند در 18 جهت مختلف تنظیم شوند که علاوه بر آن باید گفت برخی از آنان مانند صندلی‌های خودروهای گران‌قیمت قادر هستند تا پشت سری و گودی کمر را هم به صورت برقی تنظیم کنند. در سال 1981 حافظه مجزا نیز به تنظیمات این صندلی‌ها اضافه شد که در نوک پیکان این تکنولوژی، کمپانی کدیلاک قرار داشت. امروزه تعداد این حافظه‌ها برای هر صندلی به 3 عدد رسیده که به عنوان یک آپشن کاملا معمولی و البته واجب در خودروهای امروزی قابل دسترسی است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو