گزارشی از وضعیت تولید رینگ خودرو نشان داد

رقابتی نابرابر از جنس آلومینیوم

عصر خودرو- مهمانان رنگارنگ و متنوع، البته ناخوانده چینی چشم‌نواز هر بیننده‌ای است. وسوسه‌انگیزتر اینکه قیمت آنها در کنار عواملی چون کمبود نقدینگی موضوع مهمی همچون کیفیت را از یاد هر خریداری خواهد پراند.

پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶:۰۰

رقابتی نابرابر از جنس آلومینیوم

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از صمت، نمی‌توان به سراغ کالایی رفت و نوع چینی آن را در بازار ندید در واقع یافتن محصولی که نوع چینی نداشته باشد گوهر کمیایی است که شاید هیچگاه یافت نشود. این بار پای رینگ، لاستیک و پیستون ارزان‌قیمت و متنوع چینی در بازار ایران در میان است؛ امری که خاطر تولیدکننده ایرانی را آزرده و منجر شده تا گلایه‌ها و شکایت‌هایی داشته باشند.

چالش‌های قوانین تولید

محمدحسین مربی، مدیرعامل یکی از کارخانه‌های تولید رینگ تایر که تجربه کار تولید در کشورهای ترکیه، افریقا، ایتالیا، لندن، آلمان و هلند را دارد، در چرایی این مسئله  گفت: مشکلات صنف رینگ همچون سایر صنایع در کشور متعدد است. یکی از مشکلات تولیدکننده داخلی، شفاف نبودن سیستم مالی کشور است که سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی هزینه‌هایی را از تولیدکننده دریافت می‌کنند که منطق زیادی پشت آن نیست. به عبارتی اگر تولیدکننده یکصد میلیون تومان فروش داشته باشد باید 9میلیون تومان به‌عنوان مالیات ارزش‌افزوده بپردازد و در عین حال مبلغی حدود 4میلیون تومان به‌عنوان مالیات عملکرد به آن تعلق می‌گیرد. در این‌باره هزینه‌های نیروی کار (حدود 20میلیون) و سازمان تامین اجتماعی را نیز باید به آن افزود در حالی که رینگ‌های وارداتی هیچ یک از این هزینه‌ها را ندارند. در نتیجه سایه سنگین سیستم مالیاتی و تامین اجتماعی روی تولیدکننده نکته نخست خواهد بود. این فعال صنعت قطعه تاکید کرد: تولیدکنندگان داخلی در زمینه رینگ توانمند هستند اما قوانین چالش‌هایی را برای آنها به وجود آورده است. به‌طور نمونه در حالی که تولیدکننده تمام هزینه‌های مالیاتی را می‌پردازد برخی اصناف مانند کسانی که ساخت‌وساز دارند چنین هزینه‌های سنگینی را نمی‌پردازند. بنابراین باید دلال و قاچاقچی را به‌طور کلی از فهرست مالیات‌دهندگان حذف کرد.

مربی به جای خالی اطلاعات درباره محصولات وارداتی اشاره کرد و گفت: در بحث کالاهای وارداتی اطلاعات دقیقی وجود نداشته و واردات شفافیت لازم را در بازار ایران ندارد که این نکته، چالش تولید داخل است.

او با طرح یک پرسش گفت: در سیستم ثبت‌سفارش رینگ در یک دهه گذشته (بازار ایران سالانه حدود 400هزار رینگ مصرف دارد) چه میزان ثبت سفارش شده، چه میزان از این تعداد وارد و در گمرک اظهار شده است؟

مدیرعامل کارخانجات رینگ اسپرت نور نی‌ریز در ادامه به نکته سوم چالش‌ها اشاره کرد و گفت: نکته بعدی در تجزیه و تحلیل این مسئله کم‌اظهاری است بدین معنی که قیمت رینگی را 20 دلار اعلام می‌کنند در حالی که تنها حداقل هزینه آلومینیوم به کار رفته در رینگ 22دلار است. در نتیجه حداقل قیمت یک رینگ در اظهارات باید حدود 40 دلار باشد.

وی افزود: بنابراین در کم‌اظهاری و قاچاق، حقوق گمرکی تعلق نمی‌گیرد و مالیات ارزش‌افزوده نیز پایین است همچنان که بیمه و مالیات عملکردی نیز ندارد. این مسئله را باید در کنار وارداتی که در بین کالاهای دیگر انجام می‌شود و برای آن اظهارنامه‌ای پر نمی‌شود، دید.

مربی در ادامه تجزیه و تحلیل‌های خود به مسئله بعدی پرداخت و گفت: رینگی که در کشور چین تولید می‌شود، یارانه به آن تعلق می‌گیرد بنابراین یارانه‌ای که دولت چین به صادرکننده خود می‌پردازد بیشتر از میزان سود و عوارض گمرکی و خرج حمل‌ونقل است.

به عبارتی با این یارانه و با کم‌اظهاری، قاچاق و دیگراظهاری کالای چینی وارد بازار ایران می‌شود و تولیدکننده ایرانی باید با آن رقابت کند. به این مشکلات باید هزینه کارگری ایران و چین را نیز افزود زیرا در حالی که حقوق کارگر چینی 100 دلار است این رقم در ایران معادل 500 دلار خواهد بود.

این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: بنابراین فروش نرفتن رینگ ایرانی در مقابل رینگ چینی مربوط به پایین بودن دانش فنی و کیفیت یا قدیمی بودن ماشین‌آلات و بی‌تدبیری تولیدکننده ایرانی نیست زیرا تمام شاخص‌های تولیدکنندگان بزرگ دنیا را در اختیار دارند و مشکلات این صنعتگران، تنها مربوط به عوامل بیرونی است.

وی همچنین در ادامه به ثابت بودن نرخ ارز اشاره کرد و توضیح داد: تغییر نکردن قیمت دلار از دیگر موانع فروش نرفتن کالای ایرانی است زیرا حدود 60درصد قیمت آن ساخت یک رینگ مربوط به آلومینیوم به کار رفته در آن بوده و 40درصد مربوط به مخارج داخلی است. از آنجا که قیمت آلومینیوم بین‌المللی است اگر قیمت ارز ثابت باشد این قیمت نیز ثابت خواهد بود اما در بحث مخارج داخلی هر سال با افزایش قیمت مواجه هستیم به‌طوری که حقوق کارگر در کشور هر سال بین 20 تا 25درصد افزایش دارد که این مسئله جدا از مشکلات تورم است.

مربی پیشنهاد داد که دولت اجازه دهد قیمت ارز مطابق با سایر پارامترهای بازار تغییر کند چرا که اگر قیمت ارز افزایش یابد به نوعی خودکفایی در تولید به‌دست خواهد آمد.

او گفت: همچنین باید یک ماده قانونی مانند ماده 59 برای تولید وضع شود تا تولیدکننده ملزم به پرداخت عدد خاصی به‌عنوان مالیات بوده و الزامی به پرداخت هیچ مالیات دیگری نداشته باشد.

ماده 59 قانون مالیت‌های مستقیم می‌گوید: «نقل و انتقال قطعی املاک به ماخذ ارزش معاملاتی و به نرخ 5درصد و همچنین انتقال حق واگذاری محل به ماخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ 2درصد در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق، مشمول مالیات است.

تبصره 1: چنانچه برای مورد معامله ارزش معاملاتی تعیین نشده باشد، ارزش معاملاتی نزدیک‌ترین محل مشابه مبنای محاسبه مالیات خواهد بود. »

تقلب‌های دیگر چینی‌ها

مربی در ادامه گفت: اگر رینگ چینی در آزمایشگاه آنالیز مواد مورد بررسی قرار گیرد مشخص می‌شود که بیشتر آنها از مواد بازیافتی است در صورتی که رینگ یک قطعه ایمنی است و کفش خودرو به حساب می‌آید بنابراین باید آلیاژ و آلومینیوم به کار رفته در این قطعه‌ها ویژه و خاص باشد ضمن آنکه درصد سیلیس و منیزیم آن به طور کامل مشخص است در حالی که این شاخص‌ها در رینگ‌های چینی رعایت نمی‌شود.

او به کپی شدن رینگ تولیدی خود از سوی چینی‌ها اشاره کرد و گفت: رینگ‌های تولید اسپرت نور نی‌ریز را فروشندگان بازار در چین کپی و به بازار داخل وارد کرده‌اند، در حالی که رینگ این شرکت 9 کیلو و رینگ کپی شده چینی 7 کیلو است، به عبارتی با این کاهش وزن، ضربه‌پذیری قطعه گرفته شده و این رینگ‌ها در آزمایش ضربه، خستگی، ابعادی و... جواب نمی‌دهد.

چالش‌های قوانین استاندارد

مربی گفت: رینگ به دلیل اینکه یک قطعه ایمنی است حدود 12 آزمون دارد در نتیجه رینگ چینی قادر نخواهد بود هیچ یک از این آزمون‌ها را پاس کند و سازمان استاندارد نیز با برداشتن استاندارد از رینگ‌های 16 و 17 به این مشکل دامن زده است چرا که واردکننده رینگ‌های 13 و 14 و 15 را به‌عنوان رینگ 16 اظهار می‌کنند و با این کم‌اظهاری رینگ‌های اشاره شده، آزمایش نمی‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا رینگ‌های مورد نظر آزمون ندارند؟ گفت: براساس قانون استاندارد به گمرک، رینگ‌های 15 به بالا نیاز به آزمایش ندارند در صورتی که این نوع رینگ نیاز به آزمایش دارد.

این فعال صنعت قطعه در توضیح این اعداد گفت: اندازه رینگ به اینچ محاسبه شده و هنگامی که گفته می‌شود رینگ 15 منظور شعاع آن است. این قطعه دو عدد دارد؛ به‌طور نمونه می‌گویند 15- 5/6 به این معنی که 5/6 عرض رینگ به اینچ و 15 شعاع آن است. با بزرگتر شدن رینگ برای اینکه مصرف سوخت کاهش یابد، آن را لاغرتر می‌کنند و زمانی که این اتفاق می‌افتد امکان پاس نکردن آزمایش ضربه و خستگی در آن بالا می‌رود. مربی ادامه داد: به این ترتیب با کم اظهاری از آزمون فرار می‌کنند و حتی اگر نیاز به آزمایش داشته باشد در آزمایشگاه‌های زیرپله‌ای انجام می‌شود و به طور عموم برای آزمایشگاه‌های مجهز ارسال نمی‌شود زیرا آزمایش رینگ به‌دلیل موضوع ایمنی خودروسوار کاری تخصصی است و آزمایش‌های خاصی می‌خواهد که انجام نمی‌شود.

رقابت مدل‌های چینی در کنار تک مدل ایرانی

یکی از گلایه‌های تنها تولیدکننده رینگ پیستون کشور حضور کالاهای چینی است. عباس صالحی، معاون فروش شرکت رینگ خودرو پارس گفت: در رینگ پیستون بازار در اختیار چینی‌هاست، تنها مسئله این است که رینگ تایر یک استاندارد اجباری دارد اما برای رینگ پیستون متاسفانه هیچ استانداردی تعریف نشده است. وی ادامه داد: قوانین گمرکی کشور حکم می‌کند کیفیت محصولی که در حال ورود به کشور است یا در آزمایشگاه مورد تایید استاندارد آزمایش شود یا با گواهی رینگ خارجی وارد کشور شود.

او به یکی از اتفاق‌های سال‌های پیش اشاره کرد و گفت: چند سال پیش 2 محموله از رینگ‌های چینی از سوی سازمان ملی استاندارد برای این شرکت ارسال و درباره کیفیت آن از ما نظرخواهی شد زیرا این شرکت آزمایشگاه همکار استاندارد است. بنابراین بررسی‌ها انجام و محصول که رینگ پیستون پراید بود، رد شد زیرا با هیچ استانداردی اعم از شاخص‌های سازمان استاندارد و نقشه‌های شرکت سایپا همخوانی نداشت. بنابراین کار به جایی رسید که از چین درخواست کردیم نقشه‌های خود را برای ما ارسال کند که این نقشه‌ها با نقشه‌های خود آنها نیز مطابقت نداشت.

صالحی عنوان کرد: این موضوع به سازمان ملی استاندارد اعلام شد اما در ادامه همان محموله به‌وسیله یک بازرگان اصفهانی خرید و وارد کشور شد و همان تاجر در آن زمان با شرکت تماس گرفت و پیشنهاد کرد در صورت وجود راه‌حلی، راهکار اعلام شود. البته شرکت این کار را نکرد اما رینگ‌ها وارد کشور شدند. او گفت: رینگ پیستون‌های داخلی به لحاظ قیمت با کالاهای چینی رقابت می‌کنند زیرا از زمانی که دلار نرخ واقعی خود را پیدا کرد قیمت‌های داخلی با چینی معادل شده است اما به دلیل تنوع و مدل‌هایی که در بازار وجود دارد به‌طور نمونه برای پژو، 10 مدل رینگ چینی در کنار یک مدل ایرانی، بازار را در اختیار گرفته است. این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: به‌دلیل نبود نظارت ارگان‌های مربوط بسیاری از رینگ‌های بی‌کیفیت در حال وارد شدن به بازار هستند و به‌طور عموم مکانیک‌ها و تعمیرکاران و حتی خریداران به‌دلیل قیمت آن، نوع چینی را بر ایرانی ترجیح می‌دهند اما تا زمانی که خریدار از آن استفاده نکند متوجه بی‌کیفیتی آن نمی‌شود بنابراین ورود این نوع قطعات بی‌کیفیت به بازار، پیشینه طولانی دارد.

وی درباره تامین نیاز بازار از تولیدات داخلی نیز اظهار کرد: آمار رسمی گمرک نشان می‌دهد (البته این آمار روزآمد نیست) 40میلیون رینگ در کشور مصرف می‌شود که از این تعداد سهم تولیدات داخل حدود 10 تا 12میلیون بوده و این در حالی است که یک سوم ظرفیت این شرکت خالی و تنها با دو سوم ظرفیت در حال فعالیت است.

او ادامه داد: دلیل این امر نبود بازار است در حالی که شرکت توانایی دارد این تعداد را به 20میلیون برساند اما این اتفاق نمی‌افتد زیرا به دلیل ورود کالاهای وارداتی بازار کشش ندارد.

صالحی راهکار رفع این چالش را حمایت‌های دولتی با بازنگری قوانین دانست و گفت: حمایتی که پشت محصولات چینی است و مکانیزم دامپینگی که در حال اعمال روی محصولات آنهاست، می‌طلبد سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان صنعتی در اصلاح قوانین بازنگری‌هایی داشته باشند.

برچسب ها

لوازم خودرورینگ خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
ممنوعیت عرضه کالای بدون شناسه در پنج گروه کالایی فروش ویژه لوازم یدکی خودرو به صورت نقد و اقساط ویژه تاکسیرانان پایتخت آمادگی کامل ایساکو برای ارایه خدمات پس از فروش به محصولات جدید ایران‌خودرو استفاده از رینگ‌ اسپرت بدون استاندارد برای خودروها تخلف است گزارش تصویری اولین هایپرمارکت خودرویی کشور چگونه از اصل بودن لوازم یدکی لیفان خود اطمینان حاصل کنیم بنتلی و معرفی یک "رینگ" جدید که ۵ سال برای توسعه آن تلاش شده است! +عکس همدان پتانسیل تولید لوازم یدکی اساسی خودرو را دارد ۴ نکته برای انتخاب رینگ اسپرت مناسب هایپرکار قیمت قطعات را تا ۳۰درصد کاهش می دهد راهنمای خرید کفپوش خودرو الولوکس فروشگاه مستر یدکی ارائه دهنده انواع لوازم یدکی خودرو لوازم یدکی؛ تقلبی یا بی‌کیفیت؟ رونق فروش قطعات یدکی دست دوم خودرو کمبود قطعات خودرو؛ محصول کرونا و بسته ماندن مرزها علت گرانی لوازم یدکی چیست؟ زنگ خطر افزایش قیمت و کمبود قطعات خودرو علت گرانی لوازم یدکی خودرو چیست؟ از باتری تا جرقه ۲۰ درصد لوازم یدکی موجود در بازار بی کیفیت هستند تا دو ماه دیگر بازار قطعه تامین است خرید یک حلقه لاستیک چقدر تمام می شود؟ انهدام باند سارقان لوازم داخلی خودرو در پایتخت برای خرید لاستیک خودرو چقدر هزینه کنیم ؟ کفش‌های نو برای خودرو، چند؟ نرخ انواع لاستیک ایرانی خودرو در بازار؟ +جدول قیمت جدید لاستیک خودرو در بازار دستگیری سارق لوازم خودروی محله شهدا کوئل خودرو چیست و چگونه عمل می‌کند؟ پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها در بازار لوازم یدکی خودرو بازگشت روزهای خوش به گران‌ترین بازار لوازم جانبی خودرو حال و هوای پاییزی بازار باتری سرقت‌ لوازم خودرو در پارکینگ‌های مرزی خوزستان صرفاً ۱۱ مورد بود فوران چشمه قـــلابی‌ها در بازار لوازم یدکی خودرو کیفیت خودروهای کف پارکینگ بعد از تحویل چگونه است؟ قُرق شدن بازار رینگ توسط چینی‌ها! بازار لوازم یدکی خودرو رها شده است پرفروش‌ترین انواع روغن گیربکس خودرو چند؟ +جدول فیلترهای تقلبی، بلای جان بازار لوازم یدکی خودرو افزایش قیمت شدیدی داشته است انواع روغن ترمز خودرو چند؟ +جدول قیمت انواع روکش داشبورد؟ +جدول دستگیری زوج سارق حرفه ای لوازم خودرو نشانه‌های خرابی ترمز را بشناسیم راه کار‌های مواجهه با بریدن ترمز خودرو در هنگام رانندگی تشخیص شل یا سفت بودن تسمه تایم خودرو پسر ۱۸ ساله تصادف مرگبار سعادت آباد را رقم زد و فرار کرد خرید روکش فرمان چقدر هزینه دارد؟ قیمت انواع کفپوش خودرو در بازار وضعیت خدمات پس از فروش عرضه کنندگان خودرو پس از تحریم اعتراف به بیش از ۳۵۰ فقره سرقت لوازم و محتویات داخلی خودرو بررسی بازار انواع تایر اتومبیل در ایران+ جدول قیمت رینگ های خاص برای رولز‌رویس های سفارشی پلمب انبار لوازم یدکی خودرو در رباط کریم سنسور خودرو در بازار چند؟ یخ نزدن رادیاتور خودرو چقدر هزینه دارد؟ تعویض فیلتر هوا چقدر هزینه دارد؟ تعویض فیلتر بنزین چقدر هزینه دارد؟ برای خرید روغن گیربکس باید چقدر هزینه کنیم؟ خروج بیش از ۳.۵ میلیون دلار برای واردات بلندگوی خودرو به کشور + جدول بازار آپشن های جدید خودروهای تولید داخل + فهرست قیمت تعویض فیلتر چقدر آب می‌خورد؟ برای خرید کمک‌فنر چقدر هزینه کنیم؟ تعویض ترموستات چقدر هزینه دارد؟ روغن گیربکس در بازار چند؟ روغن ترمز در بازار چند؟ تعویض واشر سر سیلندر چقدر آب می‌خورد؟ هزینه روغن موتور چقدر است؟ قیمت تایر پراید چقدر است؟ تسمه تایم در بازار چند است؟ هزینه لنت ترمز چقدر است؟ هزینه روغن موتور چقدر است؟ کیت کلاچ خودرو‌چند؟ تعویض فیلتر بنزین چقدر هزینه دارد؟ اعلام بیشترین جرائم پایتخت در تابستان ۹۷ دیسک ترمز در بازار چند؟ سپر خودرو چند؟ محافظ فرمان چند؟ شمع خودرو چند؟ لاستیک پراید چند؟ لاستیک ۲۰۶ را چند بخریم؟ لوازم یدکی در صدر کالای قاچاق در سمنان فرش خودرو چند؟ برای روکش خودرو چقدر باید هزینه کنیم؟ برای خرید چراغ جلو چقدر هزینه کنیم؟ انهدام باند سارقان لوازم خودرو تعویض فیلتر بنزین چقدر هزینه دارد؟ موج کاهش قیمت لوازم یدکی با ترخیص قطعات در راه است طی ۵ ماه گذشته کالایی به بازار لوازم یدکی عرضه نشد متهم دو تابعیتی احتکار لوازم یدکی بازداشت شد آمریکا برای واردات رینگ خودرو از چین هم تعرفه اعمال می‌کند ۱۱ میلیارد ریال قطعات خودروی احتکار شده در استان گلستان کشف شد مشکل کارخانه رینگ اسپورت نی ریز تامین مواد اولیه است رکود در بازار رینگ نابسامانی بازار «کفش» خودرو بررسی بازار انواع مواد مختص ‌ترمیم و نگهداری رنگ اتومبیل + قیمت قیمت انواع لاستیک ایرانی خودرو +جدول مظنه فروش رینگ در بازار چقدر است؟ بررسی بازار انواع روکش و کفپوش خودرو + جدیدترین فهرست قیمت آشنایی با دوربین مدار‌بسته خودرو موسوم به Dashcam قیمت برخی لوازم مصرفی خودرو + جدول قیمت انواع آمپلی فایر خودرو در بازار + جدول قیمت آفرود بی دردسر، چند؟ زشت‌ترین رینگ ها در برخی از خودروهای ۲۰۱۸ (+عکس) بررسی تاثیرات رینگ اسپرت بر عملکرد خودرو بازداشت سارق لوازم اتومبیل‌های ستارخان+ عکس آشنایی با چراغ Daylight علائم سوختن واشر سرسیلندر چیست؟ قطعه سازان ایرانی تمایلی برای ورود به بازارهای جهانی ندارند ترفندهایی برای تمیز نگهداشتن شیشه های خودرو چگونه باد تایر را تنظیم کنیم؟ لزوم تعویض تسمه تایم خودرو مظنه خرید رینگ خودرو در بازار لیست قیمت انواع لوازم جانبی خودرو آشنایی با مراحل طراحی رینگ خودرو؛ کفش فولادی تحقق اقتصاد مقاوتی در سومین کارخانه بزرگ رینگ اسپرت جهان در نی ریز بررسی بازار انواع فیلتر مختص خودرو در ایران + فهرست قیمت آشنایی با سیستم تعلیق مک فرسون و مستقل در خودرو ۹۰ درصد بازار لوازم یدکی کشور وارداتی است! لیست قیمت انواع کمپرسور هوا اتومبیل خرید قالپاق چقدر آب می خورد؟ لیست قیمت انواع رینگ آلومینیومی و فولادی قیمت فروش رینگ خودرو در بازار خرید رینگ پژو چقدر تمام می شود؟ کشف هزار حلقه رینگ و لاستیک سرقتی قیمت رینگ برخی از خودروهای داخلی در بازار مظنه قیمت قالپاق خودروهای داخلی در بازار راهکارهای افزایش طول عمر باتری خودرو مرسدس-بنز تصویری از "سورپرایز" خود را منتشر کرد تولید ۳ میلیون رینگ آلومینیوم در خرمشهر کفش‌های جذاب مظنه قیمت رینگ در بازار تولید انبوه ورق های ویژه ساخت رینگ خودروهای سبک درفولاد مبارکه انجام شد بوق خودرو چقدر عمر می‌کند؟ قیمت انواع تجهیزات خودرو+جدول خرید رینگ پژو ۲۰۶ چقدر تمام می شود؟ قیمت انواع رینگ خودرو طراحی برچسب اصالت لوازم یدکی خودرو داخلی و خارجی برای خرید لوازم جانبی خودرو چقدر باید هزینه کرد؟+جدول قیمت توشه خودرو برای سفر خرید رینگ فابریک پژو چقدر تمام می شود؟ رینگ‌های کربنی به موتورسیکلت‌ها رسیدند رینگ فابریک خانواده پژو در بازار با چه قیمتی معامله می شود؟ قیمت خرید انواع و اقسام رینگ در بازار ایجاد تعمیرگاه و بانک لوازم یدکی خودروهای سنگین در محل پلاسکو رینگ‌های سفارشی برای آقای خشمگین قیمت قطعات خودرو رانا در بازار +جدول آب بندی موتور خودروهای صفر چقدر ضرورت دارد؟ تیغ دو دم رینگ! رقابتی نابرابر از جنس آلومینیوم قیمت انواع قطعات خودرو آوانته + جدول صادرات رینگ دست دوم خودرو به افغانستان! قیمت انواع قطعات مگان در بازار + جدول فرمانروایی ریخته‌گران چینی در بازار رینگ چه تعداد رینگ خودرو صادر شده است ؟ محموله قاچاق قطعات و لوازم خودرو در پاکدشت کشف شد فروش ویژه پرونیکس به مناسبت عید سعید فطر هزینه تصادف با بی ام و چقدر تمام می شود؟ گشتی در بازار لنت ایران + جدیدترین فهرست قیمت بازار لوازم یدکی خودرو ایران دردست خارجی‌ها فروش قطعات میلیونی خودروبه قیمت ۱۲۰ هزارتومان لوازم جانبی که با قیمت یک خودرو برابری می کند هزینه تصادف با پورشه چقدر تمام می شود؟ ایران، بازار مهمی که لیکومولی در پی تقویت جایگاه خود در آن است زیباترین رینگ‌های استاندارد برای عاشقان خودرو دستگیری سارق لوازم خودرو در اسلامشهر ۱۰ سردنده خاص و دلربا درخشش کم‌فروغ رینگ در سرچشمه محدودیتی برای تازه‌واردها ایجاد نمی‌شود حمایت دولتی، تسکین‌بخش بازار لوازم یدکی محافظین نامرئی! برخورد جدی با احتکا‌رکنندگان لوازم یدکی اتومبیل در بویراحمد
برگشت به بالا