کدام استان رکورددار سرعت غیرمجاز در کشور است؟

عصر خودرو- یکی از معضلات فعلی کشور در عرصه رانندگی به تلفاتِ حوادث و رخدادهای درون شهری و برون شهری و سوانح جاده ای معطوف می‌شود.

شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

کدام استان رکورددار سرعت غیرمجاز در کشور است؟

به گزارش  پایگاه خبری« عصر خودرو»  به نقل از رحمت ا...نجفی، یکی از معضلات فعلی کشور در عرصه رانندگی به تلفاتِ حوادث و رخدادهای درون شهری و برون شهری و سوانح جاده ای معطوف می‌شود.


بر اساس گزارشات و آمار منتشر شده در ر سانه ها،استان چهار محال و بختیاری رکوردار سرعت در کشور محسوب می شود.

چندی پیش رئیس پلیس راه چهار محال بختیاری در خصوص سرعت بالای خودروها در استان مذکور عنوان کرد:با اتکای به سیستم های تردد شمار و همچنین نمره ها و اعداد درج شده در پلاک خودروها،این موضوع قابل اثبات است.

وی افزود: پلاک شماره های 71 و 81 منحصر به خودروهای استان چهار محال بختیاری می باشد و بر اساس ارزیابی  به عمل آمده،بالاترین میزان سرعت در بین خودروهای سراسر کشور،مربوط به این خطه است. به واقع نه تنها در این استان،بلکه خودروهای پلاک چهار محال بختیاری در دیگر نقاط کشور نیز به نسبت خودروهای دیگر با سرعت بالایی تردد می کنند که این امر موید میل و رغبت ساکنان و برخی از مردم این دیار،به سرعت بالا است.

واکاوی ریشه های تمایل و رغبت چهار محالی ها به سرعت بالا

صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری، واکاوی و ارزیابی ریشه های پدیده مذکور(سرعت بالای خودروها)در بین رانندگان چهار محالی گفت:این امر را نمی توان اتفاقی فرض کرد و قطعا در عقبه این پدیده،عوامل و دلایل خاص و مشخصی نهفته است که نیازمند ریشه یابی و مطالعات کارشناسی دقیق و جامعه شناختی است.

کارشناس و متخصص علوم رفتاری گفت:برخی از صاحب نظران اهل فن و کارشناسان حوزه راهنمایی و رانندگی معتقدند،ویژگی اقلیمی و جغرافیایی این خطه و شرایط ویژه و خاص محورهای مواصلاتی موجود در این استان، یکی از دلایل اصلی بروز پدیده سرعت غیر مجاز در میان برخی از رانندگان چهارمحالی است.

وی افزود:معمولا رانندگی طولانی مدت در جاده های باریک و کوهستانی،ملال آور و دشوار است و طولانی شدن این وضعیت،به تدریج راننده را کِسِل خواهد کرد که نتیجه چنین امری،به بی حوصلگی و تلاش برای رهایی از چنان وضعیتی است.

نوبهار عنوان کرد:یافتن روزنه ای برای برون رفت از این شرایط،بخصوص در مواقعی که خودرویی سنگین در مقابل اتومبیل های دیگر قرار می گیرد از عواملی به شمار می رود که در برخی اوقات،مسبب و عامل اصلی برای اقدام به سرعت غیر مجاز و خارج از قاعده می شود.

لزوم تعبیه هر چه بیشتر دوربین های سرعت سنج در چهار محال بختیاری

فارغ از عوامل و ریشه های روحی،روانی و جغرافیایی،کمبود برخی از تجهیزات سخت افزاری همچون دوربین های سرعت سنج نیز مزید بر علت شده تا حرکت خودروهای چهار محالی با سرعت هر چه بیشتری همراه شود.

رئیس پلیس چهار محال بختیاری،در خصوص برخی کمبودها و کاستی های مورد اشاره در جاده ها و محورهای مواصلاتی استان مذکور،عنوان کرد:در خطه اشاره شده،هیچ آزادراهی وجود ندارد و از مجموع 3 هزار و 850 کیلومتر راه موجود، 250 کیلومتر بزرگراه است و مابقی جاده ها بدون هیچگونه مانع و گارد ریلی در وسط،بصورت رفت و برگشت تعبیه و احداث شده اند.

وی افزود:در تمامی جاده های کوهستانی و صعب العبور این خطه،تنها چهار دوربین سرعت سنج مستقر است در حالیکه بر اساس عرف و استاندارد های موجود،باید به ازای هر 5 کیلومتر،یک دوربین سرعت سنج تعبیه شود.

حمید مروت،کارشناس حمل و نقل کمبود عِده و عُده پلیس در جاده های این محدوده از کشور را از دیگر عوامل موثر در سرعت بالای خودروها قلمداد می کند.

وی افزود:بدون تردید در کنار فرهنگ سازی،حضور فیزیکی و نظارتی ماموران پلیس راهور در مسیرهای بین جاده ای و محورهای مواصلاتی از عوامل موثر در مجاب ساختن رانندگان به رعایت قوانین به شمار می رود.

مروت گفت:اگر چه برخی به درستی اعتقاد دارند باید با فرهنگ سازی و آموزش صحیح اصولِ قواعد و قوانین رانندگی ملکه ذهن افراد شود،اما با همه این اوصاف نقش بازدارنده حضور فیزیکی نیروهای پلیس در کاهش تخلفات،موضوعی غیر قابل انکار است که با اندکی بررسی و مطالعه به روشنی قابل اثبات خواهد بود.

کارشناس حمل و نقل عنوان کرد: البته تامین و فراهم ساختن فضاها و محدوده هایی مشخص برای تخلیه انرژی جوانان و افرادی که علاقه مند به حرکت خودرو با سرعت بالا هستند نیز از دیگر ضروریاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود:به هر ترتیب بخشی از افرادی که با سرعت های آنچنانی در جاده ها و محورهای مواصلاتی تردد می کنند از قشر جوان هستند که به فراخور روحیات و شرایط خاص روحی و روانی که از آن برخوردار هستند به رانندگی با سرعت فراتر از حد مجاز،میل و رغبت نشان می دهند.

کارشناس حمل و نقل عنوان کرد:بر اساس مطالعات انجام شده میزان تلفات رانندگی در کشور ما به ازای هر 10 هزار خودرو 37 نفر است در حالیکه معدل این میزان در کشورهای پیشرفته تر 9 نفر به ازای هر 10 هزار خودرو برآورد می شود که رقم بسیار قابل توجهی به شمار می رود.

مروت در خاتمه یادآور شد:قطعا تعبیه و فراهم ساختن محدوده هایی مشخص با در نظر گرفتن تجهیزات و امکانات ایمنی و اورژانس در زمان و ساعاتی مشخص بصورت هفتگی یا ماهانه،می تواند در تخلیه انرژی  گروه ها و افرادی از جامعه که میل و رغبت بالایی به تردد با سرعت بالا و حرکات هیجانی و ماجراجویانه نشان می دهند موثر واقع شود و یقینا این امر در حفظ سلامت هر چه بیشتر چنین افرادی در عرصه رانندگی بِلا تاثیر نخواهد بود.

برچسب ها

سرعت غیرمجاز
مطالب مرتبط بیشتر
از ارسال پیامک و احضارتلفنی تا ثبت شکایت پلاک در انتظار رانندگان پرسرعت تأثیر جریمه های سرعت بر هزینه های بیمه خودرو تشدید برخورد با تخلفات سرعت و سبقت در پایتخت «سرعت بالا» مهمترین عامل تشدید خسارت در تصادفات ثبت سرعت غیرمجاز ۱۲درصد خودروها در جاده‌های استان سمنان ثبت ١٦ میلیون سرعت غیرمجاز طی پنج ماه در فارس سرعت و سبقت غیرمجاز خط قرمز پلیس راهور «سرعت غیرمجاز» مهمترین علت تصادفات مرداد کاهش سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت از خطر تصادف تا ۲۵ درصد جلوگیری می کند رصد رانندگان دارای سرعت سرسام آور سرعت غیرمجاز، علت درگذشت کاراته کار شیرازی اعلام شد سرعت مجاز در معابر اصلی و فرعی پایتخت چقدر است؟ تشدید نظارت پلیس راهور بر تخلفات حادثه ساز به ویژه سرعت و سبقت‌های غیر مجاز سبقت و سرعت غیرمجاز مهمترین حوادث ترافیکی سبقت غیر مجاز و خواب آلودگی دو عامل بروز تصادفات در نوروز سرعت و سبقت غیرمجاز خط قرمز پلیس در نوروز ۹۸ تخته‌گاز روی پل‌های هوایی توقیف سواری زانتیا با ۲۰۰ کیلومتر سرعت در نهبندان سرعت مجاز در معابر اعلام شد یکی از مرتبطین ضرب و شتم مامور پلیس راه فارس دستگیر شد ۲۵ درصد تردد خودروها در محور کرج- چالوس دارای سرعت غیرمجاز است کورس‌های مرگبار در جاده‌های خراسان‌جنوبی عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه مهمترین علت تصادفات جاده‌ای تاثیر سرعت غیرمجاز بر کاهش دید و افزایش احتمال تصادف طرح برخورد با سرعت غیرمجاز در همدان تشدید شد جنون سرعت در مدار مرگ ۴درصد خودروهای ترددی درجاده های آذربایجان شرقی سرعت غیرمجاز دارند تجاوز از سرعت مجاز با اختلاف ۳ برابری در صدر تخلفات رانندگان ثبت سرعت غیرمجاز ۶۹۶ کیلومتر بر ساعت در بلژیک! تخلف سرعت درطرح نوروزی ۱۷درصد کاهش یافت سبقت، سرعت غیرمجاز و بی‌توجهی به جلو ناشی از خستگی مهمترین عوامل در وقوع تصادفات برخورد پلیس پایتخت با سرعت غیرمجاز خودروها در نوروز کاهش سرعت مجاز خودروها در فرانسه ۴۵ درصد تصادفات به علت تخطی از سرعت مطمئنه است استفاده از رنگ قرمز در آسفالت جاده‌ها در دوبی جهت کاهش جرایم مربوط به سرعت کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت مجاز مبنای اجرایی ندارد سرعت غیر مجاز، بیشترین تخلف حادثه ساز رانندگان در شهرها و جاده ها طی ۶ ماه سرعت غیر مجاز برای اولین بار در کشور مهار شد عدم توجه به جلو، عامل ۳۲ درصد تصادف‌های برون‌شهری در تیر ماه واژگونی خودرو در جاده چوپانان چهار مصدوم بر جای گذاشت بی توجهی رانندگان به جلو عامل وقوع ۳۲ درصد تصادفات جاده‌ای حوادث رانندگی در استان سمنان ۳۳مجروح داشت واژگونی خودرو در همدان یک کشته و سه مجروح برجا گذاشت جریمه‌ سرعت در آمریکا چقدر است؟ جریمه سرعت غیرمجاز در جاده‌ها و کلانشهر‌ها چقدر است؟ سرعت و سبقت غیرمجاز بیشترین تخلفات رانندگی در آذربایجان غربی است سرعت های غیرمجاز در بزرگراه‌های تهران سرعت غیرمجاز و نقص فنی مرگبارترین تخلفات جاده ای خودروهای رکورددار بیشترین جریمه سرعت غیرمجاز در آمریکا ایران بالاترین حد مجاز سرعت اتوبوس در جهان را دارد اعلام خودروهای رکورددار سرعت در جاده های ایران سبقت غیرمجاز و پلاک مشکل دار، تریاک های جاسازی شده خودرو را لو داد سرعت غیرمجازبه بهای مرگ فرزندتمام شد کاهش ۲۳ درصدی تجاوز از سرعت مجاز در جاده‌ها دنده ۵ خودروها در تهران ممنوع! خودرو بنز با ۲۰۳ کیلومتر سرعت در قزوین توقیف شد
برگشت به بالا