وضعیت بازار لنت‌ترمز و کلاچ کشور

صادرات لنت‌ترمز با وجود کاهش تولید

عصر خودرو- لنت‌ترمز یکی از قطعات بسیار مهم خودرو بوده و کیفیت آن با جان و سلامت سرنشینان خودرو در ارتباط است.

چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

صادرات لنت‌ترمز با وجود کاهش تولید

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، ترمز وسیله‌ای برای ایجاد شتاب منفی در خودرو است و قدرت این سیستم به طور معمول 10 برابر قدرت موتور و حتی بیشتر است. برای متوقف کردن خودرویی با وزن یک تُن که با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت در حرکت است توانی به میزان 150 کیلووات موردنیاز است. این توان به صورت انرژی حرارتی که در برخی نقاط، لنت‌ترمز دمای آن را به 300 تا 800 درجه سانتیگراد می‌رساند دفع می‌شود.
با توجه به اهمیت این قطعه در خودرو، برای سنجش وضعیت بازار قطعات سراغ سید حسین لاجوردی، رییس انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور رفته و با او گفت‌وگویی داشته است. آنطور که او درباره مشکلات این صنف می‌گوید، در حال حاضر این صنف با 35درصد تولید در زمینه لنت‌ترمز و 15درصد در بخش کلاچ فعالیت دارد و از سوی دیگر واحدهای غیررسمی و زیرزمینی زیادی نیز در این بخش در زمینه تولید دخالت دارند. در این زمینه گفت‌وگوی با لاجوردی را در ادامه می‌خوانید.

انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ از چه زمانی کار خود را شروع کرد و امروز دارای چند عضو است؟
این انجمن کار خود را از حدود 2 دهه پیش آغاز کرد و پیش از تحریم‌های سنگین اوایل دهه 90 با حدود 30 عضو رسمی فعالیت داشت اما شرایط سخت باعث شد یک سوم از آنها تعطیل شوند. بنابراین امروز انجمن لنت‌ترمز و کلاچ با 20 عضو نیمه تعطیل و ظرفیت 30 تا 50درصدی در حال فعالیت است.
البته وضعیت فعلی این صنف ضمن تاثیر تحریم‌ها، ناشی از ورود بی‌رویه لنت‌ترمزها از راه قاچاق نیز است که زمینه‌ساز تولید قطعات تقلبی در داخل شد. به طور نمونه وقتی یک کانتینر کالایی از خارج وارد می‌کنند مشابه آن چند کانتینر در داخل به صورت تقلبی و زیرزمینی تولید شده و به بازار عرضه شود.
تمام این مسائل باعث شده تولید داخل آسیب‌های بسیاری ببیند که منجر به تعطیل یا نیمه‌تعطیل شدن واحدها شده است. بنابراین واحدهای تولیدی لنت‌ترمز و کلاچ امروز زیر ظرفیت واقعی خود در حال فعالیت هستند. البته گزارش وضعیت امروز این صنف به سازمان‌های مربوطه اعلام شده اما تاکنون اقدامی در این زمینه نشده است.
پراکندگی جغرافیایی سازندگان لنت‌ترمز در کدام استان‌های کشور است؟
واحدهای تولیدی ما در استان‌های اصفهان، البرز، سمنان، قزوین، مازندران، لرستان و تهران پراکنده هستند.
به تولید قطعات تقلبی در داخل اشاره کردید آیا این کار از سوی خود قطعه‌سازان انجام می‌شود؟ چرا؟
وقتی بازار نابسامان شده باشد و محصولات خارجی در بازار زیاد شود فرهنگ کشور در خرید تغییر می‌کند و سلیقه مردم به سوی خرید محصولات خارجی سوق پیدا می‌کند. بنابراین تمام فروشندگان در پوشش واردکننده اقدام به واردات لنت‌ترمز باکیفیت، کم‌کیفیت و بی‌کیفیت از کشور چین، هند و... کرده‌اند.
در پاسخ به چرایی این مسئله باید به سودآوری آن اشاره کرد زیرا به این ترتیب کالاها با 70 تا 100درصد سود به فروش می‌رسد و با فرهنگ‌سازی که برای مصرف‌کننده در بحث خرید کالای خارجی شده است به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. این تاجران تنها با فروش کالای خارجی چنین سودی خواهند داشت و با فروش کالای ایرانی سود چندانی به‌دست نمی‌آورند بنابراین آنها تبلیغات و فرهنگ‌سازی را برای کالاهایی دارند که سود بیشتری دارد.


بیان این نکته نیز ضرورت دارد که تمام این کالاها، محصولات باکیفیت نیستند و خریداران بیشتر تحت‌تاثیر توضیح‌های فروشنده مجاب به خرید می‌شود. چون فروشنده به طور دائم از نشان‌های مختلف استفاده می‌کند و هیچ مسئولیتی در مقابل کالای خارجی ندارد با شیوه‌های مختلف بازار را به‌دست می‌گیرد. به طوری که امروز بیش از 200 نشان خارجی در بازار لنت‌ترمز دیده می‌شود.
بنابراین این نابسامانی که در بازار صنف لنت‌ترمز وجود دارد تنها کمک دولت را می‌طلبد زیرا انجمن اطلاعات لازم از وضعیت بازار را گزارش کرده و تنها نیاز است تا از سوی دولتمردان اقدامات عملیاتی انجام شود.
چنین وضعیت نابسامانی باعث شده صنعتگران ما با وجود سرمایه‌گذاری هنگفت، واحد تولیدی خود را تعطیل کنند یا زیرظرفیت تولید داشته باشند.
به فرهنگ استقبال از کالای خارجی اشاره داشتید آیا به مشتری حق نمی‌دهید با توجه به تجربه خود به دنبال کالای بهتری باشد؛ حتی اگر آن کالا، داخلی نباشد؟
خریدار حق دارد به دنبال کالای باکیفیت باشد اما این بدین معنا نیست که محصول خارجی صددرصد باکیفیت است. توضیح داده شد تاجری اقدام به واردات محصولی از یک نشان می‌کند اما به طور عموم خدمات پس از فروش ندارد و مصرف‌کننده در ادامه با مشکل روبه‌رو می‌شود. چون فروشندگان اقدام به واردات نشان‌های مختلف می‌کنند فضایی برای پیگیری موضوع از سوی مصرف‌کننده باقی نمی‌ماند و فروشنده هیچ مسئولیتی در قبال محصول خارجی خود ندارد.
انجمن نیز در برابر شکایت افراد نمی‌تواند کاری انجام دهد و چون لنت‌ترمز از قطعات فوق‌ایمنی است باید حساسیت بیشتری نسبت به واردات آن به وجوداید و ضروری است دولت کنترل‌های بیشتری روی این مسئله داشته باشد.
بحث قیمت در این زمینه چقدر مطرح است؛ اینکه چون قدرت خرید مردم پایین آمده به دنبال اقلام ارزان‌قیمت‌تر هستند؟
قیمت نیز در میزان فروش موثر است و مصرف‌کننده حق دارد کالایی را باکیفیت عالی و قیمت مناسب خریداری کند اما تجربه نشان داده است وقتی کالایی برای نخستین‌بار خریداری می‌شود توضیح‌های فروشنده تاثیر زیادی روی خرید افراد داشته و زمانی که قطعه‌ای با جان و سلامت افراد در ارتباط است به طور قطع تعریف‌های فروشنده تاثیر بیشتری روی تصمیم خریدار دارد و در نهایت ناآگاهی افراد منجر به این می‌شود که به کالای خارجی نسبت به محصول ایرانی اعتماد بیشتری کنند.
اگر فرض کنیم اقلام باکیفیت خارجی نیز در بازار وجود دارد که به طور قطع نیز اینگونه است پرسش این است که اگر تولید مشابه در داخل دارد چرا نباید از تولیدکننده داخلی آن کالا را خریداری کرد. چه دلیلی دارد قطعه‌ای که در داخل باکیفیت مناسب تولید می‌شود از خارج وارد شود.


به نظر می‌رسد فرهنگ استفاده از کالای خارجی و اعتماد به این محصولات در بین خریداران فراگیر شده است و مشتریان با پیش‌زمینه فکری قبلی همیشه به دنبال نقصی در تولیدات داخل هستند. در صورتی که چنین امری برای امروز صحت ندارد و بسیاری از کالاهای داخلی از کیفیت مطلوب‌تری نسبت به مشابه‌های چینی خود برخوردار هستند.
بنابراین نیاز است این نابسامانی برطرف شود و زمانی که یک کالا می‌تواند با ظرفیت چند برابر مصرف کشور به وسیله تولیدکنندگان داخل تولید و عرضه شود منطقی نیست از طریق واردات، بازار تامین شود. حتی اگر نیاز به تامین کالا از خارج باشد دولت موظف است شرکت‌هایی را انتخاب کند که دارای نشان معتبری در سطح بین‌المللی و خدمات پس از فروش باشند و همچنین شرکت‌ها پاسخگوی کیفیت محصولات خود باشند و مسئولیت آن را بپذیرند.
اما وضعیت امروز بازار لنت‌ترمز این گونه نیست و بسیاری از خریداران با مصرف لنت‌ترمزهای خارجی و به وجود آمدن مشکل سردرگم هستند و نمی‌دانند برای کالایی که خریداری کرده‌اند و معیوب درآمده است باید به کجا مراجعه کنند.
چند درصد بازار لنت‌ترمز از تولیدات داخل و چند درصد، از کالاهای خارجی تامین می‌شود؟
فکر می‌کنم 35درصد بازار به وسیله تولیدات داخلی تامین می‌شود و باقی آن در دست کالاهای خارجی است. از این‌رو حداقل 65درصد بازار لنت‌ترمز مربوط به محصولات خارجی
است.
در صحبت‌های خود اشاره کردید تنها 20 تولیدکننده لنت‌ترمز به صورت نیمه‌فعال در حال فعالیتند. حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر تمام سازندگان داخلی با ظرفیت صد در صدی فعالیت داشته باشند آیا می‌توانند کل بازار داخل را پوشش دهند؟
بیش از مصرف داخل در واحدهای تولیدی ما ظرفیت ساخت وجود دارد. ما به طور کامل متعهد هستیم که تولیدکنندگان این صنف از ماشین‌آلات مدرن و روزآمد استفاده می‌کنند و توانایی دارند بیش از نیاز بازار داخل تولید داشته باشند.
قطع به یقین اگر همین 20 سازنده با تمام ظرفیت خود فعالیت داشته باشند می‌توانند کل بازار داخل را پوشش دهند زیرا امروز بین 30 تا 50درصد ظرفیت خود تولید دارند. طبیعی است که اگر زمینه فراهم و جلوی قاچاق و واردات بی‌رویه گرفته شود باقی تولیدکنندگان نیز وارد عرصه می‌شوند.


آیا در گذشته کشور در بحث لنت‌ترمز صادرات نیز داشت؟
بله، البته امروز نیز صادرات انجام می‌شود اگر چه به سختی اما روز به روز در حال کاهش است زیرا قیمت تمام شده آن به لحاظ گران بودن تسهیلات بانکی بالاست و نیز ندادن امتیازات و جایزه‌های صادراتی و همچنین وجود برخی تحریم‌ها را می‌توان از دیگر موانع امروز صادرات لنت‌ترمز برشمرد.
بازارها کدام کشورها هستند؟
لنت‌ترمز ایرانی می‌تواند تمام بازار منطقه را پوشش دهد و امروز، صادرات به کشورهای افغانستان، عراق، کامرون، ازبکستان، تاجیکستان و... است.
آیا انجمن برای افق 1404 در بحث صادرات برنامه‌ای دارد؟
انجمن برای این موضوع نمی‌تواند برنامه‌ای داشته باشد اما از آرمان‌های هر تولیدکننده‌ای است که صادرات داشته باشد و این بستگی به حمایت و کمک‌های دولتی دارد زیرا امروز تمام بار مالی بر دوش تولیدکننده است و طبیعی است وقتی قیمت تمام شده‌اش بالا برود هر هدفی که انجمن و تولیدکننده داشته باشند عملیاتی نمی‌شود.
قطعه‌سازان لنت‌ترمز با پرداخت مطالبات خود از سوی خودروسازان مشکلی ندارند؟
مطالبات معوق سازندگان یکی از نابسامانی‌های موجود در این صنف است و مطالبات پرداخته نشده روز به روز تولیدکنندگان را ضعیف و ناکارآمدتر می‌کند. بدین معنی که کالای خود را نقد فروخته‌اند اما با گذشت 6 ماه هنوز نتوانسته‌اند پول خود را دریافت کنند و این امر نیز به تولید داخل ضربه زده است.
بیشتر مشکلات مصرف‌کنندگان مربوط به لنت‌ترمزهای داخلی است یا خارجی، آماری در این زمینه موجود است؟
به هر حال هر محصولی با توجه به کیفیت آن عمل می‌کند و معتقدم هر دو مشکلاتی دارند بنابراین ممکن است هم محصول تولیدکننده داخلی دچار مشکل شود و هم محصولات خارجی از این‌رو تفاوتی ندارد اما باید توجه داشته باشیم اگر مشکلی برای کالاهای ساخت داخل به وجوداید آنها مرجعی برای رسیدگی دارند که موظف به پاسخگویی و جلب رضایت خریداران هستند اما واردکنندگان چنین محدودیت و مسئولیت‌هایی ندارند.


آیا در بحث کلاچ نیز سازندگان با همین وضعیت روبه‌رو هستند؟
بله، بازار هر دو دارای مشکلات مشابهی است. کلاچ نیز با حدود 10 تا 15درصد ظرفیت خود در حال تولید است و باقی بازار از طریق واردات تامین می‌شود.
مشکل سازندگان داخلی کلاچ چیست؟
بالا بودن قیمت تمام شده محصولات داخلی و سود بازرگانان و واردکنندگان محصولات خارجی دو عاملی است که منجر به مشکلات امروز این صنف شده است. به طور نمونه اگر سازنده چینی بدون یک ریال سود جنس خود را صادر کند متضرر نمی‌شود زیرا با گرفتن پروانه و مجوز صادرات مبلغ ارزش افزوده خود را که 17درصد است دریافت می‌کند، در حالی که تولیدکننده ایرانی از سال 88 به این سو جایزه صادراتی که برای لنت‌ترمز 2درصد است دریافت نمی‌کند و در گذشته نیز در قالب سهام عدالت دریافت کرده است.
بنابراین ضروری است بررسی کنیم کشورهای صنعتی دنیا چه الگویی دارند که دارای اقتصاد فعالی هستند و ما نیز مشابه آنها عمل کنیم. پرداخت مزایا به صادرکنندگان بسیاری از مشکلات را رفع خواهد کرد.
با این میزان تولید آیا کشور، کلاچ نیز صادر می‌کند؟
خیر، تنها برای تامین بازار داخل تولید داریم.
آیا سازندگان غیررسمی و بدون مجوز نیز در این صنف فعالیت دارند؟
بله، سلسله کارگاه‌های زیرزمینی و مخفی هستند که در این زمینه فعالیت دارند و به دلیل پنهانی کار کردن، آماری از آنها در دست نیست اما تعدادشان زیاد است.

برچسب ها

صادرات قطعهلنت ترمز
مطالب مرتبط بیشتر
بررسی برنامه استراتژی ملی صادرات قطعات خودرو صادرات حدود سه برابری قطعات گروه صنعتی ایران خودرو صادرات ۳۰ میلیارد دلار قطعه و خودرو از ترکیه سه مقصد خارجی قطعات خودرو بهره مندی از ظرفیت بازارهای عراق، روسیه و چین در توسعه صادرات قطعات خودرو درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات فیلتر روغن و لنت خودرو ضروری شد تولید لنت‌ ترمز خودروها با ضایعات کشاورزی ایران می‌تواند یک میلیارد دلار قطعه خودرو صادر کند آیا کسی برای صادرات خودرو و قطعات در انتظار مصوبه مجلس بود؟ تشخیص اتمام لنت ترمز خودرو با چند راه ساده طرح واردات خودرو باعث صادرات تقلبی قطعه می‌شود صادرات ۵۸.۴ میلیون دلار خودرو و لوازم یدکی در هفت ماه قطعه سازان ایرانی به بنز و بی ام و صادرات دارند موانع صادرات قطعات خودرو به سوریه به‌زودی رفع می‌شود لنت ترمز چه اهمیتی دارد؟ چگونه می توانید عمر لنت ترمز خودرو را بیشتر کنید؟ در زمان خرید لنت ترمز خودروهای ژاپنی باید به کدام ویژگی‌ها دقت کنیم استفاده از کارتن و مقوا در لنت دروغ است قیمت لنت ترمز خودرو در بازار از تولید لنت ترمز با مشارکت خارجی‌ها استقبال می‌کنیم بازدید وزیر صمت از واحد تولید لنت ترمز خودرو در شهرک صنعتی فیروزکوه ۱ واردات لنت، منافاتی با منافع تولیدکنندگان ندارد ۱۴ میلیون تومان، هزینه ترمزگیری با BMW! آیا صادرات قطعه امکان‌پذیر است؟ واردات خودرو در ازای صادرات قطعه! بزرگترین صادرکنندگان قطعات خودرو در جهان تشخیص تمام شدن لنت ترمز با ۴ نشانه رایج آماده سازی خودرو برای سفرهای نوروزی چقدر آب می‌خورد؟ +جدول قیمت عرضه لنت ترمز با نرخ دولتی حقیقت دارد؟ لنت ترمز خودرو چند شده است؟ + جدول تقلب شدید در ساخت لنت ترمز افت صادرات خودرو و قطعه در سال ۹۷ رشد ۶۰ درصدی صادرات لوزام یدکی خودرو و موتورسیکلت در سال ۹۷ سهم ۱۰ درصدی چهارمحال و بختیاری در تولید لنت خودروی کشور قطعات منفصله رتبه دوم در آمارتجارت خارجی نیاز ارزی تولیدکنندگان لنت و کلاچ از نیما تامین می‌شود روند کند تولید با موانع موجود بر سر بازرگانی قطعات لنت ترمزهای غیراستاندارد عودت شد؟ هزینه لنت ترمز چقدر است؟ تولیدکنندگان لنت ترمز با همه ظرفیت خود کار می کنند لنت ترمز در بازار چند؟ توسعه برند ایران خودرو با صادرات قطعات ریخته گری آزبست از لنت های ترمز داخلی حذف شد ترمز رکود در بازار لنت ثبت رکورد جدید ایران خودرو در صادرات قطعات ریخته گری لنت ترمز با استفاده از گرافن ساخته شد/ بی صدا و دوام بالا نقدینگی دلیل کاهش شدید واردات و صادرات قطعات خودرو صادرات قطعات خودرو ۶۶ درصد کاهش یافت تکذیب شایعه تیراندازی به تانکر سوخت در جهرم صادرات قطعه به رنو فرانسه واردات ۷۱۴ میلیون دلاری قطعات خودرو به کشور دو سوم لنت مصرفی کشور، خارجی است صادرات امید قطعه‌سازان داخلی برای توسعه ارسال نخستین محموله صادراتی قطعات آپشن محصول پارس به اسکندریه عراق افزایش ۱۰ درصدی صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو صادرات قطعه در گرو قراردادهای مدبرانه رنو در ایران موفق ترین سال حضور خود را گذراند انواع لنت‌ترمز در خودروها را بشناسید آدرس غلط برای صنعت قطعه‌سازی سایپایدک در صادرات قطعات یدکی همچنان پیشتاز است مسیر فرعی تحقق «صادرات ۳۰ درصدی» صادرات قطعه باید به ۶ میلیارد دلار برسد کاهش ۲۵ درصدی صادرات خودرو و قطعات آن مظنه قیمت لنت ترمز خودرو در بازار مظنه قیمت لنت ترمز در بازار چقدر است؟ بازاریابی پیش شرط رشد صادرات قطعه سازان تحقق ۳ درصدی صادرات قطعه مظنه قیمت لنت ترمز در بازار نحوه صحیح تعویض لنت ترمز ترمز بریدن قیمت لنــت در بــــازار مهر تایید حسابرس بر افزایش سرمایه "خلنت" حضور ۲۱ شرکت ایرانی در اتومکانیکای استانبول ۲۰۱۷ اصلاحیه ای با طعم تعدیل منفی در "خلنت" پیشنهاد افزایش سرمایه در "خلنت" ۱۰۰ میلیون دلار خودرو و قطعات از کشور صادر شد ترمز بازار خودرو زیر پای قاچاقچیان صادرات ۴ تن بلبرینگ به کشورهای همسایه گروه خودروسازی سایپا به عنوان صادرکننده برتر خودرو و قطعات برای خرید لنت ترمز خودرو چقدر باید هزینه کرد+جدول قیمت رفع انحصار تامین مالی قطعه‌سازان با صادرات صادرات قطعات تولید شده در گروه عظام به بیش از ۱۵ کشور جهان «صادرات» شرط توسعه صنعت قطعه مشکلات عمده در مسیر صادرات قطعه صادرات رینگ دست دوم خودرو به افغانستان! لنت آزبستی بخریم یا نیمه فلزی؟ این بازار پـر اصطکاک چه تعداد رینگ خودرو صادر شده است ؟ صادرات کمک فنر خودرو به افغانستان چه کشورهایی قطعات خودرو ایرانی می‌خرند؟ تشکیل کمیته صادرات قطعات قیمت انواع لنت ترمز +جدول گشتی در بازار لنت ایران + جدیدترین فهرست قیمت تعطیلی ۲۰ واحد تولیدی لنت ترمز قطعه‌سازان ژاپن چه پیشنهادی برای صنعت خودروسازی ایران دارند؟ شمارش معکوس شروع به کار چهاردهمین اتومکانیکای دوبی آغاز شد ۱۷۷ میلیون دلار قطعات خودرو صادر شد ۱۷۷میلیون دلار خودرو و قطعات در سال ۹۴ صادر شد آمادگی اتریش برای خرید قطعات خودرو از ایران ثبت رکورد جدید در بسته بندی قطعات صادراتی صنعت قطعه با شتاب فناوری روزآمد می‌شود استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت‌های تولید در گرو تزریق نقدینگی صادرات به کشورهای عربی، فرصت پیش‌روی قطعه‌سازان ایرانی برنامه ریزی برای دستیابی به صادرات ۳.۱میلیارد دلاری خودرو و قطعات صادرات بیش از ۶ میلیون دلاری خودرو و لوازم یدکی
برگشت به بالا