در گفت‌وگو با کارشناسان مطرح شد

تاثیر کاهش نرخ یورو بر قیمت خودرو

عصر خودرو: کاهش نرخ یورو در بازار و تاثیر آن در سبد قیمتی خودروسازان یکی از موضوعاتی است که در روزهای اخیر زیاد به آن پرداخته شده است؛ موضوعی که با انتظار کاهش قیمت، امید به خرید خودرویی ارزان‌ را در دل مشتریان داخلی زنده کرده و از همین رو خیلی‌ از مشتریان فعلا برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند.

يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲:۰۰

تاثیر کاهش نرخ یورو بر قیمت خودرو

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، کلید این ماجرا اما با اظهارنظر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت درباره تاثیر افت نرخ یورو بر کاهش قیمت خودروهای داخلی زده شد. وی با اشاره به اینکه سبد ارزی خودروسازان یورو است، تاکید کرد که قیمت یورو از اسفند سال 92 تا اسفند سال 93 حدود10 درصد افت کرده و بر این اساس باید در قیمت برخی خودروها کاهش داشته باشیم. این گفته شیوا البته با مقاومت خودروسازان مواجه شد و آنها تاکید کردند که صنعت خودرو از ارز مبادلاتی استفاده می‌کند، بنابراین کاهش نرخ یورو تاثیری بر کاهش هزینه‌های تولید ندارد.

با این حال بسیاری از کارشناسان خودرو، یورو را ارز اصلی سبد خودروسازان می‌دانند و بر تاثیر قابل توجه کاهش نرخ آن بر صنعت خودرو داخلی تاکید دارند. در این بین، سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی کاهش نرخ یورو در برابر دلار را موضوع مهم‌تری نسبت به تفاهم هسته‌ای ایران با کشورهای غربی برای بازار خودرو خواند.

اما نرخ یورو از دی ماه سال گذشته از 4500 تومان به 3600تومان کاهش یافته و همین موضوع باعث شکل‌گیری تحلیل‌های بسیاری درباره کاهش قیمت تمام شده خودروها شده است. به اعتقاد کارشناسان، کاهش قیمت یورو، قطعات و مواد اولیه ارزان‌تر و از سوی دیگر کاهش قیمت تمام شده خودرو را در پی خواهد داشت. بنا به گفته رئیس شورای رقابت، در خودرو 100 نوع کالا به‌کار رفته که ممکن است دو سه قلم آن افزایش قیمت داشته باشد؛ بنابراین ارزان شدن یورو نقش اساسی در کاهش قیمت تک تک نهاده‌های تولید خودرو دارد.

با این حال برخی کارشناسان همانند خودروسازان کاهش نرخ یورو بر قیمت خودروهای داخلی را بی‌تاثیر می‌دانند و معتقدند که عمده فعالیت خودروسازان در واردات قطعات، به کشور چین مربوط می‌شود و این معاملات بر اساس واحد پولی چین یعنی «یوآن» صورت می‌گیرد.

هرچه هست، از آنجاکه قیمت خودرو یکی از بحث‌های روز کشور به شمار می‌رود، کاهش نرخ یورو و تاثیر آن بر قیمت ها، این روزها دارای اهمیت زیادی شده است. قیمت خودرو یکی از مسائلی است که بحث درباره کاهش یا افزایش آن همواره یکی از موارد مورد اختلاف خودروسازان و نهادهای متولی قیمت و مشتریان بوده است. موضوعی که مطرح شدن هرساله‌اش موجی از چالش میان این دو بخش را ایجاد کرده و تغییر قیمت‌ها هم باعث ایجاد رضایت چندانی در طرفین نشده است. این بار نیز کاهش نرخ یورو و تاثیر آن بر قیمت تمام شده خودروهای داخلی، به چالشی میان خودروسازان و شورای رقابت تبدیل شده است و این پرسش را ایجاد کرده که این موضوع در سبد قیمتی خودروسازان چه جایگاهی دارد؟ آیا این کاهش می‌تواند تاثیری در قیمت خودرو در آینده نزدیک داشته باشد؟

در پاسخ به این پرسش‌ها، سعید مدنی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه کاهش نرخ یورو در بسیاری از موارد از جمله تولید خودرو تاثیرگذار است، می‌گوید: کاهش نرخ یورو به‌خصوص در قیمت خودروهایی که مونتاژی هستند (یعنی دارای خرید خارجی قابل توجهی هستند)، تاثیرگذار است. وی درباره تاثیر کاهش این نرخ بر قیمت خودروهای داخلی در سال جاری تاکید می‌کند: در بحث تعیین قیمت خودروهای داخلی، میانگین قیمت ارز (قیمت ارز در گذشته و پیش‌بینی قیمت ارز در آینده) را در یک بازه زمانی محاسبه می‌کنند و براساس آن قیمت تمام شده محاسبه و اعلام می‌شود؛ بنابراین در خودروهای دارای ارز‌بری با توجه به تثبیت نرخ ارز، افزایش قیمت کمتر و در خودروهای ساخت داخل افزایش قیمت بیشتری خواهیم داشت.

ارز خودروسازان؛ دلار مبادلاتی

اما آیا با کاهش نرخ یورو قیمت خودروهای ارز‌بر باید کاهش بیابد؟ پاسخ خودروسازان به این پرسش همواره منفی بوده است. اوضاع به شکلی است که مطرح شدن این گزینه واکنش‌های بسیاری را از سوی خودروسازان ایجاد کرده و آنها معتقدند چون سبد ارزی مورد استفاده شان ارز مبادلاتی است، بنابراین کاهش نرخ یورو تاثیری بر کاهش هزینه‌ آنها ندارد. به گفته خودروسازان، آنها برای واردات قطعات CKD از ارز مبادلاتی استفاده می‌کنند نه ارز آزاد، بنابراین با توجه به اینکه نرخ ارز مبادلاتی افزایش داشته، امکان کاهش قیمت وجود ندارد.

اما یکی از مدیران ارشد خودروسازی نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با رد اظهارات رئیس شورای رقابت، افت نرخ یورو را در کاهش قیمت خودروهای داخلی بی‌تاثیر می‌داند. وی می‌گوید:تمام مولفه‌هایی که در قیمت خودرو تاثیر دارند از قیمت مواد اولیه گرفته تا قطعاتی که به کشور وارد می‌شود، براساس نرخ دلار یا یوآن چین است و هیچ شرکت خودروسازی براساس نرخ یورو مبادله نمی‌کند.

وی در این مورد به قطع ارتباط خودروسازان ایرانی با اروپایی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از مشکلات ما بعد از تحریم‌ها عدم مبادله و انتقال پول بود، به همین دلیل برای خرید خود از واسطه‌ها بهره بردیم که در قیمت تمام‌شده تاثیر بسیاری داشت. این مقام مسوول می‌افزاید:درست است که سال گذشته تحریم شرکت‌های خودروساز برطرف شد اما مشکل نقل و انتقال پول به‌دلیل تحریم‌های بانک مرکزی هنوز وجود دارد و در این میان هیچ‌گونه مبادلات یورویی صورت نگرفته است. وی عمده خرید خودروسازان داخلی را از کشورهای هند وچین می‌داند که نرخ مبادلاتی با آنها روپیه و یوآن است.

عدم شفافیت ادعاهای خودروسازان

اما فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز هر چند کاهش نرخ یورو را بر سبد قیمتی خودروهای داخلی بی تاثیر می‌داند اما نسبت به عملکرد خودروسازان و ادعای آنها در زمینه ساخت داخل بودن خودروهای پرتیراژ انتقاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عمده خرید قطعات خودروسازان از کشور چین است، می‌گوید: بر این اساس، هزینه‌ تولید خودروسازان به نوسانات یوآن و دلار وابسته است. زاوه ادامه می‌دهد: تاثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو بین 30 تا 35 درصد است که مبنای یورویی ندارد، بنابراین با توجه به کاهش دو تا سه درصدی نرخ ارز مورد استفاده خودروسازان، در حال حاضر تنها دو تا سه درصد قیمت تمام شده، متاثر از نوسان ارزی است. وی با انتقاد به ادعای خودروسازان در خصوص ساخت داخل 85 تا 90 درصدی خودروسازان، می‌گوید: مشکل خودروسازان این است که شفافیت ندارند؛ از یک سو می‌گویند، عمده قطعات خودروهای داخلی که تیراژ بسیار بالایی دارند در کشور تولید می‌شود و از سویی دیگر، با وجود این ادعا، افزایش نرخ ارز را روی قیمت محصولات خود اعمال می‌کنند.

نگاه یکسویه خودروسازان به تغییرات نرخ ارز

یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در سال‌های گذشته افزایش نرخ ارز عنوان شده بود؛ موضوعی که در کنار اعمال تحریم ها، افزایش دو برابری قیمت خودروهای داخلی را در پی داشت. در واقع، نوسانات نرخ ارز همواره یکی از بهانه‌های خودروسازان برای تغییر قیمت‌ها بوده و در بسیاری از مواقع، آنها نرخ ارز را عامل تاثیرگذاری در افت تولیدات خود عنوان کرده‌اند. با این حال بسیاری از کارشناسان ادعای خودروسازان در این باره را یکسویه می‌دانند و معتقدند که شرکت‌های خودروساز در گذشته افزایش نرخ ارز‌هایی چون دلار و یورو را بر صنعت خودرو دارای تاثیرمی‌دانستند اما حالا حرف دیگری زده و از بی تاثیری آن می‌گویند. آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد به خودروسازان و عملکرد آنها در گذشته می‌گوید: دو سال پیش قیمت خودروها به یکباره 5/ 2 برابر شد و خودروسازان دائما از تاثیر افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها بر صنعت خود گلایه می‌کردند؛ بنابراین امروز هم که تحریم‌ صنعت خودرو لغو شده و نرخ ارزهایی چون یورو نیز در حال کاهش است، مسلم است که این موضوع بر قیمت تمام شده آنها تاثیر می‌گذارد. وی تاکید می‌کند: امروز این بهانه خودروسازان که تحریم‌ها را دور می‌زنیم تا قطعات را وارد کنیم و با واسطه‌ها در حال کار هستیم نیز برداشته شده است؛ بنابراین همه مولفه‌هایی که در گذشته منجر به افزایش قیمت شد و امروز در حال برطرف شدن هستند در قیمت آنها تاثیرگذار است. به گفته بغزیان، از آنجا که تعیین‌کننده‌ قیمت، شورای رقابت است و این شورا می‌گوید عمده فعالیت خودروسازان با نرخ یورو است، بنابراین با استناد به این موضوع، باید شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی باشیم.

هزینه‌ یورویی خودروسازان محاسبه شود

تعیین قیمت خودرو براساس قانون به شورای رقابت سپرده شده است. شورا برای محاسبه قیمت خودروها نیز دستورالعمل مشخصی دارد که مولفه‌های بسیاری در آن گنجانده شده است. یکی از بخش‌های تاثیرگذار در قیمت خودرو، تورم نهاده‌های تولید است که توسط بانک مرکزی محاسبه می‌شود. آنگونه که رئیس شورای رقابت نیز اشاره کرده، در خودرو 100 قلم کالا به‌کار رفته که ممکن است دو سه قلم آن افزایش قیمت داشته باشد و این «کاهش» از جانب افت نرخ یورو رخ داده است. در واکنش به این موضوع، موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه بازار تعیین‌کننده قیمت ارز است، می‌گوید: در بحث قیمت خودرو و اینکه آیا کاهش 10 درصدی نرخ یورو در ماه‌های اخیر تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد، به شورای رقابت و نحوه محاسبه‌اش بستگی دارد. وی معتقد است: برای مشخص شدن میزان تاثیرگذاری کاهش نرخ یورو، باید هزینه‌های یورویی خودروسازان محاسبه و سهم آن از قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل تعیین شود و آنگاه در مورد میزان اثرگذاری آن بر قیمت خودروها اظهارنظر کرد.

برچسب ها

تغیر قیمت خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
صعود قیمت جهانی خودرو بازار خودرو چشم به راه «وین» ایست ارزی به ریزش خودرو چرا قیمت خودرو در کشور ۳ برابر قیمت های جهانی است سرنوشت بازار خودرو در پسا واردات قیمت خودرو در اوج درصد تغییر قیمت خودروهای مونتاژ شورای رقابت رسما از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شد افزایش قیمت خودرو قانونی است ارز، ضرب قیمت خودرو را گرفت استدلال‌های وزیر صمت برای افزایش قیمت خودرو فاصله میان قیمت کارخانه و بازار کاهش می‌یابد چرا در قیمت‌گذاری خودرو شکست می‌خوریم؟ شاهد رویکردی جهادی در ایران خودرو هستیم/ ضرورت اصلاح نظام قیمت گذاری خودرو اظهارنظرها در مورد قیمت‌گذاری خودرو پوپولیستی است خودرو در تعقیب دلار رتبه بازار خودرو در بازدهی رشد کاهش قیمت خودرو به نوسانات نرخ ارز بستگی دارد قیمت خودرو تغییر خواهد کرد؟ دستورالعمل قیمت گذاری خودرو بازنگری می‌شود فردا، قیمت جدید خودروهای داخلی به خودروسازان ابلاغ می‌شود مهلت ۳ماهه خریداران خودروی صفرکیلومتر برای فعال کردن گارانتی رونمایی از بسته ساماندهی خودرو زمان اعلام قیمت خودرو مشخص شد قربانی قیمت‌گذاری دستوری خودرو راهکار کاهش قیمت تمام‌شده خودرو امکان کاهش ۱۰میلیون تومانی قیمت خودرو وجود دارد بازار خودرو ریزشی شد، قیمت‌ها عقب نشستند پیش بینی قیمت خودرو در زمستان ۹۸ صعود دنباله‌دار قیمت خودرو در بازار تفاوت ۵۰ میلیونی رنو پارس تندر در بازار و کارخانه + جدول قیمت آخرین قیمت خودرو‌های پرفروش در ۹ آبان ۹۸ + جدول قیمت خودروهای داخلی در بازار تهران - ۲۵ مهر پراید ۱۱۱ از ۴۷ میلیون تومان عبور کرد شروط کاهش قیمت با افزایش عمق داخلی‌سازی ارزانی قیمت خودرو چقدر ادامه‌ دارد؟ قیمت خودروهای داخلی در بازار امروز کاهش ۷ میلیونی قیمت سیتروئن قیمت خودرو تا پایان تابستان ارزان نمی‌شود روند کاهشی قیمت خودرو همچنان ادامه دارد بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در هیأت عالی نظارت مجمع خصوصی شدن سایپا و ایران خودرو تاثیری بر قیمت خودرو ندارد روند کاهش قیمت خودرو ادامه‌دار است واردات خودروهای دست دوم، دردی از بی‌خودرویی اقشار کم‌درآمد دوا نمی‌کند کاهش قیمت خودرو در بازار دست اندازها در مسیر قیمت‌گذاری خودرو امروز فردا قیمت خودرو عادی می‌شود «فیلترینگ» قیمت خودرو قیمت خودرو کاهش نیابد چاره‌ای جز استیضاح وزیر صمت نداریم بازار خودرو در تکاپو برای شروع معاملات احتمال پایین آمدن قیمت بازار نسبت به قیمت کارخانه قیمت خودرو کاهش می یابد ساز ناکوک آزادسازی قیمت‌ خودرو سر به فلک کشیدن نرخ محصولات ایران خودرو در سایه دلالان قیمت خودرو باید منطقی شود قیمت حاشیه بازار ۲۳ بهمن تا ۳۰ بهمن ۹۷ محصولات ایران خودرو اعلام شد چرا قیمت خودرو روزانه گران می‌شود؟ خودروسازان می توانند قیمت را بشکنند مصوبه تعیین قیمت خودرو ابلاغ شد خلف وعده در تعیین قیمت‌ها افزایش ۱ تا ۲ میلیون تومانی قیمت‌ها اصلاح قیمت خودروسازان به صلاح کشور است دلایل اعلام قطره‌چکانی قیمت خودرو پیشروی خودروسازان در عملیات آزادسازی قیمت پژوپارس ۷۰ میلیون تومان شد با عادی‌شدن شرایط تولید خودرو قیمت‌ها پایین خواهد آمد رکود یلدایی بازار خودرو تصمیم گیری برای تعیین قیمت جدید خودروها دیر انجام شد افزایش۶۰ تا ۹۰درصدی قیمت بازار خودروهای سایپا +جدول کاهش قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار کاهش ۵ تا ۸ درصدی قیمت خودروهای وارداتی پیشنهاد نمایندگان به خودروسازها درباره قیمت خودرو قیمت خودروها نهایی نشده است کاهش پلکانی قیمت خودرو در دستور کار وزارت صمت و خودروسازان قیمت جدید احتمالی خودروهای پرتیراژ داخلی اعلام شد چرا باید قیمت خودرو بالا رود؟ روند صعودی قیمت ها در بازار خودرو ادامه دارد دولت مصمم است قیمت خودرو را متعادل کند تا از خودرو سازان حمایت شود ادامه روند افزایشی قیمت ها در بازار خودرو نرخ‌های عجیب در بازار خودرو تحقیق وتفحص از خودروسازان درمجلس بررسی افزایش قیمت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ قیمت های جدید خودرو و دغدغه هایی که باقی ماند وزارت صنعت به افزایش قیمت خودرو ورود کند نمی‌شود این قیمت‌گذاری‌ها را غیرقانونی دانست قیمت خودرو با چند شرط افزایش می‌یابد قیمت خودرو را کاهش می دهیم رئیس‌جمهور باید تغییرات قیمت خودرو را تائید کند امروز گره کور قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باز می‌شود؟ با ۱۰۰ میلیون‌ چه خودرویی می‌توان خرید؟ +جدول افزایش قیمت خودروها به شرط افزایش کیفیت‌شان انجام می شود افزایش ۱ تا ۲ میلیون تومانی قیمت‌ها سکوت وزارت صنعت دربرابر ادعای خودرویی رسانه دولت تعیین قیمت خودرو طرح سوال از وزیر صمت را استارت زد قیمت خودرو ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار شود قیمت خودرو اصلاح شود درخواست آزادسازی قیمت خودرو از وزیر صنعت پژو۲۰۷ اتوماتیک ۱۱۳ میلیون تومان شد با ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان چی بخریم؟ قیمت جدید خودروها تا اوایل هفته آینده اعلام می شود پژو۲۰۶ صندوق‌دار ۷۲ میلیون تومان شد قیمت خودرو افزایش می‌یابد؟ پیشنهاد افزایش ۵۰درصدی قیمت‌ خودرو کاهش قیمت خودرو از هفته آینده قیمت‌گذاری دستوری بیشتر از تحریم‌ها به صنعت خودرو ضربه می‌زند ثبات قیمت خودروها در بازار آزاد+ جدول سکوت شورای رقابت، آتش در خرمن قیمت‌ها افزایش یک میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار تغییرات قیمت ۱۳۱ چقدر است؟ با ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟ با ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون چه خودرویی می توان خرید؟ جدول تغییر قیمت خودروهای داخلی از دیروز تا امروز ۲ دلیل روند کاهش قیمت ها در بازار خودرو پرداخت عمده مطالبات قطعه سازان تا پایان شهریور ماه منحنی عرضه و تقاضا در آزادسازی قیمت وقت آزادسازی قیمت خودرو نرسید؟ تغییر مشروط مرجع قیمت‌گذاری خودرو خود را موظف به تحویل خودروهای ثبت نامی می دانیم مجوز افزایش قیمت خودروها صادر شد مجوز افزایش قیمت خودرو صادر نشد تعیین تکلیف قیمت خودروها وابسته به مسائل ارزی است نوسان قیمت انواع خودروهای داخلی تشدید شد دنا پلاس ٨٥ میلیون تومان شد خودرو ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان گران شد کاهش قیمت خودرو در بازار خرده فروشی تکاپو برای عقبگرد قیمت خودرو در ایران باز شدن سایت‌های ثبت‌نام شرکت‌های خوردوسازی داخلی باعث کاهش قیمت خودروشد از آشوب دلار تا انفجار قیمت خودرو جلوگیری از افزایش قیمت خودرو بی منطقی است قیمت انواع محصولات ایران خودرو ۲۴ خرداد ۹۷ خودرو سازان تعیین کننده قیمت خودرو هستند بازگشت قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان به سال ۹۶ تبدیل منابع ریالی به کالای با دوام یک بام و دو هوای طرح خودرویی مجلس مهر تائید وزیر صنعت بر افزایش یک ماه اخیرقیمت خودرو قیمت‌های غیرقانونی بی‌ترمز خودرو قیمت انواع محصولات ایران خودرو ۲۷ اردیبهشت ۹۷ قیمت انواع محصولات سایپا ۲۷ اردیبهشت ۹۷ افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی طبیعی است کدام خودرو‌ها یک شبه گران شدند؟ برنامه ریزی برای تعیین قیمت وارداتی ها با حداقل افزایش عقب نشینی سایپا از گرانی محصولات+ بخشنامه آشفته‌بازار بی‌نظارت خودرو احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان قیمت‌های جدید خودرو براساس شاخص‌های سال ۹۶ تعیین می‌شود ورود سازمان بازرسی به موضوع گرانی خودرو‌ برخورد با مصادیق خرد و فردی موضوع قیمت خودرو با توجه به پراکندگی آن، کار سختی است تندر پلاس و پژو۲۰۷ گران شد+ جدول قیمت خودرو منشأ سونامی قیمت خودروهای وارداتی خودروهای داخلی ۷۰۰ تا ۲ میلیون تومان گران شد+ جدول قیمت خودرو آرامش نسبی در بازار خودرو دو عامل فزاینده قیمت خودرو در سال ۹۷ هزینه واقعی خودرو در ایران برای خرید بسترن چقدر باید هزینه کرد؟ سازمان حمایت دلایل افزایش قیمت ۵ خودروی سایپا را اعلام کرد دفاع نماینده مجلس دهم از گرانی خودروهای سایپا گرانی خودرو طبیعی است افزایش ۷ میلیونی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار طبیعی نیست قیمت انواع محصولات سایپا ۱۶ شهریور۹۶ قیمت انواع محصولات ایران خودرو ۱۶ شهریور ۹۶ دنا پلاس ۱ میلیون تومان گران شد + قیمت های جدید خودرو سونامی افزایش قیمت در بازار خودرو برخورد قانونی با تغییر غیرمنطقی قیمت خودروهای وارداتی چهارمین عامل افزایش قیمت وارداتی ها شناسایی شد برای خرید خودرو پراید چقدر باید هزینه کرد فراز قیمت‌های کاذب را می‌شکند بازار خودرو در مسیر آزادسازی شورای رقابت نباید برای تعیین قیمت خودرو وارد کار شود کاهش قیمت خودرو مشروط به گسترش بازارهای صادراتی است قفل معاملات خودرو باز نشد کاسه لبریز قیمت خودروهای قدیمی فنر قیمت خودرو آزاد شد خودرو در کدام دولت متورم‌تر شد؟ ایران خودرو قیمت شاسی بلندهای هایما و اچ.سی.کراس را اعلام کرد پیش‌بینی قیمت در بازار خودرو طی ماه‌های آینده سایپا پراید را ۳۰۰ تا ۵۷۰ هزار تومان گران کرد+ تصویر بخشنامه قیمت انواع خودرو داخلی + جدول قیمت تمام شده خودرو در ایران ۴۰ درصد بیشتر از دنیا تفاوت قیمت خودرو در ابتدا و انتهای بهار قیمت خودرو باید کاهش یابد قیمت برخی خودروها در بازار سال قبل کمتر از نرخ کارخانه بود رقابت پذیری ؛ شرط بهبود بازار خودرو سایپا هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت خودرو نگرفته‌ است فعلاً‌ برنامه‌ای برای اعمال افزایش قیمت خودروها نداریم چه بر سر قیمت های خودرو در سال ۹۵ می آید؟ قیمت روز انواع خودروهای داخلی + جدول سوالات بی‌پاسخ به عدم انتشار گزارش کیفیت یک بام و دو هوای دولت در قیمت‌گذاری خودرو نامه وزیر صنعت برای توقف قیمت‌گذاری خودرو شورای رقابت را شوکه کرد درخواستی برای افزایش قیمت خودرو از شورای رقابت نداشته‌ایم خودروسازان درخواستی برای افزایش قیمت به شورای رقابت ارائه نکرده‌اند قیمت خودروهای مدل ۹۴ کاهش یافت تشکیل شرکت مشترک ایران خودرو و پژو با مدیرعامل ایرانی است قیمت انواع خودروهای داخلی + جدول قیمت خودرو نباید افزایش یابد کدام رده‌های قیمتی در بازار ایران پرطرفدارتر هستند؟ قیمت انواع خودروی داخلی + جدول قیمت انواع خودروهای وارداتی قیمت انواع خودروهای وارداتی شاسی بلند زیر ۵۰۰ میلیون + جدول روند نزولی قیمت خودرو ادامه‌دار است قیمت بیشتر خودروها با اجرای هدفمندی یارانه ها کاهش یافته است کاهش قیمت خودرو با افزایش کیفیت همراه می‌شود خبری از کاهش ۱۰۰هزار تومانی نیست
برگشت به بالا