اتاق اصناف ایران:

ثبت معاملات خودرو در دفاتر اسناد رسمی "اختیاری" است

عصر خودرو- رئیس اتاق اصناف ایران در نامه به رؤسای اتاق‌های اصناف سراسر کشور، برگ سبز صادرشده از سوی نیروی انتظامی برای سند مالکیت خودرو را مورد تأیید قرار داد و اعلام کرد: ثبت معاملات مربوط به خودرو در دفاتر اسناد رسمی "اختیاری" تلقی شده است.

يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲:۰۰

ثبت معاملات خودرو در دفاتر اسناد رسمی "اختیاری" است

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران در نامه‌ای به رؤسای اتاق‌های اصناف سراسر کشور موضوع پرداخت هزینه تنظیم سند رسمی توسط متعاملین را توضیح داد.

در نامه ممبینی آمده است: "با عنایت به مفاد دادنامه شماره 1863 مورخ 1399/12/02 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبتنی بر اینکه مطابق قانون اصلاح ماده 22 قانون حمل‌ونقل و عبور کالاهای خارجی از قلمروی جمهوری اسلامی مصوب سال 88، صدور گواهینامه، اسناد مالکیت و پلاک خودرو بر عهده نیروی انتظامی گذاشته شده است لذا ثبت معاملات مربوط به خودرو در دفاتر اسناد رسمی "اختیاری" تلقی گردیده و چنانچه متعاملین برای پرداخت هزینه‌های تنظیم سند انتقال قطعی خودرو در دفاتر اسناد رسمی توافقی نموده باشند بر مبنای توافق عمل می‌گردد؛ در غیر این صورت پرداخت هزینه‌های مربوط به تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی بر عهده طرفی می‌باشد که درخواست تنظیم سند رسمی دارد."

گفتنی است اختلاف بین کانون سردفتران و دفتریاران و پلیس راهور نیروی انتظامی در خصوص صلاحیت صدور سند رسمی مالکیت خودرو باعث شده است خریداران و فروشندگان خودرو با سردرگمی مواجه شوند که یکی از ابعاد آن، پرداخت هزینه تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد است.

تا پیش از این و طبق عرف موجود در جامعه، فروشنده خودرو هزینه‌های تنظیم سند در دفاتر اسناد را متقبل می‌شد که در دو سه ماه اخیر و با رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر رسمی بودن سند (برگ سبز) صادره از سوی پلیس، معامله‌گران خودرو را با اختلاف همراه کرده است.

از سویی بنابر تأکید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (معاونت قوه قضائیه) و کانون سردفتران و دفتریاران به تنظیم سند قطعی در دفاتر اسناد، خریداران به حضور در این دفاتر تمایل دارند و در مقابل، با توجه به رأی دیوان عدالت اداری و نیز تأکید پلیس راهور ناجا بر رسمی بودن برگ سبز به‌عنوان سند رسمی، فروشندگان برای حضور در دفاتر اسناد و صرف هزینه‌های گزاف برای تنظیم سند رسمی در محضر اجباری نمی‌بینند و به این ترتیب قوانین خودنوشته بسیاری در بازار خودرو پدید آمده است و به‌نظر می‌‌رسد با نامه اخیر رئیس اتاق اصناف ایران، کفّه عدم الزام به ثبت خودرو در دفاتر اسناد رسمی، سنگین‌تر از قبل شده است.

برچسب ها

برگ سبز خودرودفاتر اسناد رسمیثبت معاملات خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
"دفاتر اسناد رسمی" به‌صورت کامل از چرخه صدور سند خودرو حذف می‌‌شوند ثبت معاملات خودرو در سامانه جامع تجارت تا پایان سال ادعای خلاف دفاتر اسناد رسمی مبنی بر کاهش هزینه ثبت سند خودرو! مجلس "رسمی شدن برگ سبز خودرو" را کلید زد دیوان‌عالی بررسی "ثبت سند خودرو" را از دستور کار امروز خارج کرد آیا دیوان عالی کشور فردا به نفع مردم و "رسمیت برگ سبز خودرو" رأی می‌دهد؟ برگه سبز خودرو همان سند رسمی است سند نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود کلاف ثبت سند خودرو همچنان سردرگم از نظر مجلس برگ سبز خودرو سند رسمی است پلیس: برگ سبز خودرو سند مالکیت قطعی است درباره برگ سبز خودرو منتظر تعیین تکلیف مجلس هستیم چراغ سبز مجلس به سندیت برگ سبز خودرو برگ سبز خودرو حکم سند رسمی دارد اقدامات لازم بعد از برگشت کارت و برگه سبز خودرو "برگ سبز خودرو" سند رسمی است؛ آقایان "کانون‌های سردفتری" بازی را باخته‌اید! بخشنامه جدید ربطی به جایگزینی برگ سبز با گواهی نقل و انتقال ندارد «برگ سبز» برای نقل و انتقال خودرو کافی است برگ سبز به عنوان سند رسمی مالکیت خودرو بلامانع است نیاز به سامانه ثبت معاملات داریم سندیت برگ سبز خودرو تفسیر شود تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی اجباری است اتحادیه خودرو تهران: برای سند خودرو همان برگ سبز کافیست تشکر پلیس راهور از دادستان برای تایید سندیت برگ سبز خودرو ضرورت راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات خودرو در پیشگیری وقوع جرائم ثبت معامله خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی نیست الزام به تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی صفر تا صد چرایی الزام ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی «برگ سبز» سند مالکیت نیست سازمان ثبت: برگ سبز خودرو را رسمی ندانید! تشکیک جدی در لزوم ثبت محضری خودرو برگ سبز پلیس در دادگاه اعتباری ندارد سردفترانی که برگ سبز خودرو را سند رسمی ندانند تعقیب کیفری می‌شوند! برگ سبز پلیس تضمین امنیت مالک خودرو نیست تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزام قانونی دارد برگ سبز خودرو سند رسمی نیست تنظیم سند وسایل نقلیه در دفاتر اسناد رسمی اجباری است نقل و انتقال خودرو فقط در دفاتر اسناد رسمی چقدر از درآمد تنظیم سند وسایل نقلیه، به جیب دفاتر اسناد رسمی می رود؟ مسئله "محضری شدن ثبت سند خودرو" و سردرگمی خریداران طراحی سامانه ثبت معاملات خودرو نقل و انتقال پلاک خودرو با برگ سبز ممکن نیست یک راهکار ساده برای کاهش قابل توجه هزینه ثبت خودرو در دفاتر اسناد رسمی برگ سبز همان سند رسمی است برگ سبز، همان سند رسمی است لزوم ثبت اسناد معاملات خودرو در دفاتر اسناد رسمی عدم انتقال سند خودرو چه مشکلاتی دارد؟ مالکان خودرو، سرگردان میان پلیس و دفتر اسناد کلاف سردرگم ثبت سند خودرو
برگشت به بالا