ناگفته های صنعت خودرو روسیه

عصر خودرو- "لادا" را باید مشهورترین محصول خودرویی روسیه در تمام دوران بدانیم که طی یک دهه گذشته همواره در صدر لیست پرفروش ترین خودروهای بازار این کشور نیز قرار داشته است.

شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸:۰۰

ناگفته های صنعت خودرو روسیه

  به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از عصرایران ،  اگر بخواهیم در رابطه با صنعت خودروی روسیه صحبت کنیم قطعا اولین چیزی که در ذهن مرور می شود محصولاتی زمخت و غیر جذاب است که عده ای این سبک طراحی را الگویی در راستای غلبه بر شرایط اقلیمی روسیه می دانند و گروه دیگر آنرا نشانه عقب افتادگی صنعتی روس ها در این زمینه ارزیابی می کنند.

اما به هر ترتیب خودرو در روسیه یکی از پویاترین بخش های صنعتی را به خود اختصاص داده که براساس آمار سال 2016 برابر با 1 درصد کل نیروی کار روسیه در آن مشغول بوده اند.

البته روسیه در سال 2016 رتبه شانزدهمین تولیدکننده خودرو در جهان را با تولید 1303989 دستگاه به خود اختصاص داده است و بازهم جالب تر آنکه 1.4 درصد کل تولیدات خودروی جهان به روس ها اختصاص دارد.

آمار سال 2018 نیز وضعیت مطلوبی را برای صنعت خودروی روسیه نشان می دهد. شاخص تولید در بازه زمانی ژانویه-اکتبر سال گذشته میلادی رشد 13.5 را ثبت کرده است و میزان تولید در تمام طول سال 2018 نیز برابر با 1443449 دستگاه بوده است.

 خط تولید لادا در روسیه

 
در سال گذشته میلادی تولید سواری رشد 15.2 در مقیاس سالانه را با 1.283 میلیون دستگاه به ثبت رسانده است. تولید برندهای خودرویی خارجی نیز در روسیه رشد 15.4 درصدی را در مقیاس سالانه ثبت و به 954.4 هزار دستگاه رسیده است.

تولید ال سی ویی یا خودروهای تجاری سبک نیز در این مدت رشد 6.2 درصدی داشته و برابر با 101.9 هزار دستگاه بوده است.

تولید کامیون شامل انواع سبک و سنگین در بخش تولیدات بومی روسیه کاهش 0.2 درصدی را نشان می دهد اما در بخش برندهای خارجی بازهم شاخص تولید رشد 14.2 درصدی در مقیاس سالانه داشته و برابر با 23.9 هزار دستگاه بوده است.

در بخش تولید اتوبوس و مینی بوس افزایش 5 درصدی برابر با 35.4 هزار دستگاه گزارش شده است. میزان تولید این گروه خودرویی توسط برندهای خارجی در روسیه طی سال 2018 نیز رشد 20.3 درصدی داشته و به 15.1 هزار دستگاه رسیده است.

مهمترین برندهای روسی تولیدکننده خودرو

آوتوواز مجموعه ای است که بیشتر آنرا به واسطه شهرت برند لادا می شناسیم. این کمپانی در اواسط دهه شصت میلادی(1966)  با همکاری فیات تاسیس شد و هم اکنون نیز بخش قابل توجهی از سهام آن در مالکیت رنو(فرانسه) قرار دارد. آوتوواز سالانه بیش از 1 میلیون دستگاه خودرو تولید می کند و مالک یکی از بزرگترین خطوط تولید خودرو در جهان است.

گاز (گورکوفسکی) که سابقه تاسیس آن به 1929 میلادی باز می گردد. گاز حاصل پیمان همکاری با کمپانی فورد است.

کاماز دیگر خودروساز مطرح روس است که فعالیت خود را از سال 1976 میلادی آغاز کرد و به تولید انواع کامیون می پردازد. کاماز بزرگترین تولیدکننده کامیون در روسیه محسوب می شود و در زمینه تولید محصولات نظامی نیز فعالیت دارد.

در مجموع لادا را باید مشهورترین محصول خودرویی روسیه در تمام دوران بدانیم که طی یک دهه گذشته همواره در صدر لیست پرفروش ترین خودروهای بازار این کشور نیز قرار داشته است.

 

پرفروش ترین خودروهای بازار روسیه طی یک دهه گذشته

 
لادا ریوا پرفروش ترین خودرو در سال 2008 / 2010

لادا ریوا پرفروش ترین خودرو در سال 2008 / 2010

لادا پرییورا پرفروش ترین خودرو در سال 2009 / 2012

لادا پرییورا پرفروش ترین خودرو در سال 2009 / 2012

لادا کالینا پرفروش ترین خودرو در سال 2011

لادا کالینا پرفروش ترین خودرو در سال 2011

لادا گرانتا پرفروش ترین خودرو در سال 2013 / 2014 / 2015

لادا گرانتا پرفروش ترین خودرو در سال 2013 / 2014 / 2015

هیوندای سولاریس پرفروش ترین خودرو در سال 2016

هیوندای سولاریس پرفروش ترین خودرو در سال 2016

کیا ریو پرفروش ترین خودرو در سال 2017

کیا <a href=ریو پرفروش ترین خودرو در سال 2017" src="https://static2.khodrotak.com/thumbnail/ZL8lgQv6Z9Ln/WIzg1xZZeT-b8Sg9mpmj2-J6Yw66Mw3HTCuQXJRv31s6zrdpiRG3b6nLmc0N99Gx/fUPxwU8ybSbS.jpg" />

لادا وستا پرفروش ترین خودرو در سال 2018

لادا وستا پرفروش ترین خودرو در سال 2018

 

 

با توجه به سهم بالای فروش کراس اوورها در بازار جهانی، لادا بدنبال ارائه گسترده خانواده اکس رِی به عنوان یک کراس اقتصادی در بازار داخل و خارج است. این محصول مجهز به موتور 1.8 لیتری با خروجی 122 اسب بخار است.

اکس ری که در تریم های مختلفی ارائه می شود دارای امکاناتی مانند 2 ایربگ، سیستم ناوبری ماهواره ای، ترمزهای دیسکی برای چرخ عقب، سیستم پایدار الکترونیکی و دستیار حرکت در سربالایی، پاور ویندوز برای درب های جلو و عقب، رینگ های 17 اینچی آلومنیومی، سیستم تهویه هوشمند، سیستم صوتی، پورت یو اس بی، بلوتوث، سوکت برق 12 ولت برای ردیف عقب، سنسور پارک عقب(4 سنسور)، گرم کن صندلی ردیف جلو، برف پاک کن هوشمند، نورپردازی هوشمند داخل کابین، نمایشگر 7 اینچی لمسی ویژه تنظیمات سیستم سرگرمی و ... است.

گفتنی است که این امکانات بصورت آپشن در تریم های مختلف ارائه می شوند. قیمت پایه برای این خودرو 11400 دلار و در بالاترین آپشن به 14 هزار دلار نزدیک می شود.

سفری در زمان؛ تزارها و صنعت خودرو

امپراطوری روسیه سابقه ای طولانی در توسعه ماشین آلات دارد. در اوایل قرن هجدهم میلادی اولین موتور 2 سیلندر بخار توسط یک مخترع روس ساخته شد و البته خلاقیت های روسی در تولید انواع ماشین منتج به ارائه یکی از اولین نمونه های خودرویی با چرخ ممتد توسط روس ها در سال 1877 شد.

در سال 1896 اولین اتومبیل بنزینی ساخت روسیه ارائه شد.

خودرو در روسیه؛ از تزار تا لادا در بازارهای جهانی! (+تصاویر)

شاید برایتان جالب باشد که مهندسان و مخترعان روس علاقه زیادی نیز به توسعه وسایل نقلیه الکتریکی داشتند! در سال 1899 یک خودروی الکتریکی با نام کوکو را تولید کردند و کمی بعدتر یک اتوبوس الکتریکی را نیز روانه خیابان های گاتچینا کردند.

خودرو در روسیه؛ از تزار تا لادا در بازارهای جهانی! (+تصاویر)

کمپانی خودروسازی روسوبالت که در فاصله سال های 1894 ال 1923 به تولید خودرو و هواپیما مشغول بود توانست با یکی از محصولات  خود مقام نهم رالی مونت کارلو 1912 را بدست آورد و البته موفقیت ها ادامه داشت زیرا مقام دوم رالی سن سباستین در 1913 نیز به روسوبالت رسید.

خودرو در روسیه؛ از تزار تا لادا در بازارهای جهانی! (+تصاویر)

خودرو در روسیه؛ از تزار تا لادا در بازارهای جهانی! (+تصاویر)

در سال 1915 حدود 1000 وسیله نقلیه موتوری در روسیه تولید و به نقاط مختلف صادر شد. در سال 1916، دولت تزاری ساخت 6 کارخانه تولید اتومبیل را در مناطق مختلف این کشور آغاز کرد که البته هیچ کدام از این کارخانه ها تا قبل از انقلاب اکتبر تکمیل نشدند.

دوران شوروی

با آغاز دوران سیاسی جدید تغییرات زیادی در صنعت خودروی این کشور شکل گرفت که در واقع زمینه تولد خودروسازان مطرح روس که ابتدای مطلب بدان ها اشاره شد نیز به همین دوران باز می گردد. در این زمان نام روسوبالت به Dartz Prombron تغییر یافت و تولید محصولات بالت با ارائه مدل جدیدی در 1922 ادامه داشت.

پس ازمدتی اولین کامیون فیات ایتالیا وارد روسیه شد و به سرعت به محبوبیت بالایی دست یافت.

خودرو در روسیه؛ از تزار تا لادا در بازارهای جهانی! (+تصاویر)

 علاقه شدید روس ها به این کامیون در نهایت به عقد قرارداد با فیات منتج شد تا محصول مذکور وارد فاز تولید داخلی شود. در فاصله سال های 1924 تا 1931 حدود 6000 دستگاه کامیون اف-15اس توسط روس ها تولید شد.

با افزایش تقاضا برای اتومبیل، در سال 1929 فورد دومین خارجی بود که برای همکاری در صنعت خودروسازی روس ها وارد میدان شد و حاصل این همکاری شکل گیری گاز(گورکوفسکی) بود.

یک سال بعد دومین کارخانه تولید خودرو در مسکو فعال شد و پس ازجنگ جهانی دوم تبدیل به بزرگ ترین خودروساز روس با شهرت جهانی موسکوویچ شد.

با شروع دهه 60 میلادی، موسکوویچ 408 به عنوان یک خودروی اقتصادی رونمایی و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد.

خودرو در روسیه؛ از تزار تا لادا در بازارهای جهانی! (+تصاویر)

یکی دیگر از محصولاتی که به دلیل طراحی ساده و قابلیت تعمیر آسان مورد توجه صنعت خودروی روس ها قرار گرفت فیات 124 بود.

خودرو در روسیه؛ از تزار تا لادا در بازارهای جهانی! (+تصاویر)

توسعه خطوط تولید انواع خودرو بویژه مدل های سنگین با کاربری نظامی کماکان ادامه داشت. اما در این زمان سیاستمداران روس صنعت خودروی روسیه را محدود به تولید محصولات ساده و فاقد طراحی جذاب کردند که در نهایت مانع پیشرفت همزمان با صنعت جهانی خودرو و هماهنگی با تحولات آن شد. این عقب ماندگی براحتی در خودروهایی که توسط روس ها تولید می شد، مشهود بود.

بعد از فروپاشی شوروی

سال های ابتدایی دهه 90 میلادی برای خودروسازان روس دوران بسیار دشواری بود. مجموعه ای از کمپانی های ورشکسته یا در آستانه ورشکستگی که متحمل ضربه سختی از فروپاشی سیاسی در کشور خود شده بودند، کاهش چشمگیر آمار تولید، صادرات و مجموعه ای از مشکلات موجود شرایط را کاملا نامناسب کرده بود.

در این میان برخی کمپانی ها برای نجات از ورشکستگی بدنبال ادغام یا همکاری با شرکای خارجی بودند. برای مثال آوتوواز که از قبل همکاری هایی را با جنرال موتورز داشت، فعالیت های خود را ادامه داد. با بهبود شرایط در اواخر دهه 90، برند روسی اواز فعالیت های صادراتی خوبی را پی گرفت.

در این میان لادا که همواره همکاری نزدیکی با فیات ایتالیا داشت حتی در شرایط بحرانی دهه 90 شاخص صادرات خود را در وضعیت قابل قبولی حفظ کرد. فروش کامیون های کاماز نیز شرایط مناسبی داشت و این برند حتی در سال 2000 موفق به ثبت رکورد فروش 148 هزار دستگاه شد.

در این زمان دولت روسیه طرح هایی را ارائه داد تا بتواند سهم تولید بومی از بازار داخلی را کنترل و سهم برندهای خارجی را نیز بین 25 تا 30 درصد حفظ کند. به هرترتیب روسیه همواره یکی از بزرگترین بازارهای مصرف خودرو در جهان بوده که بستر مناسبی را برای فعالیت برندهای داخلی و خارجی فراهمخ کرده است.

دوران کنونی

 چالش های سیاسی با غرب و تحریم های اعمالی علیه روسیه، درگیری داخلی با اوکراین و کاهش شاخص برابری روبل با دلار تغییرات اجباری در راهبردهای مرتبط با صنعت خودرو را پیش روی دولتمردان روس قرار داده است تا حمایت های دولتی از این بخش را توسعه دهند. بسته حمایتی 275 میلیون دلاری تا نیمه نخست 2020 از جمله این برنامه ها برای صنعت خودرو است.

برندهای خارجی 

هیوندای، نیسان، تویوتا، جنرال موتورز، اسکانیا، مان، فورد، کاترپیلار، رنو و کیاموتورز از جمله برندهای خارجی حاضر در بازار روسیه با سابقه تولیدی هستند.

پروژه های کوتاه

ماروسیا در سال 2007 تاسیس و اولین سوپر اسپرت تولید روسیه را ارائه کرد. ماروسیا بی1 دسامبر سال 2008 در مسکو رونمایی شد و سال 2010 اولین نمایشگاه این برند در مسکو افتتاح شد اما در نهایت سال 2014 اعلام ورشکستگی کرد.

یو-موبیل یکی دیگر از برندهای خودرویی روس است که عمر کوتاهی داشت. این برند قرار بود محصولات شهری با موتور الکتریکی را روانه بازار کند. در ساال 2010 تاسیس شد و در ادامه تغییراتی در مالکیت آن رخ داد. با آنکه یو-موبیل بطور رسمی اعلام ورشکستگی نکرده است اما عملا هیچ فعالیتی ندارد.

پیش بینی آینده صنعت خودرو در روسیه کار چندان آسانی نیست ولی  از دو جهت می توان چشم انداز آنرا متصور شد؛ اول آنکه ظرفیت ها و سطح توانمندی فعلی روس ها در این حوزه مشخص است که برندهای روسی در رقابت با محصولات مطرح بازار بین الملل دچار کمبودهای محسوسی هستند. بنابراین به رغم سابقه ای که بدان اشاره شد نمی توان روسیه را بازیگری اثرگذار در معادلات جهانی صنعت خودرو دانست. اما در سوی دیگر نیز برندهای مطرح خارجی و تمایل آنها به همکاری و سرمایه گذاری در صنعت خودروی این کشور قرار گرفته است که می تواند زمینه های رشد و پیشرفت را برای روس ها در این بخش به همراه داشته باشد، البته اگر چالش های سیاسی میان روسیه و غرب(تحریم ها) به مانعی بزرگ در این مسیر مبدل نشود.

 

برچسب ها

صنعت خودروی روسیه
مطالب مرتبط بیشتر
افتتاح نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی مسکو با حضور خودروسازان ایرانی پتانسیل ۵ میلیارد دلاری برای مجموعه صنعت خودرو در روسیه برای ایران خودروهای چینی کارخانه‌های خودروسازی روسیه را احیا می کنند دوبرابر شدن فروش خودروهای روسی با وجود شرایط تحریم پایان رکود برای صنعت خودرو روسیه رقم خورد شناخت درست استاندارد و نیازمندی‌های صنعتی، مؤثرترین عامل برای همکاری با روس‌هاست معرفی درست توانمندی‌های صنعتی، رمز موفقیت قطعه سازان در بازار روسیه است فروش خودروهای روسی سه برابر شد افزایش فروش خودروهای چینی در روسیه تویوتا در روسیه ترمز برید جهش دوبرابری در خودروسازی روسیه اشکودا فولکس‌واگن در حال وداع با روسیه خودروهای ایرانی به روسیه می‌رسند خداحافظی هیوندای با روسیه تمرکز روی بازارهای صادراتی، هدف گروه سایپا است قرارداد ۲۵۰ میلیون روبلی شرکت دانش‌بنیان ایرانی با روس‌ها منعقد شد مونتاژ خودروهای روسی در امارات از سال آینده اخراج کارکنان کارخانه هیوندای روسیه امضای قرارداد ۳۰۰ میلیون دلاری با مسکو روسیه خودروهای قدیمی تولید می‌کند برنامه‌ریزی تولید مشترک پنج میلیون خودرو بین ایران و روسیه پوتین خواستار کاهش قیمت خودروهای روسی شد روسیه با مزدا خداحافظی کرد روسیه برای تامین نیاز خودرو به کشورهای آسیایی روی آورد فورد آمریکا روسیه را به طور کامل ترک کرد خداحافظی مرسدس بنز با روسیه مسکو مرکز صنعت خودروهای الکتریکی می‌شود؟ برنامه ایران و روسیه برای تولید خودروی مشترک تعلیق نیسان در روسیه ادامه‌دار شد ۷۰۰ میلیون یورو تفاهم‌نامه خودروسازی با روسیه امضا شد شانس ورود ایران به بازار خودروی روسیه امضای ۱۲ تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت‌های ایرانی و روسی به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو برنامه های گسترده سایپا برای همکاری مشترک خودرویی با روسیه ۱۲ تفاهم نامه همکاری بین شرکت‌های ایرانی و روسی به مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو امضا شد مذاکرات با طرف روسی برای تولید خودرو با پلتفرم مشترک آغاز همکاری‌های جدید برای تولید خودرو ایرانی- روسی بزرگترین همکاری تاریخ صنعتی ایران و روسیه در حال شکل‌گیری است رویای خودرویی در روسیه تارا؛ گزینه طلایی برای بازار خودرو روسیه پیشنهاد تعریف پلتفرم مشترک خودرویی با چین و روسیه چرخش خودروسازی روسیه از غرب، فرصت خوبی برای شرکت‌های ایرانی است فرصت طلایی پیش‌روی قطعه‌سازان ایرانی با حضور در نمایشگاه «اتومبیلیتی»‌ روسیه ضرر هنگفت رنو بابت خروج از روسیه جزییات تولید خودروی ایرانی روسی تقاضای روسیه برای واردات قطعه از ایران افزایش یافت طراحی و تولید خودروی مشترک ایرانی- روسی- ترکی خروج تولیدکنندگان تایر از روسیه خودروسازی کاماز روسیه هم تحریم شد ۶ فرصت همکاری صنعت خودرو ایران و روسیه در تحریم «نیسان» تولید خودرو در روسیه را متوقف کرد تحریم ها چگونه صنعت خودرو روسیه را فلج کرد؟ تولید خودرو با مشارکت روسیه احتمال از سرگیری تولید تندر ۹۰ با قطعات روسی جزئیات مذاکره ایران و روسیه درباره همکاری مشترک خودرویی اما و اگرهای همکاری خودرویی ایران و روسیه جزئیات تولید خودرو ایرانی – روسی آمادگی روسیه برای همکاری مشترک در صنعت خودروسازی با ایران کاهش ۵۰ درصدی فروش خودرو در روسیه تحریم گاز روسیه، صنعت خودروسازی را متوقف می‌کند؟ نیسانِ ژاپن فعالیت خود را در روسیه و اوکراین متوقف کرد همکاری قطعه‌سازان ایرانی و خودروسازان روسی کلید خورد آغاز فاز جدید همکاری های خودرویی سایپا با خودروسازان روسیه میتسوبیشی هم از روسیه رفت رنو تولید خود را در کارخانه مسکو از سر گرفت! تهدید روسیه به ملی کردن دارایی های کمپانی های خارجی برای بنز ۲.۲ میلیارد زیان به بار می آورد توقف فعالیت کارخانه نیسان در روسیه فورد فعالیت خود را در روسیه متوقف کرد توقف فعالیت خودروسازان در روسیه و اوکراین به‌ دنبال تحولات اخیر روسیه می گوید تحریم روی صنعت خودروی این کشور تأثیر ندارد صادرات سمند به روسیه متوقف شد سفارش امارات به روسیه برای تولید خودروهای لوکس و ضد گلوله شاسی بلند "روسی" بازار اروپا؛ گران تر از مزدا، تویوتا و هیوندای! +عکس ورود برقی‌های روسی از سال ۲۰۲۴ سیاست‌ روسیه برای تشویق استفاده از خودروهای برقی خودروساز آمریکایی تولید را در روسیه به مدت ۲ هفته متوقف می‌کند همکاری بین روسیه و شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی ایرانی برق، خودروسازی روسیه را هم گرفت روسیه خودرو برقی می سازد روس‌ها به دنبال تولید خودروی برقی در آلمان روسیه خودروی برقی پرنده ۶ نفره ساخت آروس سنات؛ معجون "NAMI" از انگلیس تا آلمان! +عکس روسیه ۱۵۰ هزار خودروی برقی در سال تولید می‌کند روسیه از خودروی خودران برقی رونمایی کرد فروش خودروی شاسی بلند روسی در ایران تولید انبوه اولین خودروی برقی روسیه در سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود زمان آزمایش خودران‌ها در روسیه لادا ۲۱۰۱؛ بازسازی حرفه ایی کابین خودروی محبوب روس ها +عکس شناسایی و معرفی فرصت‌های صادراتی حوزه قطعات و مجموعه‌های خودرو روسیه به شرکت‌های ایرانی لادا نیوا تراول ۲۰۲۱؛ شاسی بلند روسی با شباهت به یک تویوتای محبوب! +عکس ادامه مذاکرات با روسیه برای همکاری خودوریی شاسی بلند‌های روسی وارد بازار کشور می‌شوند؟ همکاری خودرویی ایران و روسیه منتفی نشده است مذاکرات خودرویی ایران و روسیه مذاکرات ایران و روسیه در بخش خودرو پیشرفت محسوسی نداشت تولید انبوه نخستین خودرو برقی روسیه تا پایان ۲۰۲۰ بزرگترین خودروساز روسیه تولید خود را از هفته آینده آغاز می کند خودروهای عجیب روسی در آمریکا +عکس واردات خودروهای روسی به کشور چقدر جدی است؟ شرایط ورود خودروهای روسی به کشور برندهای خودروسازی پرفروش در روسیه خودروهای روسی به ایران می‌آیند بررسی فنی اشکودا کامیک مونت کارلو +مشخصات فهرست خودروهای پرفروش روسیه منتشر شد لادای روسیه در راه ایران است؟ آیا به ورود خودرو‌های روسی به ایران باید دل بست یا دست‌های پشت پرده مانع خواهند شد؟ خودروسازی روس‌ها در ایران عملیاتی می‌شود؟ کدام خودروساز ایرانی با روس‌ها مذاکره کرد؟ احتمال تولید لادا در ایران «لادا»های جدید روسی مترصد ورود به ایران آذربایجان به ایران خودروهای سنگین GAZ صادر می‌کند دلار از مبادلات خودروسازی روسیه و ترکیه حذف می‌شود خودروساز روس طرح اولیه خودروی جوان پسند را رونمایی کرد کلاشینکف از یک خودروی برقی رونمایی کرد خارج از چارچوب روس ها تمایل بیشتری به خودروهای آلمانی و آمریکایی دارند محبوبیت خودروهای روسی در کشورهای اروپایی سبقت ۲۰۶ و ۲۰۷ از گرانی آکسور نسل سوم در قالب کشنده کاماز ۵۴۹۰؛ سرباز روسی با تجهیزات آلمانی دور دنیا در ۱۰ ماه با خودرو لادای روسی+عکس پوتین صاحب خودروی ملی روسیه می‌شود ارزان‌ترین خودروهای خارجی در بازار روسیه + عکس شراکت رنو در روسیه مکان یابی سرمایه گذاری در ایران را تغییر می دهد افزایش ۳۰ درصدی صادرات خودروی روسیه برنامه سولرس برای صادرات خودرو به ایران مدل روسی عبور خودروسازی از تحریم‌ها معرفی خودروی جدید از سوی لادای روسیه + عکس همه خودروهای زرهی سران شوروی و روسیه +تصاویر خودروهای ایرانی دوباره به روسیه می رود نیاز به خودرو در روسیه افزایش یافته است تولید محصولات روسی در ایران خودروسازی UAZ روسیه در ایران واحد مونتاژ راه اندازی می‌کند سواری‌های مرسدس-بنز در روسیه تولید می‌شود آغاز تولید خودروهای مرسدس بنز در روسیه مرسدس بنز هم در مسکو کارخانه می‌سازد استقبال از خودروهای روسی در چین و امارات به رغم مالیات ۸۳ درصد خودرویی برای مقابله با تویوتاهای عربستانی داعش ساخت خودرو سواری جدید در روسیه کاهش تولید خودروهای سواری در روسیه غرفه ایران خودرو در نمایشگاه خودرو مسکو آغاز به کار کرد حضور ایران در نمایشگاه بین المللی خودرو روسیه کامیون هشت چرخ با قابلیت های ویژه لادا به جنگ رکود در بازار روسیه می رود استراتژی خودروسازان کره‌ای‌ برای برد در رکود اقتصادی
برگشت به بالا