افت ۳۶ درصدی تولید خودرو در سه ماهه ابتدایی امسال رقم خورد

روند کاهشی تولید در بهار

عصر خودرو- براساس اطلاعات شرکت‌های خودروساز در سایت کدال سازمان بورس، دو شرکت ایران خودرو و سایپا طی بهار ۹۸ در مجموع ۱۸۴ هزار و ۹۰۲ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷:۰۰

روند کاهشی تولید در بهار

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد،  این در حالی است که در سه ماه ابتدایی سال گذشته میزان تولید خودرو در این شرکت‌ها به 288 هزار و 837 دستگاه رسیده بود؛ بنابراین با مقایسه این آمارها، تولید خودرو در بهار سال‌جاری به نسبت بهار 97، با افت 36 درصدی همراه بوده است. شرکت ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور در سه ماه ابتدایی سال 98 به نسبت مدت مشابه در سال 97، کاهش تیراژ 5/ 47 درصدی را ثبت کرده است. این خودروساز در شرایطی طی سه ماه ابتدایی سال گذشته توانسته بود 130 هزار و 612 دستگاه از انواع محصولات خود را تولید کند که این تعداد در بهار 98 به 68 هزار و 569 دستگاه رسیده است.
روند کاهشی تولید در بهار

شرکت سایپا نیز در بهار امسال تعداد 91 هزار و 798 دستگاه خودرو تولید کرده است. این در شرایطی است که این خودروساز در بهار سال گذشته، 108 هزار و 901 دستگاه خودرو از خطوط تولیدی خود خارج کرده بود. چنانچه وضعیت تولید دومین خودروساز بزرگ کشور را در سه ماه ابتدایی سال‌جاری با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که این خودروساز افت 7/ 15 درصدی در تولید داشته است.شرکت پارس‌خودرو، به‌عنوان زیرمجموعه شرکت سایپا نیز در بازه زمانی امسال، 24 هزار و 535 دستگاه خودرو تولید کرده است این در شرایطی است که این خودروساز در بهار سال گذشته تعداد 49 هزار و 324 دستگاه خودروتولید و به بازار عرضه کرده است؛ بنابراین مقایسه وضعیت آمار تولید شرکت پارس‌خودرو در بهار 98 با سه ماه ابتدایی سال 97 گویای افت تولید 2/ 50 درصدی این خودروساز است.از سوی دیگر چنانچه آمار تولید خرداد 98 را با ماه پیش از آن یعنی اردیبهشت مقایسه کنیم، شاهد خواهیم بود که تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ کشور، افت 3/ 8 درصدی داشته است.

در شرایطی مجموع تولید خودروسازان در خردادماه به نسبت ماه اردیبهشت افت داشته است که شرکت ایران خودرو در مدت زمان مورد اشاره، رشد اندکی را در تیراژ داشته است. بزرگ‌ترین خودروساز کشور توانسته در خردادماه به نسبت اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، رشد 5/ 0 درصدی را به نام خود ثبت کند. ایران خودرو در اردیبهشت‌ماه امسال، 26 هزار و 546 دستگاه تولید داشته این در شرایطی است که این خودروساز با توجه به رشد 5/ 0 درصدی در خردادماه سال‌جاری در مجموع 26 هزار و 684 دستگاه از انواع محصولات را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است. همچنین شرکت سایپا در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری 39 هزار و352 دستگاه خودرو تولید کرده است. این خودروساز با افت 5/ 13 درصدی، در خردادماه امسال، 34 هزار و یک خودرو تولید داشته است. پارس‌خودرو نیز در خردادماه سال‌جاری به نسبت اردیبهشت‌ماه افت تولید 2/ 11 درصدی را ثبت کرده است.
رشد تولید پژو 2008 و رانا

حال سری به جزئیات آمارهای ارائه شده شرکت ایران خودرو در سایت کدال می‌زنیم. بررسی آمار تولید این خودروساز نشان می‌دهد، تنها دو خودرو پژو 2008 و رانا در سه ماه ابتدایی سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد تولید را تجربه کرده‌اند و بقیه محصولات این خودروساز با افت تولید همراه بوده است.بزرگ‌ترین خودروساز کشور در سه ماه امسال، توانسته 45 هزار و 576 دستگاه از انواع محصولات گروه پژو را تولید کند. این در شرایطی است که در مدت مشابه سال گذشته، 83 هزار و 259 دستگاه از انواع خانواده پژو در خطوط تولید این خودروساز تکمیل شده است؛ بنابراین شاهد افت تولید 2/ 45 درصدی این خانواده در بهار 98 به نسبت بهار 97 هستیم.سمند نیز در مدت زمان ذکر شده، افت تولید را تجربه کرده است. ایران خودرو در بازه زمانی امسال، 5 هزار و 581 دستگاه انواع سمند تولید کرده این در حالی است که این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته 14 هزار و 611 دستگاه از محصولات این خانواده را تولید و به بازار عرضه کرده بود؛ بنابراین خانواده سمند در سه ماه ابتدایی سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته افت تولید 8/ 61 درصدی داشته است. همچنین محصولات مونتاژی ایران خودرو به جز پژو 2008، در سه ماه امسال با افت تولید قابل‌ملاحظه‌ای همراه بوده‌اند؛ به‌طوری‌که طی بهار 97 در مجموع 4 هزار و 149 دستگاه هایما در ایران خودرو تولید شد این در حالی است که این خودرو در مدت مشابه سال‌جاری تنها هزار و 779 دستگاه تولید داشته است. بنابراین هایما افت 57 درصدی را تجربه کرده است.

وضعیت تولید دانگ‌فنگ به مراتب از هایما بدتر است و این خودروی چینی نیز افت 73 درصدی داشته است؛ به‌طوری‌که 6 هزار و 565 دستگاه دانگ‌فنگ در پایان خردادماه 97، در خطوط تولید ایران خودرو تکمیل شده است. این در حالی است که تولید این محصول چینی با افت 73 درصدی در پایان خردادماه سال‌جاری، به هزار و 771 دستگاه رسیده است. سوزوکی نیز در مسیر هایما و دانگ‌فنگ حرکت کرده است. این محصول ژاپنی ایران خودرو در حالی در بهار 97، تولیدش روی عدد 980 دستگاه متوقف بوده است که در بهار 98 با افت تولید 7/ 87 درصدی تیراژ این خودرو به عدد 120 دستگاه رسیده است. به‌نظر می‌رسد سوزوکی آخرین روزهای حیات خویش را در خطوط تولید ایران خودرو تجربه می‌کند. در میان محصولات مونتاژی ایران خودرو تنها پژو 2008 رشد تولید را تجربه کرده است. این محصول پسا برجامی ایران خودرو در سه ماهه امسال به نسبت مدت مشابه، رشد تولید 7/ 31 درصدی را به نام خود ثبت کرده است. ایران خودرو در بهار 97، توانسته بود 2 هزار و 140 دستگاه از این محصول را مونتاژ کند این در حالی است که این خودروساز در بهار سال‌جاری با رشد 7/ 31 درصدی توانسته 2 هزار و 820 دستگاه از این محصول را مونتاژ کند. تولید رنو نیز در ایران خودرو در مدت زمان ذکر شده در سراشیبی قرار گرفته است. بزرگ‌ترین خودروساز کشور که تولید L90 اتومات را در دستور کار خود داشت در بازه زمانی سال گذشته توانسته بود در مجموع 4 هزار و 697 دستگاه از این محصول را در خطوط تولید خود تکمیل کند. این در حالی است که بعد از خروج رنو از ایران، روند تولید محصولات این برند بین‌المللی در خطوط تولید خودروسازان کاهشی شد؛ به‌طوری‌که سه ماه ابتدایی سال 98، تنها 922 دستگاه L90 اتومات در این شرکت تولید شده است که با افت 3/ 80 درصدی همراه است.دنا هم روند کاهشی تولید را در پیش گرفته است. این خودروساز سال گذشته، 13 هزار و 630 دستگاه دنا تولید کرده، این در حالی است که در بهار 98، تنها 8 هزار و 8 دستگاه دنا در این شرکت تولید شده است. بنابراین دنا نیز در آمار تولید ایران خودرو افت تولید 2/ 41 درصدی داشته است.
تولید مونتاژی‌های سایپا درسراشیبی

حال به سراغ ریز آمار تولید دیگر خودروساز کشور می‌رویم گروه خودروسازی سایپا در تمام محصولاتش در سه ماه ابتدایی سال‌جاری به نسبت سه ماه ابتدایی سال گذشته افت تولید را تجربه کرده است.این افت تولید چه در محصولات پرتیراژ و چه در محصولات مونتاژی این خودروساز قابل‌مشاهده است. سایپا در بهار سال گذشته توانسته بود در مجموع 49 هزار و 715 دستگاه انواع پراید را در خطوط تولید خود تکمیل کند. این محصول پرتیراژ سایپا، با افت 8/ 4 درصدی در بهار 98 مواجه شده است. در مدت زمان ذکر شده در مجموع 47 هزار و 324 دستگاه از این خودرو تولید شده است.

دیگر محصول پرتیراژ سایپا نیز با افت تولید دربازه زمانی ذکر شده همراه بوده است. این خودروساز، در سه ماه ابتدایی سال گذشته در مجموع 47 هزار و 827 دستگاه تیبا تولید کرده، این در حالی است که در سه ماه ابتدایی امسال این میزان به تعداد 41 هزارو 61 دستگاه رسیده است. این میزان تولید گویای افت 14 درصدی است. سه محصول مونتاژی سایپا نیز با افت تولید همراه بوده‌اند. در میان مونتاژی‌های سایپاآریو تولیدش به صفر رسیده است. این خودروی چینی در حالی در سه ماه ابتدایی سال گذشته 2 هزار و 362 دستگاه تولید شده است که در مدت مشابه سال‌جاری با افت تولید 100 درصدی، تولیدش به صفر رسیده است. دو محصول مونتاژی دیگر سایپا نیز در شرایطی که همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند، اما تیراژ تولیدشان کاهشی بوده است.سراتو محصول کره‌ای شرکت کیا در سه ماه ابتدایی سال 98، تنها هزار و 403 دستگاه تولید شده است این در شرایطی است که در بازه زمانی مشابه سال گذشته به تعداد 5 هزار و 80 دستگاه از این خودرو تولید شده بود.بنابراین تیراژ سراتو در بهار امسال به نسبت سال گذشته افت تولید 3/ 72 درصدی را نشان می‌دهد. چانگان محصول چینی که در خطوط تولید سایپا در کاشان مونتاژ می‌شود نیز افت تولید داشته است.این خودرو در بهار سال گذشته به تعداد 3 هزار و 917 دستگاه تولید داشته است. این در شرایطی است که سایپا در بهار 98، توانسته 2 هزار و10 دستگاه از این محصول را در خطوط تولید خود تکمیل کند. بنابراین نمودار تولید این محصول مونتاژی افت تولید 5/ 48 درصدی را در بازه زمانی ذکر شده نشان می‌دهد.
افت قابل‌توجه تولید برلیانس 

شرکت پارس‌خودرو که تمرکز خود را روی تولید محصولات دو گروه رنو و برلیانس متمرکز کرده بود این روزها خود را برای خداحافظی با محصولات رنو و برلیانس آماده می‌کند.به‌طوری‌که در سه ماه ابتدایی سال‌جاری تنها 79 دستگاه برلیانس در خطوط تولید این خودروساز تکمیل شده است. ابن در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 12 هزار و 232 دستگاه انواع برلیانس تولید شده بود. تولید برلیانس در بازه زمانی ذکر شده افت 3/ 99 درصدی را نشان می‌دهد. تولید رنو نیز در مسیر برلیانس قرار دارد. پارس‌خودرو در بهار 98، توانسته 2 هزار و 85 دستگاه انواع محصولات رنو را در خطوط تولید خود تکمیل کند. این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته در مجموع 17 هزار و 414 دستگاه انواع محصولات رنو در این شرکت مونتاژ شده است. مقایسه این آمارها گویای افت تولید 88 درصدی محصولات رنو در خطوط تولید این خودروساز است.

برچسب ها

کاهش تولید خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
افت ۲۸ درصدی تولیدی خودرو در ژاپن کاهش آمار تولیدات کارخانه‌ای ژاپن به دلیل پایین آمدن تولید خودرو موتور تولید سرد شد دهه مردود تولید خودرو بحران در خودروسازی انگلیس تولید خودروی انگلستان به شدت افت کرده است کاهش ۴۳ درصدی تولید خودرو در ۳ سال گذشته کاهش تولید دوگانه‌سوزها پیش بینی کاهش تولید فولکس واگن با کمبود جهانی تراشه علت مردودی تولید خودرو تولید خودرو ۴.۷ درصد کاهش یافت تولید خودرو در انگلیس به پایین‌ترین حد در نزدیک به ۴ دهه گذشته رسید این خودروها به آخر خط رسیدند! کرونا رشد ماهانه را متوقف کرد افت تولید خودرو همچنان ادامه دارد تولید سراتو بالاخره متوقف شد کاهش ۱۸ درصدی تولید خودرو در ۱۰ ماهه کاهش ۲۵ درصدی تولید خودرو در ۹ ماهه امسال افت تولید خودرو در شهرستان‌ها تولید روزانه بیش از ۴ هزار خودرو افت دامنه‌دار تولید کاهش ۳۲ درصدی تولید خودرو در ۸ ماهه امسال دوپینگ تولید مقطعی است؟ حال و احوال تولید کنندگان داخلی خودرو کاهش ۳۵ درصدی تولید خودرو در ۷ ماهه فروش پراید از تولید آن پیشی گرفت آخرین وضعیت خودروسازی سایپا در مهر ۹۸ دلایل کاهش ۳۵ درصدی تولید خودرو کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را دارد چرا تولید محصولات خودرویی کاهش یافت؟ کاهش ۳۵ درصدی تولید خودرو در نیمه اول امسال کاهش ۴۸ درصدی تولید خودرو خودروسازان رکورددار کاهش تولید در مردادماه امسال+ جدول تولیدات ایران خودرو به مرز ۱۵۰ هزار دستگاه رسید وداع با تولید هشت خودرو علت کاهش تولید خودرو در مردادماه امسال تعطیلات تابستانی خودروسازان بوده است افت ۴۰ درصدی تولید خودروی سواری تا پایان مرداد چرا تولید خودرو ۲۲ درصد کاهش یافت؟ سریال تولید خودروهای ناقص انحراف از هدف‌گذاری تولید خودرو افت ۳۸ درصدی تولید انواع سواری در ۴ ماهه امسال کاهش شدید تیراژ دوگانه‌سوزها عبور و مرور پراید در جاده‌ها محدود شود خودروی ناقص تولید نمی‌شود افت تولید سواری رشد تولید وانت ایران خودرو و سایپا، ۴ ماه نخست سال را کاهشی به پایان بردند کاهش ۳۸ درصدی تولید خودرو تا پایان تیر تولید ۱۹۷ هزار خودرو در سه ماه نخست امسال تولید خودرو‌های ناقص به حداقل می‌رسد ایران خودرو و سایپا بهار ۹۸ را کاهشی به پایان بردند تولیدی که افت دارد کاهش حدود ۴۱ درصدی تولید خودرو در بهار ۹۸ تداوم روند نزولی تولید خودرو خودرویی‌ها دنده عقب گرفتند تولید انواع سواری ۳۸ درصد کاهش یافت افت تولید وتجارت خودرو افت سنگین خودروهای تجاری تولید سواری عقب ماند دو خودروساز بزرگ کشور، سال ۹۸ را کاهشی آغاز کردند کاهش تولید خودرو در فروردین کاهش ۳۰ درصدی تولید خودرو در سال جدید کاهش سرعت خصوصی‌ها در جاده تولید تردد خودروهای سنگین در جاده سنگلاخ تحریم کاهش تولید هوندا در آمریکا دنده عقب دوگانه‌سوزها در جاده ۹۷ تولید خودرو ۳۷ درصد کاهش یافت افزایش تولید خودرو در دستور کار فرمول تکراری خودروسازان کاهش تولید برای افزایش قیمت تداوم ریتم منفی تولید خودرو تولید خودرو در ۱۱ ماهه امسال ۳۷.۸ درصد کاهش یافت تولید خودرو در کشور ۳۵ درصد کاهش یافت افزایش تولید شرکت‌های خودروساز بعید است حرکت کند تولید کامیون در آذرماه تولید خودرو ۷۱ درصد کاهش یافت قیمت خودرو در بازار و کارخانه باید ۵ درصد تفاوت داشته باشد تولید خودرو در مهرماه منفی شد + جدول تولید دوگانه‌سوزها نصف شد تولید خودرو ۵۷ درصد کاهش یافت آغاز خزان خودروسازی ورود خودروسازان به محدوده قرمز تولید تولید خودرو ۴۰درصد کاهش یافت افزایش نرخ تورم تولید خودرو در تابستان احتمال توقف تولید خودرو به‌دلیل ورشکستگی قطعه‌سازان کاهش بیش از ۱۱ درصدی تولید خودرو در ۵ ماه اول امسال افزایش بهای تمام شده، ثمره کاهش تیراژ تولید تولید خودرو ۴۶ درصد کاهش یافت نقص در قطعات خودروهای داخلی تعمدی نیست تولید اتوبوس کاهش یافت کاهش تولید خودرو به بهانه اعمال استاندارد شوکی جدید بر بدنه اقتصاد جدیدترین وضعیت تولید خودرو کاهش روند تولید خودرو در تیرماه متوقف شد تولید برخی خودروها متوقف می‌شود در خرداد ۲۰ درصد کاهش تولید داشتیم دلایل کاهش ۳۶ درصدی تولید خودرو در ایران اعلام شد تولید وانت کاهش یافت تولید ۴ سواری متوقف شد تولید چند سواری متوقف شد تولید وانت کاهش یافت این خودروها به خط پایان رسیدند تداوم کاهش تولید دوگانه‌سوزها کاهش هزینه تولید با تثبیت نرخ سود تسهیلات رشد خودروهای برقی؛ چالشی پیش روی تقاضای نفت افت ۱۵ درصدی تولید ون در تیر ماه تولید چند خودروی سنگین متوقف شد افت تولید دوگانه‌سوزها چالش افزایش تولید خودرو تصمیمی بر کاهش هزینه تولید خودرو برنامه جهانی برای کاهش تولید خودرو خرداد امسال تولید چهار وانت متوقف شد افت و خیز تولید دوگانه‌سوزها در کشور رشد خودرو در آبان هم منفی شد تولید خودرو در آبان‌ ماه ۴۲ درصد کاهش یافت دوگانه‌سوزها در سراشیبی تولید تولید خودرو با رکود اقتصادی کاهش یافت تولید خودرو نصف شد تولید ۴ مدل سواری متوقف شد پیش‌بینی از آینده تولید خودرو تولید وانت‌ بیش از ۵۰درصد کاهش یافت
برگشت به بالا