آشنایی با درب های غیرمعمول در خودروها

ورود غیرعادی

عصر خودرو -درب های خودرو از زمانی که خودروها به شکل اتاق دار ساخته شدند تا امروز طرح های مختلفی داشته اند که چون خودروهای اولیه از روی کالسکه ها الگوبرداری شده بودند، در ابتدا درب ها به صورت عکس هم باز می شدند.

سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳:۰۰

ورود غیرعادیآشنایی با درب های غیرمعمول در خودروهاآشنایی با درب های غیرمعمول در خودروهاآشنایی با درب های غیرمعمول در خودروهاآشنایی با درب های غیرمعمول در خودروهاآشنایی با درب های غیرمعمول در خودروهاآشنایی با درب های غیرمعمول در خودروهاآشنایی با درب های غیرمعمول در خودروهاآشنایی با درب های غیرمعمول در خودروهاآشنایی با درب های غیرمعمول در خودروهاورود غیرعادی

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، اما بیش از نیم قرن است که شکل کلی و اصولی درب های خودروها به صورت فعلی درآمده و کم کم این رویه آنقدر عادی و جا افتاده است که تخطی از این اصول به عنوان یک سبک متفاوت شناخته می شود. در این مطلب نگاهی داریم به درب هایی که طرح های غیر عادی و غیر رایج دارند و هنوز هم در برخی از خودروها استفاده می شوند.
درب های پروانه ای :

در این سبک باز شدن، درب از اتصال و مفصلی که به بالای ستون A دارد حول این ستون می چرخد. این سبک درب برای خودروهای سوپر اسپرت و گران قیمت طراحی شده است و از معروف ترین آن ها باید به فراری انزو، مرسدس مکلارن SLR، سالین S7 و... اشاره کرد. اما در جایی که اکثر این خوردوها به خاطر استقامت ستون A به صورت کوپه و مسقف هستند، مرسدس SLR در نسخه روباز خود از معدود خودروهای روباز با این سبک در به شمار می رود.
درب canopy :

در این حالت، سقف به همراه شیشه های کناری همانند درب کاکپیت جنگنده ها و هواپیماهای جنگی به سمت جلو و یا بغل حرکت می کند تا مسیر برای ورود به کابین باز شود. این مدل درب ورودی بیشتر بر روی خودروهای مفهومی و نمایشی اجرا شده است و هنوز هم شرکت هایی هستند که خودروهای نمایشی خود را به این صورت معرفی می کنند. مهم ترین ضعف در این سبک درب ها در زمان باز بودن آن هاست که کارکرد کل سیستم تهویه را بی اثر می کند. ضمن این که استفاده از این سبک درب در مکان های با سقف کوتاه و همچنین در شرایط نامساعد جوی مشکل ساز خواهد بود.
گالوینگ :

یکی از معروف ترین طرح های درب های خودرو مربوط به مرسدس بنز گالوینگ است که در این سبک، درب ها به شکل بال پرندگان و رو به آسمان باز می شوند. این طرح ورود و خروج سختی دارد و در فضا های با سقف کوتاه نیز مشکل ساز خواهد بود ضمن اینکه در صورت چپ شدن خودرو و آسیب به لولاها، می تواند برای خروج سرنشینان مشکل ساز باشد. در لولای درب های مرسدس بنز SLS مقداری ماده منفجره برای کندن لولاها در شرایط خاص در نظر گرفته شده است.
فالکن وینگ :

این مدل نیز شبیه به گالوینگ است با این تفاوت که در خودروهای چهار درب استفاده می شود به صورتی که در های جلویی به شکل عادی باز می شوند اما درب های عقبی طرح گالوینگ دارند. تسلا مدل X دارای این طرح است.
قیچی شکل :

طرح قیچی شکل یا Scissors  را بیشتر می توان در خودروهای لامبورگینی مشاهده کرد. در از ستون A و رو به بالا بدون چرخش حول این ستون به بالا می رود. این طرح برای اولین بار توسط مارچلو گاندینی معروف و بر روی آلفارومئو کارابو پیاده شد. این طرح دارای مزایایی از جمله خطر کمتر در زمان باز بودن برای دیگران و خصوصا دوچرخه سواران است اما هزینه بالاتری داشته و ورود و خروج از آن نیز چندان راحت نیست.
درب های اسلایدی :

این سبک درها امروزه در ون ها بسیار دیده می شود اما استفاده از آن ها در خودروهای سواری امری غیر عادی بوده و به همین خاطر نیز رواج پیدا نکرده است. در میان خودرو های سواری با این طرح می توان از Kaiser Darrin نام برد که درب های آن به شکل کشویی به سمت جلو حرکت می کردند. هم چنین BMW Z1 نیز دارای این مدل درب بود با این تفاوت که درهای آن به سمت پایین باز و بسته می شدند.
رو به عقب :

این مدل درب ها از روی کالسکه ها اقتباس شد و در خودروهای اولیه وجود داشتند. درب های جلو رو به عقب باز می شدند و در صورتی که خودرو دارای چهار درب بود، لولای همه درب ها روی ستون B یعنی ستون وسطی قرار می گرفتند. کم کم این طرح برای خودروهای لوکس به شکل دیگری پیاده سازی شد به این معنی که درب های عقب رو به عقب و درب های جلو به سمت جلو باز می شدند و به این شکل، ورود و خروج سرنشینان راحت تر بود. امروزه نیز برخی از محصولات شرکت های خودروسازی از این طرح در برخی از ساخته های خود استفاده می کنند که رولزرویس از معروف ترین آن هاست.
بال قو :

در این طرح که استون مارتین بیش از دیگران از آن استفاده کرده است، درب ها به صورت عادی باز می شوند با این تفاوت که در زمان باز شدن کمی رو به بالا نیز رفته و حالت باز بودن بال های قو را تداعی می کند. برخی از خودروساز ها این بالا آمدن را تا حد زیادی نزدیک به طرح درب های قیچی شکل می کنند که تفاوت این مدل درب ها با انواع پروانه ای در عدم اتصال به ستون A خودرو است.
درب های دوسطحی :

این مدل درب ها توسط شرکت کویینگ زگ معرفی شده است که در آن، در به صورت کامل از جای خود خارج شده و با یک چرخش 90 درجه ای به سمت جلو حرکت می کند.
خودروهای بدون درب :
برخی از خودروها به صورت استاندارد بدون درب طراحی و ساخته  می شوند که عمده هدف طراحان از این کار، کاهش وزن برای بالا بردن قابلیت های دینامیکی آن هاست. این قبیل خودروها امروزه به صورت بسیار کمی هستند که عمدتا در دسته open wheel ها قرار می گیرند. این دسته از خودروها ظاهری شبیه به خودروهای مسابقه ای دارند و چرخ ها در خارج از بدنه قرار گرفته اند.

برچسب ها

درب خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا