یک استثنا ، یک دنیا دردسر

عصر خودرو-همزمان با برنامه ریزی برای برگزاری سومین همایش توانمندی های صنعت خودرو برخلاف مصوبات قانونی کشور در نهادهای تصمیم گیری مختلف وزیر صنعت و معدن تجارت رای به برگزاری نمایشگاه جانبی خودرو در محل سابق برگزاری نمایشگاه ها در سئول دارند . باز تا اینجای تصمیم به خاطر محدود بودن شرکت های حاضر در نمایشگاه اتفاق دردسر سازی نیفتاد ولی حکم وزیر صنعت مبنی بر برگزاری نمایشگاه با محاسبات ریالی باعث چالش های بسیاری در اولین نمایشگاه مرتبط با این خودرو در سایت سئول شده است .

Tuesday 25 October 2016 - 12:39:00

یک استثنا ، یک دنیا دردسر

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،نمایشگاه حمل و نقل تهران یکی از قدرتمند ترین و با ثبات ترین نمایشگاه های برگزار شده در تاریخ صنعت نمایشگاهی ایران است و هر سال با کوچکترین نوسان برگزار شد و برنامه های سال جاری مثل سال های گذشته از ماه های پیش برنامه ریزی و سازماندهی شده بود با توجه به فضای پسابرجامی انتظار می رفت امسال رقابت بسیار دیدنی بین شرکت بزرگ بین المللی حاضر در ایران شکل گیرد که متاسفانه دستاویز  دستور سال گذشته وزیر باعث ایجاد چالش بسیار استثنایی در برگزاری این نمایشگاه شد .
شرکت های بسیار بزرگ صنعت خودرو ایران در حوزه تجاری به دلیل تراز بالای  مصرفی،  به دلیل نوع محصولات و نیز حضور با نشان تجاری شرکت های بین المللی مستلزم پرداخت هزینه های بسیار بالا که نشات گرفته از مقررات ارزی ریالی شرکت نمایگاههای بین المللی است شدند که با توجه به وضعیت بازار خیلی قابل توجیه نبود و خواهان بهره مندی از شرایط حضور در نمایشگاه  جانبی همایش خودرو که به دستور وزیر صنعت به صورت ریالی محاسبه شد بودند .
یعنی هزینه حضورشان در نمایشگاه کاملا ریالی محاسبه شده و هزینه ارزی پرداخت نکنند . مکاتبه با شرکت های نمایشگاه ها از مسیر نا مطلوب باعث شد صدای خودرو سازان تجاری بزرگ به گوش وزیر نرسد.
اینکه یک استثنا چطور شرایط خودروسازان تجاری داخلی را جهت مشارکت در نمایشگاه بهم خواهد ریخت محور این نوشتار نیست بلکه آیا از میان ده ها  نمایشگاهی که در محل قدیمی نمایشگاه ها در تهران برگزار می شود همه  صنایع ایرانی میتوانند خواهان پرداخت ریالی شوند ؟ فرصت تعامل طرفین برقرار بود ولی فرصت حضور و مشارکت ملی برای خودروسازان تجاری داخل ایران از دست رفت .
واقعیت این است که پیگیری این خواسته با توجه به مشخص بودن اختیارات مدیر عامل شرکت های نمایشگاه ها ممکن نبود و نخواهد بود. اینکه 14 سال زمان برای رسیدن به بلوغ این نمایشگاه سپری شد کاری عظیم در عرصه بین المللی و فضای تحریم و در راستای اقتصاد مقاومتی بوده  است و در هیچ کجای دنیا نمی توان با یک دستور به تولید و تولیدکنندگان ملی و ساخت داخل یک کشور آسیب جدی رساند .

برچسب ها

نمایشگاه حمل و نقل
Back to top