10 خودرو کوپه و اسپرتی که جایشان در خیابان‌های 20 سال اخیر کشور خالی است

جا‌ماندگان از قافله!

عصر خودرو: واردات خودرو‌های خارجی به کشورمان از بعد از دوران انقلاب با فراز و نشیب‌های بسیار زیادی رو‌به‌رو بود. در واقع هر‌چند که در دهه‌های 30، 40 و حتی 50 شمسی، خیابان‌های کشور مملو از خودرو‌های رنگارنگ از ملیت‌های مختلف بودند و البته صنعت خودروی داخلی نیز محصولاتی خوب، متناسب با بودجه اقشار مختلف جامعه (اعم از تولیدات بومی همچون پیکان یا CKD مثل بیوک ایران) به بازار عرضه می‌کرد اما با‌توجه به بسیاری از محدودیت‌ها و البته، برخی‌ تحریم‌هایی که تنها به زیباتر‌شدن خیابان‌ها لطمه زد، در 3 دهه اخیر شاهد تنوع نسبتا کمتری در بازار خودروهای وارداتی بودیم.

Tuesday 26 July 2016 - 15:35:00

جا‌ماندگان از قافله!جا‌ماندگان از قافله!جا‌ماندگان از قافله!جا‌ماندگان از قافله!جا‌ماندگان از قافله!جا‌ماندگان از قافله!جا‌ماندگان از قافله!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  البته این موضوع نیز جایی شدت می‌گیرد که بحث را به سمت و سوی خودروهای خاص‌تر، مثل کوپه‌های اسپرت یا حتی خانوادگی بکشانیم. در واقع در این دوران، شرایط واردات کمی دشوارتر شد و از این رو بسیاری از عاملیت‌های وارد‌کننده به سراغ گزینه‌های روتین‌تر بازار می‌رفتند و اگرچه که در این بین شاهد عرضه نسخه‌های نه‌چندان متنوعی از خودرو‌های اسپرت و کوپه (البته به غیر از برندهای لوکس) به بازار کشور بودیم، اما با نیم‌نگاهی به شرایط واردات 2دهه اخیر، هنوز هم جای خالی برخی گزینه‌ها در خیابان‌های کشور حس می‌شود. در این مطلب به بررسی 10‌خودرو کوپه (مربوط به دهه 90 میلادی به بالا) می‌پردازیم که اگر به بازار ایران راه می‌یافتند، احتمالا بازار فروش خوبی در انتظارشان بود. البته ممکن است تعداد انگشت‌شماری از برخی آنها در خیابان‌ها حضور داشته باشند.

Honda Civic 5th Gen Coupe
در اواسط دهه 90 میلادی، آکورد نسل5 در بازار کشور ما غوغا به پا کرد؛ خودرویی با ظاهر آراسته که با بهره‌گیری از پیشرانه‌ای کوچک و کم‌مصرف، جایگاه ویژه‌ای در بازار یافت. اما این خودرو که از سال 1991 الی 1995 به تولید رسیده است، دارای انواع مختلف سدان، کوپه و در نهایت‌ هاچ‌بک سه‌درب بود که از این بین تنها نسخه‌های سدان و  هاچ‌بک این خودرو (که البته هاچ‌بک هم بسیار کمیاب بود) به بازار کشور رسیدند. اما متاسفانه واردکننده هوندا در آن روزها برنامه‌ای برای عرضه نسخه کوپه این خودرو نداشت که البته اگر به خیابان‌های ایران راه می‌یافت، طرفداران بسیار زیادی پیدا می‌کرد. هوندا سیویک با پیشرانه‌های مختلف 4 سیلندر 8 و 16 سوپاپ و حجم‌های مختلف 1.3 الی 1.8 لیتر به بازار جهانی عرضه شد که البته نسخه‌های سدان این خودرو در بازار کشور ما نیز مجهز به موتور 1.3 لیتری بودند. سیویک کوپه از فاصله بین دو محور یکسان و در نهایت طول و ارتفاعی کوتاه‌تر نسبت به نسخه سدان بهره می‌برد.

TToyota Supra A80
اگر به بازی‌های کامپیوتری یا حتی مسابقات دریفت علاقه داشته باشید، احتمالا تویوتا سوپرا A80 یکی از خودروهای اسپرت محبوب شما خواهد بود. این کوپه فست‌بک که در سال 1990 میلادی توسط Isao Tsuzuki طراحی شد، از 1993 الی 2002 میلادی به بازار جهانی عرضه شد اما علی‌رغم حضور مستمر برند تویوتا در بازار کشور، سوپرا هیچ‌گاه به صورت رسمی به خیابان‌های ایران راه پیدا نکرد. تویوتا سوپرا برای نخستین‌بار در سال 1978 میلادی ‌روی خط تولید این خودروساز قرار گرفت اما نسل A80 آن از جمله خودروهای ماندگار برند تویوتا به شمار می‌رود. سوپرا در دوران تولید با پیشرانه‌های 4لیتری اتمسفریک و توربو به بازار جهانی عرضه شد و با توجه به بهره‌گیری از ظاهری اغواگر (البته نسبت به سال ساخت)، مورد استقبال بسیاری از تیونرها و رانندگان مسابقاتی همچون دریفت قرار گرفت.

peugeot 206 3-Door Hatch Back
ایران‌خودرو در سال‌های نخست دهه80 شمسی برای اولین بار از پژو 206 به عنوان یک خودرو جمع‌و‌جور و جوان‌پسند رونمایی کرد. این هاچ‌بک محبوب که در پس موفقیت‌های پژو 205 به بازار داخلی پای گذاشته بود، انواع دیگری همچون 5‌درب استیشن، هاچ‌بک 3‌درب و کروک 2درب نیز داشت که این نسخه‌ها هیچ‌گاه به‌صورت رسمی به بازار کشور وارد نشدند. اما هر چند که نسخه استیشن این خودرو و یا هر خودرو دیگری در بازار کشور ما چندان اقبالی نخواهد داشت و یا حتی شاید عرضه نسخه کروک این خودرو نیز از توجیه اقتصادی چندان زیادی برخوردار نبود، اما جای خالی 206 هاچ‌بک 3درب در خیابان‌های کشور شدیدا حس می‌شود. این نمونه از نظر ابعاد تفاوتی با نسخه 5‌درب ندارد و تنها با 2درب کمتر، از استایل جذاب‌تری بهره می‌برد.

Mitsubishi Eclipse 1G & 4G
با بازگشایی واردات خودرو در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 شمسی، برندهای خودروسازی مختلفی از جمله خودروسازان مردمی به کشورمان راه یافتند. در این بین میتسوبیشی با عرضه گالانت و لنسر، محبوبیت بسیار خوبی در آن دوران برای خود رقم زد اما در میان این دو محصول موفق، جای خالی یک خودرو اسپرت بسیار حس می‌شد! به نظر می‌رسد اگر در آن زمان نسل نخست میتسوبیشی اکلیپس به بازار کشور وارد می‌شد، به موفقیت و محبوبیت خوبی می‌رسید. این خودرو روی پلت‌فرمی مشترک با گالانت کوسه‌ای ساخته شده و با چراغ‌های مخفی جلو، شیشه‌هایی که با طراحی خاص انگار دور تا دور خودرو بدون هیچ ستونی کشیده شده‌اند و ...، بسیار جذاب به نظر می‌رسد. این خودرو از 1990 الی 1994 به بازار عرضه شد‌ اما به غیر از اکلیپس نسل اول، چهارمین نسل آن نیز شانس این را داشت که در بازار ایران حضور داشته باشد.
این نسل که با پسوند 4G شناخته می‌شود، باز هم ‌روی پلت‌فرمی مشترک با گالانت (نسل نهم) ساخته شده است و برای نخستین‌بار در سال 2006 میلادی به بازار عرضه شد. البته این خودرو 6 سال بعد یعنی در سال 2012 از خط تولید خارج شد و با توجه به اینکه نماینده جدید میتسوبیشی در ایران - آرین موتور- از همان سال آغاز به کار کرد، شانس اندکی برای ورود رسمی اکلیپس به خیابان‌های کشور وجود داشت.

Renault Megan 3-Door Hatch Back
رنو مگان که برای نخستین بار در سال 2006 میلادی توسط پارس‌خودرو به خیابان‌های ایران راه یافت، یکی از موفق‌ترین خودرو‌های خانوادگی دهه اخیر بازار به‌شمار می‌رود. اما علی‌رغم وجود نسخه‌های کروک، استیشن، هاچ‌بک 3درب و در نهایت هاچ‌بک 5درب از این خودرو، سیاست‌های شرکت عرضه‌کننده اجازه نداد که چیزی به غیر از نمونه سدان در تیراژ بالا به کشور راه پیدا کند. اما مطمئنا اگر نسخه هاچ‌بک 3درب این خودرو که از ظاهر و استایلی بسیار شکیل بهره می‌برد، به‌صورت رسمی به بازار عرضه می‌شد، شاهد استقبال نسبتا گسترده‌ای از آن بودیم چراکه معدود نمونه‌های وارد‌شده از این خودرو نیز هنوز با قیمت‌های نسبتا بالایی در بازار خرید و فروش می‌شوند.

Honda Accord Coupe 9th Gen
در حدود 3 سال پیش، نهمین نسل از هوندا آکورد برای مدتی محدود توسط شرکت فامیلی موتور به بازار ایران عرضه شد که البته با توجه به ویژگی‌هایی اعم از امکانات مناسب، زیبایی، اصالت و محبوبیت نام، با استقبال نسبتا خوبی نیز رو‌به‌رو شد. اما نسخه کوپه نسل نهم این خودرو که در واقع یکی از بهترین کوپه‌های ارزان‌قیمت بازار جهانی نیز به شمار می‌رود، گزینه‌ای مناسب برای عرضه به بازار ایران و پر‌کردن این خلأ خودرو‌های اسپرت ارزان‌قیمت بود. در واقع این ژاپنی خوش‌چهره می‌توانست برای محصولاتی همچون رنو لاگونا کوپه، تویوتا 86GT، کیا سراتو کوپ و ... قد علم کند، هر چند که این خودرو از نظر کلاس‌بندی، یک رده بالاتر از کوپه‌های کامپکت قرار می‌گیرد. اگر قرار بر عرضه این خودرو به بازار ایران بود، واردکننده می‌توانست از بین پیشرانه‌های 4 و 6 سیلندر با حجم‌های متفاوت 2 الی 3.5 لیتر، گزینه خوبی جدا کند. این خودرو از سال 2012 ‌روی خط تولید هوندا قرار گرفته و به‌تازگی فیس‌لیفت آن با چهره‌ای جسور‌تر و جذاب‌تر از قبل به بازار عرضه شده است.

Nissan 370Z Z34
هرچند محصولات یک دهه اخیر نیسان چندان از اقبال مناسبی در بازار ایران بهره نمی‌بردند اما اگر این ورود با تنوع و سیاست بهتری صورت می‌گرفت، این روزها شاهد محصولات بیشتری از این خودروساز ژاپنی کاردرست در بازار ایران بودیم. در واقع اگر خواسته باشیم سبد محصولات این خودروساز را رقم بزنیم، از نیسان ورسا گرفته تا پاترول جدید، گزینه‌های وسوسه‌انگیز مختلفی برای ورود به ایران وجود دارد. اما جای خالی یک گزینه بیشتر از دیگر محصولات نیسان در بازار کشور حس می‌شود. برادران Z نیسان که ریشه آنها به دهه 70 میلادی باز‌می‌گردد بدون‌شک گزینه‌های بسیار خوب و مناسبی برای بازار ایران به‌شمار می‌رفتند. در واقع اگرچه 350Z از 2003 الی 2009 میلادی در بازار جهانی حضور داشت و در آن سال‌ها، هنوز شرایط برای واردات خودروهای متنوع آنچنان مساعد نشده بود، اما اگر وارد‌کنندگان اندکی ریسک‌پذیرتر عمل می‌کردند می‌توانستند با 370Z به موفقیت بسیار خوبی برسند. نیسان 370Z به عنوان واپسین پرچمدار سری Z نیسان که هنوز هم به بازار عرضه می‌شود، خودرویی اسپرت در ابعاد کامپکت است که دو اتاق کوپه و رودستر به بازار جهانی عرضه می‌شود و طولی معادل 4.2 متر دارد. موتور آن نیز از نوع V6 3.7 لیتری است که در قدرتمندترین مدل یعنی نسخه عملکردمحور نیسمو، 350 اسب‌بخار قدرت دارد.

Hyundai Elantra Coupe
حدود 10 سال پیش در زمانی که هیوندای کوپه (تیبرون کوپه) به بازار عرضه می‌شد، تقریبا هیچ کوپه ارزان‌قیمت دیگری در سطح کشور قابل خریداری نبود. اما با خروج این خودرو از خط تولید و جایگزینی با جنسیس کوپه که خودرویی نسبتا لوکس و گران‌قیمت‌تر به‌شمار می‌رود، جای خالی یک هیوندای کوپه ارزان‌قیمت در بازار کشور حس می‌شد. در این چند سال اگر به دنبال یک کوپه ارزان‌قیمت کره‌ای بودید، کیا سراتو کوپ گزینه مناسبی برای شما به‌شمار می‌رفت اما با توجه به تنوع نسبتا خوب محصولات هیوندای در بازار کشور، جای خالی النترای کوپه در سبد محصولات آسان موتور (نماینده هیوندای در بازار ایران) حس می‌شود. ضمن اینکه با توجه به محبوبیت بی‌چون و چرای النترا در بازار ایران، در صورت عرضه اتاق کوپه این خودرو نیز بازار شاهد استقبال مناسب خریداران می‌بود. البته این روزها سراتو کوپ نسل جدید نیز در بازار کشور از میزان فروش چندان جذابی برخوردار نیست. النترا کوپه بر پایه اتاق سدان این ساخته کامپکت توسعه‌یافته و از نظر ظاهری، شباهت بسیار زیادی به آن دارد.

VW Golf MK7 3-Doors Hatch Back
شرایط این روزهای بازار خودرو کشور با چیزی که در اوایل دهه 80 تجربه کرده‌ایم، بسیار متفاوت است و این روزها، شاهد حضور برندهای خودروسازی متنوع‌تری در داخل کشور هستیم. اما در این بین، هنوز هم جای خالی محصولات برخی خودروسازان بسیار کاردرست همچون فولکس‌واگن حس می‌شود. در دو سه سال اخیر تعداد نسبتا محدودی از بیتل نسل جدید در اتاق کوپه و کانورتیبل به بازار ایران وارد شد، اما هنوز هم باید تا حضور رسمی این برند آلمانی در کشورمان منتظر ماند. اگرچه فولکس واگن گلف در دهه‌های 60 و 70 شمسی خاطرات بسیار خوبی را در ذهن مردم بر جای گذاشت اما پس از پایان تولید نسل دوم این خودرو (MKII) دیگر شاهد عرضه گسترده هاچ‌بک محبوب فولکس واگن به بازار ایران نبودیم. لذا در صورت عرضه نسل هفتم این خودرو در انواع هاچ‌بک 3 یا 5‌درب و البته در صورت قیمت‌گذاری منطقی، شاهد استقبال بسیار خوبی از این محصول محبوب خواهیم بود.

Peugeot RCZ
پژو RCZ از سال 2009 میلادی تا‌کنون ‌روی خط تولید این خودروساز فرانسوی قرار دارد و تنها با یک استایل بدنه کوپه سقف ثابت قابل خریداری است. این محصول زیبای پژو که در زمره خودرو‌های اسپرت کامپکت دسته‌بندی می‌شود، بسیار شبیه به RCZ Concpet که در نمایشگاه فرانکفورت سال 2007 میلادی به نمایش گذاشته شد، طراحی شده است و تا‌کنون مورد تحسین بسیاری از نشریات تخصصی و معتبر قرار گرفته است. این کوپه 4.3 متری که در خط تولید اتریش پژو مونتاژ می‌شود، تا‌کنون با پیشرانه‌های 1.6 توربو بنزینی و 2 لیتری دیزل به بازار جهانی عرضه شده است. اما با توجه به اینکه ایران‌خودرو به عنوان تنها عرضه‌کننده محصولات پژو به بازار ایران، سیاست خاصی مبنی بر عرضه خودرو‌های اسپرت به کشور ندارد، تا‌کنون شاهد حضور رسمی RCZ در ایران نبوده‌ایم. هر چند از آنجایی که این خودرو در بازار‌های منطقه نیز قیمت پایه‌ای در حدود 120 میلیون تومان دارد، حتی در صورت ورود به بازار کشور نیز برای یک پژو، قیمت بسیار بالایی خواهد داشت.

برچسب ها

کوپه
مطالب مرتبط بیشتر
مزایای و معایب هیوندای کوپه + قیمت در سایت دیوار تویوتا gt86 کوپه‌ای با ظاهر خاص و توانایی فنی بالا قیمت انواع خودرو کوپه در بازار تهران؟ +جدول قیمت انواع خودرو کوپه در بازار تهران؟ +جدول پرفروش‌ترین کوپه اسپرت 2017 را بشناسید قدرتمندترین C های 2019 مرسدس قیمت انواع خودرو کوپه در بازار تهران؟ +جدول ملاقات با رنو لاگونا کوپه 2012؛ استون مارتین فرانسوی! قیمت انواع خودرو کوپه در بازار تهران؟ +جدول آئودی A7 2018؛ نقطه تلاقی استایل و کاربردپذیری رونمایی از ب ام‌و کوپه احیای قدیمی‌ترین پورشه 911 جهان (+عکس) اشـــراف‌زاده آخرین قسمت از رویاپردازی‌های یاماها در قلمرو چهارچرخ‌ها قیمت خودروهای کوپه چند است؟ + جدول قیمت انواع‌ سواری کوپه در ایران +جدول قیمت انواع‌ سواری کوپه در ایران +جدول آشنایی با کوپه ی لوکس بریتانیایی استون مارتین ونکوئیش S ولانته رونمایی شد دیپلماسی نه‌چندان صلح‌آمیز اسپرت سازها آستون مارتین Vanquish 2017 را ببینید +تصاویر مرسدس بنز کوپه GLC مدل 2017 +تصاویر قیمت خودروهای کوپه در بازار+ جدول معرفی مرسدس بنز نسخه پایانی CLS زرد قناری 600 اسب بخاری اسپرت‌های خوش‌ قیافه +تصاویر مزدا هم کراس‌اوور کوپه می‌سازد ... آئودی با کوپه و رودستر TT RS به پکن رفت
Back to top