معرفی محبوب‌ترین خودروهای آمریکایی مونتاژ شده در ایران با استناد به تعداد تولید

پرفروش‌ترین یانکی‌ها در ایران

به گزارش عصر خودرو: داستان حضور خودروسازان آمریکایی در ایران پس از توافق هسته‌ای از شایعاتی پراکنده تا انتشار لیست اسامی خودروهایی که موفق به اخذ مجوز واردات شده‌اند، ادامه داشت؛ امری که در نهایت با صلاحدید مسئولان از فاز عملیاتی خارج شد و با بسته‌شدن این پرونده، حضور رسمی خودروهای آمریکایی در ایران به همان دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و دوره‌ای کوتاه پس از آن محدود ماند. در این مطلب سعی خواهیم داشت تا با بررسی آمار تولید، محبوب‌ترین خودروهای آمریکایی تولید‌شده در ایران را بشناسیم.

Thursday 09 June 2016 - 12:30:00

پرفروش‌ترین یانکی‌ها در ایرانپرفروش‌ترین یانکی‌ها در ایرانپرفروش‌ترین یانکی‌ها در ایرانپرفروش‌ترین یانکی‌ها در ایرانپرفروش‌ترین یانکی‌ها در ایرانپرفروش‌ترین یانکی‌ها در ایران

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب سعی خواهیم داشت تا با بررسی آمار تولید، محبوب‌ترین خودروهای آمریکایی تولید‌شده در ایران را بشناسیم.

شورولت نوا

نوا به عنوان نسل چهارم محصول نیمه‌اقتصادی شورولت که در ابتدا با نام Chevy II راهی بازار شده بود، به نحوی به عنوان جانشین شورولت رویال یا همان ایران وارد بازار ایران شد و در حقیقت به عنوان نسل دوم شورولت ایران شناخته شد. این خودرو به لطف امکانات رفاهی مناسب، سواری نرم و راحت و خوشنامی محصولات آمریکایی در دوران پیش از انقلاب اسلامی، توانست به محصولی موفق بدل شود. در کل 13110 دستگاه شورولت نوا خط تولید کارخانجات GM ایران و بعدها پارس خودرو را ترک گفت که بخشی از آنها تا پیش از قطع تولید به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا در ابتدای دهه 60 شمسی  و بخشی دیگر نیز پس از آزاد‌شدن محموله باقیمانده در اواسط این دهه تا سال 1367 تولید شدند.

بیوایک اسکای لارک

جنرال موتورز ایران تصمیم گرفت تا همزمان با مونتاژ نوا به عنوان محصول نیمه‌اقتصادی خود، محصولاتی‌ بهتر و لوکس‌تر را نیز به بازار ایران عرضه کند. برای این کار برادران این خودرو یعنی بیوایک اسکای لارک و کدیلاک سویل مناسب تشخیص داده شدند، چرا که از نظر فنی و پلت‌فرم دارای اشتراکات زیادی با نوا بودند و در عین حال خودروهایی لوکس‌تر و بهتر بودند. بدین ترتیب مونتاژ بیوایک اسکای لارک با نام «بیوک ایران» از سال 1355 آغاز شد و در دو دوره تا سال 1361 و پس از آن از میانه دهه 60 تا سال 1367، در کل 10709 دستگاه از آن راهی بازار شد. در این لیست اما کدیلاک سویل یا همان «کادیلاک ایران» را نیاوردیم چون فقط 2653 دستگاه از آن فرصت تولید شدن یافت.

رامبلر امریکن

از سال 1346 شرکت سهامی جیپ تصمیم گرفت تا در ایران اقدام به مونتاژ خودروهای سواری خانوادگی کند. برای این کار به شرکت مادر رجوع شد و در میان محصولات گروهی که بعدها AMC نامیده شد، رامبلر امریکن به لطف ابعاد و سواری راحت و قیمت مناسب و امکانات قابل قبول، مناسب تشخیص داده شد. بدین ترتیب مونتاژ این محصول در ایران با 2 نام آریا و شاهین از سال 1346 شمسی آغاز شد و تا پایان سال 1352 و سرآغاز مونتاژ محصولات جنرال موتورز در ایران (اپل رکورد یا همان شورولت ایران) 22784 دستگاه آریا و شاهین تولید شدند.

جیپ CJ-5

شرکت سهامی جیپ ایران از سال 1338 مونتاژ جیپ CJ-5 را با نام شهباز آغاز کرد.
در ایران محصولات قبلی برند جیپ بسیار شناخته‌شده و موفق بودند و به لطف استحکام و توانایی بالا در عبور از مناطق صعب‌العبور برای خود اسم و رسمی درست کرده بودند. شهباز نیز به عنوان جیپ ایرانی شده توانست پا در جاپای پدرانش بگذارد و علاوه بر این، پایه‌گذار موفقیت‌های آتی شرکت تولید‌کننده و همچنین سایر مدل‌های جیپ باشد. در نهایت تا سال 1363،  28044 دستگاه از این خودرو راهی بازار شد.

شورولت رویال / اپل رکورد

با آنکه شورولت رویال یا همان شورولت ایران در حقیقت یک خودرو آمریکایی نیست، اما بیشتر فروش این خودرو در ایران مدیون نام و نشان شورولت آمریکا بود، به طوری که در صورت فروش این خودرو در ایران با برند اپل احتمالا‌ شاهد فروش به‌مراتب کمتری از آن بودیم.
این خودرو در راستای سیاست‌های جهانی جنرال موتورز به عنوان محصولی مناسب برای بازار ایران تشخیص داده شد و گونه سدان آن به عنوان جانشینی برای آریا و شاهین از سال 1353 راهی خط تولید شد و تا سال 1355 تعداد 18859 دستگاه از آن راهی بازار شد.

جیپ واگونییر

دهه 60 میلادی مصادف شد با ظهور اولین محصول نیمه‌لوکس و متفاوت جیپ با نام واگونییر که توانست در بازار آمریکا و کانادا به خودرویی موفق بدل شود. از سال 1346 تولید این خودرو در شرکت سهامی جیپ ایران نیز آغاز شد و بدین ترتیب ایران یکی از اولین کشورهایی بود که مونتاژ این محصول در آن آغاز شد.
به لطف کابین جادار و تقریبا‌ لوکس، سواری راحت، عملکرد فنی خوب و توانایی آفرود بالا، این خودرو در ایران به محصولی موفق بدل شد و تا سال 1364 شمسی تعداد 18420 دستگاه از آن تولید شد.

برچسب ها

خودروهای آمریکایی
Back to top