سرپرست واحد سرمایش، گرمایش و مکانیک شرکت عقاب افشان:

رانندگان اجازه دستکاری اتوبوس اسکانیا را به افراد غیرمجاز ندهند

عصر خودرو- رانندگان اجازه دستکاری سیستم‌های گرمایش و سرمایش اتوبوس اسکانیا را به افراد غیرمجاز ندهند.

Friday 18 December 2015 - 13:02:00

رانندگان اجازه دستکاری اتوبوس اسکانیا را به افراد غیرمجاز ندهند

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا، سرپرست واحد سرمایش، گرمایش و مکانیک شرکت عقاب افشان گفت: رانندگان اجازه دستکاری سیستم‌های گرمایش و سرمایش اتوبوس اسکانیا را به افراد غیرمجاز ندهند.

مهندس مرتضی مرادی  افزود: یکی از مهمترین عوامل رفاهی برای مسافران وسایل نقلیه عمومی، کیفیت سیستم تهویه، سرمایش و گرمایش آن‌هاست. به‌روزنبودن یا نقص سیستم تهویه، سرمایش و گرمایش، برخی مسافران را در فصول گرم و سرد سال کلافه می‌کند؛ مسأله‌ای که در گذشته و حال به کرات مشاهده کرده‌ایم. در همین حال، شرکت عقاب افشان به عنوان تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در ایران همواره سعی دارد با تجهیز تولیدات خود به مدرن‌ترین و به‌روزترین سیستم‌های تهویه، سرمایش و گرمایش، مسافرتی آرام و لذت‌بخش را ارایه کند.

مشروح این گفت‌وگو در ذیل آمده است:

خودتان را معرفی کنید و از سابقه همکاری‌تان با مجموعه عقاب افشان بگویید.

مرتضی مرادی هستم، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک، گرایش حرارت و سیالات. آغاز همکاری من با مجموعه عقاب‌افشان به تیرماه سال 87 برمی‌گردد که به عنوان کارشناس تولید مشغول به کار شدم. پس از آن و بعد از مدتی حضور در واحد برنامه‌ریزی و کنترل تولید، فعالیتم در کارخانه، با ورود به بخش طراحی واحد تحقیق و توسعه وارد مرحله تازه‌ای شد و اکنون در کنار همکاری با بخش طراحی، بیش از سه سال از سمت سرپرستی بنده در قسمت سرمایش و گرمایش و دو سال از این مسؤولیت در قسمت مکانیک می‌گذرد.

واحد سرمایش و گرمایش شرکت عقاب افشان دقیقاً به چه کاری مشغول است؟

مونتاژ، ساخت، نصب و راه‌اندازی تمامی تجهیزات مربوط به سیستم سرمایش و گرمایش اتوبوس در این بخش تولیدی صورت می‌گیرد. کل این فرآیندها در 3 قسمت کارخانه انجام می‌شود؛ قسمت مونتاژ کولر، وظیفه مونتاژ و ساخت تجهیزاتی نظیر مجموعه کولر و بخاری سقفی، کولر و بخاری کابین خواب راننده، داشبورد و کنوکتورهای سالنی را بر عهده دارد. قسمت نصب کولر، نصب تجهیزات مذکور، آماده‌سازی و نصب مدارات مرتبط و همچنین نصب بخشی از مدارات برقی اتوبوس، نصب تجهیزات ذخیره سوخت یعنی باک اتوبوس و مدارهای سوخت‌رسانی و بخشی از مدارهای پنوماتیک اتوبوس را بر عهده دارد. قسمت نهایی، مسؤولیت راه‌اندازی و بهره‌برداری از این سیستم‌ها را دارد که در قسمت آدیت کارخانه مستقر شده است.

با توجه به مسؤولیت شما در بخش مکانیک، لطفاً توضیحاتی درباره این بخش بدهید.

کارهای صورت‌گرفته در قسمت مکانیک را می‌توان به دو بخش کلی تقسیم کرد. قسمت اول شامل مونتاژ و نصب قطعات تکمیلی اسکانیاست که باید پس از قرار گرفتن اتاق اتوبوس بر روی شاسی و انجام برخی فرآیندها در خط تزئینات صورت گیرد؛ مثل تلسکوپی فرمان، منبع‌های ذخیره مایعات، تکمیل مدارات پنوماتیک و .... همچنین شارژ سوخت، مایعات و روغن‌ها و در نهایت استارت اتوبوس در این بخش صورت می‌گیرد. قسمت دوم مکانیک، مرتبط با مونتاژ و نصب کلیه تجهیزات و تکمیل مدارهای پنوماتیک درهای بادی، شامل سیلندر و مکانیزم درها و راه‌اندازی این مجموعه است.

با توجه به تأثیر مستقیم سامانه سرمایش و گرمایش بر رفاه حال مسافران، تجهیز خودرو به سیستم‌های باکیفیت سرمایش و گرمایش تا چه حد اهمیت دارد؟

با پیشرفت روزافزون صنایع خودروسازی و حمل و نقل، سیستم‌های سرمایش و گرمایش، در رده اهمیت تجهیزاتی چون نیروی محرکه، تعلیق، انتقال قدرت و ... قرار گرفته‌اند و پس از سال‌ها سیر تکاملی، به شکل امروزی خود رسیده‌اند. این سیستم‌ها در ابتدا، تنها از سرنشینان خودرو در برابر تابش مستقیم نور خورشید یا بادهای شدید محافظت می‌کردند. پس از مدتی، سیستم گرمایش برای غلبه بر سرما و از بین بردن بخار شیشه‌ها در فصول سرد طراحی شد و بالاخره با ساخت کولر، هوایی مطبوع و خنک در اتاق خودرو فراهم آمد. ایجاد درجه حرارت مناسب در کابین خودروها در زمستان و تابستان نقش بسزایی در فراهم آوردن شرایط مطبوع و آسایش راننده و سرنشینان دارد. البته سامانه تهویه مطبوع در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها که مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند از اهمیت خاصی برخوردار است، چراکه بر ایمنی، راندمان کاری راننده و تعداد ساعاتی که راننده می‌تواند رانندگی کند، تأثیر مستقیم دارد. همچنین سرنشینان خودروهای مجهز به سیستم‌های تهویه مطبوع پیشرفته، احساس آرامش می‌کنند و چه بسا در شرایط سخت و مسیرهای طولانی، به دلیل سیستم تهویه باکیفیت، سختی‌های سفر را احساس نمی‌کنند و سفر خود را با خاطره‌ای خوش به پایان می‌رسانند.

چقدر سیستم سرمایش و گرمایش اتوبوس‌های تولیدی عقاب افشان به سطح استانداردهای سامانه‌های مطلوب و باکیفیت نزدیک است؟

تجهیزات و قطعات انتخاب شده و مورد استفاده در این اتوبوس‌ها، اعتبار جهانی دارند و در بسیاری از برندهای مطرح دنیا به کار گرفته می‌شوند. اما فراموش نکنیم آنچه موجب تمایز یک محصول می‌شود، تنها انتخاب نیست. نیمی از راه انتخاب است و نیمی دیگر به نحوه برخوردمان با آن انتخاب و نحوه به‌کارگیری امکانات موجود بستگی دارد. خوشبختانه مجموعه سرمایش و گرمایش شرکت عقاب‌افشان، از گذشته تا به امروز، با تلاش پرسنل کارآمد و سخت‌کوش و بهره‌گیری از دانش روز، روند بسیار خوبی را در جهت نزدیک‌شدن به استانداردهای یک سیستم باکیفیت و راضی‌کننده از دیدگاه مشتری و مسافر طی کرده است و این روند، در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

آیا این ذهنیت درست است که برخی رانندگان تا جایی که امکان دارد سعی می‌کنند از سیستم‌های سرمایش و گرمایش اتوبوس‌های خود استفاده نکنند؟

سطح کیفی محصول، شکل‌دهنده ذهنیت مشتری است. زمانی ذهنیت نادرست استفاده نکردن از سیستم سرمایش و گرمایش اتوبوس شکل می‌گیرد که این سیستم به جای ایجاد آسایش در داخل کابین، موجب زحمت و دردسر راننده شود. با افزایش کیفیت و کارایی سیستم‌های سرمایش و گرمایش محصولات عقاب افشان و ارائه خدمات مناسب برای آنها و همچنین اطمینان خاطر رانندگان هنگام استفاده از آنها، چنین تفکری در مورد تولیدات شرکت ما وجود ندارد.

فکر می کنید سیستم سرمایش و گرمایش محصولات عقاب - اسکانیا چه مزیت‌هایی نسبت به سیستم‌های مشابه در سایر برندهای فعال در کشور دارد؟

در حال حاضر، یونیت سقفی و داشبورد سرمایش و گرمایش مورد استفاده در اتوبوس‌‌های تولیدی عقاب افشان، از شرکت کنوکتا(KONVEKTA)  تحت لیسانس کشور آلمان تأمین می‌شود و قابل رقابت با برندهای معتبر در دنیاست. در تمامی مراحل طراحی نیز از دانش، تخصص و پیشنهادهای سازنده استفاده می‌شود تا تجربیات به دست آمده در اروپا، در تولید محصولاتمان به کار گرفته شود. همچنین طراحی و ساخت کولر و بخاری کابین استراحت راننده و شوفاژهای سالنی در داخل کارخانه صورت می‌گیرد و دارای کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است.

چه عواملی موجب استهلاک زودهنگام این سیستم‌ها می‌شود؟

استفاده‌کنندگان از این سیستم‌ها، در صورت نداشتن آگاهی و شناخت کافی، نه تنها موجب آسیب‌رسانی زودهنگام خواهند شد، بلکه ممکن است نتوانند از بالاترین حد کارایی این سامانه‌ها بهره گیرند. مجموعه عقاب‌افشان با آموزش رانندگان و ارائه اطلاعات کافی و مفید در زمینه نحوه استفاده از سیستم‌ها و مراجعه به موقع به مراکز خدمات پس از فروش و آگاه کردن آنان از خطرات دستکاری‌های خودسرانه و غیرمجاز در تجهیزات، راه را برای استفاده بهتر و بلندمدت‌تر از امکانات هموار می‌کند.

چقدر در نصب مدارها و لوله‌کشی‌های سیستم سرمایش و گرمایش دقت نظر وجود دارد تا رانندگان به فکر دستکاری‌های خودسرانه آنها نیفتند؟

آنچه در فرآیند ساخت و نصب مدارات سرمایش و گرمایش انجام می‌گیرد، نتیجه کارشناسی‌ها، آزمون و خطاها، بررسی بازخوردها و به‌کارگیری دانش و تجربیات گسترده در زمینه تهویه مطبوع است که تمامی این عوامل، به طور همزمان و یک‌جا، به ندرت یافت می‌شود. همان طور که عنوان شد با عملکرد درست، بهره‌گیری از همه اندوخته‌ها و اعتمادسازی در مشتریان نسبت به عرضه برترین محصول با بهترین امکانات، فرهنگ پیشگیری از دستکاری‌های غیرمجاز نهادینه می‌شود. کیفیت بالا، زیبایی و امکانات کامل اتوبوس تولیدشده متضمن تأمین آسایش هر چه بیشتر مشتریان است و بهترین انگیزه در جلوگیری از دستکاری خودرو به شمار می‌رود.

به عنوان یک متخصص فعال در صنعت خودرو، از کیفیت اتوبوس‌های اسکانیا بگویید.

بدون تردید، شرکت عقاب‌افشان، در حال حاضر یکی از بزرگترین برندهای خودروسازی موجود در کشور است. اما زمانی‌که فکر می‌کنیم بهترین هستیم، آن زمان، لحظه آغاز شکست ماست. همواره باید خود را در جایگاه یک نوآموز قرار دهیم تا فرصت‌های یادگیری و پیشرفت را از دست ندهیم. امیدوارم بستر مناسبی مهیا شود تا سایر تولیدکنندگان نیز بتوانند محصولات باکیفیت عرضه کنند. در چنین شرایطی، تهدید رقابت با سایرین را می‌توان به فرصتی برای رشد بیشتر و سریع‌تر تبدیل کرد. بسیاری از پیشرفت‌های جوامع بشری و طراحان و تولیدکنندگان، مرهون همین چالش‌ها در فضای رقابتی است.

چه پیشنهاداتی به رانندگان دارید تا بتوانند از سیستم سرمایش و گرمایش اتوبوس‌ها بهتر استفاده کنند؟

به نظر من، بسیاری از رانندگان اتوبوس‌ها تا حد زیادی در زمینه اتوبوس و تجهیزات تهویه مطبوع تجربه دارند. بهترین پیشنهاد از نظر بنده این است که تلاش کنند آگاهی و اطلاعات خود از این سیستم‌ها را افزایش دهند. برای این منظور، هیچ مرجعی بهتر از خود شرکت عقاب‌افشان نیست. از آنها تقاضا دارم به محصولات شرکت، آنگونه بها دهند که اجازه دست بردن در اتوبوس اسکانیا، به افراد غیرمجاز و ناآگاه داده نشود.

برنامه‌ریزی برای سرویس سیستم سرمایش و گرمایش اتوبوس های اسکانیا چگونه صورت می گیرد؟

بر اساس پیشینه و بازخورد حاصل‌شده از این سیستم در اتوبوس‌های اسکانیا و توصیه‌های شرکت سازنده و الزامات عمومی و تخصصی موجود در سیستم‌های تهیه و توزیع هوای مطبوع در داخل خودروها و بسته به اقلیم منطقه و فصول مورد استفاده در طی دوره‌های زمانی و مسافتی مشخص، سرویس و ارائه خدمات صورت می‌پذیرد.

 

لطفاً در مورد اهمیت فعالیت‌های صورت‌گرفته در قسمت مکانیک توضیح دهید.

تمامی فرآیندهای صورت‌گرفته در قسمت مکانیک، در ارتباط با عملکرد و ایمنی اساسی‌ترین بخش‌های اتوبوس است. تجهیزات قوای محرکه، انتقال قدرت، تعلیق و ترمز، در نهایت در این قسمت و البته در کنار فرآیندهای صورت‌گرفته در قسمت برق، به مرحله استفاده می‌رسد. گام به گام این مراحل، بر اساس استانداردها و الزامات اسکانیا صورت می‌گیرد. همچنین عملکرد درهای بادی اتوبوس، از نظر نحوه بازوبست و همچنین عملکرد مناسب در شرایط اضطراری، دارای اهمیت است. استفاده از مکانیزم‌های شرکت Masats که در سیستم پنوماتیک درهای بسیاری از سازندگان معتبر اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاملاً منطبق بر استانداردهای ایمنی بین‌المللی است و موجب اطمینان خاطر از نظر درستی عملکرد این مجموعه می‌شود.

برچسب ها

اتوبوس اسکانیا
Back to top