10 موستانگ برتر تاریخ

عصر خودرو : فورد ماستنگ احتمالاً سمبلیک ترین خودروی تاریخ آمریکا است. خودرویی آغشته به خون قرمز، سفید و آبی که نشانگر آزادی و غرور این کشور است. ماستنگ باوجود موتور قدرتمند 8 سیلندر و چهره‌ای جذاب از زمان آغاز تولید تابه‌حال دوران موفقی را طی کرده و هوادارانی وفادارتر از یاران چارلز منسون، تبهکار معروف آمریکایی برای خود دست‌وپا کرده است.

Wednesday 16 September 2015 - 10:32:00

10 موستانگ برتر تاریخ

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از بازار خبر، کشورهایی که خودرو ماستنگ در خیابان‌های آن پا گذاشته محدودند اما بیشتر مردم در سراسر دنیا ماستنگ را می‌شناسند و آرزوی داشتن این خودرو را در سر می‌پرورانند. به‌عنوان مثال قوانین و جاده‌های متفاوت کشور انگلیس سبب شد که امسال، اولین سالی باشد که ماستنگ به‌صورت رسمی وارد بازار خودرویی این کشور شود.
 
یکی از دلایل اصلی سیر افسانه‌ای این خودرو تولید مدل‌ها و نسخه‌های ویژه‌ی مختلف فورد در طول این سال‌ها بوده است. خودروهایی که در تعداد محدود برای خیابان، مسابقات درگ و یا مسابقات جاده‌ای طراحی‌شده بودند که با عملکردی بالا روح مردم را به آتش کشیدند.
در ادامه 10 ماستنگ برتر تولیدشده تابه‌حال را معرفی می‌کنیم.

10. فورد ماستنگ II کینگ کبرا

ماستنگ II تقریباً از دیدگاه همه بدترین نسل تولیدی این خودرو بوده است؛ اما این قضیه از مشکلات خودرو نشأت نمی‌گیرد چراکه این خودرو یک محصول جانبی نسل خود محسوب می‌شود و زمان تولید آن به زمان رشد سرسام‌آور قیمت بنزین و کاهش علاقه به خودروهای پرمصرف برمی‌گردد.


عملکرد این ماستنگ جدید به چشم نمی‌آمد برای همین فورد تلاش کرد در نسل بعدی روح خودروهای عضلانی سال‌های قبل را در آن بدمد. هرچند این تلاش بیشتر ظاهری بود. بهترین سری این خودرو کینگ کبرای هشت سیلندر بود که با بدنه‌ای بروز شده، نمایی عضلانی داشت. بااین‌حال چشم بستن بر روی توان 139 اسب بخاری و صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 10 ثانیه‌ای کار آسانی نبود.

9. فورد ماستنگ کالیفرنیا اسپشیال

در سال 1968 نمایندگان فروش خودروی کالیفرنیا، فورد را متقاعد کردند که یک مدل ویژه از ماستنگ را تنها برای ایالت کالیفرنیا بسازند. این خودرو GT/CS (California Special) نامیده می‌شد. استایل و قطعات شلبی ماستنگ در ساخت این خودرو دیده می‌شد و به نظر می‌رسید که دلیل آن چهره‌ی اسپرت و تهاجمی این خودرو بود. عملکرد و پیشرانه این خودرو هم تغییری نداشت. خودروی نهایی چهره‌ای منحصربه‌فرد داشت و بین ماستنگ معمولی و شلبی قرار می‌گرفت.


ازآنجایی‌که این خودرو در تعداد محدود تولید شد این خودرو بسیار نایاب بود و مجموعه‌داران خودرویی سخت به دنبال مدل اصلی کالیفرنیا اسپشیال بودند. در سال 2007 کمپانی فورد یک بار دیگر طراحی بیرونی ماستنگ را ارتقا داد و آن را GT/CS نامید. از آن زمان تابه‌حال مدل‌های مختلفی از GT/CS به بازار آمد که باعث حفظ شدن این نسل شد. درنهایت سال 2016، سال بازگشت بعدی GT/CS نامیده شده است.


8. فورد ماستنگ SVO

موتورهای چهار سیلندر توربوشارژ تجربه جدیدی برای ماستنگ نبودند. رونمایی از ماستنگ SVO با سال‌ها تجربه به‌دست‌آمده بود. هرچند ماستنگ های چهار سیلندر توربو کمی ضعیف به نظر می‌رسیدند اما قدرت 175 اسب بخاری این خودرو در سال 1984 قدرت کمی محسوب نمی‌شد. SVO در سال‌های پایانی قدرتی 200 اسب بخاری داشت که در بعضی مدل‌ها به 205 اسب بخار هم می‌رسید.


ماستنگ SVO تنها در موتور خلاصه نمی‌شد. ترمزها، فرمان پذیری، گیربکس و سیستم تعلیق این خودرو هم ارتقا پیداکرده بود. این خودرو که محور عقب بود بدنه‌ی آئرودینامیکی متمایزی هم داشت.

7. فورد ماستنگ بولیت

اولین ماستنگ بولیت در حقیقت بولیت خطاب نمی‌شد و این نام مستعار با نقش نمادین این خودرو در فیلم بولیت و با هنرنمایی استیو مک کویین انتخاب شد. یک ماستنگ یشمی 1968 با موتور 390 و کلاس فست بک، خودرویی معصوم به نظر می‌رسید که قدرتی باورنکردنی داشت.


در سال 2001 فورد برای بزرگداشت خودروی افسانه‌ای سال 1968 به‌صورت رسمی از ماستنگ بولیت جدید پرده برداشت. این خودرو از لحاظ مکانیکی و نیروی موتور ارتقا پیداکرده بود. بولیت جدید رینگ‌های الهام‌یافته‌ای داشت و رنگ بدنه ‌یشمی هم برای آن موجود بود. در سال 2008 فورد یک بار دیگر مدل جدید و ویژه‌ای از بولیت را معرفی کرد. این مدل که تغییراتی در طراحی بیرونی داشت خاطرات ماستنگ 1968 استیو مک کویین را بهتر زنده می‌کرد. فورد مثل همیشه ارتقای مکانیکی و نیروی موتور این مدل را هم از قلم نیانداخته بود.


6. فورد ماستنگ 289 اصلی 1964 1/4

این مدل خودرویی رسمی نبود اما فورد ماستنگ اصلی این راه را آغاز کرد. این امر مخصوصاً وقتی به چشم و تصورات مردم راه پیدا کرد که به موتور 289 هشت سیلندر تجهیز شد.

این خودرو با موتوری هشت سیلندر و بدنه‌ی نسبتاً کوچک سریع، چابک و البته جذاب به نظر می‌رسید. این خودرو که آغازکننده اصطلاح Pony craze (اسب دیوانه) بود هنوز زنده است و در خیابان‌ها حرکت می‌کند.


5. فورد ماستنگ ماخ 1

البته که این خودرو به سرعت 1 ماخ نمی‌رسد اما درست مثل نام بلندپروازانه اش در لیست سریع‌ترین ماستنگ ها قرار گرفته است. ماخ 1 که در سال 1969 به تولید رسید مدل ارتقا یافته‌ی ماستنگ بود. این خودرو با سه موتور 8 سیلندر حجیم به تولید می‌رسید که کبرا جت 428 اینچ مکعبی هم یکی از این موتورها بود.


نسل دوم ماخ 1 در سال 1971 معرفی شد. نسل دوم هم مانند نسل اول با سه موتور به تولید می‌رسید. تریم ماخ 1 با تولید سری ماستنگ II ادامه پیدا کرد اما متأسفانه موتور شش سیلندر جایگزین هشت سیلندرهای قبلی شد. البته همین تغییر سبب شد تا این خودرو تبدیل به پرفروش‌ترین سری ماستنگ شود.

بعد از یک وقفه‌ی طولانی، فورد در سال 2003 یک بار دیگر تریم ماخ 1 را عرضه کرد. خودرویی هشت سیلندر که 305 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. طراحی بیرونی ماخ 1 جدید که اصالت این خودرو را تداعی می‌کرد بسیار شبیه به ماخ های دهه‌ی 60 میلادی بود.


4. فورد ماستنگ باس 302/351/429

در سال 1969 دو مدل بسیار ویژه از ماستنگ به تولید رسیدند که لقب باس (به فارسی رئیس) را یدک می‌کشیدند. خودرویی که حجم موتور کمتری داشت باس 302 بود که مناسب برای مسابقات خیابانی بود و به‌نوعی رقیبی برای ترنس ای ام 1969 در SCCA محسوب می‌شد. برای عملکردی بهتر طراحی بیرونی این خودرو با تغییراتی همراه شده بود قطعات پوششی اضافی حذف و اسپویلر جلو اضافه شده بود. سیستم تعلیق و ترمزها ارتقا پیداکرده بود. گفته می‌شد که موتور 302 اینچ مکعبی این خودرو 290 اسب بخار نیرو تولید می‌کند اما به نظر می‌رسید که توان این خودرو واقعاً بیش‌تر از چنین عددی است.


اما باس 429 مدل دیگر معرفی‌شده در سال 1969 بود. همان‌طور که از اسم این خودرو پیداست موتور این ماستنگ حجمی 429 اینچ مکعبی دارد. این موتور هشت سیلندر قادر به تولید 375 اسب بخار نیرو و دریایی از گشتاور بود.

در سال 2012 فورد نام باس 302 را احیا کرد. فورد برای این خودروی مخصوص جاده موتوری هشت سیلندر و 5.0 لیتری در نظر گرفته بود که عملکرد هیجان‌انگیزی داشت. کمپانی فورد حتی تریم بالاتر این سری را به تولید رساند. تریم بالاتر که لاگونا سکا نامیده می‌شد قدرت بیشتری داشت و برای طرفداران تشنه‌ی قدرت ساخته شده بود.


اما باس 351 خاص‌ترین مدل این سری بود. خاص‌ترین ویژگی ماستنگ باس 351 نایابی آن بود. این خودرو در سال 1971 و در تعداد محدود به تولید رسید.

3. فورد شلبی ماستنگ GT500

در سال 1967 شلبی تصمیم گرفت تا مدلی دیگر از ماستنگ را در کنار GT350 ترنس ای ام به تولید برساند. این خودرو که GT500 نامیده می‌شد موتور هشت سیلندر 428 اینچ مکعبی داشت. شلبی علاوه بر بهبودهای مکانیکی طراحی بیرونی این خودرو را هم ارتقا داد. مدل قوی‌تر این خودرو هم با موتور قوی‌تر هشت سیلندر 428 کبرا جت، شلبی ماستنگ GT500KR (سلطان جاده) نامیده می‌شد.


در سال 2007 فورد با ارائه مدل GT500 جدید، نام این خودرو را احیا کرد. GT500 جدید با موتور سوپرشارژ هشت سیلندر و حجم 5.4 لیتر قادر به تولید 500 اسب بخار نیرو بود. مدل قوی‌تر این خودرو هم مانند نسل‌های قبل با نام GT500KR وارد بازار شد. GT500KR قادر به تولید 540 اسب بخار نیرو بود. در سال 2011 و با ارتقای این سری خودرویی، تمام مدل‌های سری GT500 می‌توانستند 550 اسب بخار نیرو تولید کنند.

اما کار فورد با این خودرو تمام نشده بود. در سال 2013 شلبی ماستنگ های GT500 جدید معرفی شدند. این بار این خودروها با موتور سوپرشارژ هشت سیلندر 5.8 لیتری قادر به تولید قدرت خیره‌کننده‌ی 662 اسب بخار بودند. درست مثل تمام سری‌های شلبی GT500 مدرن، برای کنترل این میزان قدرت مدل 2013 هم با ارتقای لاستیک‌ها، سیستم تعلیق و ترمزها همراه شد.


2. فورد ماستنگ SVT کبرا R

از سال 1993 تا 2004 قوی‌ترین سری ماستنگ مدل SVT کبرا بود. کبراها با قدرت بیشتر، هندلینگ بالاتر و تجربه رانندگی بهتر یک پله بالاتر از دیگر ماستنگ های هشت سیلندر بود. مدل کبرا R تریم قوی‌تر این مدل بود که آماده رقابت در جاده‌ها بود، این تریم هم در تعداد محدود به تولید رسید.


تولید اولین نسل کبرا R به سال 1993 برمی‌گردد. این خودرو که همان موتور 5.0 لیتری هشت سیلندر کبرا را زیر کاپوت داشت 235 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. تغییرات کبرا R نسبت به مدل اصلی کبرا در تغییرات کمک‌فنرها، ترمزهای بزرگ‌تر، رینگ‌های بزرگ‌تر و سیستم خنک‌کننده‌ی بزرگ‌تر خلاصه می‌شد. برای کاهش وزن این خودرو و در نتیجه عملکرد بهتر در مسابقه وسایل اضافی مثل صندلی‌های عقب، کولر و ضبط استریو از کابین حذف شدند.


در سال 1995 نسل دوم کبرا R وارد بازار شد، این خودرو نسبت به نسل قبل پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشت و به‌جای موتور هشت سیلندر 5.0 لیتری کبرا از موتور هشت سیلندر 5.8 لیتری دیگری بهره می‌برد. توان 300 اسب بخاری، سلول‌های سوختی ارتقا یافته، فنرهای مستحکم، ستون‌های ضخیم‌تر و سپرهای جلویی محکم‌تر نتیجه‌ی ارتقای این مدل بوده است. کاهش وزن این خودرو هم با حذف صندلی‌های عقب، کولر، شیشه بالابرهای برقی و رادیو صورت گرفته بود.

آخرین نسل از کبرا R در سال 2000 معرفی شد. مراحل ساخت این نسل هم مانند دو نسل قبل بود; ارتقا در بخش مکانیکی و حذف قطعات اضافی برای کاهش وزن. موتور هشت سیلندر 5.4 لیتری این نسل قادر به تولید 385 اسب بخار نیرو بود. بدنه‌ی این خودرو هم با کیت آئرودینامیکی مسابقه‌ای پوشیده شده بود که بال عقب بزرگ هم یکی از این قسمت‌ها بود.

1. فورد شلبی ماستنگ GT350

تنها یک سال نیاز بود تا با همکاری شلبی و فورد، ماستنگ تازه‌وارد تبدیل به یک خودروی مسابقه‌ای شود. مهندسان این دو شرکت با بهبود و ارتقای موتور هشت سیلندر 289 اینچ مکعبی ماستنگ توانستند توان آن را به 306 اسب بخار برسانند. در سال 1965 شلبی ماستنگ ها تنها با رنگ سفید و بدون صندلی‌های عقب به تولید می‌رسیدند. هدف از تولید این سری، رقابت در مسابقات ترنس ای ام بود که حتی به‌طور خاص مدل GT350R به تولید رسید تا دیگر شرکت‌کنندگان را تهدید کند. GT350 تا سال 1970 به تولید رسید اما هیچ‌کدام از مدل‌های تولیدی به‌خوبی مدل اصلی مخصوص مسابقه 1965 نبودند.


سال 2016، سال احیای GT350 و GT350R خواهد بود. طرفداران این سری خودرویی نگران کم‌فروغی این مدل‌های جدید نسبت به سری‌های افسانه‌ای پیشین هستند؛ اما باوجود موتور هشت سیلندر 5.2 لیتری و تولید 526 اسب بخار نیرو نگرانی برای این موضوع بیهوده به نظر می‌رسد. غرش خشمگین GT350 جدید باید بسیار مهیب باشد چراکه این خودرو با موتور قدرتمندش تا بیش از 8000 دور بر دقیقه دور می‌گیرد. تغییرات در این خودرو هم مانند بقیه سری‌ها در قدرت موتور خلاصه نمی‌شود و تغییرات دیگری مثل هندلینگ عالی برای این خودرو پیش‌بینی می‌شود.



برچسب ها

فورد موستانگ
مطالب مرتبط بیشتر
کدام شاسی بلند‌های برقی در سال 2021 به بازار عرضه می‌شوند؟ + تصاویر تاج‌گذاری موستانگ در 57سالگی امکانات جدید در موستانگ 2021 ساخت فورد موستانگ تمام الکتریکی بر پایه تسلا فورد جدید موستانگ چه ویژگی های جدیدی ارائه می دهد؟ معرفی موستانگ شاسی‌بلند فورد موستانگ پرفروش‌ترین خودرو اسپرت در 2019 بررسی فنی فورد موستانگ Mach-E + مشخصات بررسی فنی موستانگ 55 ادیشن 2020 + مشخصات قلبی که در آمریکا برای ایتالیا می تپد 10خودرو برتر کوپه جهان را بشناسید شرکت فورد از پرطرفدارترین موستانگ خود رونمایی کرد +تصاویر قوی‌ترین فورد موستانگ ساخته‌شده جهان جریمه میلیاردی برای راننده "فورد موستانگ" قاچاق در کرج سرچشمه موستانگ نگاهی به مدل 2018 خودروی فورد موستانگ فصلی تازه برای یک نبرد ابدی! بازماندگان دوران انقراض معرفی 3 خودرو قوی‌تر از 500 اسب بخار و ارزان‌تر از 100 هزار دلار فورد موستانگ النور، بازتولید شد +عکس نظاره‌گر فورد موستانگ GT Premium باشید +تصاویر از زیباترین موستانگ تا قدیمی ترین سیتروئن فورد مدلهای موستانگ، اکسپلورر، F-150 و تاروس را فراخواند فورد موستانگ کانورتیبل در تهران آیا این خودرو، فورد موستانگ GT500 است؟ فورد موستانگ، پرفروش‌ترین خودروی اسپورت سال 2016 موستانگ 2018 آمد نمای جدید ماستنگ در ویدئویی از سوی فورد معرفی شد آیا گوگل اشتباهی جزئیات فورد موستانگ جدید را فاش کرد؟ تصاویر فورد موستانگ که خودروی پلیس آلمان شد از نژاد یک ماستنگ فاتح فورد موستانگ با 1400 اسب وحشی بخار! فورد موستانگ 2018 گیربکس اتومات 10 دنده دارد فورد موستانگ خودرو پلیس انگلیس می‌شود؟ فورد موستانگ؛ محبوب‌ترین خودرو اسپرت آلمان گرانترین موستانگ آمریکایی موجود در ایران فورد موستانگ پلیس را ببینید مراحل ساخت پیشرانه‌ فورد موستانگ جی‌تی 350 شاهکاری مدرن برپایه افسانه ای کلاسیک خودرو جدید آپولوی ماستنگ فورد آمریکایی را ببینید تصاویر فورد موستانگ را ببینید خاص ترین فورد موستانگ ایرانی رونمایی‌از سریع‌ترین موستانگ کلاسیک
Back to top