گرگان شهری بی‎دفاع برای عابران درون‌شهری

عصرخودرو: قدم که در خیابان‎های گرگان می‎گذاری، گویا شدت سرعت خودروهای عبوری بیشتر و بیشتر می‎شود و تو ناگزیزی برای حفظ جانت هم که شده آنچنان بدوی که سالم به عرض دیگر خیابان برسی.

Monday 25 May 2015 - 12:10:00

گرگان شهری بی‎دفاع برای عابران درون‌شهری

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از فارس، این موضوع حکایت خیابان‎های شهر گرگان است و رانندگانی که سرعت را فدای دقت و احترام به دیگر شهروندان می‎کنند و البته از این دست رانندگان در این شهر زیبای شمالی کم هم نیستند.

سالانه بسیاری از عابران در اثر بی‎توجهی رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی به ویژه سرعت بالا جان خود را از دست می‎دهند که البته بخشی از تقصیر هم متوجه شهروندانی است که در عبور از عرض خیابان‎های درون‎شهری دقت کافی ندارند.

یک شهروند گرگانی با اشاره به بد رانندگی کردن برخی از رانندگان در شهر گرگان گفت: اکثر این رانندگان از قشر جوان هستند که خیابان‎ها را محلی برای جولان و خالی کردن هیجان‎های خود انتخاب کرده‎اند.

محمد ناطقی یک شهروند گرگانی می‌گوید: سالانه هیجان‎های مفرط نه تنها جان این افراد بلکه بسیاری از شهروندان را مورد تهدید قرار می‎دهد؛ البته شرایط هر روز هم بدتر ‎می‎شود.

وی با تأکید بر ناکافی بودن عوامل بازدارنده و تنبیهی برای افراد متخلف می‌افزاید: نمی‎توان گفت این جرایم مؤثر نیستند اما بهتر است شیوه‎های دیگر هم مورد توجه قرار گیرد و توام با اعمال بازدارنده کارهای فرهنگی انجام پذیرد.

به گفته ناطقی، بهتر است افراد متخلف علاوه بر تنبیه به کلاس‎های آموزشی اعزام شوند و در صورت کسب امتیاز مناسب دوباره صلاحیت رانندگی به آنان اعطا شود.

* نبود چراغ راهنمایی ویژه عابران پیاده

یک شهروند دیگر گرگانی مشکل عابران در گرگان را نبود چراغ راهنمایی مختص آنان می‎داند، این فرهنگی 45 ساله بیان می‌کند: هنوز چراغ ویژه عابران پیاده در شهر گرگان وجود ندارد و همین موضوع هم برای رانندگان و هم عابران پیاده مشکل ایجاد کرده است.

حسن‌علی احمدی ادامه می‌دهد: قوانین راهنمایی و رانندگی تنها ویژه رانندگان نیست، بلکه باید به مردمی که فاقد خودرو هستند نیز این قوانین از طرق مختلف از جمله رسانه‎ها آموزش داده شود.

وی یادآور می‌شود: احترام به عابر پیاده باید در سرلوحه توجه رانندگان قرار گیرد، چنانچه این موضوع در تمامی ممالک متمدن و پیشرفته نیز به شکل جدی رعایت می‎شود اما در این شهر نه تنها این موضوع به ویژه احترام به عابر پیاده رعایت نمی‎شود بلکه رانندگان برای بی‎توجهی به این موضوع از هم پیشی می‎گیرند.

احمدی اضافه کرد: اگر تصادفات بین شهری نیز بررسی شود، افراد اقرار می‎کنند که اگر چند لحظه تأمل می‎کردند و عجله بی‎جا به خرج نمی‎دادند، چه بسا آن حادثه ناگوار روی نمی‎داد.

* افزایش تردد خودروهای تک سرنشین در خیابان‎های گرگان

بر مبنای این گزارش، جدا از موضوع مشکل عابران درون شهری در گرگان، از دیگر مشکلاتی که در شهر گرگان به عنوان یک شهر توریستی و حداقل محل گذر اکثر زائران امام هشتم (ع) مورد توجه قرار نمی‎گیرد، افزایش ترافیک بین شهری است.

در این شهر اکثر خودروها تک‎سرنشین هستند و به طور کلی فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی در این شهر وجود ندارد هر چند شاید بخشی از این نقص به دلیل نبود زیرساخت‎های مناسب شهری است.

این که چرا گرگانی‎ها علاقه‎مند به حضور در شهر با ماشین شخصی هستند، شاید عوامل بسیاری داشته باشد، اما بدون شک بخشی از این موضوع فرهنگی است و بخش دیگر نیز ریشه در اقتصاد جامعه دارد.

یک شهروند گرگانی با تأکید بر شرایط نامناسب ترافیکی خیابان‎های گرگان می‌گوید: این وضعیت هر روز بدتر از گذشته می‎شود و افزایش تردد خودروهای شخصی نیز به شکل ناهنجار آن کمک می‎کند.

احمد مویدی اظهار می‌کند: این وضعیت مختص به زمان‎های خاصی نیست و تقریباً گرگان این وضعیت پر ماشین را، هر روزه تجربه می‎کند، البته صبح و ظهر جمعه آرام‎تر است.

وی ادامه می‌دهد: اکثر تمرکز ترافیکی این شهر از میدان «سرخواجه» تا میدان «ولی‎عصر (عج)»، از خیابان ولیعصر (عج) تا جاده «ناهارخوران» و از میدان ولی عصر(عج) تا شهرداری و «چهار راه میدان» است.

یکی شهروند دیگر گرگان نیز با تأکید بر پیش‎بینی راهکارهای مناسب برای حل معضل ترافیک در گرگان می‌افزاید: مشکل ترافیک شهری در گرگان، یک مشکل زیرساختی است و گزینه‎های زیادی هم برای حل آن پیش‎روی متولیان شهر نیست.

محسن لطفی می‌گوید: با این اوضاع بهترین راه ‎حل فرهنگی است تا بتوان مانع از تردد غیرضروری به ویژه حضور تک‎سرنشینان در خیابان‎های شهر شد.

* عابران تأثیرگذار در سنگین‎تر شدن ترافیک شهری

وی ادامه می‌دهد: البته عابران هم با استفاده نکردن از پل‎های شهری در فرآیند ترافیک تأثیر‎گذار هستند و نبود چراغ‎های راهنمایی مخصوص عابران نیز مزید بر علت است.

یک شهروند دیگر گرگانی نیز با اشاره به افزایش تمرکز جمعیتی در گرگان می‌گوید: مکان‌یابی نامناسب مراکز ترافیک‌زا نظیر مراکز درمانی و تجاری، ادارات، بیمارستان‌ها و مدارس، فقدان قاطعیت برای برخورد با متخلفان و نبود مدیریت واحد ترافیک از عوامل ایجاد ترافیک در شهر گرگان محسوب می‎شوند.

حسین لیوانی می‌افزاید: افزایش روزانه سفرهای غیرضروری درون‌شهری، فقدان ارائه و توسعه آموزش‌های شهروندی در حوزه ترافیک، نامناسب و ناکافی بودن ناوگان حمل و نقل عمومی، نبود طرح‎های محدویت‎زا و یا ناکارآمدی طرح‎های محدودیت‎زای موجود و نبود نگاه علمی به موضوع ترافیک از جمله چالش‌های اصلی ترافیک در شهر گرگان هستند.

بر اساس این گزارش، عابران در گرگان به واسطه بی‎توجهی برخی از رانندگان از امنیت کافی برخوردار نیستند و به نظر می‎رسد حل مشکل عابران در این شهر متراکم جدا از روان‎سازی ترافیک روزانه می‎تواند نصب چراغ‎های ویژه عابران پیاده باشد تا این بخش از مشکل آنان در گرگان برطرف شود، در عین حال دستگاه انتظامی و مدیریت خدمات شهری نیز ترویج مباحث موثر فرهنگ ترافیکی را در اولویت برنامه‎های خود قرار دهند.

برچسب ها

بزرگراه های شهری
مطالب مرتبط بیشتر
واژگونی نیسان حامل بار شیشه در بزرگراه هاشمی اتخاذ تدابیر ویژه ترافیکی در مبادی ورودی شهر پیش از ایام نوروزی بازگشایی موقت سه کنار گذر در گیلان همزمان با ایام تعطیلات عید پروژه تقاطع غیر همسطح سه راهی بناب در زنجان به بهره برداری رسید نصب 9 کیلومتر حفاظ ایمنی در بزرگراه شهید لشگری این جاده وسط مهمترین پایگاه باستان‌شناسی ایران کشیده می شود پل جدیدغرب به شرق تقاطع بزرگراه ارتش در پایتخت آماده بهره برداری شد بهره‌برداری از زیرگذر جوادیه تا پایان سال جاری 2طبقه شدن اتوبان تهران-کرج توجیه اقتصادی ندارد مطالعه تغییر مسیر خیابان‌های اطراف تونل امیرکبیر احداث پل قدس ضرورت توسعه شهر و تسهیل ترافیک است 24 توصیه برای روزهای برفی اجرای 200 تقاطع غیر هم‌سطح در شیراز نخستین پل کابلی معلق جنوب کشور به بهره‌برداری می‌رسد شهرداری با اصلاح هندسی خیابان هابه روان سازی ترافیک سنندج کمک می کند تکمیل سقف زیرگذر جوادیه تا پایان آذرماه تقاطع غیرهمسطح میامی- جاجرم در سمنان با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد بانک شهر تامین‌کننده مالی پروژه تکمیل کمربندی تهران پست اینستاگرامی بعیدی‌نژاد از نظم ژاپنی تکمیل تقاطع های غیرهمسطح فومن و لنگرود تا دوماه دیگر کاهش حجم ترافیک با ساخت تونل‌های شهری پل روگذر ولیعصر(عج) زنجان به دلیل تعویض درزگیرها مسدود شده است بزرگراهی که البرزی ها را به کام مرگ می کشاند پل صدر نورپردازی می شود پیاده‌راه و مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری در شیراز گسترش می‌یابد اولین خیابان آسفالت تهران زمان پایان ساماندهی میدان مشق توضیح شهرداری تهران درباره عدم بازگشایی زیرگذر میدان آزادی پروژه بزرگراه شهری امام حسن(ع) در کرمانشاه کلنگ زنی شد امتداد اتوبان شهید همت تا محور چالوس ضروری است احداث زیرگذر مشکلات ترافیکی مشهد را حل می‌کند بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از پروژه احداث ادامه بزرگراه همت ساخت پل امام رضا(ع) در ورامین از سر گرفته می شود لکه گیری و روکش آسفالت پنج محور اصلی استان قزوین در حال انجام است دهکده ای بدون خیابان در هلند آغاز عملیات اجرایی یک پروژه عمرانی را ببینید تقاطع غیرهمسطح قدس قزوین استانداردهای ایمنی را دارد کنار گذراسلامشهر-رباط کریم با اعتبار120 میلیارد تومان احداث می شود طرح دوطرفه شدن خیابان‌های شهر ایلام اجرایی می‌شود اجرای طرح هوشمندسازی معابر در منطقه 7 هفت تقاطع شهر زنجان هوشمندسازی می شود آزادسازی فاز 1 رینگ شهری نصب هامپ در معابر ناحیه منطقه 6 اصلاح تقاطع هندسی بزرگراه های مدرس و رسالت توضیحات معاون سابق قالیباف درباره ترک‌های تونل توحید و چکه کردن آب پروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای غواص کرج به بهره‌برداری رسید احداث بلوار حرم تا حرم از راوند کاشان تا آران و بیدگل انجام کار مطالعاتی بر روی 9 تقاطع غیرهمسطح در ارومیه پیشرفت 90 درصدی کنار گذر بزرگراه امام علی(ع) اولین تقاطع غیر هم سطح دو طبقه در قزوین ساخته می شود خانه هایی که وسط بزرگراه سبز شدند! پیشرفت 95 درصدی مقاوم سازی پل ستارخان چراغ‌های هوشمند در اختیار عابران پیاده ایمن‌سازی مسیرهای 5 گانه در جنوب پایتخت کاهش ترافیک شهری با احداث زیر گذر جوادیه
Back to top