مرکز پژوهش‌های مجلس با توجه به سونامی فرسوده‌ها پیشنهاد کرد

عوارض سونامی اتوبوس‌های فرسوده

عصر خودرو- مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با اشاره به سونامی خودروهای فرسوده تجاری، نسخه نفتی برای جلوگیری از پیشروی این سونامی پیشنهاد کرد.

Saturday 05 February 2022 - 08:45:00

عوارض سونامی اتوبوس‌های فرسوده

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد،این مرکز با ارائه آمارهایی از روند نزولی واردات خودروهای تجاری و کاهش تولید داخل که افسارگسیختگی قیمتی در بازار را به همراه داشته، پیشنهاد الحاق تبصره‌ای مبنی بر صدور مجوز تهاتر نفت‌خام و میعانات گازی برای واردات خودرو را در لایحه 1401 ارائه کرده است.

 

در حالی که رشد قیمت مدت‌هاست دامان بازار خودروهای سواری کشور را گرفته، تجاری‌ها نیز از توفان صعود قیمت در امان نمانده‌اند و این موضوع مسیر ترانزیت کالا را ناهموار کرده است.

در این مورد، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی ضمن تحلیل وضع موجود در عرصه تولید و عرضه خودروهای تجاری، پیشنهاد الحاق تبصره‌ای مبنی بر صدور مجوز تهاتر نفت خام و میعانات گازی با این خودروها را ارائه کرده است.   در واقع مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد داده که به منظور کاهش التهابات بازار خودروهای تجاری، به دولت اجازه داده شود با تهاتر نفت خام و میعانات گازی یا درآمد حاصل از صادرات آنها (که البته در شرایط فعلی امکان دسترسی مستقیم به آن وجود ندارد) به تامین مازاد تقاضای خودروهای موردنظر و قطعات منفصله (قطعاتی که امکان تامین آنها در داخل کشور نیست) اقدام کند.  مرکز پژوهش‌ها اما در گزارش خود مقایسه‌ای نیز بین قیمت خودروهای تجاری در داخل با قیمت جهانی آنها انجام داده، گزارشی که نشان می‌دهد خودروهای موردنظر حتی در مدل‌های کارکرده به چند برابر قیمت در داخل عرضه می‌شوند.  طبق این گزارش، متوسط قیمت خودروهای تجاری در ایران بین 2 تا تقریبا 4 برابر قیمت آنها در خارج است. به عنوان مثال، قیمت یک خودروی سنگین FH مدل 2018 با 400‌هزار کیلومتر کارکرد، در بازار کشور حدود 5‌میلیارد و 300‌میلیون تومان است، اما قیمت مدل مشابه آن در خارج به یک‌میلیارد و 500‌میلیون تومان هم نمی‌رسد. بنابراین اختلافی 273‌درصدی بین قیمت این خودرو در داخل و خارج از کشور وجود دارد.

این موضوع (اختلاف قیمت شدید خودروهای تجاری وارداتی کشور با خارج) با توجه به اینکه دولت نزدیک به 3000دستگاه کامیون کارکرده وارد کرده، از اهمیت بیشتری برخوردار است. این خودروها به احتمال فراوان با 2 تا چند برابر قیمت واقعی‌شان در خارج از کشور، عرضه خواهند شد، آن هم در حالی که تردید زیادی درباره کارکرد واقعی آنها و همچنین خدمات پس از فروش‌شان وجود دارد. اینکه چرا دولت به سراغ کارکرده‌ها رفته، دلایل مختلفی دارد، از جمله افت شدید تولید در داخل با توجه به تحریم، محدود شدن واردات و رشد قیمت مدل‌های صفر کیلومتر.

در حالت کلی تیراژ خودروهای تجاری در مقایسه با سواری‌ها بسیار پایین است و تجاری‌سازان کشور طی این سال‌ها به‌خصوص سه سال و نیم گذشته (دوران تحریم) معمولا زیر ظرفیت اسمی خود تولید داشته‌اند. در سه سال و نیم گذشته با توجه به وقوع تحریم‌ها، فاصله تولید تجاری‌سازان با ظرفیت اسمی آنها بیشتر و بیشتر شده و حتی برخی شرکت‌ها به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌اند. از آن سو آمارها نشان می‌دهند واردات نیز طی سال‌های 97 تا 99 و در مقایسه با 95 و 96 رو به افت رفته است. این دو عامل اولا سبب کاهش شدید عرضه خودروهای تجاری به بازار شده‌اند و ثانیا منحنی قیمت را به شدت صعودی کرده‌اند. در نتیجه کمبود و افزایش قیمت خودروهای تجاری، هزینه باربری نیز بالا رفته است، ضمن آنکه حمل‌ونقل کالا نیز با تاخیر صورت می‌گیرد و این مساله خود سبب تحمیل هزینه مضاعف به‌ویژه از ناحیه انبارداری شده است.

این موضوع حالا دستمایه گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و این مرکز ضمن تحلیل وضع فعلی، پیشنهادی را برای بهبود عرضه خودروهای تجاری ارائه کرده است. اصل حرف مرکز پژوهش‌های مجلس این است که کاهش قیمت خودروهای تجاری و رفع کمبود ناوگان می‌تواند به کاهش قیمت تمام شده تولید و همچنین هزینه توزیع کالا منجر شود. بازوی پژوهشی مجلس البته این را هم گفته که با افزایش تولید و واردات خودروهای تجاری و قطعات مربوط به آنها، درآمد دولت از محل حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده دریافتی از تولیدکنندگان و واردکنندگان، افزایش خواهد یافت. این مرکز همچنین معتقد است که با افزایش عرضه از مسیر تولید و واردات، می‌توان از آشفتگی و التهاب بازار کاست.

  افت تولید و واردات تجاری‌ها
مرور وضع واردات و تولید خودروهای تجاری در چند سال گذشته نشان می‌دهد از سال بعد از اعمال تحریم‌ها یعنی سال 97، هم تولید روند نزولی داشته و هم واردات. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها، میانگین سالانه ارزش واردات خودروهای تجاری باری اعم از کشنده، کامیون، کامیونت و همچنین قطعات منفصله آنها در سال‌های 97 و 99، به 355‌میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که در مقایسه با متوسط ارزش واردات در سال‌های 95 و 96، بیش از 40‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. از طرفی، میانگین ارزش واردات خودروهای مسافربری شامل اتوبوس، مینی‌بوس و ون و همچنین قطعات آنها در سال‌های 97 و 99، به 63‌میلیون دلار رسیده که در مقایسه با میانگین 95 و 96، افت 60‌درصدی را حکایت می‌کند. در نهایت اینکه میانگین ارزش واردات قطعات مشترک خودروهای باری و مسافربری تجاری نیز در سال‌های 97 و 99 نسبت به 95 و 96 افت 84‌درصدی و رقم 30‌میلیون دلاری را نشان می‌دهد.

در مجموع میانگین ارزش واردات سالانه خودروهای تجاری و قطعات آنها در سال‌های 95 و 96 بیش از 960‌میلیون دلار بوده که این رقم در سال‌های 97 و 99 به 450‌میلیون دلار کاهش یافته است. با توجه به این گزارش، مشخص می‌شود که روند واردات خودروهای تجاری و قطعات آنها در دوران تحریم، نزولی بوده و این موضوع یکی از ریشه‌های کمبود عرضه به بازار و رشد قیمت به شمار می‌رود. هرچند در حال حاضر 3000 دستگاه خودروی تجاری کارکرده وارد کشور شده، با این حال ترخیص آنها بسیار کند صورت می‌گیرد و از طرفی، گویا قیمت‌هایی بسیار بالاتر از میانگین جهانی برای آنها لحاظ شده است.

جدا از بخش واردات، تولید خودروهای تجاری نیز در دوران تحریم از شرایط مناسبی برخوردار نبوده است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، در مجموع میزان تولید خودروهای تجاری باری شامل کشنده، کامیون و کامیونت با توجه به کاهش واردات قطعات منفصله در سال 1399، کاهشی 60‌درصدی را نسبت به سال 96 تجربه کرده و به حدود 6500 دستگاه رسیده است. همچنین میزان تولید خودروهای تجاری مسافری شامل اتوبوس، مینی‌بوس و ون نیز در سال 99 به 1873 دستگاه رسیده که 58‌درصد افت را نشان می‌دهد. اینکه چرا تولید خودروهای تجاری این‌چنین افت کرده، ریشه در مسائل مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها، تحریم و چالش نقدینگی است. با وقوع تحریم علیه خودروسازی در تابستان 97، شرکای خارجی تجاری‌سازان، از کشور رفتند تا عملا مونتاژ محصولاتشان در ایران متوقف شود. از آن سو با توجه به مختل شدن نقل و انتقال پول، روند تامین قطعات موردنیاز برای خودروهای داخلی نیز بسیار کند و البته پر هزینه شد و به تبع آن، تولید افتی سنگین را به خود دید.

در حال حاضر تجاری‌سازان بسیار کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند، ضمن آنکه برخی از آنها (به ویژه در بخش خصوصی) به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌اند.  این در حالی است که هم ناوگان باری و هم ناوگان مسافربری کشور در حوزه خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین، از فرسودگی شدیدی رنج می‌برند و نیاز به نوسازی دارند، اما میزان واردات و تولید، کفاف اجرای طرح جایگزینی و اسقاط فرسوده‌ها در حجم بالا را نمی‌دهد.  وجود خودروهای فرسوده تبعات منفی زیادی به دنبال داشته و دارد؛ از جمله افزایش سرانه آلایندگی عوامل متحرک، هدررفت سوخت و همچنین کاهش ایمنی و به تبع آن، رشد تصادفات جاده‌ای. در حال حاضر تعداد خودروهای فرسوده در کشور حدود 3‌میلیون دستگاه است که پیش‌بینی می‌شود در افق 1404 این تعداد به 8‌میلیون دستگاه برسد.

این در حالی است که روند اسقاط به شدت کُند پیش می‌رود. به عنوان مثال، در سال 96 حدود 320‌هزار گواهی اسقاط خودروی فرسوده (شامل همه خودروها) صادر شده، اما این عدد با افتی 90‌درصدی، به 30 هزار گواهی در سال 99 رسیده است. طبق محاسبه مرکز پژوهش‌ها، سهم خودروهای فرسوده عمومی در آلودگی هوای شهرهای بزرگ و پرجمعیت، حدود 65‌درصد است، ضمن آنکه این خودروها به طور متوسط بیش از 55 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف سوخت دارند که با جایگزینی خودروهای نو، متوسط مصرف به 30 لیتر می‌رسد، بنابراین به ازای هر یک دستگاه خودروی تجاری فرسوده‌ای که اسقاط می‌شود، 20 لیتر صرفه‌جویی خواهد شد. بنابراین اگر مثلا تعداد خودروهای فرسوده سنگین (در بخش کامیون) را 200‌هزار دستگاه در نظر بگیریم، با اسقاط و جایگزینی آنها چیزی حدود 4‌میلیون لیتر در روز صرفه‌جویی خواهد شد. طبعا با در نظر گرفتن دیگر خودروهای فرسوده تجاری، میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت پس از اسقاط و جایگزینی، بسیار بالاتر خواهد رفت. در نهایت اینکه طبق بررسی‌های انجام شده، 10 تا 15‌درصد میزان تلفات در تصادفات جاده‌ای به دلیل عدم‌امنیت و ایمنی وسایل نقلیه فرسوده است که با اسقاط آنها، از میزان سوانح و تلفات کاسته خواهد شد.

پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها چیست؟
اما پیشنهادی که مرکز پژوهش‌های مجلس در انتهای گزارش خود ارائه کرده، افزایش واردات خودروهای تجاری (به صورت کامل) و همچنین قطعات به منظور رشد تولید است. مرکز پژوهش‌ها پیش‌بینی کرده که میزان کسری خودروهای تجاری و قطعات آنها در کشور تا پایان سال 1401، به لحاظ ارزش حدود 5/ 2‌میلیارد دلار خواهد بود. این مرکز تاکید کرده که در صورت واردات خودروهای تجاری و قطعات مربوطه، درآمد دولت از محل حقوق ورودی حداقل 11‌هزار میلیارد تومان خواهد بود.

در نهایت اما مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد افزودن یک تبصره به لایحه بودجه 1401 را مبنی بر تهاتر نفت خام و میعانات گازی یا درآمد حاصل از صادرات آنها، به منظور تامین مازاد تقاضای خودروهای تجاری و قطعات منفصله مربوطه داده است. در متن پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس آمده که: «وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری وزارت راه و شهر‌سازی و وزارت کشور، برنامه تولید و واردات حداقل 20‌هزار کامیون و کشنده و حداقل10هزار اتوبوس و مینی‌بوس را در سال 1401 با اولویت تولید داخل و رعایت سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی تدوین و به تصویب هیات وزیران برساند. بر این اساس، دولت مجاز است از محل تهاتر نفت خام و میعانات گازی یا ارز حاصل از صادرات آنها، نسبت به واردات یا تامین اعتبار یا تامین ارز موردنیاز واردات خودروهای تجاری یا قطعات آنها اقدام کند. منابع حاصله از محل حقوق ورودی واردات نیز صرف این موارد خواهد شد؛ نخست اینکه 85‌درصد در اختیار وزارت کشور قرار گرفته و صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی شود و دوم آنکه 15‌درصد دیگر نیز در اختیار وزارت راه و شهر‌سازی قرار بگیرد و این وزارتخانه آن را صرف اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای کنند.

برچسب ها

خودرو تجاریاتوبوس فرسودهمرکز پژوهش‌های مجلس
مطالب مرتبط بیشتر
اهمیت ویژه ارتقاء کیفیت و افزایش سرعت خدمات در حوزه خودروهای تجاری استانداردسازی خودرو‌های تجاری باید اولویت خودروساز باشد 85 درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده‌ هستند رشد 39درصدی تولید خودروهای تجاری قعرنشینی «خودرو» خودروسازان مجاز به واردات خودروی تجاری کارکرده شدند 85 هزار کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس فرسوده جایگزین می‌شوند افزایش چشمگیر تولید خودروهای سنگین‌ باری تولید‌ خود‌روهای تجاری د‌ر سراشیبی ماهانه چرا خودروسازان 130 هزار میلیارد تومان ضرر کردند؟ موتور معیوب «رشد» گره جدید در خودروسازی؟ فرمول دوگانه عرضه خودرو «خودرو»؛ حلقه مفقوده برنامه هفتم کیفیت؛ حلقه گمشده صنعت خودروسازی کشور خودروهای نفس‌گیر اولین راهکار کوتاه‌مدت مجلس برای صنعت خودرو عملی شد رشد 90 درصدی تولید بزرگ ترین تجاری ساز کشور نشست هم اندیشی نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش محصولات تجاری سایپا سهم تجاری‌سازان از رشد تولید مردم، خودروساز و حاکمیت، از بازار خودرو ناراضی‌اند رشد تولید خودروهای تجاری گروه بهمن چشمگیر است تنظیم خودرو با فرمول «دست‌دوم» طرح ویژه خودروهای تجاری گروه بهمن در بهار 1402 برنامه ریزی زامیاد برای عرضه بیش از 70 هزار دستگاه خودرو تجاری در سال جاری سنگین‌های باری رکورد زدند افزایش 80 درصدی شاخص تولید صنایع خودرو بی‌رمقی خودرو در دی تولید تجاری‌ها بر مدار صعود سه سناریوی واردات خودرو فرش قرمز برای خودروی دست‌دوم؟ منجی مالیاتی بازار خودرو؟ تجاری‌سازان در جاده رشد رشد تولید و فروش تجاری‌سازان خط تولید خودروهای تجاری در ارومیه راه اندازی می شود پیشتازی تجاری‌سازان در رشد تولید مدیر بازاریابی و توسعه بازار ایران‌خودرو دیزل گفت: توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، دغدغه اصلی بزرگ ترین تجاری ساز کشور زاگرس و کارون، جدیدترین‌های تجاری ساز سایپا کیفیت، تجاری سازی و توسعه محصول از اولویت های گروه سایپا است دالان 40 ماهه تولید خودرو فرصت اسقاط تجاری های فرسوده ناکامی خودرو در تحقق اهداف برنامه ششم 80 درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است رشد 50 درصدی تولید خودروهای تجاری 90 درصد فرسودگی روی دوش 10 درصد اتوبوس ها خودروی اقتصادی در تقاطع چالشی ایران خودرو و سایپا 55 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند فعالیت های ارزشمندی در تولید خودروهای تجاری توسط گروه بهمن صورت گرفته است افت 4 درصدی تولید سواری‌ها در مقابل رشد 101 درصدی سنگین‌های باری ثبات تولید تجاری‌ها در 1400 بیش از 25 هزار دستگاه خودروی تجاری نوسازی می‌شود افزایش خفیف تولید خودروهای تجاری مدیرعامل گروه بهمن از برنامه ریزی برای کسب بیش از 50 درصد از بازار خودروهای تجاری خبر داد تردد 760‌هزار خودروی سواری فرسوده در کشور آمارتولید خودروهای تجاری در دی‌ماه اتوبوس‌های فرسوده، عامل مهم انتشار آلودگی مسیر «دایون» از خودرو تجاری تا آفرود نشست بررسی وضعیت حمل و نقل کشور در مرکز پژوهش‌ها برگزار شد کامیون 2631یورو5+ جان سخت جاده ها و معادن هدف گذاری برای تولید سالانه 17 هزار دستگاه خودروی تجاری ایران‌خودرو در سال 1401 کیفیت خودروهای سنگین از سواری ها جلو زد توانمندی گروه بهمن در تولید خودروهای تجاری چشمگیر است آغاز به کار نخستین نمایشگاه خودکفایی قطعات خودروهای تجاری ایران خودرو ثبات تولید تجاری‌ها در آبان شاخص راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها در صنعت خودرو عبور از رکورد تولید یک سال گذشته ایران خودرو دیزل در 9 ماه سرنوشت تجاری‌ها به تحریم‌ها گره خورده است جدیدترین وضعیت تولید خودروهای سنگین کاهش خفیف تولید خودروهای تجاری اجرای طرح ویژه خدمات پس از فروش برای محصولات تجاری بهمن موانع تولید در خودروسازی از منظر مرکز پژوهش‌های مجلس نوسازی فرسوده های تجاری با کدام خودرو؟ ایران خودرو دیزل، 43 درصد سهم بازار تجاری سازان را کسب کرد افت تیراژ خودروهای تجاری‌ها نقشه راه تقویت عرضه و تقاضای تجاری‌ها لزوم تقویت تقاضا برای خرید خودروهای تجاری عمر مفید یک اتوبوس چقدر است؟ رشد خفیف تجاری‌ها در بهار تولید خودروهای سنگین در وضعیت خوب دو سناریو برای عرضه خودرو ناوگان اتوبوسی فرسوده است داخلی‌سازی 90 درصدی در تولید خودروهای تجاری امکان‌پذیر است گزارش تصویری از امضا میثاق نامه تولید 8500 خودرو تجاری امضای میثاق‌نامه تولید 8500 دستگاه خودروی تجاری با بیش از 90 درصد تولید داخل تا پایان سال حمله امپاور به بازار خودروهای تجاری رشد تولید تجاری‌ها در اردیبهشت 1400 واکسینه تجاری‌سازان در مقابل ویروس تحریم افت و خیز تولید تجاری‌ها در 1400 رشد 67 درصدی تولید تجاری‌ها پروژه مسکونی آتام افتتاح شد افزایش تولید و داخلی سازی هفتاد درصدی شیلر محقق می شود بیش از 28 درصد ذرات معلق هوا ناشی از اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها است ثبات کیفیت در خودروهای سنگین واردات کامیون ها دست دو، تیر خلاص به تجاری سازان است بهمن دیزل رکورد تولید خود در مقایسه با سال گذشته را ثبت کرد نگاه استراتژیک شرکت زامیاد به توسعه سبد انواع خودروهای تجاری مسیر متفاوت دو غول تجاری ساز فاصله تجاری‌سازان با هدف‌گذاری صمت بازسازی 1400 دستگاه اتوبوس فرسوده ظرف 4 سال بهمن دیزل یکه تاز بازار خودروهای تجاری بسترسازی برای بازسازی 2 هزاردستگاه اتوبوس فرسوده درون شهری بررسی چالش های پیش روی بازسازی ناوگان حمل ونقل عمومی سهم اتوبوس‌های شهری در آلودگی هوا چقدر است؟ مانع اصلی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی چیست؟ رشد تابستانه تولید تجاری‌ها خرید اتوبوس با استفاده از اوراق مشارکت خارج از مصوبه است فرسودگی بیش از 70 درصد اتوبوس‌های پایتخت تولید خودروهای تجاری چین افزایش یافت 3 اتوبوس از هر 5 اتوبوس تهران فرسوده است خودروسازان به ریل افق 1404 در ساخت خودروی تجاری بازگشتند افت و خیز تولید خودروهای تجاری سه گام برای اصلاح خودروسازی نیمی از ناوگان اتوبوسرانی تهران به سن بازنشستگی رسیده است «خودرو» در بخش مراقبت‌های ویژه کرونا پیش‌بینی افزایش نزدیک به 4 برابری تولید خودروهای تجاری در سال 99 تولید تجاری‌ها در 98 افزایش یافت نوسازی اتوبوس‌های پایتخت در پیچ و خم موافقت وزارت صنعت تولید تجاری‌ها با وانت بالا رفت ارتقای استاندارد موتورهای دیزل خودروهای تجاری آمار تجاری‌ها با وانت بالا رفت روند نزولی تولید خودروهای عمومی و تجاری راه‌های نجات از اتوبوس‌های فرسوده طرح فروش تایر خودروهای تجاری با قیمت دولتی احتمال ارائه وام 200 میلیون تومانی به رانندگان اتوبوس‌‌های فرسوده سقوط تولید خودروهای تجاری 59 اتوبوس فرسوده امسال از رده خارج شدند 190 هزار تاکسی و 15 هزار اتوبوس تا انتهای سال 98 به عمر فرسودگی می‌رسند نیاز تهران 2000 اتوبوس؛ رونمایی از 13 اتوبوس! 60 درصد اتوبوس های پایتخت فرسوده است بمب‌های ساعتی تهران فعال شدند! خودروهای باری پرفروغ‌تر ظاهر شدند میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی به 13 سال رسید افت سنگین خودروهای تجاری تعلیق نوسازی خودروهای عمومی و یک پیشنهاد جایگزین زیرساخت‎های تجاری‎سازی صنعت خودروهای الکتریکی ایجاد می‌شود ابرپروژه اسقاط پشت دروازه تولید طلب 20 هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان بن‌بست تجاری‌سازان 50 درصد اتوبوس‌های درون شهری فرسوده هستند حضور دوباره اینترنشنال در رده تجاری های میان وزن اتوبوس‌های فرسوده از شنبه جایگزین می‌شوند مزایا و شرایط ثبت‌نام کارت‌های نوسازی خودرو‌های فرسوده چیست؟ وضعیت ناوگان اتوبوسرانی مطلوب نیست 4 هزار اتوبوس فرسوده بالای 10سال داریم کامیون‌سازان خصوصی در سراشیبی تولید 2 عامل زیان‌دهی تجاری سازان در 8 ماهه امسال سه سناریوی پیشنهادی مرکز پژوهش‌ها درباره نحوه افزایش قیمت بنزین تداوم تولید زیر ظرفیت تجاری سازان الزام تجاری‌سازان به اسقاط برنامه ریزی گسترده سایپادیزل برای افزایش داخلی سازی محصولات تجاری افزایش نابسامانی در بازار خودروهای تجاری بیشترین سهم بازار خودروهای تجاری کشور در اختیار سایپادیزل است مبادی اصلی واردات قطعه ولوو و IAA 2018 تولید و تحویل محصولات سایپادیزل در نیمه نخست سال97 سرعت گرفت فرصت‌های لجستیکی کشور فراموش شده است تولید تجاری‌سازان زیر ظرفیت عمر مفید اتوبوس در ایران 8 سال است جدیدترین وضعیت تولید خودروهای سنگین افزایش بازپس دهی تجاری ها به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط 76 درصد اتوبوس های تهران به پایان عمر خود رسیده است نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران با دست دوم های خارجی! تولید چند خودروی سنگین متوقف شد پیشنهاد های پی در پی بخش خصوصی برای تولید خودروهای تجاری در عراق نیمی از 6 هزار اتوبوس شهری تهران فرسوده است افزایش تولید خودروهای تجاری در بهار آغاز ثبت نام از اتوبوس‌های فرسوده فرسودگی بیش از 70درصد ناوگان اتوبوسرانی تا پایان 1400 برند جدید ماموت در تریلرسازی به زودی معرفی می شود شتاب نوسازی خودروهای تجاری با ارز وارداتی‌ها برنامه زمان‌بندی برای عرضه برقی‌ها طرح جدید نوسازی 202 هزار کامیون و اتوبوس فرسوده عمر 11تا15 ساله 3200 اتوبوس شرکت واحد 50درصد هزینه نوسازی خودروهای فرسوده سنگین توسط دولت پرداخت می شود رشد تولید و فروش سایپادیزل در سه ماهه نخست سال 97 حضور خودروهای تجاری بهمن این بار در نمایشگاه مواد غذایی ، ماشین آلات و صنایع وابسته پرداخت تسهیلات خرید خودرو سنگین در استان مرکزی آغاز شد اجرای طرح ساماندهی اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده تهران آغاز شد 80 درصد ناوگان حمل‌و نقل عمومی یزد فرسوده است جزئیات پرداخت 21 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی ناوگان تجاری کشور + سند با پرداخت تسهیلات جایگزینی خودرو‌های تجاری فرسوده موافقت شد ناوگان اتوبوسرانی نیشابور فرسوده است برنامه ریزی تولید 10 هزار دستگاه خودروی تجاری در سال 97 چالش‌های اجرای ابرپروژه اسقاط قوای محرکه خودروسنگین در مسیر بومی سازی است برنامه تولید 8 هزار دستگاه کامیون ولوو توسط سایپادیزل در سال97 هفت‌خوان نوسازی ناوگان نگاهی به کیفیت خودروهای سنگین هرماه 60 اتوبوس به لیست فرسوده ها اضافه می شود تردد اتوبوس‌های دودزا در خیابان‌های همدان 250 دستگاه خودرو تجاری سایپا تحویل مشتریان شد حکایت مظلومیت خریداران و واردکنندگان خودروهای تجاری رقابت برای کمترین هزینه بارکش‌های محبوب تولید خودروهای تجاری ایویکو در شرکت زامیاد افزایش می یابد منشأ سونامی قیمت خودروهای وارداتی نیاز پایتخت به یک هزار دستگاه اتوبوس آمار جدید از تیراژ خودروهای تجاری وقت واگذاری خودروسازان تجاری به خارجی‌ها اتوبوس‌های فرسوده شهرداری سهم زیادی در آلودگی هوای شهر دارند 50درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده است حضور برندهای مطرح خودروسازی طی 2 ماه آینده در ایران ممنوعیت تردد خودروهای سنگین از ابتدای اسفند درکرج وام جدید تعویض کامیون و اتوبوس فرسوده با اقساط 2.5 تا 6 میلیون تومان بازدید رئیس جمهور از محصولات تجاری گروه سایپا تعیین ردیف مشخصی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای فرسوده در بودجه 97 نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر فرسودگی ناوگان حمل و نقل عامل رشد روزافزون تلفات جاده ای اتوبوس نو هم بدون سوخت مناسب آلودگی تولید می کند شرایط فروش خودروهای تجاری جدید "بهمن دیزل" اعلام شد اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده نقش جدی در آلودگی هوای پایتخت دارند گروه بهمن با خودروهای تجاری به نمایشگاه حمل و نقل و خدمات شهری می‌رود سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است 40 درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیاز به نوسازی دارد 56 درصد اتوبوس های تهران فرسوده هستند راه بی‌پایان حمایت از خودروسازان 17 هزار اتوبوس فرسوده تا سال 1400 نوسازی می‌شود نوسازی اتوبوس های فرسوده کلانشهرها در مسیر اجرا تمام اتوبوس‌های تهران تا 2 سال دیگر از رده خارج می‌شوند تاکسی ها و اتوبوس ها عامل 20 تا 50 درصد آلودگی هوای کرج وجود 17 هزار اتوبوس درون شهری فرسوده در کشور اعلام جزئیات جایگزینی مینی بوس‌های فرسوده با تاکسی و یا خودرو ون ثبات در کیفیت سنگین‌وزن‌های خودرویی خطری که سرنشینان اتوبوس‌ها را تهدید می‌کند تمام اتوبوس‌های گازسوز تهران فرسوده‌اند ارتقای کیفیت خودروهای تجاری با همکاری های بین المللی تولید خودروهای تجاری سرعت می‌گیرد جدیدترین وضعیت کیفی سنگین‌وزن‌های خودرویی استراتژی همسو شدن با خودروسازان جهانی محلی برای خروج توان موتور تولید خودروهای سنگین کاهش یافت تولید خودروهای تجاری به 60 هزار دستگاه می‌رسد گروه بهمن درصدر بازار خودروهای تجاری کشور فرسودگی 50 درصد اتوبوس های کشور تولید چند خودروی سنگین متوقف شد تولید خودروهای تجاری افزایش می‌یابد جولان 3هزار و 300 دستگاه اتوبوس فرسوده در تهران سایپا تولیدکننده باکیفیت خودروهای سواری و سنگین است خودروهای تجاری چه کیفیتی دارند ناوگان باری کشور نوسازی می شود 400 متقاضی طرح جایگزینی مینی‌بوس فرسوده تاکسی خود را تحویل گرفتند جدیدترین وضعیت تولید خودروهای سنگین معرفی رشته «تعمیر خودروهای تجاری» کاهش بازیگران تجاری‌ساز تفاوت قیمت انواع کامیونت در بازار و نمایندگی کلاس اولـــی‌ها! برای تولید خودورهای تجاری بنز در حال مذاکره هستیم سهم بازار 35 درصدی زامیاد از فروش خودروهای سبک تجاری کشور قیمت کامیون در بازار تولید خودروهای سنگین افزایش یافت ناوگان حمل و نقل یزد فرسوده است سهم تجاری‌سازان در بازار خودرو کشور تشکیل واحد ال‌سی‌وی از سوی رنو-نیسان تولید کامیون افزایش یافت خسارت 400 میلیونی هر اتوبوس فرسوده به جان شهروندان تهرانی با تسهیلات دولت ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی بازسازی می شود اعطای وام 80 درصدی جهت نوسازی ناوگان باری استان کرمانشاه 600 اتوبوس و 1500 تاکسی فرسوده در اصفهان تردد می‌کند تسهیلات بانکی بزرگ ترین چالش بازار خودروهای تجاری فصل تحول خودروهای سنگین از راه می رسد؟ صادرات یک چهارم خودروهای تجاری تولیدی تجــاری‌ها همچنان در سربالایی می‌رانند 50 درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند سهم 21 درصدی تجاری سازها از فروش داخلی گره کور نوسازی تجاری های فرسوده چگونه باز می شود؟ اعمال قانون سیستمی خودروهای فاقد معاینه در ساعت اجرای طرح کاهش 3 محرک برای تحریک تقاضای خودرو تجاری واردات خودروهای تجاری افزایش می‌یابد 35 هزار خودروی فرسوده در انتظار وعده نوسازی همکاری ولوو و شرکت خدمات فنی رنا با هدف افزایش رضایت مندی مشتری نوسازی 2000 اتوبوس فرسوده تهران و البرز با وام 80 میلیون تومانی چهره سازان دلایل افت تولید تجاری‌سازان ویزای ایران برای خاک خورده های خارجی خودروهای تجاری در انتظار طرح‌های ترغیبی ضرورت جایگزینی خودروهای فرسوده با تولید داخل برترین برند روغن موتور سال 2016 جای پای خود را در ایران محکم تر می کند توافق 3 جانبه سایپادیزل با ولوو و ekn‌ سوئد برای سهم بازار 50 درصدی فروش خودروهای تجاری با لیزینگ خارجی 70 درصد اتوبوس‌های پایتخت فرسوده هستند ظرفیت تولید 35هزار خودرو تجاری ناوگان اتوبوسی به شدت فرسوده است ارائه 12 خدمت با یک کارت جولان 3 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در پایتخت ارزان ترین خودرو اتوماتیک بازار در راه است کامیون های اروپایی در راه ایران؟ استقرار خودروهای تجاری در پایگاه صادراتی ملاقات با پرچم‌دار تازه لیفان در ایران نوسازی ناوگان تجاری دربندِ تضمین‌های بانکی تولید سنگین ‌وزن‌های خودرویی کاهش یافت بدون تسهیلات بانکی فروش خودروهای تجاری عملی نیست سایه سنگین رکود در بازار خودروهای تجاری در افق 1404 باید 25 درصد خودروهای تجاری صادر شود
Back to top