تسهیل فرار مالیاتی در نقل و انتقال خودرو با اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده

عصر خودرو- اجرای ناقص قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از سوی دفاتر اسناد یا مراکز تعویض پلاک می‌تواند، راه فرار مالیاتی را برای سودجویان هموار سازند.

Sunday 09 January 2022 - 17:08:00

تسهیل فرار مالیاتی در نقل و انتقال خودرو با اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، قانون مالیات بر ارزش افزوده از روز دوشنبه 13 دی‌ ماه برای تمامی ارگان‌ها و نهادها لازم‌الاجرا شد. یکی از مراکزی که در اخذ حقوق دولتی و مالیات مسئولیت حاکمیتی دارد، دفاتر ثبت اسناد رسمی هستند که مالیات را ذیل هزینه‌های انتقال سند از متعاملین اخذ می‌کنند.

تبصره یک ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده درباره اخذ مالیات بر نقل و انتقال خودرو است که اعلام می‌دارد؛ وصول مالیات بر ارزش افزوده توسط دفاتر اسناد رسمی یا مراکز تعویض پلاک صورت می‌گیرد.

حال برخی سران دفاتر با طرح این ادعا که تعویض پلاک در روند نقل و انتقال خودرو بر مرحله تنظیم سند قطعی، تقدم زمانی دارد بنابراین می‌توان پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو را در مراکز تعویض پلاک مسلم تلقی کرد و پس از آن مالک خودرو برای تنظیم سند قطعی راهی دفاتر اسناد می‌شود و سردفتر هیچ مسئولیتی در قبال مالیات بر نقل و انتقال ندارد!

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که قانون سازوکاری برای احراز مالیات پرداخت شده پیش‌بینی نکرده و به این ترتیب امکان فرار مالیاتی که طبق قانون جرم محسوب می‌شود، فراهم شده است.

سران دفاتر در حالی این ادعا را مطرح می‌کنند که می‌توانند از طریق رؤیت فیش واریزی پرداخت مالیات یا تأییدیه پلیس راهنمایی و رانندگی (مراکز تعویض پلاک) یا درج پرداخت مالیات در سامانه ثبت سند، از اخذ مالیات اطمینان حاصل کنند و در صورتی که مالیات در مراکز تعویض پلاک وصول نشده باشد، نسبت به اخذ آن اقدام کنند.

کانون سردفتران و دفتریاران هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای مدعی کاهش 50 تا 60 درصدی هزینه تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی شده بود! با این پیش‌فرض که مالیات نقل و انتقال در مراکز تعویض پلاک اخذ خواهد شد. این کاهش هزینه در دفاتر به شرطی خواهد بود که معامله‌گران خودرو، مالیات را در مراکز تعویض پلاک پرداخت کرده باشند.

برچسب ها

فرار مالیاتیخرید و فروش خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
خریداران رغبتی به حضور در بازار خودرو ندارند سامانه ثبت معاملات خودرو راه اندازی خواهد شد رونق خرید و فروش حواله خودرو و کد ملی امکان استعلام برخط اطلاعات و سوابق وسایل نقلیه فراهم می شود وصول 1300 میلیارد تومان مالیات‌ معوق یک شرکت تجاری با فروش 835 دستگاه خودروی خارجی معامله امن، سریع و آسان با خودرو 45 واکنش اداره مبارزه با فرار مالیاتی به ابهامات مزایده خودروهای توقیفی نقل و انتقال خودرو تسهیل شد محکومیت قطعی یک واردکننده خودرو به فرار مالیاتی 23 میلیارد تومانی قبل از خرید خودرو به چه نکاتی باید توجه کرد؟ کاهش فروش خودروهای جدید در روسیه راهکار فرانسه برای فروش خودرو دادستانی بر نحوه قیمت گذاری و فروش خودرو نظارت می کند بازار فروش خودروهای اروپایی در مسیر رشد ممنوعیت نقل و انتقال خودروهای پلاک گذر موقت در البرز رشد 69 درصدی وصولی مالیات نقل وانتقال خودرو در 4 ماهه امسال چگونه می توان معامله خودرو را فسخ کرد؟ سقوط بازار خودرو در برزیل روزهای سخت خودروسازان در آمریکا رونق خرید و فروش حواله خودرو چرا نباید خودرو را به‌صورت "وکالت‌نامه‌ای" خرید و فروش کنیم؟! برای معاملات خودرو پلتفرم ها و زیرساخت‌های امن، با کیفیت و کم‌هزینه ایجاد شود خرید و فروش خودروهای پلاک گذر موقت غیر قانونی است تقاضا در بازار خودرو افزایش پیدا کرده است اخذ مالیات 1 درصدی از خرید و فروش خودرو‌های ایرانی رکود شب عید خودرو رونق بازار خودروهای سفر و جاده خودرو بخریم یا صبر کنیم؟ خرید خودروی تصادفی به صرفه است؟ لزوم برخورد قاطع دادستانی با تخلفات دفاتر اسناد رسمی در عدم ثبت "وکالتنامه خودرو" خرید و فروش حواله خودرو قانونی است؟ تخلف و دلالی در خودروهای گذرموقت کدام خودروها در آمریکا سخت‌تر فروش می‌روند؟ برنامه پتروافرا عرضه 2 تا 3 میلیون لیتر انواع روانکار باکیفیت به بازار ایران است دستورالعمل ساماندهی آگهی های الکترونیکی خودرو فروش اقساط خودرو حتی بدون ضامن! چند نکته ساده برای حفظ ارزش خودرو هنگام فروش کدام رنگ به فروش دوباره خودرو لطمه می زند؟ پرفروش ترین خودروهای بازار آمریکا معرفی شدند کاهش 2 تا 7 میلیون تومانی نرخ خودرو با مصوبه مجلس چگونه از قیمت واقعی خودرو مطلع شویم؟ تا جایی که می شود وکالتی ماشین نخرید گزارش اشپیگل از بازار خودرو ایران کدام معاملات خودرو از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند؟ فرمول ژاپنی مهار سفته‌بازی خودرو فروختن لندکروز 2022 ممنوع شد! ترفندهای جدید دلالان خودرو در بازار آزاد بررسی پژو 508، ناکامی دیگری از پژو در ایران افزایش فروش خودرو برای تامین ودیعه خانه! بازار راکد خرید و فروش خودرو قولنامه ماشین و روند تنظیم آن خرید و فروش خودرو متوقف شد فروشنده خودرو زیاد شد 70 درصد نمایشگاه‌های خودرو تعطیل شدند آغاز غیر رسمی خرید و فروش خودروهای لوکس با بیت کوین در ایران 4 مرکز همگانی خرید و فروش خودرو تهران از فردا بازگشایی می‌شود معامله خودرو با رمزارز، شایعه یا واقعیت؟ 4 شگرد کلاهبرداری در معامله خودرو ورود ارزهای دیجیتال به معاملات خودرو خرید و فروش خودروهای ورود موقت مشمول قاچاق است قیمت‌سازی در برخی سایت‌های فروش خودرو مراکز خرید و فروش خودرو تعطیل شد رای دیوان عدالت اداری نافی اجباری بودن تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیست چراغ سبز مجلس به حذف ثبت محضری خودرو 5 دلیل پایان حکمرانی فروش خودرو سنتی طراحی سامانه ثبت معاملات خودرو گون مدیران نیسان را به توطئه متهم کرد جریمه 30 میلیون یورویی فیات به دلیل فرار مالیاتی
Back to top