رئیس کمیته محیط زیست :

بازی با جان مردم با حذف فیلتر دوده

عصر خودرو- رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه موافقت با درخواست خودروسازان برای عدم الزام نصب فیلتر دوده، بازی کردن با جان مردم است، تاکید کرد: اگر بخواهیم در پایتخت هزاران خودرو دیزلی غیر استاندارد داشته باشیم، وضعیت آلودگی هوای تهران مجددا وارد شرایط ناسالم خواهد شد.

Sunday 22 September 2019 - 14:04:00

بازی با جان مردم با حذف فیلتر دوده

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، آرش حسینی میلانی در نطق پیش از دستورخود که متن آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داد، با بیان اینکه شهرهای ما مدت‌هاست که تسلیم یک زندگی ماشینی شده‌اند، اظهار داشت: روز جهانی بدون خودرو می‌تواند دعوتی از شهروندان و مدیریت شهری تهران برای در پیش گرفتن رویکردهای جدید برای غلبه یافتن بر دو چالش بزرگ امروز شهرمان باشد.

وی با بیان اینکه هدف از رویداد روز جهانی بدون خودرو، ارتقای کمی و کیفی حمل و نقل عمومی، ترویج و توسعه‌ دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی است، خاطرنشان کرد: در این کمپین که دیگر مختص به یکی، دو کشور نیست و جنبه بین‌المللی به خود گرفته، مردم تشویق می‌شوند سفرهای شهری خود را با استفاده از وسایل نقلیه‌ عمومی و حمل و نقل‌های پاک انجام دهند و در سفرهای درون شهری روزانه در صورتی که مسافت امکان دهد از دوچرخه استفاده یا پیاده‌روی کنند.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری افزود: روز جهانی بدون خودرو فرصت مناسبی است تا در سفرهای درون شهری استفاده از خودروی شخصی را به حداقل برسانیم، نشاط و سلامت جسمی و روحی را تجربه کنیم و از هوایی تمیز لذت ببریم.

حسینی میلانی با بیان اینکه در میان مناسبت‌های جهانی زیادی که در تقویم وجود دارد، «روز جهانی بدون خودرو» از جمله مناسبت‌هایی است که طی دو سال گذشته در ایران نیز مورد توجه خاص قرار گرفته است، اظهارکرد: سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های فعال در عرصه محیط زیست، نخستین کسانی بودند که اولین گام‌ها را برای پیوستن ایران به این کمیپن بزرگ بین‌المللی برداشتند و مسئله مهمتر آنکه خوشبختانه از حدود یک سال پیش تا امروز نخستین قدم‌ها برای پیوستن تهران به این رویداد بزرگ برداشته شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در چنین روزی کمیته محیط زیست شورا با اعلام فراخوانی از مردم، سمن‌ها و گروه‌های مرجع درخواست کرد تا در «روز جهانی بدون خودرو» فعلانه شرکت کنند،اظهارکرد: آن درخواست ابتدایی اینک امروز بسیار گسترش یافته است و با انتخاب حناچی به عنوان شهردار تهران و پیوستن وی به «کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو»، هم‌اکنون شاهد آن هستیم که تلاش برای ترویج دوچرخه‌سواری و توسعه فرهنگ عدم استفاده از خودرو شخصی، دیگر مختص به یک روز در سال باقی نمانده است.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: تداوم و همگانی‌تر شدن توسعه دوچرخه‌سواری می‌تواند نویدبخش بهبود هوای شهر و کاهش ترافیک از یکسو و نزدیکی مسئولان با مردم از سوی دیگر شود البته حمایت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اجرای طرح دوچرخه‌های اشتراکی موجب شده است تا میزان سفرهای درون‌شهری با استفاده از دوچرخه به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

حسینی میلانی با بیان اینکه از مهمترین اهداف کیفی توسعه دوچرخه تا افق 1401 در تهران، افزایش ایمنی دوچرخه‌سواران در معابر شهری و ایجاد یکپارچگی بین مود دوچرخه و کلیه مودهای حمل و نقل است، یادآور شد: چشم‌انداز توسعه دوچرخه در تهران تا افق مذکور افزایش سهم دوچرخه در سفرهای روزانه شهری از 0.3 درصد به 1.5 درصد است و باید تا آن زمان 514 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه و 400 ایستگاه دوچرخه احداث شود.

وی با تاکید بر اینکه در 18 ماه گذشته اقدامات متعددی در حوزه حمل و نقل پاک صورت گرفته است،اظهارکرد: احداث 60 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه، نصب 60 پارکینگ دوچرخه، اجرا و بهره‌برداری از دوچرخه اشتراکی با حدود 18 هزار نفر کاربر و 1400 دوچرخه، تهیه پنج استاندارد و سند راهبردی توسعه دوچرخه‌سواری در تهران از آن جمله‌اند. به نظر می‌رسد دستیابی به اهداف برنامه سوم مستلزم تقویت جایگاه سازمانی واحد حمل و نقل پاک، ارتقای هماهنگی‌های سازمانی به ویژه در حوزه دسترسی به بوستان‌ها و همراهی بیشتر پلیس راهور در تصویب مسیرهای ویژه دوچرخه است.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه موفقیت کامل در مسیر دستیابی به «شهر پاک»، نیازمند اقدامات زیرساختی مهمی است، گفت: مهمترینِ شرط و عامل موفقیت در این راه، گسترش کمی و کیفی حمل و نقل عمومی است. با آنکه در زمان بررسی برنامه سوم توسعه شهر تهران، احکام خوبی برای توسعه حمل و نقل عمومی تصویب شده اما متاسفانه به دلایل مختلف ما شاهد عقب ماندن در برنامه توسعه حمل و نقل عمومی هستیم و بخش عمده این مسئله نه در عزم مسئولان مدیریت شهری بلکه ریشه در تنگناهای اقتصادی تحمیل شده بر مدیریت کنونی شهری تهران از یک سو و برخی بوروکراسی‌های حاکم بر نظام اداری و اجرایی کشور و عدم همکاری و همراهی برخی از دستگاه‌ها با شهرداری تهران از سوی دیگر است اما با وجود این مسائل لازم است مسئولان با بازتعریف و طراحی سناریوهای اقتصادی زمینه رفع این کاستی‌ها و توسعه حمل و نقل عمومی را فراهم آورند.

وی با اشاره به اینکه بازمهندسی مبلمان شهری، ترمیم معابر و پیاده‌روها و ایمنی‌سازی مسیرهای دوچرخه‌سواری یکی از ضرورت‌های توسعه دوچرخه‌سواری به عنوان جایگزینی مناسب برای خودرومحوری است، اظهار داشت: متاسفانه تهران اکنون شهری انسان‌محور نیست بلکه در آن خودروها حرف اول را می‌زنند. علیرغم اقداماتی که از سوی شهرداری برای ایمن‌سازی معابر و مسیرهای دوچرخه‌سواری انجام شده، ما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله بسیاری داریم.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه وضعیت برخی از پیاده‌روها نیز به هیچ وجه قابل قبول نیست، تصریح کرد: معابر و پیاده‌روهای تهران هم‌اینک یا در تسخیر موتورسیکلت‌ها هستند یا آنکه از نظر ایمنی برای بسیاری از شهروندان از جمله معلولان و ناتوانان جسمی در برخی از مواقع خطرناکند. در چنین شرایطی اینکه انتظار داشته باشیم همه شهروندان بخواهند به جای خودرو به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری روی بیاورند، انتظاری غیرواقع‌بینانه است و ضروری است در این چارچوب بهسازی معابر پیاده در دستورکار جدی شهرداری قرار گیرد. ترویج دوچرخه‌سواری و گسترش تفکر استفاده از حمل و نقل عمومی و پاک به جای خودروهای شخصی زمانی اثرگذار و نتیجه‌بخش خواهد بود که در عملکرد و رفتار دولتمردان، نخبگان و افراد برجسته‌ جامعه هم قابل مشاهده باشد.

وی با اشاره به آسیب‌های پیشرو خاطرنشان کرد: هرچند از زمانی که حناچی در کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو شرکت کرده، شاهد هستیم که برخی از مدیران شهری نیز به این حرکت پیوسته‌اند اما باید توجه داشته باشیم همانقدر که رفتارهای باورمندانه می‌تواند در گسترش فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه پاک مؤثر باشد، رفتارهای نمایشی بدون پشتوانه هم آسیب‌های خاص خود را دارد. در واقع زمانی گسترش حمل و نقل عمومی در شهر تهران همگانی خواهد شد که پارکینگ‌های شهرداری در روزهای سه‌شنبه خالی از خودروهای مسئولان باشد.

این عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده گسترده شهروندان از وسایل حمل و نقل پاک جهت مقابله با آلودگی هوا، مستلزم همراهی و همکاری‌ همه دستگاه‌ها و دوری‌گزینی از رفتارهایی است که کاهنده سطح امید و اعتماد در بین شهروندان است، گفت: در حالی که شرایط کنونی کشور به گونه‌ای است که باید حداکثر انسجام و همدلی را در کشور حاکم کرد و با افزایش نشاط و تحرک، زمینه افزایش تاب‌آوری اجتماعی در برابر دشواری‌های اقتصادی ناشی از دشمنی‌ها و تحریم‌ها را فراهم ساخت، آیا لغو مراسم دوچرخه‌سواری خانوادگی با دستور قضایی در تهران مصداق پیشگیری از منکر است یا حاصل یک مصلحت‌سنجی خاص؟ و عنوان شده که برگزاری برنامه های مشابه در گذشته موجب ناهنجاری شده است اما به نظر می‌رسد تفسیر مرزهای ناهنجاری از نگاه قانون و عرف در میان برخی تصمیم‌گیران متفاوت و مبتنی بر سلیقه‌ها است. حمل و نقل پاک یک الزام برای تمامی اقشار اعم از زنان و مردان است و پرهیز از یکجانبه‌گرایی و گفت‌وگو و دستیابی به یک چشم‌انداز مشترک راه ناگزیر ماست.

وی با اشاره به درخواست یکی از خودروسازان مبنی بر عدم الزام نصب فیلتر دوده در زمان تحریم‌ها اظهارکرد: در سال 93 بر اساس مصوبه هیأت دولت، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد. خودروسازان در همان زمان با این مسئله مخالفت‌های گسترده‌ای داشتند اما در نهایت به اجرای آن گردن نهادند. در شرایطی که خودروسازان در یکی، دو ساله گذشته بیشترین سود و استفاده را از تحولات اقتصادی برده‌اند و به بهانه تحریم‌ها، خودروهایشان را با همان کیفیت و بلکه کمتر و صد البته قیمت بیشتر فروخته‌اند، با همان بهانه تحریم‌ها می‌خواهند از انجام کمترین وظیفه در راستای قانون هوای پاک شانه خالی کنند.

حسینی میلانی افزود: این بهانه آوردن‌ها در حالی است که نارضایتی مردمی از این خودروسازان بسیار آشکار و واضح است و معلوم نیست تا چه زمانی قرار است از انحصارات خودرویی حمایت صددرصدی کنیم، خودروسازانی که قبل از تحریم‌ها به سختی زیر بار اجرای نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی می‌رفتند. حالا هم تحریم را بهانه می‌کنند.

وی با بیان اینکه موافقت با درخواست خودروسازان برای عدم الزام نصب فیلتر دوده، بازی کردن با جان مردم است، یادآور شد: اگر بخواهیم در پایتخت هزاران خودرو دیزلی غیر استاندارد داشته باشیم، وضعیت آلودگی هوای تهران مجددا وارد شرایط ناسالم خواهد شد. در واقع موافقت با درخواست خودروسازان یک عقبگرد آشکار و در تضاد روشن با حق‌الناس، منافع عمومی و مصالح مردم است چراکه به‌صورت بسیار مستقیم به سلامت و بهداشت مردم صدمه وارد می‌کند و انتظار می‌رود دولت محترم این پیشنهاد را از دستورکار خارج کند.

برچسب ها

فیلتر دوده
مطالب مرتبط بیشتر
نصب فیلترهای دوده نسل جدید بر روی 50 اتوبوس بی.آر.تی درخواست خودروسازان برای حذف فیلتردوده به کجا رسید؟ هزینه فایده نصب فیلتر دوده در خودروهای سنگین نصب 50 فیلتر دوده روی اتوبوس‌های دیزلی در آینده‌ای نزدیک باید‌های نصب فیلتردوده اصل بر استفاده از فیلتر دوده در خودروهای دیزلی است محیط زیست اولویت دارد یا صنعت خودرو؟ مشکل آلایندگی کلانشهرها با نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای بیابانی حل نمی شود واکنش شهرداری تهران به درخواست حذف فیلتر دوده حذف فیلتر دوده غیر قانونی است دعوا بر سر مصوبه فیلتر دوده بالا گرفت حذف فیلتر دوده تنها با دستور وزیر صنعت شدنی نیست «فیلتر دوده» داخلی سازی شود مخالفت رییس محیط زیست با درخواست دیزلی‌ها برای حذف فیلتر دوده اظهارات وزیر صنعت درباره حذف الزام نصب فیلتر دوده در خودروهای دیزلی ماجرای درخواست حذف فیلتر جذب دوده توسط خودروسازان چه بود؟ به خطر انداختن جان مردم از سوی خودروسازان به بهانه تحریم‌ها دستور سرطانی جهانگیری! پشت‌کردن به قانون به بهانه حفظ جان مردم کاتالیست ناکارآمد دلیل افزایش ازن در تهران انواع فیلتر خودرو چند؟ +جدول امکان صرفه‌جویی صدمیلیون لیتر بنزین با فیلتر هوای ایرانی تردد 661 اتوبوش شهری فاقد فیلتر دوده در تهران فاصله از حرف تا عمل؛ فیلتر دوده یا اتوبوس نو جنجال فیلتر ضد دوده؛ چه کسی حرف آخر را می‌زند؟ «فیلتر دوده» مصوبه‌ای لازم الاجرا است "فیلتر دوده" قطعه لوکس نیست نصب فیلتر دوده تنها راه حل کاهش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها کارآیی ندارد مخالفت اعضای شورای شهر تهران با خرید "فیلتر دوده" اتوبوس نصب فیلتردوده برای اتوبوس‌های خصوصی الزامی شد بعد از 4 سال مسؤولان را توجیه کردیم که نصب فیلتر دوده قانون است و راه فرار ندارد دولت باید هزینه نصب فیلتر دوده بر خودروهای سنگین را تقبل کند خرید فیلتر دوده در نوسانات "باراز ارز" 50 درصد ناوگان اتوبوسرانی مجهز به فیلتر جذب دوده می‌شوند مردودی 20 درصدی اتوبوس‌ها در مراکز معاینه فنی پایتخت بی اثر بودن فیلتر دوده در اتوبوس های فرسوده تولیدکنندگان فیلتر خودرو در انتظار محاسبه قیمت نهایی دود تعلل در اجرای قانون فیلتر دوده در چشم شهروندان شهرداری نمی‌تواند همه خودروها را مجهز به فیلتر آلودگی کند بلاتکلیفی قانون «فیلتر دوده» در نبود جزییات فیلتر دوده؛ تنها راه رام کردن غول‌های دیزلی نصب فیلتر ذرات برای اتوبوس های جدید عملیاتی نشد علائم کثیف بودن فیلتر بنزین خودرو قانون «فیلتر دوده» در فیلترینگ خودروسازان یا محیط زیست؟ قیمت فروش انواع فیلتر خودرو در بازار چقدر است؟ نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی شبهاتی دارد طرح جمع‌آوری فیلترهای هوای غیراستاندارد خودرو در بوشهر آغاز شد مقاومت وزارت صنعت دربرابر نصب فیلتر دوده بر خودروهای دیزلی خودروهای دیزلی باید به فیلتر دوده مجهز شوند
Back to top