معاون محیط زیست :

خودروسازان قادر به تولید 200 خودرو برای نوسازی نیستند

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: صنعت خودروسازی کشور نتوانست حتی 200 عدد خودرو برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تولید کند.

Tuesday 06 August 2019 - 16:05:00

خودروسازان قادر به تولید 200 خودرو برای نوسازی نیستند

 به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، مسعود تجریشی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی جزو قانون هوای پاک است که باید با همکاری دستگاه‌های مرتبط انجام شود.

وی اظهارداشت: بر این اساس در سال 96- 97توانستیم 70 هزار تاکسی را نوسازی کنیم اما در سال 97- 98 تعداد نوسازی تاکسی‌ها به 200 عدد هم نرسید یعنی صنعت خودرو ما نتوانست حتی 200 عدد خودرو برای این کار تولید کند.

تجریشی ادامه داد: برای سرعت بخشیدن به این کار با بانک‌ها وارد مذاکره شدیم و قبول کردند که تسهیلات با سود 18درصد بدهند اما خودروسازان ناگهان حدود 9 میلیون تومان تولیدات خود را گران کردند که به این صورت دیگر نه بانک‌ها حاضر شدند تسهیلات را با همان نرخ سود بالا ببرند و نه دیگر برای تاکسی داران مقرون به صرفه بود.

وی افزود: بنابراین نامه‌ای به رئیس جمهوری و جهانگیری نوشتیم و موضوع را توضیح دادیم و خواستیم اجازه دهند که 20 درصد تاکسی‌های فرسوده از طریق واردات خودرو هیبریدی تامین شود. این موضوع در شورای عالی محیط زیست نیز مطرح شد اما سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که منابع مالی برای این کار ندارد بنابراین بدون نتیجه ماند.

تجریشی تاکید کرد: البته نظر ما این نبود که تمام پول را دولت بدهد بلکه با تعریف بسته‌های حمایتی از بخش خصوصی حمایت کند تا این کار انجام شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: هیچ وقت نتوانستیم وزارت صنعت را متقاعد کنیم که 10 درصد تولیدات خود را برقی کند. نه تنها موفق به انجام این کار نشدیم بلکه وزارت صنعت اجرای این ماده قانونی از قانون هوای پاک را یک سال به تعویق انداخت.

وی گفت: در حمل و نقل عمومی نگاه دولت این است که 90 درصد تامین مالی آن را به دوش بکشد در حالی که چنین توان بودجه‌ای ندارد. بنابراین اگر بخش خصوصی و شهرداری‌ها وارد شوند و بسته‌های تشویقی تعریف کنند، بدون اینکه دولت دخیل شود می‌توانیم کار نوسازی را انجام دهیم.

تجریشی درباره صنعت خودروسازی در کشور گفت: به لحاظ سیاست‌گذاری و اینکه صنعت خودروسازی می‌تواند پیشران توسعه صنعت در کشور باشد، نتوانستیم هدف‌گذاری مناسبی داشته باشیم. کشوری مانند کره صنعت خودروسازی خود را با ایران آغاز کرد اما آن‌ها امروز صنعت خودرو دارند و ما فقط کارخانه خودروسازی داریم. بنابراین وقتی مشکلی پیش می‌آید نمی‌توانیم نیاز خود را برآورده کنیم. به عنوان مثال وقتی یک قطعه کوچک وارد نمی‌شود، هزاران خودرو در پارکینگ خودروسازان رسوب می‌کند و نمی‌توانند وارد بازار شوند. پس به صنعت خودروسازی نمی‌توان به عنوان صنعت پیشران در کشور نگاه کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کشورهای مختلف هدف‌گذاری‌های مختلفی دارند و عمدتاً به سمت خودروهای برقی و هیبریدی می‌روند اما باید در نظر داشته باشیم که ما در کشور گاز نیز داریم و زیرساخت‌های خوبی در این زمینه فراهم شده است. به عنوان مثال دولت برای ایستگاه‌های گاز 7 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است که می‌تواند بستر خوبی برای خودروهای گازی باشد.

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم خود را با دنیا هماهنگ کنیم، باید به سمت فناوری‌ها و سیاست‌گذاری‌های نو پیش رویم. صنعت امروز نه تنها جوابگوی نیاز نسل امروز نیست بلکه نیاز نسل آینده را نیز نمی‌تواند تامین کند.

تجریشی اظهار داشت: بنابراین خودروسازان نه برای نسل کنونی، نه نسل آینده و نه اقتصاد کشور دستاورد مثبتی نداشتند.

وی به میزان مصرف بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: در تابستان امسال مصرف روزانه بنزین در کشور به 90 میلیون لیتر رسید در حالی که با تعداد خودروی کمتر این میزان یک سوم می‌شود. آمار جهانی در زمینه مصرف بنزین روی 5 تا 5.4 لیتر است که با این حساب ما دو برابر آن‌ها و سه برابر ترکیه مصرف می‌کنیم.

تجریشی درباره آلاینده ازن در تهران گفت: کشورهایی که توانستند ذرات معلق در هوا را کنترل کنند با آلاینده‌های ثانویه مانند ازن مواجه شدند که با تابش نور خورشید شدت می‌یابد، در واقع نشان می‌دهد که هوا به لحاظ ذرات معلق تمیز شده است.
وی افزود: وقتی هوا گرم می‌شود از یک سو تابش خورشید شدت می‌یابد و از سوی دیگر این حجم سوختی که در کشور مصرف می‌شود که 5 درصد آن به خودروهای سنگین برمی‌گردد، باعث می‌شود آلاینده‌ها به سمت ترکیبات جدید بروند.
تجریشی ادامه داد: ممکن است آلاینده ازن مثلا دو سال پیش هم بوده اما امروزه با تشخیص و پایش ما دقیق‌تر شده است. اما در هر صورت مساله ازن برای ما بسیار مهم است و اینکه بتوانیم آلاینده‌های شیمیایی را کاهش دهیم دلیل نمی‌شود که نسبت به ازن و سایر ترکیبات آلاینده بی‌تفاوت باشیم.
وی تاکید کرد: در این راستا باید چند سیاستگذاری انجام می‌دادیم که ندادیم، به عنوان مثال قرار بود حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم که انجام نگرفت. در حالی که در قانون برنامه توسعه پنجم و ششم به این مسئله تاکید شده است اما اجرا نشد. در مقابل می‌بینیم استفاده از خودروهای شخصی افزایش و حمل و نقل عمومی کاهش یافت، این نقص در اجرای قانون است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: شرکت کنترل کیفیت هوا مطالعات زیادی درباره آن و علت افزایش آن انجام داده است، حتی جایگاه نیز درگیر موضوع شد و دلایل شناسایی شده‌اند که یکی از آن‌ها سوخت دیزل عنوان شد.
وی افزود: برای کنترل سوخت دیزل باید فیلتر روی خودروهای دیزلی نصب شود اما می‌بینیم ناگهان اعتبار این کار حذف می‌شود، در حالی که شورای شهر تهران و وزارت بهداشت باید نسبت به این موضوع حساسیت بسیاری داشته باشند. اگر نتوانیم حمل و نقل عمومی را در کلان شهرها و کشور توسعه دهیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم آلاینده‌ها حداقل در شهر تهران کاهش یابد.
وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد وضعیت فعلی به علت عدم انجام تعهدات دستگاه‌های ذیربط است. منابع مالی ما محدود است اما باید بدانیم که همین منابع موجود را چگونه هزینه کنیم، به عنوان مثال به جای اینکه شهرداری به طور مرتب بزرگراه احداث کند تا تردد خودروها بیشتر شود، با این پول می‌تواند ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی کند و توسعه دهد. بنابراین به این جمع‌بندی می‌رسیم که منابع مالی که در اختیار کلانشهرها قرار دارد به سمت کاهش آلاینده‌های هوا نمی‌رود.
تجریشی با اشاره به اخذ عوارض زیست محیطی از صنایع آلاینده در کشور، گفت: حجم زیادی از عوارض زیست‌محیطی از صنایع اخذ می‌شود. به عنوان مثال سال گذشته از صنایع واقع در ماهشهر 160 میلیارد تومان و عسلویه 400 میلیارد تومان عوارض زیست محیطی دریافت شد، حال انتظار داریم بخشی از آن برای رفع آلودگی‌ها هزینه شود اما عملا این طور نیست.
وی افزود: یا اینکه انتظار داریم خودروسازان با شورای شهر و شهرداری‌ها یک برنامه جامع اتخاذ کنند تا با پولی که در اختیار دارند، به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بپردازند، فقط مشکل این نیست که منابع کافی نداریم بلکه پول‌ها و این منابع درست و در جای خود هزینه نمی‌شوند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: آمدیم کل نوسازی ناوگان را به برگه اسقاط متصل کردیم، حال که واردات صورت نمی‌گیرد با مشکل مواجه شدیم. بنابراین باید راهکارهای جایگزین اتخاذ شود و انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی کشور با خلاقیت و نوآوری این مشکل را حل کنند و اینکه چگونه بتوانیم از برگه‌های اسقاط استفاده بهینه کنیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال 12 هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که معادل یک میلیون خودرو آلودگی ایجاد می‌کند، بنابراین می‌توانیم با انجام یکسری اقدامات که شاید نیازی هم به منابع مالی چندانی نداشته باشد این مشکل را حل کنیم.
  تجریشی گفت: در این فرآیند به این نتیجه می‌رسیم که وزارت صنعت می‌خواهد به هر قیمتی فقط خودرو تولید کند و کیفیت برای آن مهم نیست، اینکه چه راهکارهایی برای کاهش آلودگی محصولات خود دارد، در اولویت نیست که ما از این روند گله‌مند هستیم.

وی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست یک دستگاه نظارتی است، نامه‌ها و درخواست‌ها را به دستگاه‌های اجرایی می‌دهیم و از آن‌ها می‌خواهیم که مصوبات و قوانین را اجرا کنند. در سال 93 تا 95 مصوبات خوبی در زمینه آلودگی هوا در دولت تصویب شد اما مساله مهم اجرای آنها است.
تجریشی افزود: به عنوان مثال طرح کهاب که مطرح شده اما هنوز نتوانستیم به طور کامل اجرا کنیم، فقط در دو حلقه آن هم در پالایشگاه و از محل سوخت‌گیری مشکل را حل کردیم اما وقتی به داخل شهر می‌آید که مهمترین بخش آن است، نتوانستیم به خوبی اجرا کنیم.
وی با اشاره به اینکه قانون تقسیم وظایف کرده و در برخی جاها نیز صراحت دارد، گفت: به عنوان مثال مس سر چشمه از 97 مشکل دارد، عملکرد آن باعث شد در یک مورد بیش از دو هزار دام تلف شود. از این رو رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد اگر مشکل مس سرچشمه تا سال ٩٧ حل نشود کارخانه را تعطیل می‌کنیم.  وقتی مسئولان دیدند که مسئله جدی است، از یک ماه پیش اعلام کردند که کارخانه را به مدت چهار ماه و نیم تعطیل می‌کنند تا بتوانند مسائل محیط زیستی آن را حل کنند، بنابراین یک جاهایی قانون هست و باید با جدیت اعمال شود.
وی اظهار داشت: تاکنون ندیده‌ام که فردی برای مسایل زیست محیطی استیضاح شود، همیشه استیضاح‌ها در راستای منفعتی خاص انجام شده است.
تجریشی گفت: در قانون هوای پاک خلایی دیده نمی‌شود، همه مسئولان نیز در کلام می‌خواهند آن را انجام دهند. وقتی به بخش اجرا می‌رسد و حرکت کند می‌شود که سازمان محیط زیست فقط می‌تواند تذکر دهد و یا در دولت گله کند. زیرا یک سازمان نظارتی است نه اجرایی، باید سطح آگاهی رسانی در جامعه به حدی بالا رود که مردم آگاه شوند در شرایطی که برایشان پیش می‌آید دخیل هستند.
تجریشی افزود: در خصوص فیلتر دوده نظر خود را مکتوب ارسال کردیم و اکنون دو مشاور در کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر داریم که مطالعات خوبی در زمینه تاثیر فیلتر دوده بر کاهش آلودگی هوا در هشت کلانشهر انجام داده‌اند.
وی درباره اینکه گفته می‌شود عده‌ای از فروش فیلتر دوده سود می‌برند، افزود: بانک جهانی 13 کارشناس در خصوص مسایل زیست محیطی به ایران اختصاص داد تا درباره آلودگی هوا تحقیق کند که یک بخش آن به فیلتر دوده مربوط می‌شد که سه هفته پیش آخرین گزارش خود را فرستاد. حال بگوییم که بانک جهانی فیلتر فروش است. مستندات درباره فیلتر دوده و تاثیر آن بر کاهش آلودگی وجود دارد.

برچسب ها

سازمان محیط‌زیستنوسازی ناوگان حمل و‌‌ نقل عمومی
مطالب مرتبط بیشتر
آیین‌نامه سن فرسودگی خودروها به زودی ابلاغ می‌شود نوسازی بیش از 75 هزار تاکسی فرسوده تا سال 99 500دستگاه اتوبوس در راه تهران نوسازی 10 هزار دستگاه تاکسی برون شهری تا پایان سال تامین اعتبار بازسازی 5 هزار اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی اعلام آمادگی برای تحویل 40 هزار تاکسی با استاندار یورو 5 نوسازی ناوگان حمل و نقل با حذف رانت بازار خودرو نوسازی ناوگان اتوبوس و کامیون های فرسوده از ماه آینده امسال هیچ خودرویی با استاندارد یورو4 پلاک گذاری نمی‌شود تفاهم محیط زیست با خودروسازان برای تولید خودروی یورو 5 در سال 99 نوسازی اتوبوس‌های پایتخت در پیچ و خم موافقت وزارت صنعت 40 درصد عوارض تردد خودروها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا نکرده است بنزن و آروماتیک بنزین توزیعی کمی بیشتر از حد استاندارد است جزئیات طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده در سال 98 تولید و عرضه ون جدید برای نوسازی ناوگان فرسوده وام 40 میلیون تومانی برای اسقاط تاکسی‌های فرسوده 200 میلیون تومان هزینه اورهال یک اتوبوس شهری پاسخ منفی شورای اقتصاد به تولید سواری دیزلی + سند نیاز تهران 2000 اتوبوس؛ رونمایی از 13 اتوبوس! دلیل مخالفت محیط زیست با تولید خودروهای دیزلی چیست؟ تشکیل صندوق خرید وسائل حمل و نقل عمومی از محل عوارض طرح ترافیک رونمایی از اتوبوس‌های دوکابینی که با پول طرح ترافیک خریداری شد باز شدن قفل نوسازی اتوبوس‌ها تاکید مجدد بر مخالفت محیط زیست با تولید سواری دیزل جنجال دیزلی؛ اصرار خودروسازان انکار محیط زیست ارایه عملکرد محیط زیست برای کاهش آلودگی هوای تهران به رییس جمهور انتظارات گازوئیلی محیط زیست از وزارت نفت آمادگی ایران خودرو دیزل برای مشارکت در طرح بازسازی اتوبوسهای حمل و نقل شهری کاهش 69 درصدی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سال 96 تأثیر 60 هزار خودروی دیزلی در آلودگی هوای تهران خودروهای مغایر با استاندارد شماره‌گذاری نمی‌شوند عامل اصلی آلودگی هوا خودروهای فرسوده هستند نامه‌نگاری کلانتری با وزیرکشور درباره یک طرح بلاتکلیف واکنش سازمان محیط زیست به تعویق اجرای سراسری طرح «کاهش» خودروهای آفرودی بلای جان کویر های اصفهان 240 هزار دستگاه خودرو در کشور نوسازی می شود 10 هزار دستگاه خودرو عمومی در آذربایجان غربی نوسازی می شود مشارکت بانک صادرات در نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور توقف نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در ایستگاه دولت برای کاهش آلودگی هوای تهران باید 5 هزار اتوبوس این شهر نوسازی شود مکاتبه با وزارت صنعت برای جایگزینی 10 هزارتاکسی و5000 اتوبوس در تهران نوسازی هر اتوبوس با ارز ثانویه 14 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد سایه بازار ارز بر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بین شهری سیاهه انتشار شهر تهران دارای صحت و دقت لازم نیست نوسازی بیش از هزار دستگاه اتوبوس انتظار طولانیِ تاکسیرانان تهرانی در صفِ نوسازی شرط تردد تاکسی‌های فرسوده در تهران تردد خودروهای دودزا در فصل سرما متوقف می شود آمادگی سوئد برای نوسازی ناوگان مسافربری کشور نوسازی بیش از 200 هزار خودرو با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی خداحافظی 8240 کامیون و کشنده فرسوده با ناوگان حمل‌ونقل گره کور نوسازی تاکسی های فرسوده بالغ بر 199 هزار وسلیه نقلیه در دو سال آینده نوسازی می شوند جریمه 45 هزار تومانی به ازای هر ساعت تردد خودروی فرسوده در تهران مشارکت پست بانک برای پرداخت تسهیلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری دولت سهم بیشتری در نوسازی ناوگان جاده ای بر عهده بگیرد طرح جدید نوسازی 202 هزار کامیون و اتوبوس فرسوده سرمایه گذاری تا سقف 10 میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل طرح نوسازی حمل و نقل درون و برون شهری با 1.5 میلیارد دلار اعتبار تصویب شد دولت نوسازی ناوگان تاکسیرانی را پیگیری کند تحویل 500 دستگاه مینی بوس ایسوزو به مشتریان 240 کارواش تهران پایش می‌شوند طرح نوسازی 230 هزار ناوگان عمومی در دستور کار دولت است اجرای ناموفق طرح بکارگیری اتوبوس‌های گازسوز در پایتخت منابع مالی اجرای طرح نوسازی ناوگان خودروهای سنگین باید شفاف شود منابع طرح نوسازی ناوگان خودروهای سنگین ابهام دارد 11.2 میلیارد دلار فاینانس برای نوسازی ناوگان خودروی سنگین نیاز است آغاز نوسازی ون و تاکسی‌های فرسوده پس از وقفه 10 ساله 50درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده است خودروسازان برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی همت کنند چراغ سبز 60 ساله تهران به خودرو محوری در مبلمان شهری پارس خودرو به عنوان واحد قابل تقدیر کشوری در حوزه محیط زیست انتخاب شد 68 خودرو آفرود در بوستان جنگلی سوهانک تهران توقیف شد جزئیات طرح دولت برای نوسازی ناوگان کشور نوسازی اتوبوس‌ها با کمک رئیس جمهور سازندگان خودرو با تمام ظرفیت کار کنند کاهش روزانه 13 میلیون لیتر سوخت از مهم ترین شاخص نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای است جایگزینی 202 هزار و 500 خودروی فرسوده در 3 سال فروش طرح ترافیک زیر نظر سازمان محیط زیست باشد ناوگان حمل و نقل عمومی کرج نیاز به نوسازی دارد نوسازی 90 هزار تاکسی با وام‌های 20 میلیونی تعیین ردیفی مشخص برای خروج فرسوده‌ها در بودجه 97 قانون هوای پاک در سال 97 اجرا می‌شود قانون هوای پاک «قانون نفس» است حذف طرح ترافیک در سال 97 هنوز قطعی نیست توضیحات محیط زیست در مورد تعطیل نکردن کل هفته به علت آلودگی هوا 11 دانشگاه برای کاهش آلودگی هوا و محیط زیست راهکار ارایه می‌کنند حل معضل آلودگی هوا اولویت نخست سازمان محیط زیست قانون «فیلتر دوده» در فیلترینگ خودروسازان یا محیط زیست؟ تکالیف جدید سازمان محیط زیست در پایش کیفیت سوخت توزیعی در کشور سوخت استاندارد مولفه هوای پاک است دفاع رییس سابق مرکز ملی هوا از نظارت سازمان محیط زیست بر صنعت خودرو انتصاب عیسی کلانتری به عنوان معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نوسازی خودروهای سنگین، کاهش آلودگی هوا را در پی دارد مدعی ساخت خودرو برقی محکوم شد حدود مجاز آلایندگی خودروها به 7 دهم درصد کاهش یافت هوای پایتخت سالم است در تولید خودروهای یورو4 با هیچ خودروسازی شوخی نداریم تنظیم رایگان موتور مسافران در مشهد از حضور پرقدرت سایپا در نمایشگاه محیط زیست قدردانی می کنم راه اندازی سیستم پالایش برخط تصفیه خانه های زامیاد مجتمع تعمیرگاهی اتوبوسرانی کرج در فردیس پلمپ شد نقش سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع آلودگی هوا نظارتی است سه شنبه های آبی در تقویم خاکستری عدم همکاری ایران خودرو برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده آخرین موضع ناجا در برابر LEZ
Back to top