ممنوعیت واردات به سود تولیدکنندگان لنت بود

عصر خودرو- با توجه به شرایط کنونی کشور و باوجود تحریم‌ها باید به صنعت خودرو و قطعه کشور توجه ویژه‌ای شود. در این میان لنت ترمز نیز یکی از قطعاتی است که از اهمیت خاصی برخوردار است و باید به آن به‌عنوان یک قطعه فوق ایمنی نگاه کرد.

Sunday 19 May 2019 - 16:21:00

ممنوعیت واردات به سود تولیدکنندگان لنت بود

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش نیوز ، لنت ترمز یکی از قطعات پرمصرف و البته بسیار مهم در خودروها، وسایل نقلیه سنگین و حتی مترو و قطارها محسوب می‌شود. واردات این قطعه به کشور از تقریباً یک سال گذشته ممنوع شد که دیدگاه‌های مختلفی نیز درباره تبعات این ممنوعیت وجود دارد. در خصوص دانش ساخت، روند فعالیت شرکت‌های تولیدکننده و مشکلات موجود گفت‌و‌گویی با سید محسن لاجوردی، رئیس انجمن، حمیدرضا امیری مقدم، عضو هیئت‌مدیره، محمود عسگری، دبیر انجمن و محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه در قالب یک میزگرد صورت گرفت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

ممنوعیت واردات، فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان داخلی

لاجوردی ابتدا در خصوص فعالیت شرکت‌ها و ممنوعیت وارداتلنت ترمز به کشور گفت: در حال حاضر ما حدود 30 واحد فعال رسمی درزمینهٔ تولید لنت ترمز در کشور داریم. یک سال و نیم قبل اکثر واحدهای تولیدی به‌صورت تعطیل یا نیمه تعطیل بودند اما بعدازاین‌که جلوی واردات لنت گرفته شد، شرکت‌ها به فعالیت بازگشتند. شرکت‌های جدیدی نیز وارد کارشده‌اند و آنچه که مسلم است فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی ایجادشده است. لنت ترمز از استاندارد اجباری برخوردار است و هر فردی نمی‌تواند وارد این کار شود. با توجه به جمع‌بندی اعضا درخواست داشتیم که تولید را سرعت بدهند و ارتقا کیفی صورت پذیرد.

رئیس انجمن لنت ترمز و کلاچ کشور ادامه داد: مسئله ممنوعیت وارداتلنت ترمز بسیار خوب است چراکه اشتغال بسیار بالایی در کشور ایجادشده ضمن این‌که تولیدکنندگان در شرایط کنونی خود را ارتقا می‌دهند. ما در حال حاضر کمبود کالایی در کشور نداریم و در خصوص اقلامی مانند لنت کلاچ که پیش‌ازاین با کمبود مواجه بود، کارخانه‌هایی آمدند که تا 2 الی 3 ماه آینده تولید در شرایط مناسبی قرار خواهد گرفت. تمام لنت‌های ریلی،‌ مترو و .... نیز توسط سازندگان داخلی تأمین می‌شود.

وی در خصوص وضعیت قاچاق و صادرات لنت به سایر کشورها اظهار کرد: در شرایط کنونی حجم قاچاق نیز بالاست و تولیدکنندگان داخلی آن‌قدر سطح تولید را بالا آورده‌اند که خودبه‌خود رقابت بین نمونه‌های داخلی و خارجی ایجاد خواهد شد. تصور می‌کنم در آینده نزدیک میزان تولید بیشتر از مصرف خواهد شد. حتی صادرات لنت ترمز نیز در کشور انجام می‌شود و زمانی که در این شرایط قرار داریم رقابت بین تولیدکنندگان داخلی نیز به وجود خواهد آمد.

لاجوردی در رابطه با همکاری دولت با شرکت‌ها گفت: ما در شرایط فعلی که نمی‌توانیم مواد اولیه خود را به‌عناوین‌مختلف تأمین کنیم نیاز به همکاری دولت وجود دارد. برای واردات و تخصیص ارز با مشکل مواجه هستیم ضمن این‌که مواردی نیز برای ترخیص از گمرک هم وجود دارد. تولیدکننده به‌سختی موقعیت خود را حفظ می‌کند و اگر دولت دقت لازم را در این زمینه به خرج دهد تولید داخل بسیار شرایط خوبی پیدا خواهد کرد هرچند که در شرایط تحریم هستیم.

فعالیت 40 شرکت زیر پله‌ای

دبیر انجمن لنت ترمز و کلاچ در خصوص فعالیت شرکت‌های لنت سازی گفت: اولین شرکتی که در ایران تولید را شروع کرد به سال 1347 بازمی‌گردد و بعدازآن شرکت‌های گوناگونی تا حدود 50 الی 60 شرکت وارد کار لنت ترمز شده‌اند که به این تعداد باید 30 الی 40 شرکت اصطلاحاً زیر پله‌ای نیز اضافه کرد. ازنظر کیفیت هم‌زمان با تکنولوژی روز دنیا در این صنعت پیشرفت خاصی صورت نگرفته است که علت آن نیز این است که برای تحقیق و توسعه هزینه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود. غیر از 2 الی 3 شرکت که در این زمینه کارکرده‌اند مابقی شرکت‌ها به‌صورت سنتی و از فرمولاسیون معمول استفاده می‌کنند. این مورد باعث شد که پیشرفت فن در این قضیه به‌خوبی صورت نپذیرد.

قطعه‌ای فوق ایمنی به نام لنت ترمز

امیری مقدم در خصوص قطعه فوق ایمنی به نام لنت ترمز به نکاتی اشاره کرد: قدمت این صنعت در ایران حتی به قبل از خودروسازی‌ها بازمی‌گردد. لنت سازی با کمک و دانش خارجی‌ها در ایران شکل گرفت. صنعت لنت جزء کالاهای پرمصرف خودرو است و این میزان مصرف،‌جذابیت تولید برای شرکت‌های ایجاد می‌کند. قطعه و صنعت موردنظر ما جزء موارد فوق ایمنی در خودروسازی محسوب می‌شود. در صنعت خودرو چیزی به نام شناسنامه قطعه فنی نداریم و در کشورهای توسعه‌یافته زمانی که لنت ترمز را تعویض می‌کنید شماره سریال داخل کارت فنی خودرو یادداشت می‌شود. حوادث ناشی از لنت به‌شدت می‌تواند آسیب جدی بزند و یادداشت مشخصات لنت تعویض شده در کشورمان وجود ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه در ایران آزمایشگاه‌های تخصصی برای تحلیل تصادفات وجود ندارد به همین دلیل مردم به صنعت لنت به‌عنوان یک قطعه فوق ایمنی نگاه نمی‌کنند. در عین سادگی لنت ترمز، دانش موادشناسی و تولید این صنعت بسیار پیشرفت کرده است. این مواد دوستدار محیط‌زیست هستند ضمن این‌که تمام مشخصات لازم را برای ترمز گیری دارند.

نجفی منش نیز در خصوص تحقیق و توسعه در شرکت‌ها گفت: کلید قضیه درزمینهٔ صنعت لنت ترمز مربوط به تحقیق و توسعه است و شروع به کار کردن روی این مورد کردیم. لازم به ذکر است که دانشگاهیان به‌صورت مناسبی نیز انتظار ما را برآورده نکردند اما شرکت‌های قوی بین‌المللی مراکز تحقیق و توسعه گسترده‌ای دارند. لنت حساسیت فوق‌العاده‌ای نسبت به شرایط جوی دارد و نقش تحقیق و توسعه در این صنعت بسیار مهم است و لازمه موفقیت شرکت‌های نیز همین مورد است.

 

برچسب ها

واردات قطعات خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
واردات قطعات خودرو در اختیار افراد محدودی است انحصار "واردات قطعات" خودرو در دست عده‌‌ای معدود افزایش واردات قطعات یدکی قاچاق به کشور واردات 29 میلیون دلار خودرو و قطعات در فروردین + جزئیات ترخیص یکهزار کانتینر قطعات خودرو طی سه هفته آینده کانتینر قطعات خودرو از گمرک چابهار ترخیص شد چرا 3000 کانتینر لوازم یدکی خودروسازان در چابهار خاک می‌خورد؟ 3000 کانتینر خاک خورده خودروسازان در چابهار چه می‌کند؟ ترخیص قطعات خودرو با بخشنامه جدید گمرک دفاع مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از دپوی 3000 کانتینر قطعات خودرو لوازم یدکی اگر از طرف خودروسازها اظهار شود در مسیر سبز گمرکی قرار می‌گیرد آشفته بازار خودرو با دپوی قطعات و 120 هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه واردات قطعات خودرو هیچ محدودیتی ندارد ترس واردکنندگان از ترخیص لوازم یدکی دپوشده در گمرک مهلت 20 روزه به 2 خودروساز بزرگ برای ترخیص 3000 کانتینر قطعات از گمرک مشکل ترخیص قطعات خودرو همچنان باقی است قطعات منفصله خودرو در میان اقلام عمده وارداتی کارمانیا مجهز‌تر از همیشه وابستگی به قطعات خارجی خودرو کمتر می شود واردات قطعات خودرو باید با توجه به توان داخلی کاهش یابد گرانی خودرو با وجود واردات قطعه با ارز 4200 تومانی افزایش واردات قطعه به کشور تمهیدات جدید گمرک برای واردات قطعات خودرو و ماشین آلات تولیدی تعطیلی واحدهای قطعه سازی با ممنوعیت ورود قطعات به کشور لنت ترمزهای غیراستاندارد عودت شد؟ خودرو باز هم گران شد ذخیره‌سازی، آمار واردات قطعه را بالا برد ثبت سفارش های قطعه سازان معلق شد 1 میلیارد دلار قطعه با داخلی سازی زیر 30 درصد وارد شد ثبت سفارش و خرید یک میلیارد دلار قطعات خودرو 31 هزار میلیارد تومان قطعات خودرو طی 5 ماه امسال وارد شد
Back to top