رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه:

ترخیص قطعات خودرو با بخشنامه جدید گمرک

عصر خودرو- مدتی است که صنعت خودروسازی و به تبع آن قطعه‌سازی کشور با معضلات گوناگونی مواجه شده است. تامین مواد اولیه و تولید قطعات خودرو به دلیل بروز مشکلاتی در خصوص ترخیص از گمرک به سختی انجام می‌شود.

Saturday 02 March 2019 - 14:36:00

ترخیص قطعات خودرو با بخشنامه جدید گمرک

 به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش نیوز،  این روزها صحبت در خصوص صنعت خودرو کشور به شدت بالا گرفته چرا که این صنعت با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کند و عموم مردم نظاره‌گر تاثیرات این مشکلات هستند. تولید خودرو در کشور به واسطه دست به‌دست هم دادن یک سری از موارد سخت شده چرا که ترخیص قطعات از گمرک و تامین مواد اولیه در این زمینه تاثیرگذار است. قطعه‌سازان در این مدت تعدیل نیروهای گسترده انجام دادند و مطالباتی از خودروسازان دارند که در صورت برطرف شدن موارد ذکر شده وضعیت قطعه‌سازان به روال عادی خود باز می‌گردد. در خصوص مشکلات مرتبط با ترخیص قطعات خودرو، مطالبات قطعه‌سازان و ساخت قطعات در داخل کشور گفت‌وگویی با محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن نیرو محرکه صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

تسهیل ترخیص‌ها با بخشنامه جدید

نجفی‌منش ابتدا در خصوص ترخیص قطعات از گمرک اظهار کرد: بخشنامه جدیدی توسط گمرک منتشر شده است که امیدواریم این کار باعث بهبود روند ترخیص قطعات شود. در این زمینه گمرک نیز مقصر نیست بلکه باید کد بانک مرکزی در اختیار داشته باشید تا بانک مرکزی ارز نیز تخصیص دهید. تخصیص ارز توسط بانک مرکزی نیز به سادگی صورت نمی‌پذیرد اما همگان در حال تلاش هستند تا ترخیص قطعات هر چه سریع‌تر از گمرک انجام شود.

کاهش نیاز به خارجی‌ها

وی در خصوص تولید قطعات در کشور و میزان نیازمندی به کشورهای خارجی گفت: شرکت‌های ساپکو و سازه‌گستر هر دو مجموعه نمایشگاه‌هایی را گذاشتند که در این نمایشگاه‌ها قطعاتی که به صورت وارداتی بوده به نمایش گذاشته شده است. درخواست ما نیز از مجموعه‌ها این بوده که قطعات مختلفی که وارداتی هستند را داخلی‌سازی کنند. در این صورت نیاز ما به کشورهای خارجی به حداقل می‌رسد و علاوه بر آن ایجاد کار و اشتغال نیز می‌شود. چندین ماه پیش این ایده را دادیم که نمایشگاهی از نداشته‌ها در صنعت خودرو و قطعه برگزار شود. به چنین نمایشگاه‌ها می‌توان نام نمایشگاه انتظاری یا انتظارات را داد بدین صورت که خودروسازان و قطعه‌سازان انتظارات خود را از تولید قطعات در داخل کشور بیان می‌کنند. در این نمایشگاه قطعات مختلف و نمونه‌های آنها به تفکیک قرار داده شده و دست یاری به سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه‌سازان دراز شده است تا اگر توانایی لازم وجود دارد به داخلی‌سازی کمک شود.

تعدیل نیرو قطعه‌سازان

نجفی‌منش در پایان اشاره‌ای به آمار تعدیل نیروهای اخیر کرد: طبق آماری که گرفتیم نزدیک به 37 درصد تعدیل نیرو در شرکت‌های قطعه‌سازی رخ داده است و در زمینه پرداخت‌ مطالبات در صورتی که روال به درستی طی شود به حالت قبلی خود باز می‌گردیم. درحال‌حاضر 4 هزار میلیارد تومان وام به خودروسازان تعلق گرفته است که این وام به‌تدریج در حال عرضه شدن به قطعه‌سازان است و می‌توان آن را یک قدم مثبت دانست. معوقات ما در حدود 8 هزار میلیارد تومان است که 50 درصد آن پرداخت خواهد شد اما باید این حرکت تداوم داشته باشد. تامین قطعات و پرداخت بدهی قطعه‌سازان می‌تواند کمک گسترده‌ای کند و در تولید خودروهای مانده در کارخانه تاثیر به سزایی خواهد گذاشت.

برچسب ها

واردات قطعات خودروترخیص قطعات از گمرکات
مطالب مرتبط بیشتر
هیچ انحصار و منعی برای واردات قطعات خودرو نیست فوران چشمه قـــلابی‌ها در بازار لوازم یدکی خودرو ‌25 درصد ارزش واردات قطعات خودرو داخلی‌سازی می شود واردات قطعات خودرو در اختیار افراد محدودی است انحصار "واردات قطعات" خودرو در دست عده‌‌ای معدود افزایش واردات قطعات یدکی قاچاق به کشور ترمز تقاضای خودرو کشیده شد پشت پرده عدم ترخیص قطعات خودرو از گمرک واردات 29 میلیون دلار خودرو و قطعات در فروردین + جزئیات ممنوعیت واردات به سود تولیدکنندگان لنت بود واردکنندگان قطعه برای ترخیص بازگشته‌اند ترخیص یکهزار کانتینر قطعات خودرو طی سه هفته آینده کانتینر قطعات خودرو از گمرک چابهار ترخیص شد ترخیص 2500 کانتینر قطعات خط تولید ایران خودرو آخرین وضعیت خودروها و وسایل یدکی در گمرک مانده از زبان سراج دومینوی دردسرهای صنعت خودروسازی تمام شدنی نیست واردات 10 هزار کانتینر قطعات خودرو به مناطق آزاد چرا 3000 کانتینر لوازم یدکی خودروسازان در چابهار خاک می‌خورد؟ 3000 کانتینر خاک خورده خودروسازان در چابهار چه می‌کند؟ دفاع مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از دپوی 3000 کانتینر قطعات خودرو لوازم یدکی اگر از طرف خودروسازها اظهار شود در مسیر سبز گمرکی قرار می‌گیرد هزار کانتینر قطعات خودرو آماده ترخیص از گمرک چابهار است آشفته بازار خودرو با دپوی قطعات و 120 هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه واردات قطعات خودرو هیچ محدودیتی ندارد ترس واردکنندگان از ترخیص لوازم یدکی دپوشده در گمرک مهلت 20 روزه به 2 خودروساز بزرگ برای ترخیص 3000 کانتینر قطعات از گمرک خودروهای ترخیص‌نشده و مشتریان همچنان بلاتکلیف ثبت‌سفارش‌ها شش ماهه می‌شود ‌در انتظار ساز و کار جدید جهت ترخیص خودروهای دپو شده هستیم مشکل ترخیص قطعات خودرو همچنان باقی است قطعات منفصله خودرو در میان اقلام عمده وارداتی کارمانیا مجهز‌تر از همیشه وابستگی به قطعات خارجی خودرو کمتر می شود واردات قطعات خودرو باید با توجه به توان داخلی کاهش یابد گرانی خودرو با وجود واردات قطعه با ارز 4200 تومانی افزایش واردات قطعه به کشور خدمات پایدار در گرو حذف بروکراسی ترخیص قطعات از گمرکات تمهیدات جدید گمرک برای واردات قطعات خودرو و ماشین آلات تولیدی تعطیلی واحدهای قطعه سازی با ممنوعیت ورود قطعات به کشور لنت ترمزهای غیراستاندارد عودت شد؟ خودرو باز هم گران شد ذخیره‌سازی، آمار واردات قطعه را بالا برد ثبت سفارش های قطعه سازان معلق شد 1 میلیارد دلار قطعه با داخلی سازی زیر 30 درصد وارد شد ثبت سفارش و خرید یک میلیارد دلار قطعات خودرو 31 هزار میلیارد تومان قطعات خودرو طی 5 ماه امسال وارد شد
Back to top