مروری بر چشم انداز ماشین آلات عمرانی نوین؛

بازوی هوشمند

عصر خودرو- با پیشرفت روز افزون تکنولوژی ، صنعت نیز رفته رفته لباس مدرن به تن می کند و با فاصله گرفتن از روش های سنتی در حال رشد و توسعه است.

Monday 30 April 2018 - 18:19:00

بازوی هوشمند

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  بخش ساخت و ساز و عمران نیز از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از ماشین آلات در جال به روز شدن و یافتن راهی جدید برای خدمت رسانی هستند. ماشین آلات عمرانی معمولا از رشد تکنولوژی کندی برخوردارند و تحولات ساخت آن ها با محصولاتی مانند خودروهای سواری برابری نمی کند. عموما این ماشین آلات همانند صنعت هوانوردی در نسل های مختلف به تولید می رسند و در هر بازه زمانی از خصوصیات و ویژگی های جدید بهره می برند. دنیای پیش روی ماشین آلات عمرانی و در مجموع صنعت ساختمان به گونه ای است که امروزه می توان با شفافیت نسبی بیشتری ، گوشه هایی از دنیای آینده را مشاهده کرد و حتی شاید بخش هایی نیز به مراحل کاربردی رسیده باشند. استفاده از هوش مصنوعی از جمله مهمترین خواص این ماشین آلات است و به کمک این ویژگی ، انسان تا حدودی از چرخه ساخت و کارهای طاقت فرسا حذف خواهد شد و ربات ها جایگزین آن ها می شوند. البته فراهم سازی بستر مناسب ، بسیار اهمیت دارد و هنوز هیچ هوش مصنوعی به کار رفته ای ، نمی تواند با برداشت از عوارض محیط تصمیم گیری های لازم را انجام دهد و باید مجموعه سنسور هایی برای این امر به کار گرفته شود. در ادامه این مقاله به معرفی چند تکنولوژی مربوط به عصر نوین ماشین آلات خواهیم پرداخت.


1. نظارت با پهباد
یکی از تکنولوژی های کاربردی که امروزه حتی در ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرد ، چشمان نظاره گر پهبادها است. این پرنده های کوچک قابلیت انجام پرواز های پایدار و مطئنی را دارا هستند و می توان آن ها را به دوربین ها و سنسورهای متعددی مجهز کرد تا قابلیت های مختلفی نیز به آن ها اضافه شود. یکی از کاربردهای جالب این پرنده ها ، ارتباط با ماشین آلات مشغول کار به کمک سنسورها نصب شده است. در این سیستم ، ماشین آلات به فرستنده هایی مجهز می شوند که اطلاعات ECU را به صورت لحظه ای منتشر می کنند و کلیه جرئیات مانند دمای موتور ، زاویه بیل ، سرعت ، فشار روغن ، ساعت کارکرد و .... را انتشار می دهند. به دلیل صعب العبور بودن و نقاط کور جبهه های کاری در یک پروژه عمرانی نمی توان به راحتی از سیستم های انتقال اطلاعات بهره برد و در پروژه های طولی نیز ، هزینه انجام این کار بسیار بالا خواهد بود. برای حل این مساله ، پهبادها مانند چشمان تیز عقاب بر روی جبهه های کاری نظارت خواهند داشت و با دریافت اطلاعات ، مرکز فرماندهی را از جزئیات آگاه می کنند. این اطلاعات به مدیر ماشین آلات کارگاه اجازه می دهد ، بدون نیاز به طی مسافت های سخت و طولانی برای دستیابی به جبهه های کاری ، از نحوه عملکرد ماشین آلا آگاهی یابد و دستورات لازم را نیز منتقل کند. حتی این اطلاعات قابلیت انتقال بر روی اینترنت را نیز دارا هستند و می توان از هر فاصله ای ، به طور مثال صفحه کیلومتر شمار ماشین را مشاهده کرد.


این تکنولوژی ابتدا توسط یک شرکت اروپایی در معدن به کار گرفته شد و اکنون بسیاری از کارگاه ها به این سیستم مجهز شده اند. استفاده از این روش نوین می تواند در کاهش رفت و آمد های غیر ضروری و تعداد نیروی انسانی مورد نیاز تاثیر مستقیم داشته باشد. مدل های جدید این پرنده ها حتی به سنسورهای اسکن محیز نیز مجهز شده اند و می توانند با برداشت لحظه ای از سطح زمین ، به محاسبه احجام نیز بپردازند و روند نقشه برداری را نیز به شدت کاهش دهند.


2. ربات های هوشمند
یکی دیگر از تکنولوژی های رو به رشد در این صنعت ، استفاده از ربات های غول پیکر هوشمند برای جایگزینی نیروی انسانی است. شرکت ولوو یکی از مجموعه های پیشرو در این زمینه است و تا کنون محصولات پروتوتایپ متنوعی را معرفی کرده است که در مرحله نخست عمل خاکبرداری و حمل را انجام می دهند. در این سیستم ، ماشین آلات به کمک سنسورهای نصب شده در نقاط مختلف جبهه کاری عمل کرده و با همکاری یکدیگر عملیات عمرانی را به پیش می برند. اطلاعات دریافتی از سنسورها شامل احجام لازم و مسیرهای تعریف شده هستند و ماشین آلات با توجه به نقشه های ابلاغی و دریافت کد زمین مورد نظر ، اقدام به انجام عملیات خاکبرداری و خاکریزی می کنند. در این روند انسان نقش چندان مهمی ندارد و تنها به عنوان سرپرست و عضو ناظر عمل می کند. همچنین هوش مصنوعی به گونه ای عمل می کند که دستگاه بر اساس استانداردهای در نظر گرفته شده عمل خواهد کرد و هیچ گاه با خرابی های ناشی از عدم توجه کافی اپراتور نیز مواجه نخواهیم بود. همچنین در این سیستم ، بهره وری دستگاه به عملکرد راننده نیز بستگی ندارد و با توجه به توان واقعی دستگاه پروژه پیشرفت خواهد داشت. از دیگر ویژگی های این سیستم نیز سرعت عملکرد و وجود محدودیت های کمتر است که می توان تنها با تامین انرژی لازم برای دستگاه و انجام سرویس های دوره ای ، از آن استفاده کرد.


یکی از چالش های پیش روی در استفاده از این دسته ماشین آلات ، هوش مصنوعی مورد نظر برای مدیریت جبهه کاری است زیرا این مرحله بسیار پیچیده بوده و هنوز نمی توان به شکلی پایدار از یک شبکه مطمئن برای این امر استفاده کرد.

3. سوخت پاک
در حال حاضر گازوئیل بهینه ترین سوخت برای استفاده در ماشین آلات ساختمانی است و انرژی لازم را تامین می کند اما این سوخت بسیار مهم از نقاط ضعف بسیار زیادی نیز برخوردار است. مقدار کربن تولیدی در ماشین آلات عمرانی بسیار از حد مجاز فراتر است و حتی با استفاده از سوخت های دیزل سبک امروزی نیز نمی توان آن را یک سوخت کاملا پاک نامید. همچنین محدودیت باک می تواند مشکلات بسیارزیادی را ایجاد کند و با وجود مخازن سوخت بسیار حجیم این دسته از ماشین آلات ، همچنان به خودروهای حمل سوخت برای تامین آن ها نیاز است. امروزه برخی از شرکت های تولید کننده این دسته از دستگاه ها با استفاده از تکنولوژی های جدید ، بسیاری از این مشکلات را حل کرده اند و در مسیر حذف کامل این سوخت قرار گرفته اند. شرکت های بزرگی مانند کوماتسو و کاترپیلار امروزه برخی ماشین آلات خود را با سیستم هایبرید عرضه می کنند و از یک موتور الکتریکی جداگانه نیز برای تامین قوای مضاعف بهره می برند. همچنین با اضافه کردن سیستم الکتریکی ، می توان با حرکت اجزاء مختلف اقدام به شارژ باطری ها کرد و انرژی مورد نیاز را تامین کرد. البته دست یابی به ماشین آلات الکتریکی همچنان در مراحل اولیه به سر می برد و دست یابی به آن نیازمند زمان است زیرا این سیستم بر خلاف خودروهای سواری و جاده ای در ماشین آلات عمرانی با چالش هایی همراه خواهد بود.


خودراهای سواری الکتریک ، انرژی خود را از شارژ باطری تامین می کنند اما همزمان چند ژنراتور کوچک به صورت همزمان انرژی صرف شده برای چرخش تایرها را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند و بخشی از شارژ باطری مجددا به چرخه باز خواهد گشت. این روند در شرایط عادی بسیار ایده آل به نظر می رسد و عملا نوبت های شارژ را کاهش داده و گستره وسیع تری را به عملکرد خودرو می افزاید اما چنین شرایطی در ماشین آلات ساختمانی وجود نخواهد داشت زیرا این دسته از دستگاه ها بر خلاف خودروها چندان متحرک نیستند و عموما با حرکات محدود در یک نقطه متمرکز شده و تنها بازوهای خود را به حرکت در می آورند. این بدان معنی است که باطری قابلیت شارژ مجدد نداشته و باید از طریق دیگر انرژی صرف شده را بازگرداند. البته روش هایی مانند باطری های خورشیدی و استفاده از حرکت دورانی بازوها برای بازیابی انرژی مورد بررسی قرار گرفته اند اما هنوز راهکار عملی خاصی برای این بخش معرفی نشده است.

تکنولوژی های نوین و ایران
متاسفان به دلیل عدم وجود ارتباط مستقیم با شرکت های تولید کننده ماشین آلات عمرانی ، میانگین سن دستگاه های فعال در کشور بسیار افزایش یافته و تکنولوژی های مورد استفاده مربوط به حدود 2 الی 4 دهه قبل هستند. همچنان می توان بسیاری از بولدوزر های مربوط به دهه 70 میلادی را یافت که به عنوان بازوهای اصلی قدرت هر کارگاه شناخته می شوند. کهنه بودن ماشین آلات در این سال ها باعث شده اند که اختلال های بسیار زیادی در روند انجام پروژه های عمرانی صورت پذیرد و همچنین بهینه گرایی به کمتری حد ممکن برسد. با این وجود می توان اظهار داشت که نیروی انسانی فعال در این بخش نیز همگام با این سیستم ، رشد نکرده و نیروهای آموزش دیده نیز برای تکنولوژی های نوین وجود ندارند. در مجموع ، انتظار برای گسترش تکنولوژی های آینده در بازار کشور کمی سخت و غیر قابل درک است اما با این وجود می توان در برخی از شرکت های رو به رشد و خبره در این زمینه ، بسیاری از تکنولوژی های داغ روز را یافت که همگام با جدیدترین یافته ها مورد استفاده قرار می گیرند.

نویسنده: محمدرضا برخورداری

برچسب ها

تکنولوژیماشین الات راهسازیخودرو عمرانی
مطالب مرتبط بیشتر
تولید دوربین برای خودروهای خودران با الهام از میگو بررسی و تحلیل وضعیت عوامل موثر بر مدیریت تحقیق و توسعه و رتبه بندی عوامل با تکنیک ANP در صنایع خودروسازی چرا XC60 بهترین خودروی سال جهان است؟ (+عکس) علاقه به انحراف در چهارمین روز برگزاری دومین نمایشگاه خودرو تهران؛ اسپری آبگریز خودرو و موتورسیکلت نانووا رونمایی شد این ویزور دوچرخه سواری 98 درصد اشعه های مضر را دفع می کند تکنولوژی هایی که صنعت خودرو را متحول کردند تکنولوژی حرف اول فروش خودرو در دنیا انتقال تکنولوژی باید سرفصل سرمایه گذاری‌ها باشد بررسی سیستم اتوپارک؛ پارک خودرو از دیروز تا امروز معرفی خودروهای آینده توسط یک شرکت ژاپنی (+عکس) مروری بر تاثیر سیر تکامل بال عقب در خودرو و چگونگی عملکرد آن؛ آیرودینامیک خودرو به زبان ساده مخابرات خودرویی فرمان خودروهای آینده از خودرو مراقبت می کند فناوری تازه خودروها را بینا می کند اختراع تویوتا برای دید 360 درجه رانندگان جاده ها حذف می شوند! تولید ملکه باتریها برای خودروهای برقی تولید فیلترهای خودرو با فناوری نانو توسط محققان کشور استرالیایی‌ها با ته سیگار آسفالت ساختند هدست واقعیت مجازی ؛کوله پشتی ویژه طراحی خودرو راهکار جهانی انتقال فناوری در خودروسازی در این خودرو دست‌اندازها احساس نمی‌شود MIVEC ،تکنولوژی اختصاصی خودروهای میتسوبیشی تولید نرم افزاری برای جلوگیری از هک شدن خودروهای هوشمند از این پس گوگل به شما می گوید کی به دل جاده بزنید اپلیکیشنی که خودروها را شناسایی می‌کند هدایت آرسی از طریق ذهن دستگاه فروش خودکار 47 متری ماشین های لوکس در کشور سنگاپور افتتاح شد دولت یازدهم 3618 خودرو عمرانی در روستاها توزیع کرد صنعت به تکنولوژی روز دنیا تجهیز شود مرکز خدمات پس از فروش ماشین الات راهسازی هیتاچی افتتاح شد تاکسی‌هایی که روی آب حرکت می‌کنند +عکس پاکسازی هوا با بیلبوردهای تبلیغاتی! تکنولوژی کلید شکوفایی اقتصادی است پیشرفته ترین خودروهای سال 2017 +عکس این پیاده‌رو شارژ می‌شود نقشه دیجیتالی امکان یافتن پارکینگ را برای رانندگان فراهم می کند اپلیکیشنی برای جا نماندن از اتوبوس و مترو دوستی خودرو‌ها با هم آیا شیشه های بنز و ب ام و جلوی ابتلا به سرطان را می گیرند؟ خودروهای هوشمند و خودران چگونه هدایت می‌شوند؟ آماده‌سازی ایستگاه فضایی بین‌المللی برای ورود تاکسی‌های فضایی رونمایی از اولین سیستم صوتی هوشمند سونی برای خودرو سازگار با اندروید و آی‌او‌اس باتری با قدرت شارژ دو برابر در راه است ساخت نانوپوشش‌های ضد حریق با کاربرد در صنایع هوافضا و خودروسازی روبات خودروسازی با خطای کمتر از 100 میکرومتر مذاکرات دو خودرو ساز بخش خصوصی با ایتالیا، کره و آلمان چند دقیقه داخل مدل جدید شاسی بلند MVM FNR، شبح جدید جنرال موتورز استفاده از تفاله قهوه به جای آسفالت سفر جادویی با سرعت 1000 کیلومتر بر ساعت! راه‌اندازی سیستم تحویل کالا به خودرو بدون نیاز به حضور راننده خودروهای برقی به صورت وایرلس شارژ می‌شوند توسعه یک آلیاژ سبک و کم هزینه برای بهبود مصرف سوخت خودرو تویوتا و مایکروسافت شریک شدند الزامی شدن یک فناوری جدید در خودروهای اتحادیه اروپا ساخت نسل جدیدی از چراغ قوه به قدرت چراغ خودرو پلتفرم تعاملی جدید آلمان‌ها برای ماشین‌های پلیس در نمایشگاهCeBIT 2016 عرضه نسخه اولیه جویشگر نقشه در نیمه اول 95 ابداع فناوری جدید برای تبدیل خودروها به سالن نمایش فیلم سینمایی تویوتا پوشیدنی جدیدی برای جابجایی نابینایان می سازد فناوری بی‌سیم، ارتباط خودروها و جذب انرژی خورشید از بدنه تجهیز 90 درصد خودروها به اینترنت چین با خودروهای سیار آزمایشگاهی به جنگ ایدز رفت توقف امکانات خودروی هوشمند نیسان برای جلوگیری از نفوذ هکرها تجهیز خودروها به فناوری «تلماتیک» طراحی آینه‌های هوشمند نمایش دهنده ترافیک، اخبار و آب و هوا وقتی هابلوت و فراری ساعت می سازند ردیابی انتقال فناوری در قراردادهای خودرویی در این جاده دیگر لیز نمی خورید خودرو چند بعدی در ژاپن حرکت موتورسیکلت های کاربراتوری به سمت تکنولوژی انژکتوری چطور آفلاین از نقشه گوگل استفاده کنید؟ ساخت موتورسیکلت با قابلیت تبدیل به جت‌ اسکی خداحافظی با آینه خودروها استفاده همزمان اطلاعات و سرگرمی در خودرو ورود خودرویی‌ها به بازار ICT زنجیر چرخ لاستیکی در مرکز رشد دانشگاه آزاد همدان رونمایی شد لذت رانندگی در حالت بی وزنی اتصال خودرو و گوشی هوشمند با نمایشگر «وینت» فیلترهای نانویی خودرو با قابلیت بهبود عملکرد موتور فناوریهای خاص در خودروهای فردا افزایش تعداد مراجعان به اینترنت هنگام رانندگی با خودرو 12 تکنولوژی شگفت انگیز در خودروها یک ماهه خودرو بدون سرنشین بهتر از تسلا ساختم رونمایی از نخستین خودرو کنترل ذهنی در چین خودرویی که با مغز کار می کند تمایل تولیدکنندگان تراشه‌های الکترونیکی را به سوی خودروسازان وقتی شیشه‌های جلوی اتومبیل‌ هوشمند می‌شود فروش نقشه نوکیا به خودروسازان آلمانی نهایی شد ابداع فناوری جدید برای برقراری ارتباط میان خودروهای هوشمند و عابران پیاده سرعت خود را در هنگام حرکت بسنجید استفاده از نانو ابرخازن در خودروهای بدون سرنشین نسل جدید چراغ‌های هوشمند خودرو روشن کردن خودرو با موبایل این ماشین خیابان‌ها را سنگفرش می‌کند ساخت جت‌پک سبک با کارایی بهتر آپشن تثبیت سرعت خودرو در مسیرهای طولانی ساخته شد صندلی خودرویی که نوار قلب می‌گیرد شوفر رباتی هم به بازار آمد تولید اتومبیل 53 هزار دلاری با استفاده از چاپگر سه بعدی روباتی که رقیب پیک‌های موتوری می‌شود رونمایی از باتری‌های پرقدرت جدید برای خودروهای برقی تاکسی‌های پرنده؛ رویایی که به واقعیت تبدیل می‌شود امکان ردیابی خودرو به صورت آنلاین استفاده از فرامین صوتی در خودرو موجب حواس پرتی رانندگان می شود احتمال جریمه 100 هزار دلاری هکرها خودرو خورشیدی غزال ایرانی مجوز ورود به مسابقات جهانی گرفت این خودرو باند فرود پهپاد دارد صدای بوق خودروهای ناپدید شونده می‌آید! تولید چتر تغییر شکل دهنده با الهام از سیستم تعلیق خودرو نیسانی که سلفی می‌گیرد پیدا کردن جای خالی پارک خودرو به کمک اینترنت ساخت سیستم هشداردهنده انحراف از مسیر به سایر رانندگان کنترل خودرو با ساعت هوشمند راه اندازی اولین کارواش خودرو همراه با فن آوری نانو در کنگاور ابتکار عمل اینتل برای مقابله با هک کردن خودروها خودرو عنکبوتی که از شیب 70 درصد هم بالا می‌رود لیزر می‌تواند خودروهای هوشمند را از کار بیندازد ناسا به دنبال ساخت پرتوی کششی با فناوری خودرو فراصوت رونمایی از نخستین خودرو فراصوت جهان خودرویی که تغییر شکل می‌دهد نانوژنراتوری برای تولید انرژی از اصطکاک لاستیک خودرو سامسونگ برترین شرکت فناوری در زمینه پتنت‌ خودرو استخدام دو هکر خودرو در شرکت تاکسی یاب اوبر تبدیل خودرو عادی به خودرو هوشمند با اکسپلوراید بی‌ علاقگی رانندگان به استفاده از امکانات فناوری خودروها پیاده‌روی پرهیجان با کفش‌های باله‌دار اسکیت کلاهی که ضربه وارده به سر را شناسایی می‌کند ربات حمل و نقل قطعات برای کاربری در صنایع مختلف طراحی شد سلول های خورشیدی با کاربرد در صنعت خودرو ساخته شد سریع‌ترین خودرو مسابقاتی خورشیدی ساخت خودرو رکابی مجهز به پوسته محافظ کاربر مایکروسافت با این نرم‌افزار اخبار را حین رانندگی برایتان می‌خواند نخستین خودرو کیفی جهان طراحی شد واک کار، وسیله نقلیه‌ای بهتر از هاوربرد لکسوس؟! خودرویی با حجم یک کوله پشتی! این خودرو در کیف جا می گیرد چرا خودروسازها به نقشه‌های نوکیا سه میلیارد دلار پول دادند؟ محققان چینی برای کنترل خودرو از امواج مغزی استفاده کردند رادیوی خودرو هک‌پذیر زیر ذره‌بین رفت نانوتورنادو، ماشین پرنده بدون پره ابداع فناوری «حفاظت هوشمند» برای درب خودروها‎ قرارداد تولید موتور نسل جدید همسو با محیط‌ زیست امضا شد هک کردن خودرو در حال حرکت خودروسازان را شوکه کرد ساخت جاده‌های پلاستیکی در هلند رانندگی در دنیای مجازی سه‌بعدی با هدست فناورانه با سیستم EYES هرچه جلو ماشین مقابل هست را ببینید! تولید خودرو با فناوری چاپ سه بعدی در کارخانه های فشرده تهیه آب آشامیدنی سالم با استفاده از نمک و باتری خودرو امکان اتصال پرداخت الکترونیکی به خودرو فراهم شد ساخت فرمان هوشمند برای تشخیص خواب آلودگی راننده کاهش آلودگی صوتی و تولید انرژی پاک با موانع رنگی تولید شورولت‌های جدید با سیستم خنک‌کننده موبایل تولید انرژی خورشیدی با موانع صوتی بزرگراه‌ها نانو ژنراتوری که اصطکاک چرخش لاستیک های خودرو را به انرژی تبدیل می کند موفقیت فناوران کشور در ساخت دستگاه کاهش‌ آلایندگی موتورهای بنزینی ساخت نخستین خودرو پرسرعت با چاپگر سه بعدی اتومبیل فوق حفاظت، قدرت یا ترس! 10 فناوری نوآورانه در جدیدترین خودروها ساخت هشدار دهنده خستگی و حواس پرتی برای رانندگان در دانشگاه تبریز با ویلچر از پله ها بالا بروید گوشی های هوشمند بلای جان رانندگان سیستم‌های خواب به خواب نرفتن در جاده روغن خوراکی به سوخت پاک تبدیل می‌شود تامین نیروی خودرو با انرژی بخار آب و هاگ فناوری جالب برای کامیون ها با این وسیله جالب و شگفت‌انگیز برای یافتن خودرو پارک شده اذیت نمی شوید تجهیز 77 میلیون خودرو به سیستم‌های گوگل و اپل خودرو را با تلفن همراه هدایت کنید چاله های خیابانی دیگر دردسر رانندگان نخواهند بود احساسی شبیه لامبورگینی نصب سیستم جلوگیری از برخورد در خودروهای سبک ساخت حسگری برای توقف خودرو رانندگان مست راه حل تازه فناوری اطلاعات برای یافتن جای پارک خودرو طراحی نسل جدید ساعت مچی با الگوبرداری از خودروهای اسپرت جلوگیری از رانندگی در زمان مستی با حسگر جدید استفاده از فناوری هوشمند آندروید اوتو در خودروها برای نخستین بار اطلاعات حمل و نقل عمومی شهرها به نقشه‌های آیفون اضافه می‌شود نقشه‌های اپل به‌روز می‌شود خودروهای تاشو در راهند پیشنهاد سه میلیاردی «ابر» برای خرید خدمات نقشه نوکیا برنامه‌های نرم‌افزاری کنترل خودرو برای فراموشکاران و والدین نگران باز کردن قفل خودرو با ساعت اپل ممکن شد پدال‌ هوشمندی که به تعیقب سارقان می‌رود سامانه هشدار زودهنگام خواب آلودگی راننده ساخته شد پرقدرت‌ترین و کوچکترین بولدوزر جهان تولید سوخت از آب و دی اکسید کربن تاکسی که در آسمان پرواز می‌کند انقلاب فناوری در بزرگترین بازار خودرو جهان فناوری خودرو وارد یخچال سوپرمارکت‌ها شد سیستم مسدود کننده تلفن همراه در داخل خودرو طراحی شد دستبند مایکروسافت با امکانات ویژه‌ برای دوچرخه‌سواران ابداع فناوری ارتباطی خودرو توسط اچ‌تی‌سی رونمایی از عینک شگفت‌انگیز BMW ابداع فناوری جدیدی که حرکات اشتباه راننده را هشدار می دهد ساخت و طراحی سیستم تخلیه آب موتور و رادیاتور
Back to top