معرفی و بررسی 4 مینی‌ون موجود در کشور و جایگاه آنها در بازار

همسفران فرامـوش‌شـده

عصر خودرو - در کشورهای خارجی با توجه به گستردگی بازار و تعدد برندها و محصولات در سگمنت‌های مختلف، مردم با توجه به نیازشان خودرویی در کلاس مناسبِ کاربردشان را انتخاب می‌کنند. اما در ایران با توجه به محدودیت‌های بازار و قیمت بالای خودروهای متنوع‌تر خارجی، در هنگام خرید خودرو گزینه‌‎های چندان زیادی پیش روی شما قرار نمی‌گیرد و هرچند که بسیاری از این خودروها در بازار جهانی جزء محصولات اقتصادی و ارزان‌قیمت محسوب می‌شوند اما نرخ ارز مبادلاتی و تعرفه گمرکی نسبتا بالا موجب افزایش قیمت شدید آنها و «لوکس» شمرده‌شدن اکثر خودروهای خارجی در بازار ایران خواهد شد.

Monday 02 April 2018 - 10:10:00

همسفران فرامـوش‌شـدههمسفران فــرامـوش‌شـدههمسفران فــرامـوش‌شـدههمسفران فــرامـوش‌شـدههمسفران فــرامـوش‌شـدههمسفران فــرامـوش‌شـدههمسفران فــرامـوش‌شـدههمسفران فــرامـوش‌شـدههمسفران فرامـوش‌شـده

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بدین ترتیب هرچند که برخی از کلاس‌های خودرویی مثل خودروهای ون و MPV در کشورهای خارجی و به ویژه بازار آمریکا در بین خانواده‌ها طرفداران فراوانی دارند اما با توجه به قیمت بسیار بالایشان در بازار کشورمان، استقبال چندانی از آنها نمی‌شود! چرا‌که خریدار ایرانی ترجیح می‌دهد با پول یک ون صد و اندی میلیون تومانی، یک خودروی شاسی‌بلند یا سدان با وجهه‌ای لوکس‌تر تهیه کند. اما با این وجود، هنوز هم افرادی وجود دارند که برای آسایش هرچه بیشتر در سفر، ون‌ها و مینی‌ون‌ها را به خودروهای روتین‌تر ترجیح دهند. پس با این پیش زمینه در مطلب پیش رو به سراغ معرفی چندی از ون‌ها و MPVهای قابل خریداری در بازار خواهیم رفت.

هیوندای H1
H1 با اینکه در نسخه‌های ون باربری و ون مسافربری به تولید می‌رسید اما تنها با نمونه مسافربر به بازار کشورمان ارائه شد که عمدتا توسط شرکت‌های بزرگ برای استفاده به عنوان خودروی سرویس کارمندان خریداری شد. این ون که ظرفیت 7 سرنشین را به شما ارائه می‌کند، از امکانات بسیار خوبی مثل در‌‌های کشویی در دو طرف بدنه، تنظیم دستی هر 3 ردیف صندلی، قابلیت تاشوندگی ردیف دوم و سوم با نسبت 4:6، کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان، شیشه‌های برقی جلو با دکمه اتوماتیک، سیستم تهویه مطبوع به همراه پنل مجزا برای سرنشینان عقب، سنسور پارک، آیینه جانبی الکتروکرومیک، سیستم صوتی با رادیو و قابلیت پخش از روی CD و AUX، شیشه بازشونده کشویی سرنشینان عقب با ریل افقی، خروجی برق 12 ولت، دزدگیر و ریموت قفل از راه دور و... به شما ارائه می‌کند. پیشرانه مورد استفاده ‌روی این خودرو از نوع 4 سیلندر 2.4 لیتری تتا2 (ضعیف‌ترین پیشرانه قابل سفارش ‌روی این خودرو که با نمونه مورد استفاده در سوناتا، اپتیما و... تقریبا یکسان است) با بیشینه توان 175 اسب بخار است که قدرت تولیدی از طریق گیربکس 4 دنده اتوماتیک مجهز به اور‌درایو به محور فعال عقب منتقل می‌شود. این ون یک خودروی کم‌استهلاک و مناسب برای سفرهای برون‌شهری است اما موتور نسبتا ضعیفش با توجه به بحث اتلاف قدرتی که برای بسیاری از خودروهای دیفرانسیل عقب مطرح است، یکی از نکات منفی آن است. نمونه‌های دست‌دوم H1 در بازار دست دوم چیزی بین 150 الی بیش از 200 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

کیا کارنیوال
همزمان با کارنز، اطلس خودرو مینی‌ون دیگری تحت عنوان «کارنیوال» را نیز به بازار ایران عرضه کرد. کارنیوال که بعضا با نام اشتباه کارناوال شناخته می‌شود، خودرویی است که از پلت‌فرم مشترک با هیوندای سانتافه، سورنتو نسل دوم و... (پلت‌فرم کیا-هیوندای Y5) بهره می‌برد و با وجود ابعاد بزرگ‌ترش نسبت به کارنز، به نوعی در کلاس MPVهای سایز بزرگ نیز قرار می‌گیرد. این خودرو با پیشرانه 6 سیلندر V شکل 2.7 لیتری سری میو (مشترک با هیوندای سانتافه و کیا اپتیما اتاق قدیم)  به بازار کشورمان عرضه شد، در حالی که شرکت می‌توانست از گزینه‌های قدرتمندتری مثل نمونه‌های لامبدا 3.5،  3.8 لیتری نیز استفاده کند. توان 189 اسب بخاری کارنیوال از طریق گیربکس 5 سرعته خودکار که عملکرد بهتری از گیربکس سانتافه دارد، به محور فعال عقب این خودرو منتقل می‌شود که با توجه به وزن خالص 2 تُنی آن، نباید توقع شتاب‌گیری چندان مناسبی داشت. با این حال نکته مثبت اینجاست که قطعات یدکی این خودرو خصوصا در بخش پیشرانه و گیربکس فراوان بوده ولی برای یافتن قطعات ظاهری آن باید اندکی صبر و حوصله به خرج دهید. کارنیوال به عنوان یک ون 7نفره با فضای بسیار ایده‌آل دارای امکاناتی مثل ایربگ‌های راننده، سرنشین جلو و جانبی در 10 نقطه آسیب‌پذیر، ایموبلایزر و قفل مرکزی همراه با ریموت، فرمان هیدرولیکی، سیستم تهویه مطبوع همراه با کنترل اتوماتیک و پنل جداگانه برای تنظیم دمای سرنشینان عقب، تنظیم دستی صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، سانروف، مه‌شکن جلو و عقب، سنسور پارک برقی، کروز کنترل، درب کشویی و... است که موارد گفته شده هرچند که در قیاس با خودروهای امروزی چندان پر و پیمان نیستند اما آپشن ضروری خاصی نیست که در این لیست وجود نداشته باشد. همانطور که در ابتدای این بخش گفته شد، کارنیوال در سال 2008 به بازار ایران رسید و با آنکه نسل عرضه‌شده در ایران تا سال 2014 ‌روی خط تولید کیاموتورز قرار داشت اما 2009 آخرین سالی بود که این خودرو را در بازار ایران داشتیم. قیمت این خودرو از حدود 90 الی 110 میلیون تومان شناور است.

کیا کارنز
کیا کارنز یا روندو، MPV هفت‌نفره این خودروساز کُره‌ای است که برای نخستین‌بار در سال 2008 توسط شرکت اطلس خودرو به بازار ایران عرضه شد و هرچند که در آن سال‌ها واردات خودرو هنوز جانی نگرفته بود، اما ریسک این شرکت برای عرضه محصولی خاص با کاربردی خاص، قابل تقدیر بود. البته در آن سال‌ها کارنز با توجه به بهره‌گیری از ظاهری خوب‌ و شمایلی شبیه به یک خودرو‌ کراس‌اوور توانست فروش قابل قبولی در بازار ایران رقم بزند اما حقیقت امر این بود که این MPV هم همچون دیگر خودروهای این کلاس، تقدیر چندان خوبی در بازار روتین‌پسند ما نداشت. کارنز با ضعیف‌ترین پیشرانه یعنی 4 سیلندر 2 لیتری به ایران راه پیدا کرد که این پیشرانه ضمن تولید 145 اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور 188 نیوتن‌متر، با اتصال به یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک، شتاب صفر تا صد 12 ثانیه‌ای را برای این MPV اقتصادی 1.6 تُنی فراهم می‌کرد. همچنین امکاناتی همچون روکش چرمی صندلی‌ها با قابلیت تنظیم برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، اتولایت، سنسور پارک، سانروف و... برای این خودرو تعریف شده که به نسبت سگمنت و سال تولید، لیست قابل قبولی است. این نسل از کارنز که از 2008 الی 2012 به بازار ایران عرضه شد، با قیمتی در حدود 70 الی 110 میلیون تومان قابل خریداری خواهد بود.
اما پس از تقریبا 2 سال وقفه در عرضه این خودرو به بازار و با روی کار آمدن نسل جدید (سوم) کارنز، اطلس خودرو در سال 2015 و 2016 نسخه جدیدتر این گزینه خانوادگی را به بازار عرضه کرد که متاسفانه استقبال از آن حتی نسبت به نسل قبلش هم کمتر بود. با این حال این خودرو نیز در حال حاضر با بودجه‌ای در حدود 150 الی 180 میلیون تومان پیش روی شما قرار می‌گیرد که با توجه به بهره‌گیری از ظاهر بسیار بهتر نسبت به کارنز نسل دوم، موتور 2 لیتری GDI (مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندر) که قادر به تولید 166 اسب بخار قدرت است، امکانات ایمنی و رفاهی بسیار پر‌و‌پیمان‌تر نسبت به قبل و...، گزینه خوبی برای استفاده خانوادگی محسوب می‌شود. اما مسئله اینجاست که کارنز با وجود تمامی نکات مثبتش، خودروی بسیار سخت‌فروشی در بازار دست دوم است و اگر قصد خریدش را دارید باید این مسئله را کاملا مد نظر داشته باشید!

سانگ‌یانگ رودیوس
جالب است بدانید که این خودرو یعنی سانگ‌یانگ رودیوس در بسیاری از محافل تحت عنوان یکی از زشت‌ترین خودروهای تاریخ شناخته می‌شود! اما همین خودروی نه‌چندان زیبا که بهتر است بگوییم چهره‌ای خاص (و نه زشت!) دارد، یکی از بهترین ون‌های وارد شده به بازار محدود کشورمان است. رودیوس که از سال 2013 تاکنون نسل جدیدش را در بازار داریم، همچون بسیاری از محصولات سانگ‌یانگ در آن دوران از پلت‌فرم بهینه‌سازی شده مرسدس بنز ML نسل اول بهره می‌برد. به همین خاطر موتور مورد استفاده ‌روی آن (در نمونه‌های وارد‌شده به کشور) از نوع 6 سیلندر 3.2 لیتری است که قدرتی معادل 220 اسب بخار به همراه گشتاور بسیار خوب 312 نیوتن‌متر دارد. اما نکته جالب اینجاست که رودیوس برخلاف گزینه‌های دیگری که در مطلب گفته شد، از سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک بهره می‌برد که این موضوع جدای از فراهم‌سازی هندلینگ بسیار بهتر برای خودرو، عملکرد کاربردی‌تری را نیز برای رودیوس فراهم خواهد ساخت. در واقع گیربکس 5 دنده اتوماتیک قرار گرفته‌ روی این خودرو با یک سیستم چهارچرخ متحرک 4WD کوپل می‌شود و هرچند که رودیوس به دلیل ارتفاع پایینش از سطح زمین قابلیت آفرودی نخواهد داشت، اما کار شما را در بسیاری از شرایط جاده‌ای آسان خواهد کرد. رودیوس ابعاد بزرگی دارد و به همین خاطر فضای خوبی در داخل کابین این خودرو عاید شما خواهد شد. همچنین با توجه به بهره‌گیری از یک سیستم تعلیق بسیار خوب و ایده‌آل، سواری نرمی را نیز تجربه خواهید کرد. اما مهم‌ترین مسئله در رابطه با این کُره‌ای، مصرف سوخت بسیار بالای آن است که به صورت رسمی عدد 19 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی برایش اعلام شده است! چرا که وزن خودرو بیش از 2 تُن بوده و هرچند که طراحی موتور مذکور متعلق به مرسدس بنز است، اما تکنولوژی نسبتا پایین آن موجب افزایش مصرف سوخت و آلایندگی آن می‌شود. رودیوس از امکاناتی مثل سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و 6 بلندگو، قابلیت اتصال سیستم مولتی مدیا به بلوتوث، سنسور باران، اتولایت، صندلی‌های چرمی، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، سنسور پارک، سانروف و... بهره می‌برد و قیمت نمونه‌های نه‌چندان پرتعداد کارکرده آن بعضا به حدود 170 میلیون تومان هم می‌رسد.

* معید حمیدی

برچسب ها

مینی ونکیا کارنزسانگ‌یانگ رودیوسکیا کارنیوالهیوندای H1
Back to top