فونیکسریمکسبهتام

حرکت روان عبور اربعینی ها از مرز، در پر ازدحام ترین روز

عصر خودرو- عصر شنبه، مرز زرباطیه، مقابل مهران در استان واسط عراق، غوغای عاشقانی بود که محوطه بیرونی گمرک مرزی را پوشانده بودند و آخرین آمار حکایت از عبور ۱۸۰ هزار نفر از این مرز در همین روز داشت و در عین حال هنوز 'جمع مستان' از راه می رسیدند و به سمت دروازه های مرزی در حرکت بودند.

حرکت روان عبور اربعینی ها از مرز، در پر ازدحام ترین روز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، ساعت حدود 4 و نیم بعد از ظهر از فاصله 2 کیلومتری با خودرو به سختی می شد به دروازه های گذرگاه مرزی در شهر زرباطیه عراق رسید و سطح جاده و اطراف آن را خودروهای عمومی و تریلرهایی اشغال کرده بود که وسط انبوه جمعیت زائر گم شده بودند.
    اتوبوس های ایرانی و تریلرهایی که گفته می شد از روز پنجشنبه گذشته با تلاش های مقام های دو کشور به مرور وارد خاک عراق شده بودند، در این روز با ظرفیت کامل به سمت کوت مرکز استان واسط حرکت می کردند و از آن طرف خالی بر می گشتند.
    عده ای هم مینی بوس های ون مسافر کش عراقی را کرایه کرده و به سمت شهرهای بغداد یا نجف در حرکت دیده می شدند و برخی هم کوله پشتی های خود را محکم کرده و پرچم های سبز و سیاه عزا به دوش پیاده راهی بودند.
    حسن دانایی فر سفیر ایران در عراق، خلف الوادی استاندار استان واسط، سرتیپ عاطف ناجی غازی مدیر مرز زرباطیه و جمعی از مقام های فرماندهی عملیات رافدین هم در آن ساعات در مرز حضور یافتند؛ در حالی که استاندار ایلام نیز به این سو آمده بود و یک جلسه هماهنگی میان طرفین برگزار شد و سپس به اتفاق، یک بازدید از امکانات مرزهای دو طرف و بررسی شرایط موجود بعمل آوردند.
    هنگام اذان مغرب، مرز خلوت تر به نظر می رسید و مسئولان مرزی گفتند که با هماهنگی دو طرف توانستند حدود 180 هزار زائر را در روز شنبه از سمت ایرانی مرز تخلیه کنند تا راهی زیارت اربعین شوند.
    در این ساعت صفوف نماز جماعت با حضور ایرانی ها و عراقی ها در دو طرف مرز بسته شد تا آرامش مرزی هر چه بیشتر به چشم بیاید.
    خبرنگاران محلی ایرانی و عراقی که برای شبکه های خود در استان های ایلام و واسط کار می کنند، در آن ساعات شب ، با مشاهده مسئولان به گردشان حلقه زدند تا از آخرین روند تحولات در خصوص ورود زائران ایرانی و امکانات و تسهیلات بویژه حمل و نقل جویا شوند.
    سفیر ایران با اشاره به حضور تعدادی از کارکنان سفارت از جمله آل صادق معاون خود که از چند روز پیش در مرز مستقر شده اند، تاکید کرد که خوشبختانه با هماهنگی و تعامل خوب مسئولان مرزی دو طرف، کار تشریفات ورود زائران ایرانی به خاک عراق به خوبی پیش رفته و تاکنون گزارشی که نشانگر مشکلات حاد باشد، دریافت نشده است.
    وی، علاوه بر دولت و ملت عراق، از مقام های سیاسی و امنیتی دو استان ایلام و واسط بخاطر زحمات شبانه روزی و هماهنگی های خوبشان تقدیر کرد و تلاش برای ایجاد تسهیلات و خدمت رسانی به زائران امام حسین(ع) را افتخاری دانست که به عهده گرفته اند.
    براساس گزارش دریافتی، دیپلمات های ایرانی مستقر در مرز، به دنبال اوج گیری ورود زائران از روز چهارشنبه گذشته که دستکم یک هفته زودتر از سال گذشته و پیش بینی های صورت گرفته از قبل شکل گرفته بود، با ایجاد هماهنگی ها و تدابیری، اوضاع را مدیریت و کنترل کردند که نتیجه آن حرکت روان زائران به سمت گذرگاه مرزی بود.

    ** جاده اربعین
    جاده زرباطیه به کوت، مرکز استان واسط نیز که در طول ایام سال، بیشتر یک جاده ویژه ترانزیت کالا و اتوبوس های کاروان های زیارتی است، در روزهای گذشته به حدی پر تردد شده که اهالی منطقه آن را بی سابقه توصیف کرده و می گویند، از سه چهار سال پیش این جاده در ایام اربعین شلوغ می شود، اما امسال ترافیک آن به اوج رسیده است.
    حالا اما این جاده رنگ و بو و حال و هوای اربعینی دارد؛ در طول جاده موکب ها و هیات های حسینی ، چادرهای پذیرایی و اسکان زائران را برپا کرده و شروع بکار کرده اند.
    در هر چند کیلومتر یک خودرو نظامی پلیس اتحادیه و یا ارتش دیده می شود که برای تأمین امنیت جاده زرباطیه – کوت مستقر شده اند و در فواصل معینی هم آمبولانس های هلال احمر عراق در آماده باش بسر می برند.
    زائرانی که غروب شنبه سوار بر تریلرها و اتوبوس ها دیده می شدند، بر لبهاشان لبخند رضایت نشسته بود؛ اگرچه خستگی راه در چهره هایشان موج می زد. با اینحال وقتی نوحه های جمعی زمزمه می کردند، می شد دریافت که برای یک پیاده روی ده ها کیلومتری از نجف یا بغداد به کربلای معلا آماده اند و در شوق این پیاده روی غرق اند و در آن حال و هوا از گرفتن عکس های یادگاری جمعی نیز غافل نیستند.
    شنبه شب، سفیر ایران در عراق، در ادامه بازدید از مرز و امکانات و تسهیلات برپا شده برای زائران و نیز بررسی مشکلات، در کوت مرکز استان واسط به همراه خلف الوادی استاندار، بیمارستان صحرایی 40 تخته ای را که هلال احمر جمهوری اسلامی ایران راه اندازی کرده، افتتاح کرد و جلسه ای نیز با مسئولان و دست اندرکاران این بیمارستان که سال گذشته نیز در ایام اربعین برپا شده بود، برگزار کرد.
    حسن دانایی فر همچنین از یک موکب بزرگ ایرانی ها در کوت که توسط گروه های مردمی استان مازندران برپا شده، بازدید کرد که بانوان مازنی نیز در کار پخت و پز همراه این هیأت حضور داشتند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو