فونیکسریمکسبهتام

بررسی مزایای گیربکس ۶ سرعته دستی جدید ایران خودرو

گیربکس شش سرعته ایرانی برای صرفه جویی در مصرف سوخت و ارز

عصر خودرو- مدیرعامل ایران خودرو هفته گذشته از بهره برداری خط تولید گیربکس شش سرعته دستی جدید این شرکت در آینده نزدیک و آغاز نصب آن روی رانا پلاس به عنوان نخستین محصول خبر داد.

گیربکس شش سرعته ایرانی برای صرفه جویی در مصرف سوخت و ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هم اکنون حدود 95 درصد تولیدات ایران خودرو با گیربکس دستی به بازار عرضه می‌شوند در حالی که از تنوع 4 تا5 پیشرانه بهره می برند لذا نقش گیربکس 6 سرعته دستی در همه محصولات ایران خودرو به عنوان پررنگ ترین عضو قوای محرکه بسیار کلیدی است. گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو با هدف اصلی کاهش مصرف سوخت و ارائه گیربکس تمام داخلی وارد کارزار تحول صنعت خودرو کشور شده است اما این گیربکس در کنار اهداف اصلی، مزایای متعدد دیگری نیز دارد که در ادامه به بررسی این مزایای خواهیم پرداخت.

    کاهش محسوس ارزبری با گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو
    مدیرعامل ایران خودرو میزان کاهش ارزبری در ازای تولید گیربکس با دانش بومی را حدود 700 دلار عنوان کرده است که بیشتر مربوط به گیربکس های اتوماتیک می شود و ایران خودرو در این زمینه با داخلی سازی گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جدید و نصب آن روی دنا پلاس توربو اتوماتیک، صرفه‌جویی قابل توجهی را نصیب صنعت خودروسازی و اقتصاد کشور با جلوگیری از خروج ارز کرده است. در زمینه گیربکس های دستی عموما میزان ارزبری هر گیربکس می تواند حدود 300 تا 400 یورو باشد که ایران خودرو با داخلی سازی این گیربکس آن هم در نسخه 6 سرعته جدید، صرفه جویی قابل توجهی را رقم زده است و با گسترش سبد قوای محرکه این شرکت و گیربکس های جدید این میزان صرفه جویی ارزی طی برنامه اجرایی گسترده این شرکت به صورت افزایشی پیش خواهد رفت. مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده است که این شرکت در نظر تا سال 1404 سهم خودروهای اتوماتیک و دستی را در سبد محصولات این شرکت برابر کند و این موضوع نشان دهنده نقش قابل توجه گیربکس 6 سرعته دستی ایران خودرو است که در آینده باید روی تیراژ گسترده ای از محصولات این شرکت نصب شود و در کنار گیربکس های نیمه اتوماتیک و انواع گیربکس های اتوماتیک، سبک انتقال قدرت خودروهای بومی ایران خودرو را تغییر دهد.

    گیربکس 6 سرعته چه مزایایی دارد ؟
    تعداد دنده های گیربکس در یک خودرو نشان دهنده تعداد سرعت های تعریف شده برای انتقال قدرت پیشرانه به چرخ ها است و در شرایط مختلف می توان دنده یا سرعت متناسب با جاده و شرایط را انتخاب کرد. خودروهای ایرانی طی بیش از 20 سال گذشته همواره از گیربکس های 5 سرعته دستی استفاده می کردند و محصولات ایران خودرو عمدتا به گیربکس سری BE پژو ( که بعضا در برخی خودروها با تغییرات اساسی عرضه شد) مجهز می‌شدند که 5 سرعته بود. گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو که قرار است با آغاز عرضه روی رانا پلاس به مرور روی دیگر محصولات ایران خودرو نیز نصب شود، تحولی در راستای کاهش محسوس مصرف سوخت و کیفیت رانندگی است. بدون شک هر چه تعداد سرعت ها در یک گیربکس افزایش پیدا کند، قابلیت جدیدی در اختیار راننده می گذارد و دنده ششم در گیربکس جدید ایران خودرو در اولویت وظیفه پایین نگاه داشتن دور موتور (RPM)، کاهش محسوس مصرف سوخت حداقل 2.5 درصدی و کاهش فشار روی موتور در سرعت های بالا و در نتیجه افزایش عمر پیشرانه را خواهد داشت.
    اگر خودرو شما به گیربکس 5 سرعته دستی مجهز باشد معمولا خودروسازان برای خودروهای کنونی بازار ایران و محصولات ایران خودرو توصیه می کنند روی سرعت حدود 90 تا 100 کیلومتر بر ساعت اقدام به تعویض دنده به 5 یعنی سبک ترین دنده کنید و سپس روی سرعت 120 کیلومتر در ساعت در یک مسیر مسطح دور موتور روی حدود 4000 دور در دقیقه خواهد بود. حال تصور کنید مسیری 200 کیلومتری پیش رو دارید و قرار است برای مدت دو الی3 ساعت سرعت خودروتان را روی 100 تا 120 نگاه دارید و برای اینکار تنها به دنده 5 یعنی دنده سبک و آخرین دنده نیاز دارید لذا همه چیز در زمینه استهلاک خودرو شما و مصرف سوخت به این دنده وابسته خواهد بود. با تعویض گیربکس 6 سرعته به جای گیربکس 5 سرعته در محصولات ایران خودرو این تعریف به کلی تغییر می کند به گونه ای که دور موتور حدود 500 دور در دقیقه در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا می کند و در نتیجه با ورود گیربکس به حالت Over Drive در دنده6، سرعت پیستون در سیلندر(احتراق در دقیقه کمتر) کاهش پیدا می کند که موجب کاهش محسوس استهلاک پیشرانه می شود. نیاز به حفظ سرعت بالا مساله مهم دیگری است که با کاهش فشار روی پیشرانه استهلاک را به حداقل می‌رساند و مصرف سوخت حداقل 2.5 درصد کاهش پیدا می کند.

    افزایش کیفیت رانندگی در مسیرهای شهری
    بیشتر شدن تعداد سرعت ها در گیربکس جدید ایران خودرو تنها مختص سرعت های بالا نیست چرا که با بررسی مباحث فنی متوجه خواهید شد که انتخاب های بیشتری در مسیر های شهری نیز پیش روی شما قرار خواهد گرفت. معمولا خودرو در هر دنده اقدام به شتابگیری مجدد می کند و هر چه بازه این دنده طولانی تر باشد شتابگیری تا رسیدن به سرعت های بالا بیشتر طول خواهد کشید اما در خودروهایی با پیشرانه های سبک و کم حجم مانند محصولات ایران خودرو این شتابگیری با تعداد دنده بیشتر،؛ افزایش خواهد داشت و شما از دنده یک تا 6، شتابگیری سریع تری را تجربه خواهید کرد لذا خودرو شما در مسیرهای شهری نیز پویاتر خواهد شد.

    گیربکسی مناسب بزرگراه های شهری
    بزرگراه های شهری در شهرهای بزرگ کشور معمولا محدودیت سرعت حدود 80 تا 90 کیلومتر بر ساعت دارند. بسیاری از مالکان خودروهای مجهز به گیربکس 5 سرعته در این بزرگراه ها، وقتی نزدیک به حداکثر سرعت حرکت می کنند حس می کنند بهتر بود بین دنده 4 و 5 دنده دیگری باشد که بتوانند این بزرگراه ها را با دنده سبکتر بپیمایند و گیربکس در دنده 4 روی دور موتور 3500 تا 4000 موجب افزایش مصرف سوخت و استهلاک نشود. با نصب گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو روی محصولات این شرکت، این مساله برطرف می شود و می توان از دنده 5 این گیربکس برای تردد در این بزرگراه ها با سبک ترین دور موتور و جلوگیری از دنده مرده استفاده کرد.

    گیربکس 6 سرعته چقدر مصرف سوخت را کاهش می دهد؟
    مسئولان ایران خودرو حداقل کاهش مصرف سوخت حاصل از نصب گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو را 2.5درصد اعلام کرده اند. این میزان کاهش در تیراژ 500 هزار خودرو با میانگین مصرف سوخت 8 لیتر در 100 کیلومتر و پیمایش ماهانه 1500 کیلومتر، موجب صرفه جویی 18 میلیون لیتری در مصرف سوخت خواهد شد که عدد قابل توجهی در نتیجه نصب گیربکس بومی 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط