فونیکسریمکسبهتام

زندگی خالق هوندا موتور از تولد تا مرگ

عصر خودرو- هوندا از همان دوران کودکی و با دیدن اولین خودرو که وارد روستا شد، مجذوب آن گشت و بعدها در خاطراتش بیان می‌کند که بوی روغن آن ماشین را هیچ‌گاه نتوانسته فراموش کند.

زندگی خالق هوندا موتور از تولد تا مرگ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از سنا ،در طول تاریخ زندگی بشر بر روی کره خاکی افراد بسیاری نام خود را جاودانه کرده‌اند. ما با دستاوردهای بسیاری از مشاهیر علمی، فرهنگی و ادبی و آشنایی داریم؛ اما این تمامی ماجرا نیست.

    وقتی زندگینامه این بزرگان را مطالعه می‌کنیم و با سختی‌ها و موانعی که برای رسیدن به این موفقیت‌ها با آن‌ها روبرو شده‌اند آشنا می‌شویم، ارزش کار آن‌ها نیز در نظرمان بیشتر خواهد شد.

    تلاش، پشتکار و مسیری که این اشخاص طی کرده‌اند همچون نقشه راهی است که می‌تواند راهنمای بسیاری از افراد دیگر شود.

    در این مطلب شما را با زندگی سویچیرو هوندا Soichiro Honda  و آن‌چه که برای رسیدن به رویایش متحمل شده آشنا کنیم.

    دوران کودکی سویچیرو هوندا

    سویچیرو هوندا در سال 1906 و در شهر شیزوکا ژاپن متولد شد.

    او از کودکی با کار در کارگاه تعمیرات دوچرخه پدرش که در آهنگری مهارت داشت، با حمل‌ونقل آشنا شد. هوندا به روند تحصیل سنتی و درس خواندن علاقه‌ای نداشت و هرکاری برای فرار از سختی‌های آن انجام می‌داد.

    در آن زمان کارنامه‌ای از عملکرد دانش‌آموزان تحویل داده می‌شد که برای اطمینان از مشاهده اولیا نیاز بود با نشان خانوادگی مهر شود. سویچیرو این مهر را بر روی پدال پلاستیکی یک دوچرخه حک کرده بود و تمام آن‌ها را با مهر جعلی خود تایید می‌کرد!

    البته سرانجام با جعل مهر خانوادگی سایر دانش‌آموزان و گسترش تقلب‌ها مدرسه از این موضوع خبردار شد.

    آغاز علاقه سویچیرو به صنعت خودرو

    هوندا از همان دوران کودکی و با دیدن اولین خودرو که وارد روستا شد، مجذوب آن گشت و بعدها در خاطراتش بیان می‌کند که بوی روغن آن ماشین را هیچ‌گاه نتوانسته فراموش کند.

    البته عشق اولیه او به ماشین و اختراعات با تماشای مراسم رونمایی از هواپیمایی ساخته شرکت آرت اسمیت شکل گرفت.

    سویچیرو هوندا در سن پانزده سالگی و بدون داشتن تحصیلات رسمی خانه را ترک کرد و برای پیدا کردن کار به توکیو رفت. در سال 1922 فعالیت خود را بعنوان کارآموز در گاراژ تعمیرات اتومبیل آغاز می‌کند.

    او پس از شش سال و کسب مهارت لازم به خانه بازگشت و تعمیرگاه خود را در سن 22 سالگی افتتاح کرد.

    در سال 1936 و همراه برادرش حین شرکت در بخش سرعت اولین دوره مسابقات اتومبیلرانی ژاپن، سوار بر فورد توربوشارژ شده خود دچار سانحه شد و چشم چپش شدیدا آسیب دید.

    پس از این تصادف بود که دیگر در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرد.

    تولید قطعه؛ گام نخست برای ورود به بازار خودرو

    هوندا در سال 1937 با افتتاح شرکت توکای سیکی شروع به تولید رینگ‌های پیستون تویوتا کرد.

    با بمباران هواپیماهای آمریکایی در سال 1944 و وقوع زمین‌لرزه 1945 میکاوا تمامی تاسیسات کارخانه توکای سیکی از بین رفت.

    بعد از تمام شدن جنگ او بقایای شرکت را به قیمت 450 هزار ین به تویوتا فروخت و در اکتبر 1946 موسسه تحقیقات فنی هوندا را افتتاح کرد.

    ریاست موتورسازی هوندا

    در سال 1948 اولین دوچرخه موتوردار مجهز به موتور تولید انبوه هوندا بنام تایپ A ساخته شد که تا سال 1951 تولید و فروش آن ادامه یافت.

    اولین موتورسیکلت با ظاهر امروزی و دارای بدنه فولادی پرس شده هوندا تایپ D نام داشت که در سال 1949 طراحی گردید. تایپ D به موتور دو سیلندر 98 سی سی با قدرت 3 اسب بخار مجهز بود و به اولین موتورسیکلت‌ در لیست سری‌های رویایی شرکت تبدیل گشت.

    این دو مدل اولیه تولید شده هوندا امروزه جزو 240 اثر ماندگار صنعت تکنولوژی خوروی ژاپن قرار گرفته‌اند.

    سویچیرو در مقام ریاست شرکت موتورسیکلت‌ سازی هوندا آن را به جایگاهی بسیار بالا و ارزشی میلیارد دلاری رساند که برخی از پرفروش‌ترین موتورسیکلت‌های دنیا را در کشورهای گوناگون تولید می‌کرد.

    مهندسی و بازاریابی عالی هوندا موجب شد که حتی فروشی بیشتر از شرکت‌های ترایموف و هارلی-دیویدسون، حتی در کشور صاحب این برندها بدست آورد.

    هوندا در همین سال‌ها با استخدام تاکئو فوجیساوا نظارت بیشتری بر بخش اقتصادی شرکت انجام داد و امکان رشد بیشتر فعالیت‌هایشان را فراهم کرد. با ادامه این روند در سال 1959 اولین فروشگاه موتورسیکلت هوندا در ایالات متحده افتتاح گردید.

    از بازنشستگی تا مرگ

    هوندا تا سال 1973 و زمانی که بازنشسته شد ریاست شرکت را عهده‌دار بود. او در سال‌های بعد نیز نقش نظارتی و مشاوره را در شرکت ایفا می‌کرد. بسیاری از نشریات دهه 80 میلادی او را با لقب هنری فورد ژاپن خطاب می‌کردند. او در دوران بازنشستگی خود فعالیت‌هایش را ادامه داد که زمینه‌ساز گسترش بیشتر شرکت هوندا گردید.

    سویچیرو و همسرش در سال‌های پایانی عمرشان با شرکت در دوره‌های آموزشی، موفق به اخذ گواهینامه جت‌های خصوصی نیز شدند که نشان‌دهنده روحیه بالای این زوج موفق ژاپنی است.

    از تفریحات او باید به اسکی، گلف، اتومبیل‌های مسابقه، پاراگلایدر و بالون‌سواری اشاره کرد. ذوق هنری سویچیرو هوندا موجب شده در دوران فراغت، آثار هنری گوناگونی را نیز خلق کند.

    هوندا و فوجیساوا با هم پیمانی بسته‌ بودند که هرگز پسران خود را مجبور به فعالیت و استخدام در شرکت نکنند.

    همین رویکرد صحیح باعث شد که پسر او یعنی هیروتوشی هوندا شرکت موگن را تاسیس کند. این شرکت بعنوان ارتقا دهنده اتومبیل‌های هوندا فعالیت دارد و به شکل مستقل خودروهای مسابقه خودش را نیز تولید می‌کند.

    انجمن مهندسان مکانیک آمریکا در سال 1982 و به پاس خدمات و دستاوردهای سویچیرو هوندا در زمینه حمل‌ونقل شخصی به او مدال افتخار اهدا کردند.

    در سال 1989 نیز هوندا بعنوان یکی از بزرگان تاریخ خودروسازی در موزه مشاهیر خودروسازی دیترویت جای گرفت.

    سرانجام هوندا در سال 1991 و بر اثر بیماری ریوی و پیش از مرحله مجارستان رقابت‌های فرمول یک درگذشت. آیرون سنا راننده تیم هوندا که در این رقابت پیروز شد این موفقیت را به سویچیرو هوندا تقدیم کرد.

    از او همواره بعنوان فردی که شرکت هوندا از تولید دوچرخه‌های موتوردار در کلبه چوبی آغاز کرد و آن را با پشتکار و تلاش به آن‌چه امروزه می‌شناسیم تبدیل کرد یاد می‌شود.

    موفقیت عظیم هوندا را باید در دنبال کردن هدف و علاقه‌ و دست نکشیدن از آن جست‌وجو کرد

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط