فونیکسریمکسبهتام

رد تغییرات اقلیمی بر جاده های مازندران

عصر خودرو- اگر چه بارندگی در فصل بهار برای مازندران چندان تعجب برانگیز نیست ، ولی ایجاد موجی از تصادف ، انحراف از مسیر و واژگونی خودروها همزمان با بارندگی در این استان که طی دو روز حدود ۱۰ کشته و چندین زخمی بر جا گذاشت،جای تامل دارد .

رد تغییرات اقلیمی بر جاده های مازندران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، تصادفات پی در پی و بعضی مواقع شدید در پی بارندگی های چند روز گذشته در مازندران این پرسش را بر انگیخته است که با توجه به مانوس بودن بارندگی و رانندگی در چنین شرایطی برای شهروندان مازنی ، آیا استان با وضعیت جدیدی مواجه شده است ؟
    به عنوان مثال تنها در روزهای شنبه و یکشنبه این هفته به استناد گزارش های رسانه ای ، برخورد دو دستگاه خودروی سواری نیسان و تیبا در جاده سوادکوه سه کشته بر جای گذاشت ، در چمستان نور هم واژگونی خودروی سواری سه کشته و یک زخمی داشت ، 14 کارگر زن بر اثر واژگونی خودرو نیسان در محور بابل به قائمشهر زخمی شد و تصادفات دیگری هم مانند برخورد و واژگونی یک دستگاه اتوبوس با کامیون در محور هراز آمل و واژگونی چندین خودرو در محورهای کنار گذر های شهرهای بابل ، ساری ، نکا ، محمودآباد و آمل در رسانه ها منعکس شد.
    به طور قطع تعداد تصادفات ثبت نشده در رسانه ها بسیار بیشتر از این تعداد بوده که نیازمند نگاه دقیق تر برای بررسی علل آنها از جمله تاثیر کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی است که احتمالا سبب شده تا جاده های استان هنگام بارندگی با بار لغزندگی بیشتری مواجه شوند.
    آمار پزشکی قانونی مازندران نیز نشان می دهد تعداد 13 نفر از هموطنان در ایام بارندگی و لغزنده بودن جاده‌های استان از بیست و سوم تا بیست و هفتم فروردین در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند که از این تعداد 9مرد و ما بقیه زن بودند .
    برخی از کارشناسان نقش تغییرات اقلیمی را در این زمینه دخیل می دانند و معتقدند ؛ کاهش میزان بارندگی که با کم شدن تعداد روزهای بارانی و فاصله افتادن میان زمان های بارندگی همراه بوده سبب شده است تا جاده های استان بار لغزندگی بیشتری را بر اثر دود و گرد و غبار رسوب کرده بر سطح جذب کند.
    به اعتقاد این کارشناسان ، با توجه به مرطوب بودن شرایط آب و هوائی استان ، رسوب ذرات به سطح جاده در این استان بیشتر از سایر نقاط کشور است و فاصله افتادن زیاد میان دو بارندگی سبب می شود تا جاده لغزندگی بیشتری نسبت به گذشته پیدا کند .
    ** چهار شرط اصلی در امنیت رانندگی
    کارشناسان راهنمایی و رانندگی نیز رعایت چهار شرط اصلی را در رانندگی مطمئن و بی خطر دخیل می دانند که جاده و شرایط جوی را در کنار شرائط مناسب روحی و جسمی راننده و وضعیت خودرو شامل می شود.
    آنان در عین حال رعایت سرعت مطمئنه را به مثابه نخ تسبیحی می دانند که چهار شرط را به صورت متعادل در کنار هم قرار می دهد تا امنیت رانندگی رقم بخورد .
    این کارشناسان حتی تاکید دارند ؛ با توجه به اینکه فرهنگ رعایت چهار شرط اصلی در رانندگی های کشورمان مورد غفلت قرار گرفته ، رانندگی بر اساس سرعت مطمئنه هم در شرایط جوی نامساعد نمی تواند کارائی لازم را در امنیت رانندگی به دنبال داشته باشد.
    بررسی تصادفاتی که در چند روز گذشته در مازندران رخ داده هم نشان می دهد به رغم این که راننده در شرائط مناسبی بوده ، به وضعیت جوی و خودرو هم توجه کرده بود ، اما به دلیل نبود شیب مناسب و زهکش ها در محورها ، خودرو ها هنگام حرکت با سرعت پائین تر از سرعت مقرر ، دچار واژگونی و انحراف شدند.
    در برخی از نمونه های تصادفات هفته جاری در مازندران نیز شاهد بی توجهی به سرعت مطمئنه نیز بوده ایم که در نهایت باید اعلام که همه مقصر هستیم.
    ** سرعت مطمئنه یا سرعت مقرر ؟
    کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : سرعت مقرر با سرعت مطمئنه در جاده های کشورمان متفاوت است و از آنجائی که همه شرائط برای سرعت مقرر در کشورمان مهیا نیست ، افراد باید بر اساس سرعت مطمئنه رانندگی کنند .
    مرتضی ابراهیمی توضیح داد : اگر همه چهار شرط شامل شرائط مناسب راننده ، خودرو ، جاده و جوی مناسب و استاندارد باشد ، می توان با سرعت مقرر رانندگی کرد ولی در بسیاری از واژگونی ها و انحراف خودروها در روزهای بارندگی اخیر ، سرعت خودروها به مراتب پائین از سرعت مقرر بوده است .
    وی با بیان این که بسیاری از خودروهای تولید داخل از جمله نیسان در زمان بارندگی در سرعت پائین دچار انحراف و واژگونی می شوند ، افزود : نبود شیب مناسب و بی توجهی به پاکسازی زهکش ها در جاده های استان مازندران همواره در زمان بارندگی به رغم رعایت سرعت مطمئنه شاهد تصادفات مرگبار هستیم.
    ابراهیمی با بیان اینکه همه در تصادفات مقصر هستیم ، گفت : به هر حال رعایت سرعت مطمئنه بهترین روش برای حفظ جان خود و دیگران است و امیدواریم روزی برسد که با به استاندارد رسیدن همه شرائط با سرعت مقرر شاهد رانندگی بدون تصادف باشیم.
    ** عادی شدن سرعت غیرمجاز
    البته ذکر این نکته نیز مهم و ضروری است که تغییر اقلیم بارش در استان مازندران و پراکندگی بیش از حد آن سبب شده است تا به رغم رعایت شرائط سرعت مطمئنه نیز شاهد انحراف و واژگونی خودروها باشیم.
    رئیس پلیس راه مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد که سرعت مطمئنه در جاده باید با توجه به شرایط و اوضاع و احوال حاکم بر جاده توسط راننده مد نظر قرار گیرد تا بتواند در صورت مواجه شدن با خطرات ، وسیله نقلیه خود را بدون اینکه حادثه ای رخ دهد کنترل کند.
    سرهنگ علیرضا قدمی افزود : این روزها همه شاهد تخلفات مختلف رانندگی ، از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز و بسیار زیاد در جاده های این استان هستیم به طوری که سرعت غیرمجاز ،دیگر به شکل یک قانون شکنی عادی و روزمره برای بعضی رانندگان که قانون گریز هستند ، در آمده است.
    وی ادامه داد : باید بپذیریم با توجه به وضعیت خودروها و جاده های استان مازندران ، دید رانندگان ، قدرت ترمز خودرو و اصطکاک لاستیک آن با جاده در شرایط ابری و هوای بارانی کاهش می یابد که چنین امری احتمال خطر وقوع سوانح رانندگی را چند برابر می ‌کند.
    سرهنگ قدمی گفت : بی توجهی به این امر علاوه بر این که به طور مستقیم در وقوع تصادفات نقش دارد ، در افزایش شدت تصادفات رانندگی نیز تاثیرگذار است.
    وی افزود : هنگام بارندگی به دلیل لیز خوردن وسیله نقلیه ، شتاب آن تغییر می کند و همین امر نیز سبب می‌ شود که راننده و سرنشینان در معرض خطر تصادف قرار گیرند.
    به هر صورت ، تغییر اقلیمی در مازندران با کاهش بارندگی از سال ها پیش شروع شده و هم اکنون تمامی عرصه ها را تحت تاثیر قرار داده است و به نظر می رسد اثرگذاری آن بر جاده و افزایش بار لغزندگی آن نیز آخرین عرصه نخواهد بود ، اگر چه تلفات این عرصه قابل چشم پوشی نیست .
    شاید بتوان کم آبی و بحران خشکسالی در بخش کشاورزی را با سد سازی و روش های نوین آبیاری مهار کرد ، ولی جلوگیری از الگوی تصادفاتی که در روزهای بارانی گذشته خودنمائی کرد ، نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دستگاههای ذیربط از جمله پلیس و مسئولان راهداری است .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو