فونیکسریمکسبهتام

پیشرانه‌ مشترک رنو و مرسدس بنز رونمایی شد

عصر خودرو- گروه رنو-نیسان و مرسدس در ادامه‌ی همکاری فنی خود، از اولین پیشرانه‌ی توربو ۱.۳ لیتری با قدرت‌های ۱۱۵ تا ۱۶۰ اسب بخار، رونمایی کردند که مشابهت‌هایی با نیسان GT-R دارد.

پیشرانه‌ مشترک رنو و مرسدس بنز رونمایی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از زومیت، گروه رنو نیسان با همکاری مرسدس از پیشرانه جدید 1.3 لیتری توربوشارژی رونمایی کردند که در پوشش سیلندرهای آن از فناوری‌های به کاررفته در نیسان GT-R استفاده شده است. این پیشرانه بنزینی 1.3 لیتری نتیجه همکاری گروه رنو نیسان با دایملر است که در طی توافقی در تولید این پیشرانه با یکدیگر شراکت دارند. این پیشرانه قابلیت استفاده به همراه جعبه‌دنده دستی و دو کلاچه اتوماتیک دارد. این پیشرانه‌ی 4 سیلندر، دارای حجم دقیق 1330 سی‌سی است و نخستین استفاده از آن در خودروی MPV رنو سنیک و گرند سنیک خواهد بود و در مرحله نخست با آرم رنو وارد بازار جهانی خواهد شد.

    نسخه‌ی TCE این پیشرانه نیز برای سال 2018 برنامه‌ریزی شده است. این پیشرانه در سه نسخه مختلف با قدرت‌های خروجی متفاوت به بازار عرضه خواهد شد. نام کامل این پیشرانه Energy TCE است. نسخه‌ی نخست و ضعیف‌تر این سری پیشرانه‌ها با نام Energy TCE-115 می‌تواند 115 اسب بخار قدرت در 4500 دور در دقیقه و 220 نیوتن‌متر گشتاور در 1500 دور در دقیقه تولید کند. نسخه پایه این پیشرانه تنها به همراه جعبه‌دنده 6 سرعته دستی عرضه خواهد شد؛ اما دو نسخه‌ی دیگر را می‌توان به همراه جعبه‌دنده 7 سرعته دو کلاچه نیز انتخاب کرد. پس از نسخه پایه، به مدل میانی این پیشرانه با نام Energy TCE-140 می رسیم. این نسخه دارای 143 اسب بخار قدرت است در دور موتور 5000 دور در دقیقه است. گشتاور تولیدی این پیشرانه 240 نیوتن‌متر در 1600 دور بر دقیقه است.

    کسانی که خواهان قوی‌ترین نسخه‌ی این پیشرانه هستند، می‌توانند به سراغ Energy TCE-160 بروند که توانایی تولید 160 اسب بخار قدرت در 5500 دور بر دقیقه و 260 نیوتن‌متر گشتاور در 1750 دور بر دقیقه دارد. البته این مشخصات در صورتی است که این پیشرانه را با جعبه‌دنده دستی سفارش دهیم و در صورتی که جعبه‌دنده‌ی خودکار دوبل کلاچ سفارش دهید، گشتاور آن با ده نیوتن‌متر افزایش به 272 متر خواهد رسید که از دور موتور 1800 دور بر دقیقه در دسترس خواهد بود.

    یکی از نکات جالبی که درباره این پیشرانه بنزینی TCE وجود دارد این است که در این پیشرانه‌ها از فناوری روکش یا کوتینگ سیلندرها بهره گیری شده که تکنولوژی مربوط به آن از خودروی سوپر اسپرت نیسان GT-R به عاریت گرفته شده است.

    به گفته‌ی رنو استفاده از این پیشرانه می‌تواند اصطکاک داخلی قطعات را کاهش و راندمان پیشرانه را افزایش دهد؛ ضمن اینکه انتقال حرارت با استفاده از این فناوری به شکل بهتری انجام می‌شود. در این پیشرانه از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ دوگانه نیز استفاده شده است که در دورهای پایین گشتاور تولیدی را بهبود می‌بخشد؛ ضمن اینکه در دورهای بالا یک نمودار گشتاور خطی برای پیشرانه ایجاد می‌کند و به این ترتیب شاهد بهترین عملکرد در این پیشرانه هستیم.

    همانطور که اشاره کردیم، مرسدس بنز نیز در این پروژه همکاری کرده است و پیش‌بینی می‌شود که در نسل آینده خودروهای کوچک کلاس A، شاهد استفاده از این پیشرانه باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو