فونیکسریمکسبهتام

عامل انسانی سکاندار سوانح جاده ای

عصر خودرو- سوانح رانندگی همه ساله تلفات زیادی بر جا می گذارد و در این میان علت ۷۰ درصد از حوادث رانندگی منجر به مرگ عامل انسانی است که خواب آلودگی رانندگان و واژگونی خودرو سهم عمده ای در آن دارد.

عامل انسانی سکاندار سوانح جاده ای
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی پارسال 15 هزار و 932 نفر در سوانح رانندگی در ایران جان باختند. 10 هزار و 427 نفر از این تلفات مربوط به جاده های برون شهری، چهار هزار و 355 نفر درون شهری، هزار و 102 نفر مسیرهای خاکی روستایی و 48 نفر مربوط به مسیرهای نامعلوم بوده است.
    در این چارچوب جاده های استان فارس با هزار و 458 نفر، تهران با هزار و 156 نفر و خراسان رضوی با هزار و 133 نفر بیشترین تعداد کشته های ناشی از حوادث رانندگی را به خود دیده اند.
    همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته توسط نهادهای پژوهشی 70 تا 85 درصد علل حوادث رانندگی عامل انسانی است. در ایام پیک نیز آمار تصادفات افزایش می یابد بطوری که نوروز امسال در جاده های خراسان رضوی 420 سانحه رانندگی رخ داد و 35 نفر در این سوانح جان خود را از دست دادند.
    پلیس راه خراسان رضوی خستگی و خواب آلودگی راننده، رعایت نشدن فاصله طولی خودروها از سوی رانندگان و بی توجهی راننده خودرو به جلو را به ترتیب مهمترین دلایل وقوع سوانح رانندگی در این ایام اعلام کرد.

    * عامل انسانی در تصادفات معلول مشکلات ساختاری سامانه حمل و نقل
    عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان، دارندگان و رانندگان ناوگان ترابری خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: عامل انسانی نقش مهمی در تصادفات و سوانح جاده ای دارد اما راننده بی دلیل عامل تصادف نمی شود لذا باید علل بروز این عامل مورد بررسی قرار گیرد.
    حسین زمانیان افزود: اگر رانندگان خودروهای سنگین حمل و نقل جاده ای حمایت شوند و هزینه خدماتشان به جای واسطه ها عاید خودشان شود بطور حتم نقش عامل انسانی در تصادفات به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
    این فعال بخش حمل و نقل با 33 سال تجربه رانندگی سنگین در جاده های کشور ادامه داد: مسئولان مرتبط در خصوص وضعیت رانندگان احساس وظیفه نمی کنند و با وضع قوانین متناقض، به نقش عامل انسانی در تصادفات دامن می زنند.
    وی گفت: سامانه حمل و نقل جاده ای مشکلات زیادی دارد لذا نواقص بیشتر از اینکه مربوط به عامل انسانی و رانندگان باشد مربوط به ساختار این سامانه است.
    زمانیان افزود: در مورد تصادفات انواع هجمه ها به سوی رانندگان جاده ای است در حالی که درآمد این رانندگان مطابق با هزینه آنها نیست و در این میان حتی واسطه ها نیز حق رانندگان را به جیب می زنند.
    وی ادامه داد: طبق قانون چهار درصد از درآمد فعالیت ناوگان حمل و نقل به حساب سازمان حمل و نقل کشور واریز می شود که باید برای کاهش مخاطرات انسانی هزینه شود ولی آیا در عمل همینگونه است.
    عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان، دارندگان و رانندگان ناوگان ترابری خراسان رضوی ادامه داد: وقتی درآمد رانندگان مطابق هزینه نیست آنها ناچارند به جای 9 ساعت در روز 20 ساعت رانندگی کنند و از وجودشان مایه بگذارند تا بخشی از هزینه ها را تامین کنند.
    وی گفت: حدود 92 درصد رانندگان خودروهای حمل و نقل جاده ای در ایران مالک خودرو هستند لذا هزینه خودرو بر عهده خود آنها است. شرکت قدرتمند حمل و نقل نیز در کشور نداریم و این در حالی است که چشم راننده به درآمدش است. حال وقتی برای خرید یک دستگاه خودروی سنگین حدود 550 میلیون تومان هزینه می شود آیا می توان با درآمد ماهیانه 10 میلیون تومان پاسخگوی هزینه آن بود.
    زمانیان افزود: سال 1393 اعلام شد باید خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل جاده ای خارج شوند و اجازه حرکت ندارند اما چند ماه بعد اعلام شد رانندگان این خودروها با پرداخت 2 میلیون تومان می توانند نسبت به دریافت کارت هوشمند حمل و نقل اقدام کنند. این قوانین متناقض نشانگر بی توجهی به نقش عامل انسانی در سامانه حمل و نقل و توجه صرف مسئولان به کسب درآمد بیشتر از این حوزه است.

    * بی توجهی به قانون عامل 90 درصد تصادفات
    معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طبق تحقیقات انجام شده حدود 85 تا 90 درصد تصادفات جاده ای به دلیل فقدان توجه نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی رخ می دهد. بر این اساس رعایت نشدن قانون مهمترین معضل در حمل و نقل جاده ای است که منجر به افزایش سوانح جاده ای می شود.
    جواد وحدتی فر افزود: اغلب رانندگان نسبت به رعایت قوانین سرعت در جاده ها بی توجه هستند و با هدف سریعتر رسیدن به مقصد با سرعت بیشتر از حد تعیین شده در قانون برای جاده ها، می رانند. همچنین طبق قانون رانندگان روزانه حداکثر مجاز به 9 ساعت راندن در جاده ها هستند ولی اغلب آنها با بی توجهی به این قانون به منظور رقابت با دیگر رانندگان برای زودتر رسیدن به مقصد یا زودتر تحویل گرفتن بار، قانون را زیر پا گذاشته و گاهی تا حدود 20 ساعت در روز رانندگی می کنند.
    وی ادامه داد: البته باید قوانین شدیدتری برای رانندگان متخلف نظیر توقیف خودرو وضع شود تا لااقل از این طریق رعایت قانون مورد توجه قرار گیرد.
    معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: نرخ کرایه در ناوگان حمل و نقل نیز توافقی است و از آنجا که عرضه ناوگان فراوان و تقاضای بار محدود است نرخ کرایه ها کمتر از مبلغ واقعی می باشد.
    وی ادامه داد: اجرای طرح نوسازی ناوگان نیز هزینه هنگفتی می طلبد ولی این موضوع هم اکنون در حال اجرا است و با توجه به اینکه تعداد خودروهای باری فرسوده زیاد است بنا به درخواست رانندگان عدم فعالیت این خودروها فعلا از دستور کار خارج و به آنها اجازه فعالیت داده شده است.
    وحدتی فرد به وجود شرکتهای حمل و نقل سودجو و برخی دلالان در این حوزه نیز اشاره و بیان کرد: رانندگان چنانچه فعالیت این شرکتها را با اسناد و مدارک مستند گزارش کنند با آن شرکتها برخورد می شود.
    وی در خصوص فعالیت ناوگان حمل و نقل مسافر نیز گفت: قانون شکنی توسط رانندگان اتوبوس به دلیل مشخص بودن مبدا و مقصد کمتر از بخش حمل و نقل بار است و انظباط بیشتری در این بخش وجود دارد.
    معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی به فعالیت 38 هزار ناوگان حمل و نقل بار و هشت هزار ناوگان مسافربری در این استان اشاره و بیان کرد: چنانچه قوانین راهنمایی رانندگی توسط رانندگان رعایت شود دیگر شاهد سوانح جاده ای نخواهیم بود.
    وی ادامه داد: خراسان رضوی مسیر جاده ای پرخطر ندارد و استانداردهای راهسازی در آن رعایت شده است لذا هر آنچه در جاده رخ می دهد مربوط به نحوه رانندگی و رعایت نشدن قوانین است.

    * فقدان سرمایه گذاری در بخش نیروی انسانی ناوگان حمل و نقل جاده ای
    رئیس انجمن صنفی رانندگان و دارندگان اتوبوس و مینی بوس خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در حوزه حمل و نقل جاده ای در تمام بخشها سرمایه گذاریهای لازم صورت گرفته به جز در بخش نیروی انسانی که کاملا مغفول مانده است.
    علی مولایی افزود: مشکلات بیمه، حقوق و دستمزد، وضعیت نامناسب معیشتی و قرار نگرفتن حرفه رانندگی در گروه مشاغل سخت از جمله دغدغه های رانندگان است. همین مشکلات مانع تمرکز آنها حین رانندگی می شود.
    وی ادامه داد: راننده ای که سلامت 40 نفر در دستان اوست به جای تمرکز بر جاده و رعایت قوانین مدام در ذهن و فکر خود دغدغه معیشت و مشکلات عدم حمایت از سوی سازمانهای مرتبط را دارد.
    رئیس انجمن صنفی رانندگان و دارندگان اتوبوس و مینی بوس خراسان رضوی گفت: امکانات واقعی و استانداردی برای رانندگان وجود ندارد که همین امر باعث می شود آنها برای کاهش دغدغه های خود بیش از حد مجاز کار کنند و به تنها چیزی که توجه نداشته باشند رانندگی و جاده باشد.
    وی که سابقه 15 سال رانندگی در جاده ها را دارد افزود: در صورت توجه به وضعیت و مشکلات رانندگان و تامین معیشت آنها رانندگی در کشور ما بهترین رانندگی و هم ردیف با کشورهای اروپایی خواهد بود.
    مولایی ادامه داد: آموزشهای تخصصی نیز از عوامل ضروری برای رانندگان است که متاسفانه به هیچ عنوان به آن توجه نمی شود.
    وی گفت: سابقه بیمه اکثر رانندگان جاه ای در سالهای 1370 تا 1380 به دلیل مشکلات سازمانهای حمل و نقل با شرکتهای بیمه گر از بین رفت و هیچ اقدامی نیز از سوی سازمانهای مرتبط برای رفع این مشکل انجام نشده است.
    رئیس انجمن صنفی رانندگان و دارندگان اتوبوس و مینی بوس خراسان رضوی افزود: همه این معضلات آرامش فکری را از رانندگان گرفته و تمرکزی برای آنها در جاده ها باقی نگذاشته است.
    وی ادامه داد: عامل انسانی نقش مهمی در سوانح جاده ای دارد ولی باید این موضوع ریشه یابی و مشکلاتش مرتفع شود تا رانندگی و سفر ایمن در جاده ها رقم محقق شود.

    * شناسایی 147 مکان پرتصادف در جاده های خراسان رضوی
    رئیس اداره ایمنی و حریم راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 147 مکان در جاده های این استان به عنوان نقاط پرتصادف و یا دارای تصادف شناسایی و اداره کل راهداری موظف به ایمن سازی 60 محل با اولویت از این تعداد شد.
    فرشاد سلطانی افزود: از پارسال تاکنون 60 نقطه پرتصادف در سطح جاده های خراسان رضوی با هزینه 15 میلیارد ریال ایمن سازی شده اند. علاوه بر این نقاط هفت نقطه دیگر در جاده های خراسان رضوی که دارای تصادف اعلام شده بود نیز ایمن سازی شد و هم اکنون 80 نقطه پرتصادف برای ایمن سازی باقی مانده است.
    وی ادامه داد: ظرف سالهای 1381 تا 1394 طی پنج مرحله 468 نقطه پرتصادف در جاده های خراسان رضوی با نصب علائم و خط کشی ایمن و آشکارسازی شده است.
    38 هزار راننده باری و 9 هزار راننده مسافری در بخش حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی فعالیت دارند. همچنین 43 هزار و 920 دستگاه خودرو سنگین در ناوگان جاده ای این استان وجود دارد. 394 شرکت باری و مسافری، 92 انجمن صنفی مسافری و 17 انجمن صنفی کالا در خراسان رضوی فعال هستند.
    95 درصد حمل و نقل در خراسان رضوی سهم حمل و نقل جاده ای است و در این میان 14 درصد رفت و آمد خودروها در سطح این استان را ناوگان حمل و نقل عمومی بر عهده دارد. خراسان رضوی با 28 میلیون تن کالای جا به جا شده در سال پس از استانهای اصفهان و خوزستان رتبه سوم کشور را دارد.
    این استان در زمینه جا به جایی مسافر نیز در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. همچنین خراسان رضوی رتبه پنجم کشور را در زمینه واردات، رتبه نخست را در بخش صادرات، رتبه سوم را در زمینه ترانزیت ورودی و خروجی دارا است. بالغ بر 99 درصد بخش حمل و نقل خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی است.
    خراسان رضوی دارای حدود 20 هزار و 483 کیلومتر جاده است که 6 هزار و 331 کیلومتر آن شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر روستایی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط