فونیکسریمکسبهتام

نکاتی در مورد مدیریت خرید و نگهداری عمده اتومبیل برای شرکت‌ها

یک مدیر برای چند خودرو

عصر خودرو- این روزها بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، جهت انجام امور مختلفی از جمله حمل و نقل، سرویس پرسنل، تشریفات و یا خدمات‌رسانی به مشتریان خود، اقدام به خرید عمده اتومبیل می‌کنند که طبیعتا این امر باید با مدیریت صحیح و با توجه به فاکتورهایی مانند بودجه معین، نیاز مجموعه، هزینه‌های نگهداری و همچنین ایمنی و استانداردهای مطلوب صورت گیرد.

یک مدیر برای چند خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به عنوان مثال، شرکت‌های هواپیمایی تعدادی اتومبیل یکسان را جهت سرویس پیک‌آپ پرسنل پروازی خود در نظر می‌گیرند و یا برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها، خودروهایی را جهت انجام سفرهای کاری و یا استقبال از مهمانان داخلی و خارجی خود خریداری می‌کنند.
    از طرفی، بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل و یا خدمات‌رسان نیز باید برای ارائه سرویس و تجهیز شبکه خدماتی خود، تعدادی خودرو (معمولا یکسان) را در اختیار داشته باشند که به همین خاطر، به عنوان خریداران عمده خودرو شناخته می‌شوند. با این تفاسیر، اگر شما هم قصد دارید تعدادی اتومبیل را برای شرکت یا مجموعه خود خریداری کنید، می‌توانید جهت مدیریت بهتر این امر، نکات ذکر شده در ادامه مطلب را در نظر داشته باشید.

      انتخاب و خرید
    با توجه به شرایط کنونی بازار، شما می‌توانید اکثر خودروها را از نمایندگی و یا بازار آزاد تهیه کنید و البته اینکه پرداخت به صورت نقد یا اقساط انجام شود، به بودجه و برآوردهای مالی شرکت شما بستگی دارد، هرچند که معمولا فروشندگان برای خرید‌های عمده و نقدی، تخفیف خوبی را در نظر می‌گیرند و این مسئله می‌تواند یک امتیاز مثبت برای شما باشد. یقینا تعداد خودروها با توجه به نیاز و ظرفیت یک مجموعه تعیین می‌شود، اما برای امور حساس که نیازمند فعال بودن و در دسترس بودن دائمی اکثر خودروهاست، باید تعداد ناوگان را طوری در نظر بگیرید که خرابی‌های احتمالی یا از کار افتادگی موقت برخی از خودروها، خللی در روند اجرای کارها ایجاد نکند و در واقع جایگزین کافی برای آنها وجود داشته باشد. معمولا برای خرید برخی از خودروها در تعداد بالا و از نمایندگی‌ها باید زمان نسبتا زیادی را در انتظار بمانید و به همین خاطر ممکن است بعضی‌ها به سراغ واردکنندگان و فروشندگان فعال در بازار آزاد بروند که در این صورت باید مسائلی چون شرکتی یا غیر‌شرکتی بودن خودروها و همچنین شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش آنها را نیز به دقت مورد بررسی قرار دهید. فراموش نکنید که علاوه بر نوع اتومبیل، رنگ بدنه و حتی سطح آپشن‌های آن نیز باید با توجه به اهداف، سیاست کاری و نیازهای شرکت یا مجموعه شما انتخاب شود. 

      مدیریت ناوگان
    پس از خرید و تحویل گرفتن خودروهای مورد نظر و به جهت مدیریت بهتر ناوگان خود، بهتر است که بر اساس شماره شاسی یا پلاک (ترجیحا مورد اول)، برای هر خودرو یک کد شناسه مستقل (متشکل از اعداد یا ترکیب حروف و اعداد) را در نظر بگیرید و در صورت امکان این کد را ‌‌روی بدنه یا قسمتی از اتاق آنها نیز حک کنید. سپس بر اساس این کد‌های شناسه می‌توانید مشخصات و اطلاعات کامل هر خودرو، اعم از رنگ بدنه، شماره پلاک، شماره شاسی و موتور، میزان کارکرد، وضعیت بیمه، وضعیت پرداخت اقساط (در صورت خرید اعتباری)، سوابق خدماتی و یا دیگر اطلاعات لازم را به طور مستقل و تفکیک شده در یک سیستم جامع الکترونیکی ثبت کرده تا مدیریت ناوگان و زمان‌بندی امور مربوط به آنها، به طور راحت‌تر و دقیق‌تر انجام شود، هرچند که سوابق خدماتی خودروهای دارای گارانتی، در سیستم نمایندگی‌ها نیز ثبت می‌شود. ضمنا شما باید با توجه به حجم کاری خودروها، یک دوره مشخص (مثلا هر 20 روز یک بار) را به بررسی میزان کارکرد آنها اختصاص دهید تا در صورت لزوم، جهت انجام سرویس‌های دوره‌ای به مراکز تعیین‌شده انتقال داده شوند. ضمنا در صورت تمایل و برای بررسی دقیق‌تر مشکلات احتمالی می‌توانید نام رانندگانی که در یک دوره مشخص از هر خودرو استفاده می‌کنند را نیز در سیستم خود ثبت کنید. توصیه می‌شود که جهت حک کردن طرح‌های یکپارچه و یا لوگوی شرکت ‌روی خودروها، به جای رنگ، از برچسب‌های ویژه این کار استفاده کنید تا‌ هنگام فروش خودروها در آینده، مشکلی از بابت رنگ‌شدگی بدنه آنها وجود نداشته باشد. علاوه بر این در مواردی که کنترل وضعیت تردد خودروها برای شما اهمیت ویژه‌ای داشته باشد (مانند شرکت‌های اجاره‌دهنده خودرو)، بهتر است که همه آنها را به سامانه ردیاب GPS (با اختیارات و امکانات تعیین شده) مجهز کنید.

      سرویس و نگهداری
    اگرچه شما می‌توانید سرویس‌ها یا تعمیرات احتمالی اتومبیل‌های خود را در نمایندگی‌ها یا مراکز خدماتی دیگر انجام دهید اما در برخی موارد، با توجه به برآورد هزینه‌ها، حساسیت کار و اهمیت مسئله خواب اتومبیل‌ها، می‌توان یک ایستگاه خدماتی مستقل را صرفا جهت سرویس و تعمیرات خودروهای مورد نظر راه‌اندازی کرد که البته بهتر است این امر با هماهنگی و پشتیبانی فنی نمایندگی‌ها انجام گیرد. علاوه بر این شما می‌توانید با عقد قراردادی جامع و مشخص با یک مرکز خدماتی، وظیفه سرویس و تعمیرات اتومبیل‌های مجموعه خود را برای یک دوره مشخص به آن واگذار کنید، ضمن اینکه در صورت لزوم به تمیز بودن دائمی خودروها، می‌توان چنین قراردادی را با مجموعه‌های کارواش نیز منعقد کرد که معمولا شامل تخفیف‌های ویژه نیز می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو